Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 12:27
Laatst ontvang ik een rekening van CZ-Direct en ik besloot eens in te loggen in mijn CZ omgeving om wat zaken te bekijken.

Nu valt me ineens op dat ik helemaal geen eigen risico betaal voor de fysiotherapie. Ik ga vrijwel elke week heen voor mijn chronische aandoening. Heb de duurste CZ-direct verzekering met maximaal aantal vergoedingen fysiotherapie.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/cz_zps9219ae53.jpg

Mijn vorige zorgverzekeraar (Zilverenkruis) declareerde eerste altijd vanuit mijn eigen risico en als deze op was dan pas werden de behandelingen volledig vergoed. Want ik was steevast altijd mijn eigen riscio kwijt elk jaar.
Nu staat mijn eigen risico nog steeds op 0 euro verbruikt.
Heb al wel wat tandartskosten gehad en deze vallen buiten je eigen risico, maar vind het toch wel gek.

Weet iemand hier meer over? Want op deze manier zou ik mijn eigen risico hoger kunnen zetten volgend jaar en ben ik erg benieuwd waarom Zilverenkruis altijd mijn eigen risico gebruikt voor de fysiobehandelingen.

Deze reactie ontving ik destijd nog per mail toen ik vragen had over mijn indicatie voor de chronische aandoening:
In uw e-mail geeft u aan dat u van Zilveren Kruis Achmea bent overgestapt naar CZdirect. U vraagt of u opnieuw een goedkeuring moet vragen voor chronische fysiotherapie. Dit is niet nodig. Hieronder geven wij u uitleg.

Wilt u ons een kopie toesturen van de accoordverklaring van Zilveren Kruis Achmea? Wij nemen de machtiging dan over. Er hoeft dan niet opnieuw een aanvraag ingediend te worden. Alvast bedankt voor uw medewerking.
en
In uw e-mail heeft u vragen over chronische fysiotherapie bij uw vorige verzekeraar.

U kunt de kopie van de machtiging voor chronische fysiotherapie van Zilveren Kruis per e-mail naar ons toesturen. Wij zorgen er dan voor dat de vergoeding doorloopt uit de basisverzekering. Op vergoedingen uit de basisverzekering is wel het eigen risico van toepassing.

[ Voor 43% gewijzigd door Binnetie op 14-07-2014 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Had ik in 2012 bij Ditzo ook. Paar weken terug kwam de nota voor 366 euro binnen, 17 maanden na dato, en dan moet je binnen 1 maand lappen... Leg het voor de zekerheid dan maar appart zodat het niet als verrassing komt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Huisarrts valt (dit jaar) niet onder eigen risico, fysio zal wel uit aanvullende polis komen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:11
Wat staat er bij "details" aan de rechterzijde? Als daar staat, vanuit aanvullend pakket, dan geen eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:00
Bijzonder! Ook wij hebben dit jaar bij ONVZ éérst het eigen risico opgemaakt, en daarna is eea vanuit de basisverzekering betaald. De aanvullende verzekering is dus niet aangesproken.. *zucht*

Eigenlijk best krom, je denkt dat je jezelf verzekert tegen kosten voor de fysiotherapeut, maar doordat je een chronische indicatie hebt, moet je éérst €360,- eigen risico betalen en wordt het daarna betaald uit de basisverzekering. Je kunt dan dus je aanvullende verzekering (voor de fysio) lekker laten varen, die heb je dus niet meer nodig..

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Waarom zilveren kruis het eigen risico wel gebruikt weet ik niet, maar voor zover ik weet is het eigen risico niet van toepassing bij aanvullende verzekeringen. Dat staat ook (in omgekeerde bewoordingen) in de laatste mail van CZ. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:53
Vorig jaar zat ik bij CZ direct en heb toen ook geen eigen risico betaald over fysio. Had toen last van een liesblessure en heb ruim 4 maanden bij de fysio gelopen.

volgens hun website krijg je 20 behandelingen per jaar.
http://www.czdirect.nl/ve...siotherapie-vanaf-18-jaar

en hoef je geen eigen bijdrage te betalen. Staat er gewoon letterlijk:
Eigen bijdrage
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 14:15
Wanneer je zorg uit de aanvullende verzekering betaald wordt gelden de voorwaarden uit die polis. De €360 eigen risico bij de basisverzekering wordt dan sowieso niet aangesproken. Het lijkt erop dat er aan je vorige aanvullende verzekering een eigen risico was verbonden. Het is prima mogelijk dat er verschil zit tussen je vorige en huidige aanvullende polis want de verzekeraar mag zelf zijn voorwaarden stellen bij aanvullende verzekeringen qua verzekerde zorg en voorwaarden (het is juridisch gezien gewoon een private schadeverzekering).

De verzekerde zorg vanuit de basisverzekering is wettelijk bepaald en dus voor alle zorgverzekeraars gelijk. Fysio is nauwelijks vergoed uit het basispakket en bij chronische aandoeningen wordt bv pas na 21 behandelingen het daaruit betaald en wordt het wettelijke eigen risico aangesproken.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Waarom doet Zilverenkruis dat wel dan? Want zo ben ik al vanaf het begin verzekerd en elke keer dat eigen risico moeten betalen. Ik was er dan in het eerste kwartaal van het jaar al doorheen.

@rr7r, bij details staat niet heel veel. Alleen de naam van de fysiotherapeut, wanneer het ingediend is en wanneer de behandeling was. Wel staan er 2 verwijzingen naar polisvoorwaarden: artikel D.8 en B.16.

In de brief die ik destijds kreeg met de bevestiging van de chronisch ziek verklaring wordt ook naar die artikelnummers verwezen:
Soort zorg : langdurige fysiotherapie
Begindatum : 1 januari 2014
Einddatum : Deze akkoordverklaring heeft geen einddatum. Er moet jaarlijks
een nieuwe verwijzing van uw behandeld arts ingediend worden.
Deze kunt u afgeven aan de behandelend therapeut.

Wij geven onze akkoordverklaring voor deze therapie bij XXXXXXXXXXX
Fysiotherapie voor bovengenoemde periode.

Vergoeding(en)
U hebt recht op vergoeding volgens de voorwaarden:
Artikel B.8.1 van uw basisverzekering:
De kosten van de aangevraagde behandeling worden vergoed vanaf de 21e
behandeling voor de genoemde periode.
Artikel D.16 van uw aanvullende verzekering CZdirect Extra:
Wij vergoeden de kosten van fysio-of oefentherapie door een fysio- of oefentherapeut, oedeem- en littekentherapie door een huidtherapeut tot maximaal 20 behandelingen per jaar. De vergoeding bij een niet-gecontracteerde therapeut bedraagt 50% van het marktconforme tarief. De maximale vergoeding is
inclusief alle genoemde therapieen in artikel D.16 van uw aanvullende verzekering.
In tegenstelling tot de hierboven genoemde artikeltekst worden alle behandelingen vergoed uit de Basisverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:53
Waarom zoek je niet naar de voorwaarden op hun website?
Het komt mij een beetje over alsof je maar van ons verlangt dat wij de websites induiken en de voorwaarden bestuderen en toepassen op jouw situatie. Iedere maatschappij heeft andere voorwaarden. Gewoon even in verdiepen en een uurtje tijd insteken om je vraagtekens weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 14:15
Binnetie schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:41:
Waarom doet Zilverenkruis dat wel dan? Want zo ben ik al vanaf het begin verzekerd en elke keer dat eigen risico moeten betalen. Ik was er dan in het eerste kwartaal van het jaar al doorheen

[...]
Zij doen dat omdat het kan. Jij hebt ervoor getekend. Zij hoeven zo minder uit te betalen. Maw je lijkt nu een betere aanvullende verzekering te hebben, tenzij je premie weer zoveel hoger is dat je beter eigen risico kan betalen.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Fysio komt hoofdzakelijk uit een aanvullende verzekering. Deze kan als voorwaarde hebben dat het van je eigen risico af gaat of dat er geen eigen risico op zit. Met aanvullende verzekeringen zijn de verzekeraars vrij om te doen wat ze willen. Alleen de basisverzekering is vast (behalve de prijs en extra eigen risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Renzzie schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:10:
Waarom zoek je niet naar de voorwaarden op hun website?
Het komt mij een beetje over alsof je maar van ons verlangt dat wij de websites induiken en de voorwaarden bestuderen en toepassen op jouw situatie. Iedere maatschappij heeft andere voorwaarden. Gewoon even in verdiepen en een uurtje tijd insteken om je vraagtekens weg te halen.
Omdat ik meer vanuit de andere kant keek bij Zilverenkruis, bij Zilverenkruis kan ik niet de oude voorwaarden terughalen van de periode dat ik daar verzekerd was.
Ben wel blij dat ik vorig jaar geswitched ben, want ondanks de hoge collectiviteitskortingen die ik kreeg was CZ-direct nog 20 euro goedkoper per maand (132 - 110 eu).

Ik was altijd in de veronderstelling dat dit voor alle verzekeraars hetzelfde was, maar blijkbaar is er een verschil in de voorwaarden wanneer het om de aanvullende verzekering gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 14-07-2014 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:09

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je eigen risico gaat over de kosten die gemaakt worden vanuit de verplichte basisverzekering.

Voro zover ik kan zien heb je geen eigen risoco mbt je aanvullende verzekering.

Tenzij je het labeltje "chronisch" hebt, zal de fysiotherapie vanuit een aanvullende verzekering vergoed worden en hierop is dus kennelijk geen eigen risico van toepassing.

Huisartsbezoek valt ook niet onder eigen risico.

Simpeler kan het niet :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:08
Wat ardana klopt, klopt volgens mij ook. Vorig jaar zaten er geloof ik nog 9 fysiotherapie behandelingen in het basispakket maar dat is eruit gehaald. Dus komt het uit aanvullende verzekeringen en dat zijn aparte verzekeringen. Tenzij er in de aanvullende verzekering staat dat er een eigen risico is, wordt anders alles vergoed volgens de voorwaarde.

Een voorbeeld waar het wel voor geldt is psychische ondersteuning. Als je huisarts je doorstuurt betaalde je vorig jaar 20 euro per consult en werd de rest vergoed. Dit jaar heb je geen eigen bijdrage maar wordt alles vergoed maar moet je wel eerst je eigen risico eerst opmaken.
Pagina: 1