Je snapt hopelijk dat wireless performance totaal los staat van wat een provider aan verbinding levert. Kan zijn dat de modem/router/AP die ze leveren in jouw situatie niet voldoet, maar dat gaat echt niet veranderen met een andere ISP - dan moet je gewoon zelf investeren in in-home infrastructuur dat jouw draadloze verwachtingen waar kunnen maken.
Daarmee wil ik niet goedpraten dat bedrade snelheid niet gehaald wordt. Dat is werkelijk de ISP toe te rekenen. Maar scheid dat van het draadloze en neem daar zelf verantwoordelijkheid voor.
[...]
Dit was de welbekende druppel en ik ben sinds gisteren weer een blije gebruiker van de Ziggo diensten. Een stabiele verbinding en een fatsoenlijke Cisco router in de meterkast die mij wel dicht bij de internetsnelheden brengt die ook door Ziggo worden beloofd.
Cisco en stabiel/fatsoenlijk... niet als het op consumenten modems/routers aankomt. Of het daarmee slechter is dan de AVM die je eerst had is een tweede, maar maak je bors maar nat...
Zou ik Glasvezel aanraden als men een stabiele Kabel-lijn heeft? Nee absoluut niet. En de redenen zijn simpel:
- Genoemde internetsnelheden zijn zelfs bekabeld niet haalbaar;
Veel te kort door de bocht. Tenzij je TV bandbreedte ten koste gaat van internet (alleen maar in paar brakke locaties het geval) halen de meeste mensen bij glas net zo goed als bij kabel grootste deel van de tijd de volle snelheid die ze zouden moeten.
- Als je geen extra buizen hebt om kabels te trekken kom je terecht bij wireless / PowerLAN, welke allebei je snelheden nog meer doen afnemen;
Heeft geen drol met je provider te maken, nog minder met glas vs coax vs wat dan ook. Je hebt blijkbaar eisen die niet te combineren zijn met hoe je huis in elkaar steekt. Ofwel eisen aanpassen danwel huis.
- Af en toe signaal-"lag" waardoor je TV aan het kijken bent en spontaan het beeld hangt;
Dat is niet goed. Al vraag ik me af of je dit ook niet draadloos deed en dat je eigen WiFi gewoon bottleneck was. Als het bedraad was een terecht punt, anders niet.
- Extra stroompunten nodig in je meterkast om Router / Glasvezel kastje te voorzien van stroom en in mijn geval dus ook een PowerLAN adapter;
Staat wederom los van provider of technologie. Die Cisco die je van Ziggo hebt heeft ook stroom nodig, en als je boven goed signaal wilt zul je ook op een of andere manier daar iets heen regelen. Als je geen zin heb om UTP te trekken kom je uit op Powerline of MoCA wat inderdaad even goed bij kabel stopcontacten vergt als bij glas.
Natuurlijk heb ik ook goede momenten gehad met mijn connectie, alleen die wogen niet op tegen alle extra problemen die ik tegenkwam om vervolgens tot het besluit te komen na een jaar dat Glasvezel in Nederland nog teveel in zijn kinderschoenen staat om echt een goede concurrent van de Kabel te kunnen zijn.
Meh. Ben ook tevreden kabelinternetter, maar heb geen illusies dat ik hiermee magisch hogere snelheden draadloos zal halen dan met glas. Ik zorg gewoon voor goede Cat6 UTP in m'n huis met goede 802.11ac AP's voor de WiFi. Zo haal ik bijna overal 200Mbps draadloos. Dat zou ik met glas net zo halen, dat zou gewoon kwestie zijn van uitwisselen modem en klaar. Glas is volwassen zat. De gemiddelde consument daarentegen... als je ergens anders dan het punt waar een provider iets in huis levert wilt, dan moet je daar zelf voor zorgen en moet je daarbij realistisch zijn. In een betonnen eengezinswoning is het bijvoorbeeld niet realistisch om te denken dat die ene modem/router van je provider je overal in huis je bedrade snelheid draadloos gaat geven. Wil je dat wel, dan moet je zelf handen uit de mouwen steken en niet alleen maar wachten tot je provider het op gaat lossen - want met de beste wil in de wereld kunnen ze dat niet. Zelfs al is dat ene kastje van ze het beste kastje op de markt, dan nog ga je twee betonvloeren verder zo goed als geen signaal hebben