Zelf een 220>110v transfo maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb een TV in Amerika gekocht (lang verhaal) en om deze nu werkend te krijgen, heb ik een 220 naar 110v tranfo gekocht, probleem is dat dit een serieuze blok is, dit niet achter de tv past (TV hangt omhoog terwijl alle kabels in de muur verwerkt zitten.)

Nu vroeg ik me af hoe moeilijk het is om zelf zo een tranfo te solderen? Dan kan ik ervoor zorgen dat de input en output langs de zijkanten zitten, en past deze wel achter de tv.

Ik heb al eens gekeken bij Velleman, maar die hadden zo niks.

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
.. probleem is dat dit een serieuze blok is..
Dat is vrij logisch als de trafo past bij het vermogen van de TV, die al gauw meer dan 100 W vraagt. Hoe je het ook wendt of keert, trafo's van 100 W of meer bevatten nou eenmaal een flinke bonk ijzer en koperdraad, dat kan niet anders. Ook met een spaartrafo die wat minder koperdraad bevat. Met een kleiner exemplaar heb je vermoedelijk veel te weinig vermogen.
Heb je gewoond in Amerika en neem je die TV daardoor mee? In alle andere gevallen zou ik dit gemier gewoon nooit willen voor een paar tientjes besparing. Maar goed, deze mening van me heb je weinig aan, want je hebt nou eenmaal die TV en je vraagt hoe je hiermee verder kunt. Welnu, hoeveel watt vermeldt het typeplaatje van de TV? Zoveel VA met nog wat reserve (met het oog op een eventuele arbeidsfactor) zal die trafo minimaal ook moeten kunnen leveren zonder een elektrische kachel te zijn die binnen korte tijd verbrandt. Dat is het enige aspect om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Het 'blok' in een kast zetten en dan gewoon met een standaard stroom-kabel de tv voeden? Neem aan dat je toch ergens de stekkers in het stopcontact heb zitten?

edit:

je hebt het vast al gecontroleerd maar: kan je tv niet gewoon 100 ~ 240 V aan? Dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Mattie112 op 14-07-2014 16:07 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:05

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Meestal wordt de spanning gelijk gericht en in een switching PSU gestopt, deze kunnen vaak een brede spanning aan.

Anders een 220v versie PSU zoeken voor in te TV?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Laatst online: 30-11-2024
De TV is 115W, dus momenteel heb ik een transfo van 150W. Kast is niet mogelijk, alles hangt tegen de muur, heel proper.

Zijn die PSUs zomaar te swappen in de TVs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
SiXke schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:59:

Zijn die PSUs zomaar te swappen in de TVs?
Soms kun je die gewoon vervangen, soms kun je die gewoon solderen ;)

Verkoop de TV. Je kunt wel vrolijk de partnummers zoeken en een nieuwe PSU bestellen, maar je wilt er niet aan beginnen. Ik heb vroeger een hele NTSC set naast een PAL set gehad, speciaal voor de V.S. Met een hele rits transformators erbij. Ik ben blij dat ik van die zooi af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05
Zoals al aangegeven, is die TV niet gewoon universal input ? (100-240V)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:24

alm

Kun je 'm hier überhaupt wel gebruiken i.v.m. een afwijkend TV systeem (NTSC versus PAL hier - geen idee of dat nog speelt met digitale TV)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Op zich een heel goede vraag, ik zat er meteen al aan te denken. Maar ik meende uit TS z'n vraag min of meer op te maken dat hij het al werkend had (mogelijk doordat het een universele TV is?) en dat zijn enige probleem is dat het zo'n enorme puist was achter z'n TV. Of was die conclusie voorbarig? Ik kan me haast niet voorstellen dat TS niet aan dat aspect heeft gedacht, want uiteraard verdraagt PAL en NTSC elkaar niet als je ontvanger niet beide systemen ondersteunt.

Oh ja, iemand plaatste dit voorstel:
Trommelrem schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:05:
Verkoop de TV. Je kunt wel vrolijk de partnummers zoeken en een nieuwe PSU bestellen, maar je wilt er niet aan beginnen. Ik heb vroeger een hele NTSC set naast een PAL set gehad, speciaal voor de V.S. Met een hele rits transformators erbij. Ik ben blij dat ik van die zooi af ben.
In Nederland? Ik vrees dat je weinig kans op succes zal hebben. Ik zou hem niet eens gratis willen hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Techneut op 20-07-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

vga en hdmi lijken mij niet echt ntsc of pal signalen en moet iedere monitor dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 11:23
Naast spanning zit je nog met frequenties: 50Hz hier tegenover 60Hz in de VS. Ik weet niet hoe je dit nu oplost, misschien kan de TV beide aan, maar een trafo zal de frequentie ongemoeid laten met het gevolg dat je je tv voedt met 110V 50Hz ipv. 110V 60Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 09:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@sixke: kun je aub zeggen welke tv je hebt, ik vermoed een lcd dus die dingen kunnen meestal wel veel verdragen van ingangs spannning dus ik zou eens op je sticker achterop de tv gaan zien.
Mijn LG kan van 100 tot 240VAC 50/60Hz werken en vraagt 140W

[ Voor 1% gewijzigd door Damic op 20-07-2014 20:04 . Reden: frequentie toegevoegd ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
TheMazzter schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:26:
Naast spanning zit je nog met frequenties: 50Hz hier tegenover 60Hz in de VS. Ik weet niet hoe je dit nu oplost, misschien kan de TV beide aan, maar een trafo zal de frequentie ongemoeid laten met het gevolg dat je je tv voedt met 110V 50Hz ipv. 110V 60Hz.
Frequentie is helemaal geen probleem. De netspanning wordt gewoon gelijkgericht en alles wat verder met frequenties heeft te maken (beeld- en lijnfrequenties wordt gegenereerd uit de gelijkspanning.

Edit:
memphis schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:19:
vga en hdmi lijken mij niet echt ntsc of pal signalen en moet iedere monitor dat kunnen.
Dit topic gaat niet over een monitor, maar over een TV!

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 21-07-2014 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

TheMazzter schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:26:
De hedendaagse voeding (zoals eerder aangegeven) is een switching PSU, die werkt op een gelijkspanning, gelijkgericht van de netspanning. Dan maakt het niet uit hoeveel Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
In amerika zijn ook op plekken waar je 240v inputs hebt dus normaal gezien zou het echt moeten werken en kan er geen probleem zijn............ Dus ik zou gewoon of een adapter gebruiken van america naar eu stekker. Die vindt je zeker al redelijk goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wil je even een foto van de stickers achterop de TV posten? Ik vermoed, maar kan het niet helemaal garanderen zonder foto, dat de TV het gewoon doet op 220volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16
thibautb schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:06:
In amerika zijn ook op plekken waar je 240v inputs hebt dus normaal gezien zou het echt moeten werken en kan er geen probleem zijn............ Dus ik zou gewoon of een adapter gebruiken van america naar eu stekker. Die vindt je zeker al redelijk goedkoop!
Ik zou dat toch op z'n minst even checken voordat je de boel inplugt en het met een luide knal stopt ;)

Verder zou ik, als de TV inderdaad gewoon op 230V kan, de stekker eraf knippen en bij de Gamma een nieuwe NL stekker kopen en die eraan zetten :)
Pagina: 1