Beste mede-tweakers,
Al enige tijd ben ik werkzaam in het onderwijs als coördinator voor een kleine instelling. Een paar keer per jaar, maar in de toekomst mogelijk vaker, nemen we college's of lezingen op. Tot op heden nam ik mijn eigen spiegelreflex (EOS 500D) mee, waar ik dan later het opgenomen audiospoor onder monteerde. Veel werk dus, en het wordt tijd dat er een eigen camera komt voor onze instelling. Mij werd gevraagd naar de mogelijkheden en ik heb een aantal randvoorwaarden genoteerd:
Waar heb ik zelf al naar gekeken?
Alvast dank!
Al enige tijd ben ik werkzaam in het onderwijs als coördinator voor een kleine instelling. Een paar keer per jaar, maar in de toekomst mogelijk vaker, nemen we college's of lezingen op. Tot op heden nam ik mijn eigen spiegelreflex (EOS 500D) mee, waar ik dan later het opgenomen audiospoor onder monteerde. Veel werk dus, en het wordt tijd dat er een eigen camera komt voor onze instelling. Mij werd gevraagd naar de mogelijkheden en ik heb een aantal randvoorwaarden genoteerd:
- Minimaal werk: Dus geen losse audio-opnamen meer, maar gewoon direct een goed bestand. Mijn uren als coördinator zijn relatief duur, dus ik kan per college geen twee uur moeten editen; hooguit introotje met wat woorden.
- Liefst Full HD: Dus échte 1080p (liever niet i) Veel van ons werk gaat ook het archief in voor de toekomst; het moet dan wel echt scherp zijn.
- Een dSLR is het overwegen waard, maar het moet voor niet-technische mensen wel te bedienen zijn. Een college kan zo 180 minuten duren, de chip moet dan niet smelten natuurlijk... Ook zit ik met accu's, terwijl het aan netspanning zou moeten, ik heb daar nog geen oplossing voor gevonden... Zie ik daarom niet zo snel als echte optie...
- Gezien het audio-verhaal, vermoed ik dat ik een camera nodig heb met XLR-ingang en een goede microfoon. Dat plaatst het geheel in een semi-professionele context; kwa budget zou ik max. 2000 a 2500 euro kwijt zijn, inc. statief (mag eenvoudig), tas en opslag.
- Liefst op AVCHD structuur; geen gedoe met tapes inladen via firewire etc...
Waar heb ik zelf al naar gekeken?
- Sony HXR-MC2000 - 1080i, maar wel goede recensies op internet én XLR ingangen. Vooral erg betaalbaar...
- Sony HXR-NX70E - 1080p, wel prijzig...
- Sony HDR-AX2000E - 1080p, is tweedehands binnen budget verkrijgbaar...
- Panasonic AG-AC90 - 1080p, lijkt betaalbaar