Zelfbouw NAS+Home Server

Pagina: 1
Acties:

• MartijnPieterse
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-11-2021
Ik zoek een?
Zelfbouw NAS gebaseerd op FreeBSD.

Wat is je budget?
Rond de 500-800 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • NAS
  • Download-unit
  • Film / Muziek host unit
  • VPN
  • Iets waar ik met ssh op in kan loggen
  • Domotica-achtige server
  • Opslag van meet-data (webcam, temperatuursensor, zonnecellenoutput, etc)
  • zfs in 4+2 configuratie.
  • FreeBSD
  • Ergens in de kelder
Ik ben op hetvolgende lijstje uitgekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 29,-€ 29,-
1MSI H87M-G43€ 64,90€ 64,90
1Fractal Design Define Mini€ 71,95€ 71,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 117,99€ 117,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,85€ 29,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,69

Hier moeten nog 6 hd's bij. Dit worden waarschijnlijk Seagate 1TB's omdat die het goedkoopst zijn. Een ander plan is om 2xWD, 2xSeagate en 2xToshiba erin te stoppen zodat dan (hopelijk) nooit meer dan 2 schijven tegelijk kaduuk gaan.

Het apparaat komt ergens in een kelder te staan dus geluidproduktie is niet van groot belang. Het verbruik zou ik wel zo laag mogelijk willen houden, maar met 6 HDD's is dat niet heel realistisch denk ik.

Ik had ergens gelezen dat transcoden op een Celeron voor 1 stream nog wel werkt, maar mocht ik dat echt gaan willen kan ik er ooit nog een i5 ofzo instoppen. De grote hoeveelheid geheugen zit er deels in voor zfs en deels omdat je nooit te veel geheugen kan hebben.

De voeding is 300W, wat volgens mij genoeg moet zijn. De standaard koeler van de Celeron en de 2 fans van de case zouden mijns inziens ook voldoende moeten zijn om de boel op een acceptabele temperatuur te houden. De 2 case fans zou ik wel software gestuurd willen hebben, maar ik kon zo niet ontdekken of deze op het moederbord aan te sluiten zijn.

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:56
Waarom 1TB??? en niet gewoon een schijf met 2 of 3 TB? laat staan 4 TB per schijf? 1TB zou je eventueel later spijt van kunnen krijgen...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het prijsverschil tussen 1 Tb en 2 Tb disks is ongeveer 20 euro.
Persoonlijk zou ik voor 120 euro eerder voor de hogere opslagcapaciteit gaan.

• MartijnPieterse
Verschil tussen 4TB of 8TB is toch 20% extra kosten voor 4TB aan ruimte die ik (waarschijnlijk) niet ga gebruiken. Daarnaast moet ik dan ook mijn backup capaciteit weer groter maken. Maar dat is iets wat ik op het laatste moment nog kan veranderen. Waarschijnlijk is 16gig geheugen ook nog wel genoeg voor 8TB aan zfs space.

• MartijnPieterse
Alles gekocht en in elkaar gezet. Het werkt. Bedankt voor de feedback, maar toch voor 6x1TB gegaan. :)