Wat is er mis met deze videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• rotje16
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-11-2025
Hoi allemaal,

Ik ben de laatste paar dagen bezig geweest met het uitzoeken van onderdelen voor mijn nieuwe game pc die ik van het weekend ga bouwen. Tijdens mijn "zoektocht" naar de juiste videokaart zat ik erg te twijfelen tussen een R9 290 en een R9 290x. Na wat research bleek dat het prestatie verschil rond de 7% lag, dus wou ik niet veel meer dan 10% extra uitgeven aan een R9 290x. De goedkoopste R9 290x die ik tegenkwam was die van gigabyte (onderaan vermeld). De prijs viel mij erg mee, alleen ik kon nergens een review vinden. Het prijs verschil tussen deze 290x en de meest populaire (van sapphire) was zo'n 80 euro. Deze videokaart van gigabyte was goedkoper dan alle andere 290x'en, zelfs die met een stock cooler.
Om geen risico te lopen ben ik toch maar met de 290 van sapphire gegaan omdat er eigenlijk alleen maar positieve reacties waren over deze kaart en ik de 380 euro kostende 290x van gigabyte niet helemaal vertrouwde.
Nou vroeg ik mij af, waarom gaat iedereen voor de 290 terwijl de 290x maar zo'n 40 euro duurder is? Is er iets mis met deze 290x dat hij zo goedkoop is, aangezien de meeste 290x'en rond de 420 euro liggen? Heb ik verstandig aan gedaan om deze videokaart niet te kopen?
Ook zou ik graag willen weten of er iemand is die ervaring heeft met deze kaart, en hoe de kaart hem/haar bevalt.

Alvast bedankt! :)

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je in de pricewatch de boel bekijkt zie je als goedkoopste 290: de Royal Ace van Club3D voor 309 euro, en als goedkoopste 290X: de Gigabyte/Club 3D Royal Ace beide voor 389 euro > 80 euro verschil = >10% want 25% meerprijs. Je zegt zelf al dat je niet meer dan 10% extra wilt uitgeven voor 7% increase in output bij games, welnu: begrijp je dan waarom menigmaal de 290 aangeraden wordt boven een 290X? Je spaart 25% uit en boet 7/10% in. (waarbij je een 290 kan overklokken naar de kloks van een 290X, al mis je dan wel de extra shader units)

Voor ervaringen zou ik gewoon reviews van Tweakers checken in de pricewatch per kaart. En reviews zoeken bij de concullega plus overclock3d.net o.i.d. en natuurlijk anandtech/tomshardware/guru3d enzo. Zelf heb ik gesetteld voor een pricewatch: MSI Radeon R9 290 Gaming 4G omdat ik die voor 225 euro kon ophalen inclusief bon voor garantie terwijl ie 4 dagen had aangestaan in een mining rig. Bespaarde mij t.o.v. nieuw 150 euro die ik mooi in andere componenten kan stoppen. Een pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed in open doos bijvoorbeeld ipv nieuwe pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed, zonder dat ie überhaupt de verpakking uitgegaan is.

Zoiets moet je wel aandurven, maar als je op een budget zit waarin je veel componenten nodig hebt en niet veel geld ergens op stuk kan slaan, scheelt het toch flink een slok op een borrel als je zo tweedehands je slag kan slaan :) Hoe die 290 van MSI mij bevalt is nog afwachten tot ik alle componenten in huis heb. Pas dan kan ik de boel in elkaar gaan zetten ;) Maar getuige menig review heb ik daar wel vertrouwen in.

• rotje16
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-11-2025
Okay thanks,
Ik had inderdaad nog niet gedacht aan het prijsverschil tussen de goedkoopste 290 en de goedkoopste 290x. Ik vind het nog wel gek dat de 290x met stockcoolers duurder zijn dan die met een (veel betere) gigabyte cooler. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Veel succes nog met je build, hoop dat het allemaal goed werkt :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

rotje16 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:47:
Okay thanks,
Ik had inderdaad nog niet gedacht aan het prijsverschil tussen de goedkoopste 290 en de goedkoopste 290x. Ik vind het nog wel gek dat de 290x met stockcoolers duurder zijn dan die met een (veel betere) gigabyte cooler. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Veel succes nog met je build, hoop dat het allemaal goed werkt :)
Vraag en aanbod ;)