Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:30
Ik zoek een?
Android smartphone die in een normaal formaat broekzak past maar waarbij niet bezuinigd is op de hardware.

Wat is je budget?
Zo rond de € 350,- zit toch wel de max

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Alledaags privégebruik. D.w.z.: browsen, krant lezen, spelletjes, foto's, etc. Harde eisen:
- 5GHz wifi ondersteuning (heel veel ruis op de 2.4GHz band hier)
- Goede camera
- Android 4.4 meegeleverd of ondersteund met update
- Niet te groot. Dat is nogal vaag, maar ter indicatie: ik heb nu een Galaxy S Plus en dat vind ik een prima maatje voor de broekzak. Iets groter mag, maar liefst niet te groot.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik had serieuze interesse in de Sony Xperia Z1 Compact. Die heb ik in mijn handen gehad in de Media Markt, maar de randen vond ik niet bepaald prettig aanvoelen. Nu ben ik me ervan bewust dat het door de diefstalbeveiliging beïnvloed kan worden, maar ik wil het niet voor honderden euro's gaan gokken.
De SXZ1C is echter de enige compacte android-foon met high-end specs die ik ken. Andere merken bezuinigen bij kleinere toestellen vaak ook op de processor, de resolutie, de camera, etc.
Als er mensen ervaringen met deze telefoon hebben of andere alternatieven weten, hoor ik het graag.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01:11
Sony Xperia Z1 Compact, zonder twijfel.

Snapdragon 800, 2GB Ram, 4,3" 720p scherm, uitstekende 1/2,3" 20MP camera met F/2.0 lens, Android 4.4, 802.11ac (dual-band) en ook nog eens waterdicht.

Veel beter dan dit wordt het niet voor €350 :).

Als je echt geen Z1 Compact wilt kan je de Moto X ook nog overwegen, mindere specs maar ligt lekker in de hand en heeft goede reviews.

[ Voor 30% gewijzigd door Balance op 14-07-2014 11:46 ]

• Tjolk
Vlotte reactie. :)
Maar zoals ik al zei: ik heb dat toestel in mijn handen gehad, maar ik vind de randen erg scherp aanvoelen, gewoon niet prettig. Al zit ik nu ik dit schrijf te bedenken: ik zou er ook graag een "bankpasjeshoesje" (hoe heet zo'n ding?) bij willen, en dan doet dat er niet meer toe...

Verwijderd

Heb je de Moto X al overwogen? Vrijwel even groot als de Z1C maar wel wat afgerond zodat het beter in de hand licht. Bovendien heb je het voordeel dat Motorola de bezels super klein heeft gemaakt zodat er een 4.7inch scherm in past, in plaats van een 4.3inch scherm van de Z1C met gigantische bezels er om heen. Dus wil je een compacte telefoon die wel snel en bruikbaar is zou ik zeker de Moto X boven de Z1C verkiezen

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 12:27 ]

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-11 14:40
De Nexus 5!

Bang-for-buck en binnen budget.

wijze woorden

• Freedomfighter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 22:44
Valandil schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:48:
De Nexus 5!

Bang-for-buck en binnen budget.
Dat ding is niet compact. Z1 compact is de beste keuze

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Z1 compact idd, of kijken of er ergens een china-ding is met leuke specs in een klein hoesje.

Als Android geen must was, dan kon een Lumia 925 ook leuk speelgoed zijn. Klein-ig, goede camera, voor WP prima specs, volgens mij ook 5ghz ondersteuning. Alleen dus geen android.

People as things, that’s where it starts.

• Tjolk
Ja, de Nexus 5 heb ik ook vast gehad, maar vind ik inderdaad niet compact genoeg.

En de Lumias zijn inderdaad mooie dingen voor ook een nette prijs. Ik ben echter alleen zéér gecharmeerd van de Android mogelijkheden om ze helemaal naar mijn hand te zetten en van custom ROMs te voorzien. Heb ik zowel bij mijn eigen telefoon als bij die van mijn vriendin gedaan. Plus dat apps op Windows toch vaak wel achterlopen en wat minder goed worden onderhouden dan voor Android naar mijn idee.

• Valandil
Ger schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 08:34:
Ja, de Nexus 5 heb ik ook vast gehad, maar vind ik inderdaad niet compact genoeg.

...
Ik ben zojuist van een S2 overgestapt naar de S5. Vooraf was ik erg terughoudend ivm het formaat van het toestel, maar na een paar dagen ben ik hier al snel aan gewend. Sterker nog, een groter scherm bevalt mij beter als het formaat dat ik hiervoor had...

Kortom; ja het is even wennen, maar dat gaat bijzonder snel!

wijze woorden

Verwijderd

Een Xiaomi Mi2s kan je ook nog overwegen. Wel wat ouder, maar in snelheid merk je dat niet tot nauwelijks. De goedkope 3100MAh batterij die je erbij kan kopen is ook erg fijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2014 12:32 ]

• Tjolk
Valandil schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:23:
Kortom; ja het is even wennen, maar dat gaat bijzonder snel!
Eerlijk is eerlijk: het zal ook echt wel deels een kwestie van wennen zijn. Echter ben ik wel benieuwd: heb jij je telefoon ook gewoon in je broekzak? En moet ik dan denken aan een wijde of strakke broek denken?

(rare vraag misschien, maar voor mij wel relevant)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:49

DarkSide

theres no place like ::1

Ik kan alleen maar zeggen dat het went.
Ik had vroeger ook 2,8" (ja ja lang geleden) tot 3,5" telefoons.
En dat was heerlijk compact. Makkelijk mee te nemen en met één hand te bedienen. Mij niet gezien met van die grote telefoons met > 4"
Nu heb ik een HTC one (m7) en dat werkt gewoon heerlijk. Past ook makkelijk in mijn spijkerbroeken.
En is ook goed met ée'n hand te bedienen. Dit is echt binnen 2 dagen de normaalste zaak.
ik zou niet meer terug willen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Voor hierboven.
Ik vond het bedieningsgemak van mijn ZTE blade toch vele malen beter dan mijn huidige nexus 5 (die op elk ander niveau geweldig is)

• Valandil
Ger schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:10:
[...]

Eerlijk is eerlijk: het zal ook echt wel deels een kwestie van wennen zijn. Echter ben ik wel benieuwd: heb jij je telefoon ook gewoon in je broekzak? En moet ik dan denken aan een wijde of strakke broek denken?

(rare vraag misschien, maar voor mij wel relevant)
Ik draag doordeweeks altijd een pak, dus dat gaat prima. Vandaar dat ik toch voor een 5" ben gegaan.
In een spijkerbroek heb ik dit nog niet gepast, maar mijn inschatting is dat dit gaat passen.
Ik heb vaak een regular fit. Bij een strakke gaat het niet passen, maar dat geldt voor veel telefoons.

Test het eens in een winkel.... Maar sein wel de verkoper in voordat je een telefoon in je broekzak steekt :P

wijze woorden

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-11 20:31
Ik ben denk ik een van de weinigen die terug gegaan is naar een kleiner scherm (Samsung S3 --> Z1 Compact). Het is even wennen maar ik mis er niks aan. Scherpe randen herken ik niet. De overgangen tussen voor/achterkant naar de rand zijn wat anders dan 'normaal' maar scherp zou ik ze niet noemen. En met een hoesje heb je er geen last van.
Pagina: 1