Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste Elektronica-vriendjes,

Ik heb sinds lange tijd mijn pricewatch: Raspberry Pi model B (512MB) uit de kast gehaald om te gaan gebruiken als Mediacenter.
Voorheen heb ik de ontwikkelingen op mijn Pi altijd gedaan op een pricewatch: Dell Ultrasharp U2410 Zwart
Dat werkte altijd out-of-the-box met de instellingen in Raspbian. Ik heb onder andere de volgende images op mijn Pi gedraaid:
  • 2014-01-07-wheezy-raspbian
  • 2014-06-20-wheezy-raspbian
  • 2013-10-13-wheezy-minibian
Toen ik echter de Rapsberry pi op mijn pricewatch: Samsung UE40D5000 aansloot, kreeg ik geen beeld.
Ik ben sindsdien bezig geweest met het aanpassen van de /boot/config.txt, maar niets lijkt te werken.
hdmi_safe=1

of zelfs
hdmi_force_hotplug=1
hdmi_ignore_edid=0xa5000080
config_hdmi_boost=4
hdmi_group=1
hdmi_mode=16
disable_overscan=0,
overscan_left=24
overscan_right=24,
overscan_top=24
overscan_bottom=24

werkt allemaal niet. Wanneer ik mijn Pi in exact dezelfde configuratie in mijn Dell-monitor steek, komt er direct beeld in de resolutie welke ik in de config.txt heb ingesteld.

Ik heb alle eerdergenoemde images geprobeerd, ik heb zelfs live-boots geprobeerd, maar niets lijkt HDMI op mijn TV aan de praat te krijgen :/
Wel heb ik 1 keer gehad dat mijn TV een HDMI CEC apparaat gevonden had dat luisterde naar de naam Raspberry Pi, maar toen ik er mee probeerde te verbinden lukte dat niet en verdween het apparaat uit de lijst ;(

Herkent iemand deze problemen of kan iemand mij in ieder geval in de juiste richting wijzen?

Alvast bedankt,

Matis

Edit; Misschien ten overvloede; Ik heb ook andere werkende HDMI-kabels geprobeerd. Ik heb andere voedingen geprobeerd, ik heb zelfs de USB-voeding (waar normaliter mijn Chromecast op zit) geprobeerd als voeding. Ook heb ik met en zonder toestenbord en ethernet geprobeerd. Dit alles met hetzelfde resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Matis op 14-07-2014 18:52 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:07
Heb je toevallig ook een andere hdmi poort op je tv geprobeerd. Ik heb toevallig eenzelfde soort probleem gehad niets deed het tot dat ik een andere hdmi ingang probeerde :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
WeeDzi schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:37:
Heb je toevallig ook een andere hdmi poort op je tv geprobeerd. Ik heb toevallig eenzelfde soort probleem gehad niets deed het tot dat ik een andere hdmi ingang probeerde :s
Bedankt voor de tip. Ja, dat heb ik ook al geprobeerd. Zelfs de HDMI/DVI ingang op de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het is een long-shot maar ik heb op mijn SamsungTV een andere "uitdaging" gehad wat betreft een PC aansluiten via HDMI, dat wou niet lekker werken totdat ik in het "inputs" overzicht op de "Tools" knop van mijn afstandsbediening drukte en een naam kon geven aan de aansluiting uit een vooringestelde lijst.

Dit lijkt onschuldig, maar de "naam" die je aan de aansluiting geeft heeft invloed over hoe de TV de signalen interpreteerd. Ik moest hem bijvoorbeeld op "PC-DVI" zetten om beeld via HDMI en geluid via de 3.5mm aux input te krijgen.

Misschien kun je daar eens mee spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maceugh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-09 17:54

Maceugh

Doe eens gek wees je zelf

Ik zal vanavond thuis eens voor je kijken wat er in mijn Config.txt staat.
Want ik heb dezelfde Raspberry en Samsung TV en werkt bij mij als een charm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat lijkt me sterk dat het PC-DVI moet zijn, moet je dus gaan raden dat je PC-DVI moet invullen, gokje, je had zeker eerste keer gelijk goed gegokt met de naam PC-DVI. :D

Heeft niks met de naam te maken, maar met dat TV dan opnieuw gaat zoeken naar signaal, TV had eerst geen signaal en zoek dan eerst naar digitaal en vervolgens naar analoog en blijft in analoog staan. Door de connectie opnieuw een naam te geven zorgt ervoor dat de TV weer opnieuw naar audio signaal gaat zoeken. ;)

Dit heeft dus niks te maken met beeld, maar met manier dat samsung naar audio signaal zoekt.

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 15-07-2014 16:47 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Niet online
mad_max234 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:41:
Dat lijkt me sterk dat het PC-DVI moet zijn, moet je dus gaan raden dat je PC-DVI moet invullen, gokje, je had zeker eerste keer gelijk goed gegokt met de naam PC-DVI. :D

Heeft niks met de naam te maken, maar met dat TV dan opnieuw gaat zoeken naar signaal, TV had eerst geen signaal en zoek dan eerst naar digitaal en vervolgens naar analoog en blijft ik analoog staan.

Connectie opnieuw naam geven zorgt ervoor dat de TV weer opnieuw naar digitaal zoekt. ;)

Dit heeft dus niks te maken met beeld, maar met manier dat samsung naar audio signaal zoekt.
Zo raar is het niet hoor, inmiddels kun je ook op samsungs support site vinden dat dit een oplossing is voor het probleem dat ik toen had.
http://support-us.samsung...shooting_fr.jsp?idx=51469

In dit geval was het het audio signaal, met oudere tv's weet ik nog dat je in het menu de HDMI modus naar PC kon zetten zodat hij nét iets anders de signalen interpreteerde en het wel goed deed.

Misschien dat een andere of deze naam voor TS iets aan oplossing bied...
Bij mijn TV UE40D6500 deed de raspberry het "out of the box" (laatste keer dat ik dat probeerde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Op samsung staat toch echt wat ik zeg, dus DVi PC hernoemen en maakt niks uit naar welke naam. Naam word niet geinterputeert of iets in die richting, dat is onzin, maakt niks uit, de naam pietjepuk zal even goed werken als de naam PC-DVI. Het hernoemen is alleen maar om ingang opnieuw initialiseren, en dan gaat de TV weer het initialiseer lijstje af.

Het initialiseren ziet er ongeveer zo uit.

Kijk of digitaal audio aanwezig is? Ja, blijf in digitale stand.
Nee, ga in analoog stand en kijk of analoog aanwezig is?
Nee, schakel analoog uit, en blijft uit tot weer een nieuwe initialiseer plaatsvind.

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 15-07-2014 17:01 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Het aanpassen van de naam van het kanaal waar de RPi op zit aangesloten biedt helaas geen soelaas. De TV ziet nog steeds niet dat er een HDMI-apparaat aanzit.
Er is niet eens handshaking, laat staan data.

Ik heb voor de zekerheid nog een keer raspi-config gedraaid, maar daar lijkt alles goed te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Niet online
Jammer, het was te proberen.
Heb je je tv toevallig al even volledig stroomloos gemaakt? (power cable, antenne kabel, en alle andere inputs/outputs eruit?)

Zie je tijdens het booten van de raspberry wel iets verschijnen of helemaal niks?

Hoe lang is de HDMI kabel die je gebruikt?

Ik neem aan dat je een "clean install" hebt gedaan met de software?

Dit vond ik nog op het Rpi forum, signal boost 9 al geprobeerd?

The Pi outputs a relatively weak HDMI signal. Some devices may not immediately notice the Pi's HDMI or may not do the negotiation.
Setting the hdmi_force_hotplug=1 makes sure the Pi believes the monitor/TV is really there.
You might also need to set config_hdmi_boost=4 or even higher (up to 9) if your display needs a stronger signal.
If the display is a computer monitor, use hdmi_group=1 and if it is an older TV, try hdmi_group=2.
Do not set hdmi_safe=1 as that overrides many of the previous options.
Using a shorter or better quality HDMI cable might help.
Make sure your Pi's power supply delivers 1A and not 500mA.
If you see a problem with the red colour - either absent, or interference - then try a boost. However it might simply be that the display requires a stronger signal than the Pi can give.

Deze guide heb je vast al gezien, maar voor de zekerheid:
http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#No_HDMI_output_at_all

[ Voor 92% gewijzigd door Fabske op 15-07-2014 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Fabske schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 19:53:
Jammer, het was te proberen.
Heb je je tv toevallig al even volledig stroomloos gemaakt? (power cable, antenne kabel, en alle andere inputs/outputs eruit?)
Ja, heb ik zojuist gedaan. Alleen de power en de HDMI van mijn Pi zit er op.
Zie je tijdens het booten van de raspberry wel iets verschijnen of helemaal niks?
Nee, helemaal niets.
Hoe lang is de HDMI kabel die je gebruikt?
Ik heb diverse kabels gebruikt, variërend rond de meter. Die overigens allemaal werken en ook met de Pi op mijn Dell monitor
Ik neem aan dat je een "clean install" hebt gedaan met de software?
Ja, op aanpassingen van de config.txt na.
Dit vond ik nog op het Rpi forum, signal boost 9 al geprobeerd?

The Pi outputs a relatively weak HDMI signal. Some devices may not immediately notice the Pi's HDMI or may not do the negotiation.
Setting the hdmi_force_hotplug=1 makes sure the Pi believes the monitor/TV is really there.
You might also need to set config_hdmi_boost=4 or even higher (up to 9) if your display needs a stronger signal.
If the display is a computer monitor, use hdmi_group=1 and if it is an older TV, try hdmi_group=2.
Do not set hdmi_safe=1 as that overrides many of the previous options.
Using a shorter or better quality HDMI cable might help.
Make sure your Pi's power supply delivers 1A and not 500mA.
If you see a problem with the red colour - either absent, or interference - then try a boost. However it might simply be that the display requires a stronger signal than the Pi can give.

Deze guide heb je vast al gezien, maar voor de zekerheid:
http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#No_HDMI_output_at_all
Ik heb nu de volgende config.txt
hdmi_force_hotplug=1
config_hdmi_boost=9
hdmi_group=1
hdmi_mode=1

De rest van het bestand is leeg. Qua voeding gebruik ik de lader van mijn Nexus 5. Die volgens de specs meer dan voldoende moet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Niet online
Je kunt nog even spelen met de hdmi_group als je dat nog niet gedaan hebt, maar anders zou ik het ook even niet meer weten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Probeer / koop zo'n goedkope hdmi 1.4 kabel van oa. Action en daarmee was mijn RPi hdmi probleem voorbij.

Mijn Samsung tv/monitor (ander type) deed het ook niet met een hdmi 1.3 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Niet online
PE4000 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:25:
Probeer / koop zo'n goedkope hdmi 1.4 kabel van oa. Action en daarmee was mijn RPi hdmi probleem voorbij.

Mijn Samsung tv/monitor (ander type) deed het ook niet met een hdmi 1.3 kabel.
Dat is wel de kabel waar ie bij mij mee werkte, dus daar zit wat in :)
Pagina: 1