Moederbord voor een Exchange server

Pagina: 1
Acties:

• Rickown
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-02 21:31
Goedenavond Tweakers,

Binnenkort wil ik graag een Exchange (2013) server thuis gaan bouwen. De licenties zijn via school gelukkig toereikend dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken alleen ik kan niet het juiste mini ITX moederbord vinden. De eisen die ik heb :
  • Mini-ITX
  • SATA 6
  • RAID (Twee keer een SSD in Raid)
  • RAID (Twee keer een Harde schijf in Raid)
  • 16 GB Geheugen ( Er komen meerderen machines op )
  • CPU onboard
  • Virtualisatie
Wellicht kan iemand mij helpen die ervaring heeft met een bepaald moederbord.

Alvast bedank!

[ Voor 10% gewijzigd door Rickown op 14-07-2014 21:54 ]

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-02 12:38
Wat heb je al gevonden en waarom vielen die borden af? Welke RAID modussen?

[ Voor 16% gewijzigd door ShitHappens op 14-07-2014 20:52 ]

• Rickown
ShitHappens schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:50:
Wat heb je al gevonden en waarom vielen die borden af? Welke RAID modussen?
Deze heb ik gevonden: pricewatch: ASRock E350M1
Ik ben opzoek gegaan of deze RAID ondersteund maar dat is niet het geval.

Zelf nog niet heel veel verstand van RAID maar ik wil twee keer een setup maken. Twee keer SSD en Twee keer met harde schijven. Daarvoor is enkel RAID 1 nodig toch?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-02 12:38
Dan zet je in de Pricewatch een filtertje op RAID1 aan ;)
Daarnaast zou je dan de handleidingen kunnen lezen ofdat ze 2 RAID arrays aankunnen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID1 is mirroring, RAID0 is striping. Dit kan je controller doen, maar je kunt het in principe ook doen vanuit je OS. Enige dat dan wat lastiger gaat worden is het booten van zo'n array, maar je kunt je afvragen of je bootpartitie per se op een RAIDarray moet staan.

Waarom trouwens nog zo'n oude E350? en waarom per se een CPU onboard? Ik weet niet precies hoe zwaar Exchange is, maar zo'n E350 moet je je echt niet teveel van voorstellen, zeker niet als je er ook nog RAID op gaat draaien dmv fakeraid/firmwareraid/softraid, dat trekt toch ook redelijk aan je CPU.

• Rickown
ShitHappens schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:03:
Dan zet je in de Pricewatch een filtertje op RAID1 aan ;)
Daarnaast zou je dan de handleidingen kunnen lezen ofdat ze 2 RAID arrays aankunnen.
Dit heb ik gedaan.. Toch bedankt voor je hulp.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:11
Voor een Exchange server heb je Microsoft Active Directory nodig... Wil je die draaien, zul je die toch eigenlijk op een losse machine moeten draaien...

Omdat je dan eigenlijk 2 servers nodig hebt, is het misschien toch verstandig om aan iets van Virtualisatie te gaan denken?

Is het niet beter om een iets stevigere machine te kopen en daar iets van VMWare Workstation op te draaien?

Even niets...

• Rickown
TERW_DAN schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:15:
RAID1 is mirroring, RAID0 is striping. Dit kan je controller doen, maar je kunt het in principe ook doen vanuit je OS. Enige dat dan wat lastiger gaat worden is het booten van zo'n array, maar je kunt je afvragen of je bootpartitie per se op een RAIDarray moet staan.

Waarom trouwens nog zo'n oude E350? en waarom per se een CPU onboard? Ik weet niet precies hoe zwaar Exchange is, maar zo'n E350 moet je je echt niet teveel van voorstellen, zeker niet als je er ook nog RAID op gaat draaien dmv fakeraid/firmwareraid/softraid, dat trekt toch ook redelijk aan je CPU.
Bedankt voor je uitleg!

Waarom ik voor een onboard ga? Mijn docent heeft mij verteld dat hij zo soort moederbord heeft met exchange. De exchange server gebruikt namelijk meer RAM dan kracht van de processor is mij verteld.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Kwa geheugen pakt Exchange wat het krijgen kan. Hoemeer geheugen beschikbaar hoe meer Exchange zal gebruiken.
Daarnaast heb je een DC nodig. Die kan perfect als VM draaien..

We have just one world, but we live in different ones...

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kijk anders even in het zuinige server topic, je wilt idd Hyper V server of ESX draaien en daarop AD en Exchange.
RAM is idd belangrijker. Voor een lab setup is een enkele ssd voldoende.

• Rickown
FireDrunk schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:50:
Voor een Exchange server heb je Microsoft Active Directory nodig... Wil je die draaien, zul je die toch eigenlijk op een losse machine moeten draaien...

Omdat je dan eigenlijk 2 servers nodig hebt, is het misschien toch verstandig om aan iets van Virtualisatie te gaan denken?

Is het niet beter om een iets stevigere machine te kopen en daar iets van VMWare Workstation op te draaien?
Voor een Exchange server is geen aparte server met Active Directory nodig. Wel moet Active Directory role toevoegt zijn natuurlijk.

Virtualisatie was ik al van plan. Ik voeg die gelijk even toe aan mijn lijstje.

Klopt daarom heb ik dit topic geopend en kijken wat jullie meningen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Rickown op 14-07-2014 21:55 ]

• wagenveld
  • Niet online
Waar haal je die wijsheid vandaan?

• FireDrunk
Rickown schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:54:
[...]

Voor een Exchange server is geen aparte server met Active Directory nodig.

Virtualisatie was ik al van plan. Ik voeg die gelijk even toe aan mijn lijstje.

Klopt daarom heb ik dit topic geopend en kijken wat jullie meningen zijn.
http://technet.microsoft....a996719(v=exchg.150).aspx

3e bullit.

Even niets...

• Rickown
wagenveld schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:53:
Kijk anders even in het zuinige server topic, je wilt idd Hyper V server of ESX draaien en daarop AD en Exchange.
RAM is idd belangrijker. Voor een lab setup is een enkele ssd voldoende.
Bedankt! Ik ga zeker even het topic bekijken!

• wagenveld
  • Niet online
Dit advies is nog redelijk van toepassing
reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2014

16GB en SSD erbij en je hebt een prima HV doosje.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als je voor een losse CPU kan kiezen zou je een Xeon E3v3 + SuperMicro X10SLV-Q kunnen bekijken, draait hier goed.

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:19

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• FireDrunk
Het is toch in veel gevallen sterk af te raden om AD naast Exchange te draaien.

Ik kan mij nog heel wat SBS servers herinneren waar het afsluiten 20 minuten duurde omdat de Active Directory services eerder stopten dan Exchange... Nou is dat wel iets van 5-10 jaar geleden, maar het was absoluut geen pretje :+

Kortom: Het kan vast, maar het is echt *sterk* af te raden...

Even niets...

• wagenveld
  • Niet online
Hoe nuttig is een lab als je gelijk al best practices negeert?

• Rickown
wagenveld schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:01:
Dit advies is nog redelijk van toepassing
reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2014

16GB en SSD erbij en je hebt een prima HV doosje.
Bedankt!

• Rickown
Het is mij geleerd om de AD samen te laten draaien met de Exchange server. Ze hebben het bij ons op school nooit over gehad om de AD apart te draaien. Vandaar mijn reactie...

• wagenveld
  • Niet online
Lekkere docent heb je daar. Exchange op een DC is knutselwerk.
http://technet.microsoft....ler%28v=exchg.150%29.aspx

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32

Eagle Creek

Breathing security

Exchange op DC wordt zolang ik dat ken afgeraden... Met name vanwege performance redenen maar ook wat andere (zie eerder gegeven link).
In een lab-opstelling zal het heus wel van de grond komen maar in de praktijk wil je dat eigenlijk niet op die manier opzetten.

[ Voor 57% gewijzigd door Eagle Creek op 14-07-2014 22:18 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:11
@Wagenveld,
Ik neem aan dat het gewoon is voor leerdoeleinden waarbij de studenten eens hands-on ervaring krijgen met Exchange. Je hebt compleet gelijk dat het in bedrijfssituaties not-done is exchange op een DC te draaien. Heck, normaliter wil je AD/DC standalone hebben draaien, echter is dat hier, vermoedelijk om hardwareredenen, niet van toepassing.

@Rickown,
Ikzelf heb als student System and Network engineering een high-end desktop i.c.m. Hyper-V om hele testnetwerken te maken. Met een (overkill) i7 4770, 16Gb ram en een 256 SSD voor de virtuele machines kun je relatief makkelijk een heel testnetwerk opzetten. Dit is, naast schoolzaken, ook leuk om in je eigen tijd met bepaalde technieken zoals NAP/BYOD/Exchange/VDI te spelen.

RAID is leuk, maar naar mijn mening niet noodzakelijk voor dit soort testnetwerken. Als je gewoon geautomatiseerde back-ups/snapshots maakt van je virtuele machines.

[ Voor 10% gewijzigd door Junia op 14-07-2014 22:18 ]

• Rickown
Junia schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:16:
@Wagenveld,
Ik neem aan dat het gewoon is voor leerdoeleinden waarbij de studenten eens hands-on ervaring krijgen met Exchange. Je hebt compleet gelijk dat het in bedrijfssituaties not-done is exchange op een DC te draaien. Heck, normaliter wil je AD/DC standalone hebben draaien, echter is dat hier, vermoedelijk om hardwareredenen, niet van toepassing.

@Rickown,
Ikzelf heb als student System and Network engineering een high-end desktop i.c.m. Hyper-V om hele testnetwerken te maken. Met een (overkill) i7 4770, 16Gb ram en een 256 SSD voor de virtuele machines kun je relatief makkelijk een heel testnetwerk opzetten. Dit is, naast schoolzaken, ook leuk om in je eigen tijd met bepaalde technieken zoals NAP/BYOD/Exchange/VDI te spelen.
Bedankt voor de reactie!

Klopt, waarschijnlijk doet mijn docent dit voor leerdoeleinden. Na de reacties is het begrijpelijk dat dit los van elkaar gedraaid moet worden. Het is dan ook een uitdaging voor mij om dit los van elkaar werkend te krijgen.

Zoals je zelf aangeeft is het leuk om bepaalde technieken te beoefenen. Dit is mijn doel ook. Nu zie ik maar weer dat het handig was om een topic aan te maken.

RAID is inderdaad niet nodig maar ik heb daar totaal geen ervaring mee daarom ook de reden om het te gaan uitproberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rickown op 14-07-2014 22:23 ]

• wagenveld
  • Niet online
Mooizo, dat komt wel goed dan.
Met gratis virtualisatie is er immers geen reden meer om alles bij elkaar te drukken, je creeert alleen maar slechte gewoontes.

• Rickown
wagenveld schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:33:
Mooizo, dat komt wel goed dan.
Met gratis virtualisatie is er immers geen reden meer om alles bij elkaar te drukken, je creeert alleen maar slechte gewoontes.
Klopt!

Ik ben nu opzoek naar de juiste componenten. Zodra ik het lijstje af heb plaats ik hem hier.
Pagina: 1