Toon posts:

24V van pc voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb thuis een 24V ledstrip liggen, waarmee ik de binnenkant van mijn case mee wil verlichten. Het nadeel is alleen dat dit een 24V ledstrip is en voor zover ik weet komt er standaard geen 24V uit een voeding. Ik heb al getest met een travo om te kijken hoe vel de strip is op 12V (molex), maar op dit voltage is het licht niet te zien.

Mijn vraag is dus: kan ik 24V uit mijn voeding halen? Ik heb al geprobeerd om wat te zoeken op google, maar het enige wat ik vond was een man die 24V van de 24-pin gebruikte. Nou weet ik niet of dit verstandig is, maar het leek mij niet goed voor de rest van het systeem.

Ik weet niet of je twee molex verbindingen in serie kunt koppelen ofzo, ben namelijk niet supergoed met elektronica gebeuren.

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Nesty1998

Edit: als dit topic verkeerd staat, verplaats het gerust. Dacht dat het hier wel goed stond, maar je weet het maar nooit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dat kan alleen als voedingen twee gescheiden 12V rails hebben. En dat hebben ze niet.
Je hebt hier dus twee 12V voedingen voor nodig, of één 24V voeding.

voorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/n...panning=24+V%3D~~~24+V+DC
Let op, het vermogen is ook belangrijk!

Maar in de casemodding is een boost dc-dc converter misschien iets makkelijker, dit kan namelijk wel op de atx 12V.

Edit:
Het is verleidelijk de -12V en +12V van de voeding te gebruiken, maar hier doen voedingen vaak maar een paar honderd milli-ampère.

[ Voor 41% gewijzigd door jeroen3 op 14-07-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:04:
Dat kan alleen als voedingen twee gescheiden 12V rails hebben. En dat hebben ze niet.
Je hebt hier dus twee 12V voedingen voor nodig, of één 24V voeding.

voorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/n...panning=24+V%3D~~~24+V+DC
Let op, het vermogen is ook belangrijk!

Maar in de casemodding is een boost dc-dc converter misschien iets makkelijker, dit kan namelijk wel op de atx 12V.

Edit:
Het is verleidelijk de -12V en +12V van de voeding te gebruiken, maar hier doen voedingen vaak maar een paar honderd milli-ampère.
Oftewel: ik zou via het stopcontact een stekker mijn case in moeten leiden waar dan een kastje zit dat de 230V omzet naar 24V, of ik moet iets kopen dat mijn molex 12V naar 24V boost. Begrijp ik dat goed?

Wordt zo'n 230V naar 24V kastje ook warm? wil namelijk niet dat mijn case super warm gaat worden door een zo'n kastje. En wordt zo'n booster ook warm, eentje van 12V naar 24V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:12

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Als je dan toch een adapter moet kopen, waarom dan niet gewoon meteen een 12v setje aanschaffen? Dan heb je geen gedoe met warmte en het aansluiten van de leds. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Meelobee op 14-07-2014 14:30 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meelobee schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:30:
Als je dan toch een adapter moet kopen, waarom dan niet gewoon meteen een 12v setje aanschaffen? Dan heb je geen gedoe met warmte en het aansluiten van de leds. :)
Je bedoelt een 12V ledstrip set? De reden dat ik gebruik wil maken van de 24V set, is omdat ik het zonde vind om die 5 meter niet te gebruiken. Het aansluiten van de strips zal niet zo lastig zijn (zoveel verstand heb ik er dan nog wél van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Ja, je hebt een interne of externe 220->24V voeding nodig.
Of een DC-DC converter, de meeste die op ebay te koop zijn kun je instellen, het hebben van een multimeter is dus wel handig. Fixed voltage bestaat natuurlijk ook, maar dat is mogelijk wat duurder en lastiger te vinden dan de ultra-goedkope booster bordjes van minder dan €5.
Wordt zo'n 230V naar 24V kastje ook warm?
..
En wordt zo'n booster ook warm, eentje van 12V naar 24V?
Ja, maar normale convectie is meestal genoeg. Tenzij je naar grote vermogens gaat natuurlijk.

5 Meter is best veel, over hoeveel watt (of ampère) per meter hebben we het eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 14-07-2014 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:50:
...

5 Meter is best veel, over hoeveel watt (of ampère) per meter hebben we het eigenlijk?
Ik ga niet die hele vijf meter gebruiken :D Ik vond het alleen zonde om niks te doen met die 5 meter.
Ga er maar vanuit dat ik ong. 60 cm zal gebruiken. Hoeveel watt of ampere per meter die strip gebruikt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de strip ip67 is, dat er 60 led's per meter op zitten en dat de led's rgb zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Het vermogen is toch cruciale informatie bij het uitzoeken van een geschikte voeding.
Een te kleine voeding is namelijk brandgevaarlijk, en een te grote is zonde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 16:10

Midas.e

Is handig met dinges

Als je op de ATX plug de blauwe (-12v) pakt en de gele (+12) kan je ook 24v uit je ATX voeding pakken. OK toegegeven het zal niet te best zijn voor je voeding vermoed ik maar het kan.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Midas.e schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:05:
Als je op de ATX plug de blauwe (-12v) pakt en de gele (+12) kan je ook 24v uit je ATX voeding pakken. OK toegegeven het zal niet te best zijn voor je voeding vermoed ik maar het kan.
Dat zag ik een man op internet dus ook doen, maar ik dacht dat de stroom die ik dan aan de ledstrip zou geven niet meer naar het moederbord toe kon, dus was ik bang dat mijn pc het niet meer zou doen.

Denk dat ik toch maar een 240V-->24V adapter moet kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch gewoon een nieuwe ledstrip kopen. 1m led strip koop je op bijv aliexpress voor 2 euro incl verzending. Een goede voeding is een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
^^ dat, en dan die van 5 meter verpatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:34:
Ik zou toch gewoon een nieuwe ledstrip kopen. 1m led strip koop je op bijv aliexpress voor 2 euro incl verzending. Een goede voeding is een stuk duurder.
Oeeeeeh, goedkoop, hou ik wel van O+ O+ O+
PNJvG schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:14:
^^ dat, en dan die van 5 meter verpatsen.
Naaah, dan ga ik kijken of ik die op me kamer ergens kwijt kan. Of backlight voor monitor.

Bedankt voor alle tips in ieder geval!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essoplerck
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-04-2022
Welke kleur heb je nodig?
Ik heb nog 1m red led ergens liggen, als je dat wilt kan je het gratis komen halen. Anders loopt dat maar te verstofen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Essoplerck schreef op maandag 14 juli 2014 @ 19:39:
Welke kleur heb je nodig?
Ik heb nog 1m red led ergens liggen, als je dat wilt kan je het gratis komen halen. Anders loopt dat maar te verstofen
Blauw, dus helaas gaat dat hem niet worden. Denk dat er wel andere tweakers zijn die het kunnen gebruiken.
Tnx voor het aanbod in ieder geval.
Pagina: 1