[Windows7] Video afspelen*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endemion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06-2024
Heb al een tijd een vreemd probleem met video's afspelen.
Met de meeste renderers wordt de onderste rand vertraagd weergegeven/gerendered.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2nJRUXmmuK8](beste zichtbaar vanaf 28sec)

Ook in youtube en andere online video's treed het op zolang hardware acceleratie aan staat. Ik zou het uit kunnen zetten maja dan krijg je meteen zo'n blokjes beeld en ook de interface wordt dan super low res.

In KMPlayer treed het dus met de meeste renderers op alleen als ik de overlay mixer selecteer is het geen issue meer maar dat geeft weer andere dingetjes die niet niet echt lekker willen, liefst heb ik 'm op VMR9 als renderer waar ik 'm voorheen ook altijd op had zonder problemen.

In andere players is het probleem ook aanwezig zoals in VLC en WMP, het enige verschil is dat die rand hierin vaak op een iets andere hoogte ligt dan in KM, in VLC zijn zelfs meerdere "horizontal taring" lijnen te zien.

Maak ook verder niet uit welke video codec er van toepassing is. High res, low res maakt ook niet uit.

Aangezien het met hw acceleratie verband houd heb ik al eens de videokaart drivers opnieuw geïnstalleerd mbv driver fusion om ook restjes op te ruimen alvorens te herinstallatie. Ook zijn we ondertussen weer verschillende driver versies verder maar het video probleem houd aan.

Spelen met de video settings in CCC haalt ook geen moer uit.

Heb ook al alle services via msconfig uitgezet, zelfde voor de opstartlijst en ook mogelijk relevante processen handmatig uit gezet om na te gaan of een van deze onderdelen de oorzaak was. Zonder succes.

Ook heb ik geprobeerd of het nog verschil maakte tussen VGA en DVI, niet dus. Heb zelfs het scherm nog aan een andere pc gehangen om uit te sluiten dat het op de een of andere manier daaraan ligt. Maar dat moet sowieso eigenlijk niet kunnen aangezien dit effect zowel in fullscreen als windowed optreed en tevens niet via overlay.

Ik heb tevens een 2e scherm aangesloten zitten, een oude crt bak slaapkamer TV welke via VGA » Converter » S-Video is aangesloten. Als ik het 2e scherm uit zet of loskoppel vermindert het effect wel maar gaat niet weg. Zo is het effect voor zover ik dat snel kan beoordelen via VMR9 in KMPlayer nagenoeg weg en in VLC 1 ipv 2 van die lijnen

Resolutie verlagen haalt trouwens ook niks uit.

Register cleaners gedraaid (ccleaner en glary) ook geen effect.

Lijkt me dat er ergens in windows iets niet lekker zit maar ik weet niet waar ik het moet zoeken.
Hoe krijg ik dit opgelost?

PC specs wellicht handig:

CPU: AMD Phenom II X4 945 (Deneb, RB-C3 (Ridgeback))
3000 MHz (15.00x200.0) @ 1806 MHz (9.00x200.7)
Motherboard: ASUS M4A89GTD-PRO/USB3
PSU: Cooler Master Silent Pro M700
Chipset: AMD RS880 + SB810/SB850
Memory: 12288 MBytes @ 668 MHz, 9.0-9-9-24
- 2048 MB PC10600 DDR3 SDRAM - GeIL CL9-9-9 DDR3-1333
- 2048 MB PC10600 DDR3 SDRAM - GeIL CL9-9-9 DDR3-1333
- 4096 MB PC12800 DDR3 SDRAM - Corsair CMX8GX3M2A1600C11
- 4096 MB PC12800 DDR3 SDRAM - Corsair CMX8GX3M2A1600C11
Graphics: XFX Radeon HD 6870
ATI/AMD Radeon HD 6870, 1024 MB GDDR5 SDRAM
Display 1: Iiyama ProLite XB2783HSU
Display 2: Generic non-PnP monitor
Drive: SAMSUNG HD103SJ, 976.8 GB, Serial ATA 3Gb/s
Drive: ST31500341AS, 1465.1 GB, Serial ATA 3Gb/s
Drive: SAMSUNG HD203WI, 1953.5 GB, Serial ATA 3Gb/s
Drive: _NEC DVD_RW ND-3540A, DVD+R DL
Sound: ATI/AMD Barts/Blackcomb/Victoria - High Definition Audio Controller
Sound: Creative Audigy SE (SB0570) Sound Card
Network: RealTek Semiconductor RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vsync setting zou ik eens opzoeken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zo te zien is Aero niet actief? Dat geeft namelijk exact dat effect wat jij hierboven laat zien.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endemion
Hoe pas je vsync op je desktop toe? Als ik in games vsync aan zet en vervolgens de game windowed speel is er ook geen sprake meer van. Is dat dan überhaupt mogelijk? Op videoweergave gebied heb ik daar ook al eens naar gezocht echter is er ook niet veel mogelijk, in media players is zo'n optie iig nooit te vinden tenminste ik heb nog nooit zoiets gevonden ook niet in KMP welke erg uitgebreid is wbt instel mogelijkheden.

Heb Aero altijd al uit staan voorheen nooit dit probleem gehad (in XP trouwens ook niet toen ik een andere pc aan het scherm gehangen had). Als ik het nu aan zet blijft het probleem helaas ook. Het ziet er nu wel wat "zachter" uit dus wellicht dat aero desktop vsync enabled echter synct die dan de ge-unsyncte videoframes als 1 gesyncte volle scherm refresh vermoed ik.

Wat ook wel een beetje vreemd is dat het echt alleen op die onderste rand optreed. Als ik bv dezelfde video in KMP ietwat verklein (uitzoom) zodat er een zwart randje onder het videobeeld verschijnt gaat die lijn niet mee omhoog twerwijl dan toch precies hetzelfde gerendered wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door endemion op 16-07-2014 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check dit filmpje om vsycn/vertical refresh uit te zetten: YouTube: How to Turn off Vsync on AMD

Nog een oplossing van een ander forum: "I turned off AMD Overdrive and the problem went away."

Zoeken op Google voor fixes. Zoektermen als: horizontal tearing watching video.

Wat je ook eens kunt proberen is Ubutnu Live CD gebruiken en kijken of video's daar hetzelfde probleem geven.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2014 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

endemion schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 23:38:
[knip]n.

Heb Aero altijd al uit staan voorheen nooit dit probleem gehad (in XP trouwens ook niet toen ik een andere pc aan het scherm gehangen had). Als ik het nu aan zet blijft het probleem helaas ook. Het ziet er nu wel wat "zachter" uit dus wellicht dat aero desktop vsync enabled echter synct die dan de ge-unsyncte videoframes als 1 gesyncte volle scherm refresh vermoed ik.

[knip]
Tja, even een Google actie met "Windows 7 Aero off video tearing" zal je een stroom aan klachten over video tearing geven zoals jij dat ervaart. Dat andere video instellingen mogelijk ook niet optimaal staan op dit moment zal best eens kunnen zijn, vooral bij AMD dien je zoveel mogelijk verbeteringen uit te schakelen binnen de video-instellingen. Er moet vaak aan meerdere knoppen worden gedraaid om alles zo optimaal mogelijk te krijgen. Diverse Media afspeel platformen (XBMC, MediaPortal, enz..), kunnen last hebben van Aero = off. Niet vergeten om te rebooten na het aanpassen van een significante wijziging.

Succes met het oplossen...

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endemion
Dat filmpje gaat over de 3D settings zoals al aangegeven heeft dit geen invloed op de 2D bureaublad omgeving. Dat werkt dus helaas niet.

Overdrive staat en stond niet aan.

Het is ook geen gewone tearing. Dan zou het doorgaans niet steeds precies op dezelfde plek optreden en niet buiten beeld vallen als je de video uitzoomed.

Live CD wil ik best nog proberen, echter los ik daarmee het probleem niet op en kan er alleen mee vaststellen of het wellicht een hardware probleem is maar die kans acht ik erg klein aangezien het via de overlay mixer niet optreed.
Waarschijnlijk dat een verse installatie van win de zaak ook wel zou oplossen maar dat is nogal omslachtig voor zo'n ondertussen wel zwaar irritante maar kleine issue. Ik los liever de glitch op, dit moet toch gewoon te fixen zijn!

"Windows 7 Aero off video tearing"
Het probleem treed dus evengoed met aero aan op.

Die verbeteringen via CCC had ik sowieso al grotendeels uit staan. Los daarvan lijken die instellingen geen invloed op de weergave in KMP en VLC te hebben. Die gebruiken dan ook hun eigen video spul.
Pagina: 1