• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-01 11:48
Beste mede-tweakers,

Al enige tijd ben ik werkzaam in het onderwijs als coördinator voor een kleine instelling. Een paar keer per jaar, maar in de toekomst mogelijk vaker, nemen we college's of lezingen op. Tot op heden nam ik mijn eigen spiegelreflex (EOS 500D) mee, waar ik dan later het opgenomen audiospoor onder monteerde. Veel werk dus, en het wordt tijd dat er een eigen camera komt voor onze instelling. Mij werd gevraagd naar de mogelijkheden en ik heb een aantal randvoorwaarden genoteerd:
  • Minimaal werk: Dus geen losse audio-opnamen meer, maar gewoon direct een goed bestand. Mijn uren als coördinator zijn relatief duur, dus ik kan per college geen twee uur moeten editen; hooguit introotje met wat woorden.
  • Liefst Full HD: Dus échte 1080p (liever niet i) Veel van ons werk gaat ook het archief in voor de toekomst; het moet dan wel echt scherp zijn.
  • Een dSLR is het overwegen waard, maar het moet voor niet-technische mensen wel te bedienen zijn. Een college kan zo 180 minuten duren, de chip moet dan niet smelten natuurlijk... Ook zit ik met accu's, terwijl het aan netspanning zou moeten, ik heb daar nog geen oplossing voor gevonden... Zie ik daarom niet zo snel als echte optie...
  • Gezien het audio-verhaal, vermoed ik dat ik een camera nodig heb met XLR-ingang en een goede microfoon. Dat plaatst het geheel in een semi-professionele context; kwa budget zou ik max. 2000 a 2500 euro kwijt zijn, inc. statief (mag eenvoudig), tas en opslag.
  • Liefst op AVCHD structuur; geen gedoe met tapes inladen via firewire etc...
De camera zal dus voor 90% van de tijd worden gebruikt op statief om colleges of lezingen op te nemen in overdekte omgevingen.

Waar heb ik zelf al naar gekeken?
  • Sony HXR-MC2000 - 1080i, maar wel goede recensies op internet én XLR ingangen. Vooral erg betaalbaar...
  • Sony HXR-NX70E - 1080p, wel prijzig...
  • Sony HDR-AX2000E - 1080p, is tweedehands binnen budget verkrijgbaar...
  • Panasonic AG-AC90 - 1080p, lijkt betaalbaar
Zoals je ziet: veel Sony's, heb ik zelf aantal goede ervaringen mee gehad, maar sta ook open voor Canon, JVC en Panasonic. Zie soms wel dat die snel fors over budget gaan, maar wat zouden jullie aanraden? Laat me ook graag verassen door totaal andere opties :) Alvast dank!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Vergeet DSLR's, beperkte maximale opnameduur, op de 70D na geen bruikbare AF en te veel andere kleine eigenaardigheden waardoor hij relatief ongeschikt is voor bediening door leken.

Waarom zoek je XLR? Een shotgun-mic met XLR geeft op grote afstand slechter geluid dan een lavelier via 3.5mm. Denk dat je eerst moet kijken naar welk type microfoons je wil gaan gebruiken (aansluiten op de bestaande versterker voor geluid in de zaal zelf zou ideaal zijn).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Je zou naar de Panasonic GH4 kunnen kijken. Veel (amateur/beginnende) videografen zijn er lyrisch over. En dan met name de 4K opname mogelijkheden. Als je dan toch wil archiveren voor de toekomst is 4K wel net zo handig. :)

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:54
XooL schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:41:
  • Sony HXR-MC2000 - 1080i, maar wel goede recensies op internet én XLR ingangen. Vooral erg betaalbaar...
Wat ik er over kan vinden heeft deze geen XLR.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Kwa geluid zou ik inderdaad willen aanraden om wat voor microfoons je wilt gebruiken gewoon op het paneel van de zaal te laten hangen, en middels een aux uitgang / booth uitgang of line-uitgang dit naar de camera te transporteren. Op die manier heb je het namelijk meteen door of het geluid het juiste volume heeft terwijl je bezig bent. Als er vragen uit de zaal worden opgenomen, zal je die met een reguliere richtmicrofoon op een camera toch niet snel duidelijk ontvangen. Als je een normale draadloze microfoon laat rondgaan is dat lang niet zo'n punt.
Dat is daarnaast het andere voordeel, je kunt dan ook met goedkopere draadloze microfoons werken, gezien de camera niet met de gain aan de gang hoeft, een doorsnee paneeltje heeft toch veel meer mogelijkheden en is veel eenvoudiger in te regelen.

180 minuten aan één stuk door is vaak wel een issue. Bij compactere camera's gaat de accu dat lang niet altijd redden en bij cams die met fat-formatering werken, zal het bestand simpelweg in wel erg veel delen worden opgesplitst. Nou zou ik de camera persoonlijk het liefste direct aan een PC hangen en via tethering op laten nemen. Dan zit je bij modellen die dat goed ondersteunen ook meteen niet meer zo aan het probleem dat het geheugenkaartje het moet bijhouden / volraakt enzo. Hoewel dat tegenwoordig natuurlijk lang niet meer zo'n issue is, maar toch.

Opnemen in 4K lijkt mij momenteel nog een beetje overbodig? Natuurlijk wel leuk, maar ik denk dat 1080P 30fps (of misschien 24 al) wel prima is? Met weinig beweging en enkel slides of simpele demonstraties is dat al snel genoeg, de extra details die 4K gaat toevoegen versus hoeveel power je nodig hebt om het te verwerken lijkt mij het niet waard.

Ik zou ook niet zo zeer naar DSLRs kijken, te duur voor wat je aan features krijgt waar je wat aan hebt, te korte opname duur, en de extra beeldkwaliteit die je met de vaak betere lenzen krijgt, lijkt mij net als in het 4K verhaal wat overdreven.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Heb je XLR nodig vanwege de fantoom voeding? Als het antwoord nee is, kun je makkelijk een converter kopen. Anders heb je wel mogelijkheden met batterijen voor een conversie voor condensator mics. Sommige mics hebben batterijen al in zich.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 09:56

Garyu

WW

Ik zie eerlijk niet in waarom je voor het opnemen van colleges naar dure camera's gaat kijken, de kwaliteit van de video is immers zwaar ondergeschikt aan de kwaliteit van de audio.

Elke compact camera kan tegenwoordig wel 1080p opnemen, of kijk anders naar gopro of andere dashcam-achtige oplossingen. Echt belangrijk is een goede externe microfoon die goed afgeregeld is. Is dit signaal goed, dan kun je met elke willekeurige line-in een kwalitatief goed resultaat halen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Met hierboven. Waarom zou je 4k willen als vooral audio belangrijk is?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
De Zoom H2N is een erg fijne geluidsopnemer.
Ik gebruik hem nu al jaren zeer tevreden (zelfs bij orkesten!)
Voornamelijk omdat je ook de bundeling kunt aanpassen (ivm reflecties in de ruimte)
Maar je kunt bv ook 360 graden opnemen.
Er zijn camera's waar je het geluid direct kan laten syncen met het beeld.
Daar zou ik dus even op letten.
DSLR links laten liggen, ivm gebrek aan autofocus (hoewel Canons nog wel redelijk zijn meen ik?)
Ik zal vooral zoeken naar een camera met grote sensor zodat je niet zoveel zorgen hoeft te maken wanneer er wat minder licht is.

Als het puur om college gaat, zou ik echter eerder een microfoon overwegen die aan de kleding van de docent vast gemaakt kan worden.(vergeet antiplop kap dan niet!)
Of misschien beiden?
(kan me voorstellen dat je ook vragen van de mensen in de zaal wilt kunnen horen?)

Als PA-audio engineer snap ik het XLR verhaal hier absoluut niet.
Nergens voor nodig.

Voor 2500 euro heb je iig budget zat!!

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 14-07-2014 15:05 ]

One World Concepts

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
http://www.sonicfoundry.c...room-capture-rl-recorders

Automatisch systeem. Op een knop drukken en hij begint met opnemen.

Geen idee wat het kost. Kan ook automatisch de output van je beamer opslaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Whatson op 14-07-2014 15:07 ]

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-01 20:34
Ik geef altijd deze SONY HXR-NX30E camera mee als mensen met deze vraag komen. Statiefje en een grote sd kaart er bij en je kan filmen.

Low light is het niet een geweldig plaatje maar dat maakt het gebruiksgemak wel weer goed. Gewoon de ac adapter er aan en op record drukken en je bent klaar.

Als er eventueel een headset oid. word gebruikt bij een college kun je deze altijd naar de camera doorlussen. En dan kun je bij eventuele montage kiezen tussen het linker of rechter geluidsspoor. En je kan als je wilt dan ook nog een draadloos lavelier setje er bij nemen.

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-01 11:48
Hartelijk dank voor de goede suggesties! Ik merk dat het feit dat ik minder van audio dan van video weet zich hier wreekt ;-) Hoe dan ook: 4K is inderdaad overkill, en dankzij jullie weet ik nu dat dSLR echt geen optie is... Ook m.b.t. XLR is mij nu duidelijk dat 3.5mm ook kan volstaan... Goede opmerkingen over de nadruk op geluid t.a.v. video; betrap mijzelf er op dat ik zelf sterker visueel ben ingesteld... ;-)

Wel een opmerking daarover: Onze lessituaties zijn vaak zo klein, dat we 6 tot 8 studenten in het lokaal hebben zitten. We maken dus geen gebruik van een geluidsinstallatie; onze docenten worden zelden versterkt. Soms volgen studenten cursussen vanuit het buitenland via bijv. Skype, in dat geval hebben we een speciale microfoon (http://www.bax-shop.nl/us...288wPlca0gav1kaArQY8P8HAQ) die we in het midden van het lokaal leggen om de boel op te laten nemen. Wat is aan te raden m.b.t. geluid wat dat betreft? De vragen van studenten (die relatief dicht op elkaar zitten) mogen dus ook wel te horen zijn, al is af te spreken dat de docent deze herhaalt in geval van video...

Systeem van sonicfoundry is gaaf, maar voor ons overkill vrees ik. Toch dank voor het meedenken!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als je de edit zo kort hoe mogelijk wil houden, dan zul je dus tijdens het college alles live moeten doen. Het is dan ook van belang dat je van te voren weet waar de les over gaat. Dure camera's heb je niet nodig, met een setje GoPro's die goed staan opgesteld, een goede lavalier microfoon voor de docent en een aantal goede microfoons voor de studenten aangesloten op een mengpaneel zou je voor het geluid een heel end moeten komen.

Op het gebied van video. Weet zo 1-2-3 niet hoe alles wordt gepresenteerd, maar als je er een niet saaie film van wil maken dan zie ik sowieso al meerdere camera posities en dus drie camera's (vandaar dat ik meteen aan een setje GoPro's denk).
1) De docent die les is aan geven
2) De studenten die een vraag stellen
3) De docent of student die voor het bord staat
4) Een student die via Skype een vraag stelt
5) Het support waarmee de docent presenteerd (PowerPoint??)
Tussen deze vijf 'camera's' zou in principe het liefst live switchen. Dus als een student een vraag stelt, camera 2, beantwoord de docent de vraag, camera 1, schrijft iemand ets op het bord, camera 3, komt er een vraag via Skype binnen, indien video, kleine insert met de Skype video, anders gewoon camera 1, 2, of eventueel gewoon het Skype logo. En als er iets gepresenteerd wordt met PowerPoint, is de computer output je input.
Dit alles zou ik dan live in elkaar 'editen'. Eigenlijk zoek je dus geen camera, maar een mixer voor video en audio. Tenminste als je het editen tot een minimum wil bewerken. In het andere geval, neem je alles op en edit je het later.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:45
Een prima en goedkope oplossing is een Sony hdr-mv1. Levert prima geluid (zeer goede verstaanbaarheid) en goed beeld ook bij matige belichting (huiskamerniveau). En dat allemaal volautomatisch. Het wordt wat lastig als er ook een beeld van een beamer moet worden opgenomen (met elke camera lastig overigens).

Deze kleine camera zet je in minuten op en neemt met 1 acculading anderhalf uur op. Met een tweede accu erbij en een (microfoon)statief zit je op nog geen 350 euro.

De lens is wide, dus je neemt op korte afstand een heel lokaal op.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Overigens, heb je wel eens met Citrix Webinar gewerkt?
Daar kan je gewoon 1 of 2 camera's aan hangen, geluidsbron op de PC aansluiten (wat voor mic dan ook dus) en heb je meteen je Skype functionaliteit te pakken.

Slides en camera beeld kan je afwisselen, instellen hoe groot ze zijn, etc etc.

Nou vraag je je waarschijnlijk af waarom ik dit voorstel? Je kunt met deze webinar tool je hele sessie ook direct op laten nemen, dan wordt de stream en de audio netjes bewerkt, loopt het geluid en het beeld en de slides synchroon, is de tekst chat opgenomen, is de audio van externe contacten meteen ingesloten (of zelfs video) en heb je er zelf weinig omkijken meer aan. Een camera die je live kunt bekijken en je kunt aan de slag. Zelfs een eenvoudige webcam zou kunnen werken, mits deze een kabel heeft die lang genoeg is. (Iedere Canon die Raw formaat kan schieten kan volgens mij zo voor tethering worden gebruikt, en even voor de duidelijkheid, je hoeft er dus niet meer mee op een SD kaartje te filmen)

Mocht je nou een dusdanig zwakke PC hebben dat je het niet zou redden op het op te nemen in de zaal, dan kan je dat altijd op een 2e, ontvangende machine doen. (Desnoods dus over het internet) De verdere hardware eisen vallen dusdanig mee, zodat je er eigenlijk vanuit kan gaan dat als je powerpoint kunt draaien en video kan afspelen, dit wel zal gaan werken.

[ Voor 4% gewijzigd door djunicron op 16-07-2014 02:55 ]

Pagina: 1