Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Onregelmatig Cpu fan failure

Pagina: 1
Acties:

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 08:34
Beste Tweakers,

Ik heb een nieuw systeem gebouwd aan de hand van de volgende onderdelen:
Asus B85M
Intel Core i3 4130
2x 4gb DDR3
Nvidia GT640
Western digital 500gb HDD
Samsung evo 120 GB SSD
Samsung DVD brander
goedkope 450 watt voeding

Nadat het hele systeem in elkaar zat gaf hij bij het opstarten onregelmatig een cpu fan failure. Ook wou hij soms niet opstarten.

Ik heb toen het moederbord, de cpu en de cpu koeler vervangen. Dit leek het probleem aanvankelijk te verhelpen, maar resulteerde na 2 dagen toch weer in een cpu fan failure. Overigens werkt het systeem na het indrukken van F1 daarna goed.

Vervolgens heb ik, als in mijn ogen de laatste optie, de voeding vervangen, voor eenzelfde, nieuw exemplaar. Nadat de voeding geinstalleerd was heb ik een 3dmark test gedraaid en het systeem meerdere malen opnieuw opgestart, zonder problemen.

Toch heeft het systeem weer cpu fan failures gegeven. Het lijkt er op dat deze failures alleen bij een koude start (iedere ochtend) gegeven worden.

Dat er geen onderdelen defect zijn is voor mij zo goed als duidelijk, maar er moet ergens een probleem zitten. Wie kan mij hierbij helpen?

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Verwijderd

En welke CPU cooler gebruik je? Die bij de processor zat of heb je een andere.

Heb je al gekeken of er een BIOS update voor het moederbord is?

Probeer eens de stille modus v/d CPU fan in het BIOS uit te zetten, wellicht dat de fan te weinig toeren maakt.

• homemix25
Het is de boxed cooler meegeleverd bij de processor.

Bios update heb ik nog niet uitgevoerd

De stille modus is ook een richting waarin ik na wat zoekwerk zelf zat te denken. http://nl.hardware.info/f...r?highlight=CPU+fan+error

In dit topic wordt aangegeven dat het kan dat de cpu koeler te langzaam draait, waardoor het systeem denkt dat hij niet draait. Dit kan ook verklaren waarom het probleem zich alleen bij een koude start voor doet.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-11 12:15
Welke
goedkope 450 watt voeding
heb je het over? Wat voor voeding heb je in je Phenom systeem?

• homemix25
In mijn eigen Phenom systeem zit een antec Neohepower 550 watt. In dit systeem zit een HKC voeding

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-11 13:12
Ik had het probleem ook, wat je het best kan doen is de koeler gewoon op een normale snelheid zetten en later de koeler vervangen door een betere, Arctic Cooling of een Coolermaster zijn vaak wel voldoende.
Pagina: 1