ATxmega64A3 - usart uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:52
Ik wil graag m'n domotica verbinden met het toestel dat instaat voor de verluchting (renson health box).
Nu kan je heel eenvoudig de 4 standen schakelaar emuluren en zo kan je de stand opvragen en instellen.
Maar ik zou graag wat verder gaan en de interne info opvragen.

Op het pcb zitten er nog 2 interfaces die niet in gebruik zijn: "PDI" en "INTERFACE"
PDI is voor zover ik kan terugvinden te gebruiken voor het programmeren en debuggen van de atxmega.
Via de andere , met label "INTERFACE" , kan je (volgens de fabrikant) info uitlezen. Dit is echter niet bedoeld voor de gebruiker, maar enkel voor de eigen techniekers. De pinout etc willen ze niet vrijgeven.
De output zou een log file zijn waar geen real time clock aan gekoppeld is.

Tweaker zijnde ben ik dan maar begonnen met de print te onderzoeken en de pcb verbindingen te volgen.
Het resultaat is:

- een verbinding (rechtstreeks) met pin PC2 (pin18) die volgens het datasheet van de ATXmega RxD0 (Receiver Data for USART n) kan zijn
- een verbinding (rechtstreeks) met pin PC3 (pin 19). die volgens het datasheet TxD0 (Transmitter Data for USART n) kan zijn
- een verbinding met een knop met label "RESET" (knop hangt tussen dit signaal en gnd)
- een verbinding met vorige maar met een 1K weerstand ertussen
- enkele gnd
- vcc 3.3V van een lm3490
- verbinding die enerzijds via 2 condensatoren (parallel van elkaar een grote en een kleine smd) aan de gnd hangt, en anderzijds via een spoel (L) is verbonden met vcc. diezelfde vanaf hetzelfde punt bij de verbinding vcc is er ook een verbinging met PD2 (pin 28) via een weerstand van 10k en ook aan een ULN2003a (poort 1B)
- een verbinding met een led (met weerstand) (en condensator parallel over weerstand en led) die ook naar pin PC1(17) gaat. Dit is volgens de datasheet XCK0 (Transfer Clock for USART 0)

Is het correct te veronderstellen dat:

- die verbinding via vcc met PD2 (pin) 28 niks te maken heeft met de interface, maar eerder toevallig ontwerpmatig daar is terecht gekomen
- de pinnen PC1 (17) PC2 (18) en PC3(19) een usart poort zijn... :9

Nu is natuurlijk nog de vraag: hoe kan ik dit best (en veilig) aansluiten op een raspberry pi?
(een gewone seriele poort heb ik ervaring mee, maar niet met die extra clock.... :?

Ik heb bv nog een usb-serial liggen (gebaseerd op een PL-2303hx). Kan ik die gebruiken als ik er de 3.3V van gebruik ipv de 5V? (en de clock gewoon weglaat?)

[ Voor 3% gewijzigd door Promy op 14-07-2014 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waboku
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-02-2023
Het clock signaal van de USART poorten is optioneel en wordt alleen gebruikt mits deze module als synchroon is ingesteld. Je kan deze dus veilig negeren.

Ik heb even in de datasheet gekeken van de PL-2303hx, hier zit een logic level pin op VDD_325 (pin 4) deze pin geeft de logic level spanning aan van de seriële signalen. Als je deze op een 3v3 bron aansluit moet dat ook prima werken.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

De verbinding van Vcc via een weerstand naar PD2 lijkt mij niet toevallig. Dat klinkt naar een pull-up weerstand.

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

usart kan in sync en async draaien, simpel gezegd je kan naast COMpoort er ook een spi van maken en dan heb je dus extra pin nodig voor de klok. Vraag is wat word er gebruikt, spi of COMpoort(TX RX), ik vermoed het laatste als ik het zo lees.

In laatste geval heb je zat aan TX en RX, en natuurlijk gnd doorverbinden, kleine weerstand op TX en RX zodat er geen grote stroom kan vloeien en als je keertje usb->serial printje ertussen wilt hangen kan dat ook als je er weerstand op TX en RX plaatst, 1K-10K ohm is vaak al zat.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 15-07-2014 13:32 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Dus als ik het goed begrijp is enkel de GND en de RX verbinden (laatste met bv 4k7 weerstand) genoeg om uit te lezen wat er langs komt. (van de PL-2303NX usb-serial converter)
De vcc moet niet verbonden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kijk wel even uit: Dat soort fans willen nog wel eens de aansturingslogica niet-galvanisch gescheiden aan de 220V hebben hangen: als dat zo is heb je kans dat er zowel op je ground als je TxD een flinke spanning staat en je je laptop kan opblazen! Je wilt waarschijnlijk eerst daarnaar kijken en evt een optocoupler oid ertusseningooien om galvanische scheiding te garanderen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@Sprite_tm: dus een eenvoudige schakeling waarbij de zender zijde van de octocoupler (bv 4n25) hangt aan de TxD (ik veronderstel dat de TxD de zender is van de fan) (pin 1 van de 4n25) en de GND (eventueel weerstand van 4k7 ertussen)(pin 2 van de 4n25) en de ontvanger zijde van de octocoupler aan de 5V (pin 5) (van de PL-2303NX) en pin 4 aan de RxD van de PL-2303NX? eventueel met een pull-down aan de GND? of moet het net een pull-up zijn?
dus dit printje eigenlijk?
Of zie ik iets over het hoofd?

--update--
net eens gemeten tussen de TxD en de GND. ik meet dc voltages tussen de 1.5 en 3.3V, met heel af en toe een uitschieter naar 3.4V.

Welk van onderstaande schakelingen gebruik ik best? of is geen van beiden ok?
Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/opto.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Promy op 16-07-2014 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
update: omdat de fabrikant ook verbindingen naar '"domitica" op het bordje heeft gezet (eigenlijk de standenschakelaar vervangen) heb ik het net maar eens getest met een oude laptop en een usb-serial (enkel gnd en de rx pin van de laptop verbonden), zonder optocoupler... en putty
Ik krijg wat data binnen, maar nu is het de juiste snelheid vinden....
aan de atXmega hangt een extern crystal met de vermelding 400°J

Op 9600 krijg ik af en toe een x en veel ascii178 (zo'n vierkantje) door.
Op 300 krijg ik wat andere letters en cijfers met ook wat vierkantjes...
Alle veelvouden van 100 tussen 0 en 1200 geven geen goed resultaat

Kan er me iemand op weg helpen voor de juiste snelheid?

[ Voor 5% gewijzigd door Promy op 17-07-2014 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Omdat ik onlangs de vraag kreeg van een medetweaker of ik hier vooruitgang had, heb ik dit oude projectje terug van onder het stof gehaald...
Ik was ermee gestopt omdat ik op serieel niet echt een leesbare reactie kreeg (zie vorige post).
Na het herlezen van de datasheet en het opzoek van info over de oscillator bedacht ik me opeens dat het volgens de datasheet van de xmega ook een I2C kon zijn (TWIC w/ext driver)
- SDAout is pin 18 (die ook RxD0 kan zijn)
- SCLout is pin 19 (die ook TxD0 kan zijn)
- SCLin is pin 17 (die ook XcK0 kan zijn)
- SDAin is pin 16 die ik voorlopig niet kon tracen omdat ze mogelijk onder de xmega verloopt
De XMega ondersteund 100kHz en 400kHz...wat die 400 J oscillator kan verklaren want die is misschien 400kHz?

Nu is natuurlijk de vraag...hoe kan ik dit controleren? Is het correct te veronderstellen dat omdat het SDAout en SCLout is die verbonden is dat de Xmega de master is? Maar dan vraag ik me echter af welk address de slave moet krijgen?
Een andere optie is...het SMBus protocol, dat ook ondersteund wordt door AtXmega.

Heeft er iemand met meer electronica ervaring hier een idee van (voor ik dingen ga opblazen...) :) (ik kan eventueel iets uitmeten met een soundcard osciloscoop mocht dat nuttig zijn, die ga ik nog solderen om de clockrate van het seriele signaal te vinden)

Update: voor zover ik kan terugvinden moet op diezelfde connector ook de Q-bus integratiemodule worden aangesloten. (dit wel voor de opvolger van de healthbox (de II))

[ Voor 12% gewijzigd door Promy op 20-04-2015 23:33 ]

Pagina: 1