Toon posts:

Welke videokaart zou bij mijn wensen passen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een videokaart voor in het volgende systeem (Tweakers basissysteem mei):

Processor AMD A8-6600K Boxed
Moederbord MSI A78M-E45
Geheugen intern Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8
Solid State Drive Crucial M500 2,5" 120GB
Behuizing Cooler Master N300 (Closed)
Voeding be quiet! System Power 7 300W

Prijs: max 180 euro
Overige eisen:
- DVI aansluiting nodig
- Moet bij voeding passen
- Redelijk stil

Ik wil de videokaart gebruiken om redelijk te gamen en om fullscreen video's (Samsung 22'' beeldscherm) soepel af te kunnen spelen. Ik heb geen merkvoorkeuren, zolang het maar goed werkt ;-)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom een systeem met een so-so CPU die op zich wel een aardige GPU heeft aanvullen met dedicated GPU? Ook gekeken naar een FX6300 systeempje met GPU?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Verwacht wel dat je je voeding ook moet upgraden.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Wat jorisvdelsen idd zegt, zul je waarschijnlijk je psu ook moeten upgraden. Dan zou ik gaan voor dit:
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W --> 55 euro, houd je nog 125 euro over. Voor dat geld zou ik deze videokaart doen:
pricewatch: MSI Radeon R7 260X 2GD5 OC

Volgens mij (correct me if i'm wrong) kun je deze gpu laten samenwerken met je apu voor extra performance. Dat heette iets van dual graphics ofzo meende ik.

Edit: hiermee zul je niet op 1920x1080 ultra 60fps kunnen gamen, maar ik weet niet op welke resolutie je wilt spelen, welke spellen je wilt spelen en op welke kwaliteit (low, medium, high, ultra).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 14:16 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Ik zou inderdaad een nieuwe voeding kopen en dan van het overgebleven geld een leuk kaartje uit se V&A kopen. Kan mee gemined zijn, als je garantie krijgt loopt dat wel los

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

jorisvdelsen schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:34:
Ik zou inderdaad een nieuwe voeding kopen en dan van het overgebleven geld een leuk kaartje uit se V&A kopen. Kan mee gemined zijn, als je garantie krijgt loopt dat wel los
V&A is idd ook nog een goede optie! Leuke kaartjes voor een leuke prijs. Deze bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: MSI R6970 Lightning (incl. originele doos en toebehoren)

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Een 750 Ti gaat prima met die voeding, en blijft ook ruim binnen je budget. Neem aan dat je FullHD bedoelt overigens?

productreview: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING review door Foritain

Ben nu met een 270X review bezig, en dat is ook erg leuk voor ~180. Maar dan wordt het krap met de voeding.

Ik zou zeggen dat, mocht je iets rek hebben in het budget (en 2e hands niet willen), de beste optie nog zou zijn om een neuwe voeding te pakken, en dan iets van een:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

Mooie aanbieding nog voor 170,-- maar dan zal je al snel richting de 220 euro totaal.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
heb ook wel eens een 5870 oid gedraaid met een 300w be quiet voeding en dat ging prima.

genoemde 7950 is veruit de gunstigste optie qua prijs/prestatie (zelfs met een andere voeding erbij!)
een 270x/7870 doet ongeveer max 90w (veel minder als 5870), dat kan sowieso makkelijk.
een 7950 is iets meer tricky weet niet precies op welk voltage deze versie loopt.

mocht je toch een andere voeding erin willen raadt ik aan deze op vraag en aanbod te zetten en bv naar een voeding als deze te kijken:

V&A aangeboden: XFX Pro 450W

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:02:
Waarom een systeem met een so-so CPU die op zich wel een aardige GPU heeft aanvullen met dedicated GPU? Ook gekeken naar een FX6300 systeempje met GPU?
Ik ging ervan uit dat ik met het basissysteem wel prima bewegend beeld fullscreen zou kunnen kijken en eenvoudige games zou kunnen spelen, maar dat valt tegen. Daarom nu toch een GPU erbij zetten.

Ik denk inderdaad ook dat de voeding een upgrade nodig heeft. Ik moet erbij zeggen dat dit het eerste systeem is dat ik in elkaar heb gezet. Ik heb dus erg weinig (geen) verstand van hoeveel verschil welke videokaart maakt. Ik vermoedt dat de slechte grafische prestaties komen doordat ik geen dedicated videokaart heb, en daarom wil ik er een bij zetten. Voorbeeld: world of tanks is zelfs met de allerlaagste instellingen met lage resolutie zo schokkerig dat hij niet speelbaar is. Ik hoop dat een nieuwe videokaart (en dus nieuwe voeding) dat probleem oplost.

De processor die ik heb, de AMD A8-6600k, is die niet zo goed dan? Misschien moet ik mijn vraag anders formuleren: hoe kan ik mijn systeem zo verbeteren dat hij video goed kan afspelen en relatief lichte games als world of tanks prima kan draaien? >:)

Edit: @ Foritain & Powrskin: bedankt, ik denk dat ik die optie verder ga bekijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 15:23 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Een 270X/7870 doet wel wat meer dan 90W. Ik kwam met een Sapphire 270X Vapor-X op ~250W in OCCT, dus een daadwerkelijk verbruik van minimaal 150W van de kaart zal toch wel de conclusie moeten zijn (ik kan helaas enkel het hele systeem meten). OCCT resultaat was overigens wel erg hoog, want gemiddeld tijdens gamen (dus met cpu in actie) zat het rond de 220.

Piekverbruik met de 270X met een i7-4770k met SSD, HDD, randapparatuur zat rond de 270 W tijdens de benches, dus hoewel een 300W wel kan volgens deze getallen, twijfel ik of het een verstandig idee is gezien de pieken bij langer gebruik wellicht richting de >300 zullen gaan.

Een 7950 verbruikt niet noemenswaardig meer of minder, dus hetzelfde gaat op wat betreft voeding-advies. Een nieuwe 400-450W voeding is een verstandig idee.

a8-6600k is niet de perfecte game cpu icm een mooie GPU, maar het werkt wel, en echte upgrade opties binnen <200 euro heb je ook niet. Toevoegen van een mooie GPU is dan ook je beste optie. Probleem is dat met 180 euro - voeding, je misschien 130 euro over hebt, en voor 130 euro koop je een mooie 750 Ti die wat game prestaties betreft je cpu met 2 vingers in zn neus verslaat. Maar die heeft weer geen nieuwe voeding nodig.

Dus opties?:Of 2e hands. Of een mooie 750 Ti als mooie upgrade en wat geld over in je broekzak. Of budget verhogen en nieuwe voeding + 7950 oid voor rond de 220 euro als nog dikkere upgrade.

edit: in die review van die 750 Ti kan je aardig wat resultaten zien overigens. Mocht je niet per se alles op max willen draaien is dat een hele leuke optie hoor. Probeer je niet naar een duurdere oplossing te pushen, ik zie alleen weinig echt zinvolle alternatieven die er wat prijs betreft tussenin zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Foritain op 14-07-2014 15:30 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Mij was het niet duidelijk of je bovenstaande build nog moest aanschaffen. Aangezien je die al hebt, zijn bovenstaande oplossingen iets wat goed zal kunnen helpen. Een sterkere CPU zou betekenen dat je een ander moederbord erbij moet hebben, dus dan wordt het allemaal nog veel duurder, geen optie dus.

[ Voor 29% gewijzigd door br00ky op 14-07-2014 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik toch de iets dikkere upgrade doen: 7950 + nieuwe voeding. Ik ben benieuwd... Bedankt allen!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:15:
Wat jorisvdelsen idd zegt, zul je waarschijnlijk je psu ook moeten upgraden. Dan zou ik gaan voor dit:
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W --> 55 euro, houd je nog 125 euro over. Voor dat geld zou ik deze videokaart doen:
pricewatch: MSI Radeon R7 260X 2GD5 OC

Volgens mij (correct me if i'm wrong) kun je deze gpu laten samenwerken met je apu voor extra performance. Dat heette iets van dual graphics ofzo meende ik.

Edit: hiermee zul je niet op 1920x1080 ultra 60fps kunnen gamen, maar ik weet niet op welke resolutie je wilt spelen, welke spellen je wilt spelen en op welke kwaliteit (low, medium, high, ultra).
Het is een R7 250X waarmee die 6600K in Dual Graphics kan werken, niet de 260X (en voor beide is een 520W overkill, 300W was nog steeds voldoende). Met Dual Graphics ga je uiteindelijk nog steeds minder goed presteren dan een R7 265 en al zeker minder dan een HD7950, dus goede beslissing van de TS. Het verbaast me wel dat World of Tanks zo traag loopt met die APU. Zijn de correcte drivers geïnstalleerd?

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

MacPoedel schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:08:
[...]

Het is een R7 250X waarmee die 6600K in Dual Graphics kan werken, niet de 260X (en voor beide is een 520W overkill, 300W was nog steeds voldoende). Met Dual Graphics ga je uiteindelijk nog steeds minder goed presteren dan een R7 265 en al zeker minder dan een HD7950, dus goede beslissing van de TS. Het verbaast me wel dat World of Tanks zo traag loopt met die APU. Zijn de correcte drivers geïnstalleerd?
Wot is recent geupdate, waar het eerst nog wel liep op een oude 8800GTS 512mb doet het dat nu niet meer. Ik heb mijn broertje mijn oude GTX470 gegeven en dat gaat nu wel weer een stuk beter.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Pagina: 1