• Bouarim
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-01 14:11
Ik heb afgelopen week mijn eerste computer samengesteld en in elkaar gezet. Alles heeft een paar dagen prima gewerkt, maar sinds een dag of drie kan ik niet meer opstaan en rustig de computer booten.
Alles lijkt naar behoren te draaien. De onderdelen krijgen gewoon stroom (in ieder geval gaan de LED's van het moederbord en de grafische kaart aan. Daarnaast draaien alle fans gewoon). Het probleem is alleen dat alle outputs geen signaal doorgeven. Het lampje op mijn wi-fi ontvanger knippert niet en mijn monitor kan geen signaal ontvangen. Niet door de hdmi uitgang van mijn videokaart, noch door die van het moederbord.
Ik heb wel een tijdelijke fix gevonden voor dit probleem waardoor ik de computer gewoon normaal kan gebruiken tot ik hem een paar uur uit laat staan. Als ik de RAM stick uit mijn tweede RAM slot haal en er meteen weer terug in klik zonder ook maar iets anders te doen, werkt alles weer normaal. Ik weet nog niet of het ook werkt als ik hetzelfde doe met de stick uit mijn eerste RAM slot. Beide sticks worden trouwens gewoon herkend. Als alles werkt, kan ik rustig met 8GB RAM werken.
Ik heb geprobeerd de sticks van plaats te verwisselen, maar het probleem blijft nog steeds. Kan het zijn dat mijn sticks een fabrieksfout hebben, of is er misschien iets mis met het moederbord? Bij de eerste installatie had ik namelijk wel per ongeluk één van de schakelaartjes die de ram sticks moeten vastklikken eraf gesloopt, maar ik heb deze er gewoon weer netjes op kunnen klikken en alles ziet er nu normaal uit.
Komt dit bekend voor? Wat denken jullie dat er aan de hand is, en hoe zou ik het kunnen fixen? Zou op zich wel fijn zijn als ik niet elke ochtend mijn kast weer open hoef te schroeven ;)

Mocht het van belang zijn, dit zijn de sticks die ik gebruik: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

EDIT: Mijn computer liep net compleet vast. Kon hem alleen rebooten, verder was alles onmogelijk. In dit geval hoefde ik de ram niet eruit en erin te doen dus misschien is het niet gerelateerd, maar het lijkt me ook een RAM probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Bouarim op 15-07-2014 12:46 ]

• evilweed
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Even die Tweaker met zijn glazenbol raadplegen!
Dan weten we iig wat voor systeem er verder aan vast zit :)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Bouarim
Oepsie, alsjeblieft :P
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 179,90€ 179,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,85€ 66,85
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X€ 289,-€ 289,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,79€ 67,79
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,04€ 31,04
1TP-Link TL-WN822N€ 12,95€ 12,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,15€ 64,15
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,75€ 12,75
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Crucial MX100 256GB€ 91,84€ 91,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 863,22

Verder run ik een 64-bit Windows 7 als OS

• Detrexion
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb precies hetzelfde probleem!
Alleen krijg ik wel videosignaal die zegt boot from disk maar kan mijn toetsenbord dan niet gebruiken.
Moet idd 1 RAM eruit halen en opnieuw opstarten met windows cd erin en dan doet ie het weer zonder problemen. Mijn RAM kan ook niet in dual channel overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door Detrexion op 15-07-2014 12:49 ]

• evilweed

evilweed

Heb je de sticks in dezelfde kleur of in elke kleur 1.
dus slot 1 en 2
of slot 1 en 3?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Detrexion
evilweed schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:15:
Heb je de sticks in dezelfde kleur of in elke kleur 1.
dus slot 1 en 2
of slot 1 en 3?
Ik heb een MSI Z97 Gaming mobo dus ze zijn allemaal zwart :P
Maar volgens de manual zijn slot 2 en 4 dual channel. PC start dan op maar geen videosignaal en geen toetsenbord muis.

• evilweed

evilweed

• Bouarim
Ja, ze zitten (zaten) in slot 1 en 3 zoals aangegeven in de manual van het moederbord. Om te kijken of het misschien ligt aan één van deze slots, heb ik ze nu net aangesloten in slots 2 en 4.

• Detrexion
evilweed schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:26:
[...]

goh hoe kom ik er ook bij 8)7
Ik ben niet de TS :X
Heb alleen hetzelfde probleem met hetzelfde ram, ook in een pas nieuwgebouwde pc.

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:42
Eerst even nagaan of je gebruikte memory in verschillende combinaties compatible is met je moederbord (Memory QVL = qualified vendor list).

Vervolgens ieder reepje individueel testen met memtest86. Als beide reepjes error-vrij uit memtest komen ligt het probleem ergens anders.

• Detrexion
Grimmie187 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:55:
Eerst even nagaan of je gebruikte memory in verschillende combinaties compatible is met je moederbord (Memory QVL = qualified vendor list).

Vervolgens ieder reepje individueel testen met memtest86. Als beide reepjes error-vrij uit memtest komen ligt het probleem ergens anders.
Hmm mijne staat niet in het lijstje compatible van m'n mobo..
Beetje vreemd aangezien het beide vrij nieuwe onderdelen zijn.

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:42
Detrexion schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:17:
[...]

Hmm mijne staat niet in het lijstje compatible van m'n mobo..
Beetje vreemd aangezien het beide vrij nieuwe onderdelen zijn.
Als je memory niet in de QVL staat betekend dit niet per definitie dat het niet zal werken. Verder was mijn reactie gericht aan Bouarim aangezien dit zijn topic is.. ;)

• Bouarim
Nah, deze specifieke memorysticks staan ook niet in de QVL voor mijn moederbord. Hopelijk is het probleem, nu ik de sticks op 2 en 4 heb gezet, gefixt. Zo niet dan zal ik zeker even een memory test uitvoeren en laat ik de bevindingen daarvan later weten :)

• evilweed

evilweed

Bouarim schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:49:
Nah, deze specifieke memorysticks staan ook niet in de QVL voor mijn moederbord. Hopelijk is het probleem, nu ik de sticks op 2 en 4 heb gezet, gefixt. Zo niet dan zal ik zeker even een memory test uitvoeren en laat ik de bevindingen daarvan later weten :)
Nu staan ze iig dual channel, kdenk dat je mobo dat qua instelling ook "verwacht".
Op hoop van regen..

• Bouarim
Helaas moet ik deze topic toch even reviven. Het opstartprobleem is nooit echt weggegaan, maar ik kwam er wel achter dat de boot meestal soepel verliep als ik de knop van mijn psu uit liet als de computer niet aan stond.
Nu lijkt deze 'fix' ook niet meer te werken, en zit ik dagelijks ongeveer een kwartier te klooien met allerlei dingen totdat ik eindelijk een goede boot te pakken heb. Ik heb zelf geen flauw idee waarom hij het na een tijdje trial and error ineens weer wel doet, maar meestal start de pc op nadat ik één RAM stick eruit haal en de pc nog een paar keer aan en uit zet. Daarna zet ik de pc weer uit om de andere RAM stick weer te installeren en meestal werkt alles dan weer gewoon. Ik heb gekeken of het uitmaakt welke stick geinstalleerd is bij de eerste succesvolle boot, en of het uitmaakt in welke RAM slots ze zitten, maar dit lijkt geen drol uit te maken.
Ik denk daarom ook niet meer dat het probleem in de RAM zit, maar eerder in de power supply. Elke keer dat ik de pc opstart, merk ik dat één van de fans van de behuizing wel begint met draaien, maar dan stopt hij heel even en gaat hij daarna weer verder. Daarnaast had mijn pc al eerder wat rare kuren vertoond met betrekking tot elektriciteit. Misschien sla ik hier volledig de plank mis, maar het lijkt erop dat de psu bij het booten niet genoeg kracht kan leveren om alle systemen goed op te starten. Toch lijkt het me dat de psu sterk genoeg zou moeten zijn voor dit systeem, of is het misschien tóch aan te raden om deze psu te vervangen voor een sterkere? Ik heb ook gelezen dat psu's bekend staan om niet altijd 100% goed te werken vanuit de fabriek. Zou ik gewoon pech kunnen hebben? Er zit sowieso nog wel garantie op, dus ik zit eraan te denken om hem terug te sturen.
Tot slot, om deze wall of text af te sluiten, post ik nog even deze checklist om aan te geven wat ik al heb geprobeerd, namelijk stappen 1-8: http://pcsupport.about.co...om/ht/nothingonscreen.htm

Dus eeh, bottom line: Wat is de kans dat dit probleem in de PSU ligt, en raden jullie me aan deze te vervangen?

• Detrexion
Niet toevallig een pinnetje op je socket verbogen? Dit was bij het geval en na het rechtbuigen deed alles t weer.

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:07
open deur : laatste bios e/of complete bios reset....

Verwijderd

Is het systeem geaard? Dat wil zeggen op een geaard stopcontact aangesloten?
Pagina: 1