Eén van onze projecten betreft een 'performance support systeem', een systeem wat de gebruiker tijdens het werken ondersteunt. Bijv. bij het repareren van een auto, zou het systeem ter plekke een instructiefilmpje kunnen aanbieden van de taak.
Nu is de uitdaging om de hoeveelheid informatie te beperken die de gebruiker te zien krijgt. Sommige gebruikers zijn onervaren, en weten - bij wijze van spreken - niet het verschil tussen een schroevendraaier en een hamer. Andere gebruikers zijn meer ervaren en hebben ondersteuning op een hoger niveau nodig. De heilige graal is een systeem dat, zelfstandig en precies op het moment dat de gebruiker het nodig heeft, de juiste informatie toont aan die gebruiker. Een soort dedicated Google Now dus.
Mijn vraag is: hoe pakken we dit aan? Ik hoef (natuurlijk) geen uitgewerkte ontwerpen, maar graag globale oplossingsrichtingen en keywords.
Nu is de uitdaging om de hoeveelheid informatie te beperken die de gebruiker te zien krijgt. Sommige gebruikers zijn onervaren, en weten - bij wijze van spreken - niet het verschil tussen een schroevendraaier en een hamer. Andere gebruikers zijn meer ervaren en hebben ondersteuning op een hoger niveau nodig. De heilige graal is een systeem dat, zelfstandig en precies op het moment dat de gebruiker het nodig heeft, de juiste informatie toont aan die gebruiker. Een soort dedicated Google Now dus.
- Er zijn verschillende onderwerpen, bijv. 'banden verwisselen', 'accu verwisselen', 'remmen testen'
- Gebruikers zitten voor ieder onderwerp op een schaal (bijv. 0=de gebruiker weet hier niets van, 100=de gebruiker weet hier alles van).
- Er zijn verschillende soorten informatie, bijv. 'Waar ligt het gereedschap', 'Hoe ziet gereedschap eruit?', 'Hoe gebruik ik gereedschap?'.
- Er zijn verschillende media, bijv. een stukje tekst, een plaatje, een filmpje. Grofweg kun je stellen dat beginnende gebruikers behoefte hebben aan een filmpje ('zo draai je een schroef erin), gemiddelde gebruikers aan een plaatje (foto van schroevendraaier in schroef), en ervaren gebruikers aan een stukje tekst ('draai schroef aan').
- op welke knoppen de gebruiker wanneer heeft geklikt
- de antwoorden op de testvragen
- welke informatie in het systeem de gebruiker wanneer heeft bekeken en voor hoe lang dat was.
- welke taak de gebruiker momenteel uitvoert (bijv. het verwisselen van een band)
- een schatting van hoelang de gebruiker met een taak bezig is.
Mijn vraag is: hoe pakken we dit aan? Ik hoef (natuurlijk) geen uitgewerkte ontwerpen, maar graag globale oplossingsrichtingen en keywords.