Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13"-15" business/grafische laptop max. 1500,-

Pagina: 1
Acties:

• maus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-11 22:34
Na bijna vijf jaar trouwe dienst is het tijd om mijn Sony Vaio VGN-NW21MF met pensioen te sturen. De Adobe CC programma's zijn er niet meer op vooruit te branden, een video (op Netflix) in HD kijken zit er niet in en ook het scherm laat te wensen over (slechte kijkhoeken, glimmend, lage helderheid etc.). Geen schuld natuurlijk, maar wel tijd om naar een opvolger te kijken.
Ik ga nu naar het eindexamenjaar VWO, dus stiekem houd ik ook wel in mijn achterhoofd dat ik de laptop ook zal gaan gebruiken voor mijn vervolgstudie. Waarschijnlijk gaat dit werktuigbouw of technische informatica worden aan de TUDelft. Ik weet dat er voor studenten mooie laptopprogramma's en kortingsacties zijn, maar mijn laptop gaat het simpelweg niet nog een jaar volhouden.

Wat ga je met je laptop doen?
• Standaard Office programma's;
• Adobe CC (o.a. Lightroom, Photoshop, Indesign, Illustrator). Voor het opmaken van verslagen, nabewerking/optimalisatie van foto's en ben ook lead van het jaarboek dus zit ook regelmatig in Indesign met flinke files.
• Af en toe eens video's editen;
• Als ik niet thuis ben, heb ik praktisch altijd een VPN tunnel open naar mijn Synology thuis.
• Ben als hobby veel bezig met mijn Synology en ook met webdesign. PUTTY, Notepad++ etc. worden dus vaak gebruikt en ook draai ik regelmatig een VM;
• Mag op school of 's avonds graag en veel Netflix kijken. Overdag draait Spotify eigenlijk altijd en ook Chrome staat altijd open met veel tabbladen;
• Gamen zal ik niet gaan doen op de laptop

Wat is je budget?
€1650,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Zal elke dag mee moeten naar school, 's avonds regelmatig vergaderingen (langer dan 4 uur en er is niet altijd een stopcontact in de buurt, waarbij ik dan ook nog vaak notuleer via de laptop).
Tussen de 13" en 15" lijkt me ideaal. 15,6" vind ik eigenlijk al een beetje groot, maar goed mocht dat qua specs o.i.d. beter zijn dan zou het wel kunnen. Thuis zal hij altijd aan een 27" monitor hangen, dus een docking mogelijkheid is wellicht wel prettig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
• Minimaal FHD scherm;
• Minimaal 256GB SSD;
• Minimaal 8GB RAM;
• Docking mogelijkheid;
• Verlicht toetsenbord.

Over de volgende zaken twijfel ik nog:
• Quoadcore i7 (is dit echt nodig, of klinkt dit vooral leuk? Zou een ULV variant ook geschikt zijn?);
• Dedicated GPU (levert dit een groot voordeel op voor de Adobe programma's? Aangezien de meningen daarover nogal verschillen op internet. En ook met het oog op de vervolgstudie, wellicht handig voor CAD of SolidWork o.i.d.? Hoewel ik op verschillende plekken hier al heb gelezen dat de meeste laptops dit wel aankunnen;
• Touchschreen (lijkt mij misschien handig voor snelle aantekeningen met grafieken en tabellen etc. of tijdens het browsen).

De laptop zal eigenlijk de hele dag aanstaan, dus het is prettig als hij niet al te warm wordt. Dat hij dan meer geluid maakt neem ik dan graag voor lief. Ook hecht ik meer waarde aan bouwkwaliteit dan aan vormgeving.

Waar ik zelf al naar heb gekeken
• Apple MacBook Pro 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB (http://tweakers.net/price...komma-4ghz-8gb-256gb.html). Voor mijn gevoel krijg je voor hetzelfde geld minder hardware dan bij de Dell. Echter krijg je er goede accuduur, prima bouwkwaliteit en een meer waarde behoudend apparaat voor terug. Is een i5u en 8GB echter voldoende voor mijn eisen? En ook hoor ik wisselende verhalen over het gebruik van bootcamp, we gebruiken op school namelijk nog wel eens Windows specifieke software.

• Over de http://tweakers.net/price...eapad-y50-(59425652).html hoor ik veel negatieve berichten wat betreft het scherm, maar thuis zal hij ik altijd werken vanaf mijn externe monitor. Verder heeft deze, correct me if i wrong, een super processor en videokaart. Alleen moet ik wel weer zelf een SSD inbouwen.

• De volgende configuratie heb ik aangeklikt bij Thinkpad T540P
Processor
Intel Core i5-4200M Processor (3MB Cache, up to 3.10GHz)
Operating System
Windows 8 Professional 64
Display
15.6" FHD (1920x1080) With WWAN
Graphics
NVIDIA GeForce GT 730M 1GB
Memory
12GB PC3-12800 DDR3L (2 DIMM)
Keyboard
ThinkPad New Precision Backlit Keyboard with Number Pad UK English
Pointing Device
ThinkPad TrackPad with Fingerprint Reader and Near Field Communication
Hard Drive
256GB Solid State Drive Serial ATA3
Optical Device
DVD Recordable 8x Max Dual Layer
System Expansion Slots
Smart Card Reader
Battery
9 Cell Li-Ion Cylindrical Battery 99.9Wh
Power Cord
90W AC Adapter - EU
Wireless
Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0

Dit alles is 1506,54,- inclusief 3 years on site support. Wat natuurlijk niet verkeerd is. Ook de 12GB RAM en de ingebouwde SSD maken dit wel een serieuze kandidaat voor mijn gevoel. Echter lees ik op internet ook over dit scherm slechte verhalen (slechte kijkhoeken, pixel gaps e.d.).

[ Voor 22% gewijzigd door maus op 11-08-2014 13:55 . Reden: Achterhaalde info ]

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik zou zeggen met jou budget kijk naar de lenovo t440s met touche! Deze laptop heeft het beste 1920*1080 scherm uit de Lenovo http://www.notebookcheck....view-Update.120211.0.html

Nadeel kan wel zijn de ulv procesor, al zie ik daar voor wat jij er mee wil weinig problemen, misschien bij video bewerken maar als dat incidenteel is ....

zet er zelf een ssd in als je hem hebt ontvangen en je hebt een machine die raast er over :9

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• maikel124
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:42
Je geeft zelf al aan dat je de laptop ook voor je vervolgopleiding wilt gebruiken. Afhankelijk van je vakkenpakket gaat dat toch bepaalde eisen opleveren, zeker bij een studie als werktuigbouwkunde (CAD). Hiervoor gebruik je toch vaak Nvidia Quadro of AMD FirePro GPU's die niet standaard in laptops zitten.

Mijn advies zou zijn om voor nu een laptop te kopen die ofwel relatief waardevast is (Apple) ofwel een goedkope laptop voor een jaar die je dan kunt vervangen voor de via de Uni aangeboden laptops.

• mauro101
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 11:34
Modbreak:Je eifgen laptop aanprijzen hoeft hier niet.

[ Voor 77% gewijzigd door Edmin op 11-08-2014 14:54 ]

Battle.net tag

• maus
Inmiddels weer wat ontwikkelingen..
Bedankt nog voor de info allen, ik wil toch wel graag nu al een laptop aanschaffen waarmee ik ook gewoon mijn studieperiode in kan gaan straks en ik denk dat dat met deze 2 overgebleven kandidaten ook wel mogelijk moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/498x469q90/674/FgyiHA.png

Lenovo:
+ Specs :9~ (iets betere processor, grafische kaart.., hogere resolutie scherm)
+ Prijs (zelfs met extra SSD scheelt het nog ruim €150,-)
- Standaard geen SSD...
- Stuk kleinere batterij
- Minder draagzaam (dikker, groter en zwaarder)
- Minder connectiviteitsmogelijkheden (geen displayport, dus weet niet eens zeker of het mogelijk is om mijn https://tweakers.net/pric...u2713hm-zilver-zwart.html met 2560x1440 px aan te sluiten..

Dell:
+ Touchscreen
+ Standaard SSD
+ Grotere accu
+ Uitgebreidere connectiviteitsmogelijkheden
+ Handzamer en persoonlijk vind ik het ook een stuk mooier design
- Duurder (zijn die pluspunten het waard?)
- Stuk mindere grafische kaart (maar heb ik die wel echt nodig voor mijn gebruik..)

Hopelijk dat iemand nog wat advies heeft, want ik weet het even niet meer :+

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Correct me if I'm wrong, maar die 2 Laptops daarboven, hebben geen docking mogelijkheid, en gaan niet lang mee op de accu. Ik zou voor de Lenovo T440s gaan, voor minder dan 1300euro heb je FHD, 8gb ram, 256gb ssd, en hij is dockable, en gaat redelijk lang mee op de accu.

• maus
Elaynegalad schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 14:52:
Correct me if I'm wrong, maar die 2 Laptops daarboven, hebben geen docking mogelijkheid, en gaan niet lang mee op de accu. Ik zou voor de Lenovo T440s gaan, voor minder dan 1300euro heb je FHD, 8gb ram, 256gb ssd, en hij is dockable, en gaat redelijk lang mee op de accu.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Maar na heel wat rondzoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik heel veel moet inleveren als ik me aan die eisen wil houden. Ik heb nogmaals gekeken naar de T440s, maar als ik die configureer met 12GB RAM en een 256GB SSD kom ik uit op €1630,59 inclusief kortingen. Dan betaal ik dus nog meer dan voor de Dell, terwijl ik er qua RAM, CPU, scherm, grafische kaart (geen dedicated) en opslag op achteruit ga 8)7
Ja hij gaat langer mee op een accu, maar als ik zo rondkijk naar reviews houdt de Dell het met gewoon office werk ook wel 5 à 6 uur uit, en bij de krachtigere programma's zal hij wel aan het net liggen.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
Vind je dat UHD scherm belangrijk? Anders zou ik voor deze Y50 gaan:

http://www.campusshop.nl/...y50-70-00805/details.aspx

Je kan het geld voor de SSD dan op zak houden want voor 1349 heb je al een 512GB SSD erin zitten. En je hebt betere garantievoorwaarden via campusshop. Enige wat je dan niet hebt is het 4K scherm maar een normaal FullHD scherm.

• maus
Cinemaskoop schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:19:
Vind je dat UHD scherm belangrijk? Anders zou ik voor deze Y50 gaan:

http://www.campusshop.nl/...y50-70-00805/details.aspx

Je kan het geld voor de SSD dan op zak houden want voor 1349 heb je al een 512GB SSD erin zitten. En je hebt betere garantievoorwaarden via campusshop. Enige wat je dan niet hebt is het 4K scherm maar een normaal FullHD scherm.
Op zich vind ik het UHD scherm niet super belangrijk, maar op internet lees ik toch te veel teleurstellende reviews over het scherm van de Y50 met FHD scherm. Dat was dus de reden om voor het UHD scherm te kiezen, omdat deze een stuk beter uit de verf komt..

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Ik denk dat deze snel genoeg is voor wat je ermee wilt doen: pricewatch: Asus Zenbook Touch UX302LA-C4041H (1150 euro), en als je toch iets snellers wilt: pricewatch: Asus N550JK-CN360H(1100 euro). Waarom je een UHD scherm nodig hebt op een 15" ontgaat me, maar als je Full HD best vind kun je aardig wat geld besparen.

• maus
Elaynegalad schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 21:14:
Ik denk dat deze snel genoeg is voor wat je ermee wilt doen: pricewatch: Asus Zenbook Touch UX302LA-C4041H (1150 euro), en als je toch iets snellers wilt: pricewatch: Asus N550JK-CN360H(1100 euro). Waarom je een UHD scherm nodig hebt op een 15" ontgaat me, maar als je Full HD best vind kun je aardig wat geld besparen.
Hmm.. Die CN360H heb ik eigenlijk nog nooit echt goed naar gekeken omdat ik hem echt verschrikkelijk lelijk vind ;( Maar zoals je zegt, een UHD scherm heb ik niet echt nodig, en verder heeft hij prima specs. Dus om nou 600 euro meer te betalen voor design en een scherm dat ik niet echt nodig heb.. Ik ga nog eens hard nadenken, bedankt voor de info in elk geval _/-\o_
Pagina: 1