Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 18:11
Hoihoi,

Voor wat 'korting' kan ik aan verschillende Aoyue soldeerstations komen. Echter zit ik te twijfelen tussen twee stuks, namelijk de Aoyue 937 en de Aoyue 968+. Ik ben ('maar') een TI studentje wat regelmatig thuis wat aan het hobbyen is. Toch met het oog naar de toekomst ben ik geneigd om de 968+ te pakken, maar ik denk dat het toch overkill is voor mij.

Is het nou echt waard om hetelucht en afzuiging te hebben? Ik snap voor SMD wel dat hetelucht fijn is, maar ik kom in dit forum al verschillende mensen tegen die zweren bij hot-plate bakken. Nou zal ik nu nog niet veel thuis SMD'en, want op school hebben we wat betere apparatuur staan om dat te doen (pick and place o.a.). Ook weet ik niet of dat All In One concept echt fijn is, maar je hebt wel alles in 1 apparaat.

Dus mijn vraag is, zou ik de 937 of de 968+ gaan kopen? Ik weet dat Weller echt het merk is, maar ook ik ben maar een studentje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 04:22
Ik ben ook een student (e-technology, HvA) en heb thuis de Aoyue 968. Mijn ervaring: prima station, veel waar voor je geld, kwaliteit mager (tov high end merken). Hete lucht gebruik ik niet vaak, maar als ik hem nodig heb is het heel handig (vooral ic's met veel pinnen). Nadeel: warmteverdeling niet gelijk.

Iets wat ik mis bij veel andere stations is de "rook zuiger", behalve dat het veel herrie maakt en mijn tafel begint te trillen vind ik het super chill.

Enige probleem dat ik heb bij het solderen is de warmte capaciteit en transport, iets wat vooral duidelijk wordt als je een high end bout hebt gebruikt. Misschien is mijn soldeerbout niet goed (wel recentelijk helemaal moeten vervangen :/ ), maar de temperatuur moet veel hoger dan normaal ingesteld worden, en de gegenereerde warmte komt niet allemaal op het punt maar ergens in het midden. (Of Misschien ben ik teveel verwend aan die dure stations op mijn school ;) )

Als je het geld hebt zou ik doorsparen, maar voor een arm student als ik is het een prima ding. >:)

Laat maar weten als je vragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 12:10
De 968 is een station van 35W, de meeste high end stations, die hebben meer vermogen(50-75W). De 968+ heeft daarentegen ook 75W vermogen, waardoor je makkelijker soldeerd.

het zijn verder prima stations voor de prijs.

@mofh, check of de ceramische kern niet stuk is of je punt krom is. Daardoor kan hij minder warm worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ik heb een 968 gehad, snel weer verkocht en een gewone soldeerbout gekocht. Die 968 in niet bijzonder goed: luidruchtig, trillen en de afzuiging is een grap. De lucht gaat door een klein filtertje en vervolgens door de hetelucht bout er weer uit.
Neem een 937 en mocht je een smd chip moeten desolderen koop dan een los hot air station. Smd componenten zonder thermal pad kun je met enige oefening met gemak met een bout solderen.

Hotplate solderen is meer geschikt voor kleine productiebatches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb een 968. En ik moet zeggen dat ik achteraf hetelucht nog nooit echt gebruikt hebt. Afzuiging werkt matig/redelijk zou ik zeggen. En dat is niet heel vreemd, zo'n dingetje boven je bout is natuurlijk niet zo effectief als een complete afzuigkap boven je werkplaats. Maar het helpt wel imo.

Qua soldeerkwaliteit merk ik overigens weinig verschil tussen mijn bout en de dure op mijn werk. Die hebben wel meer hippe features, zo kan je de temperatuur alleen ruwweg zien door te kijken of hij nog aan het verwarmen is of niet, en dingen op mijn werk schieten automatisch aan als je ze oppakt enzo. Maar gewoon het solderen zelf doet hij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb vorige week een ERSA RDS80 bij Conrad gekocht (zoals in het EL kroeg topic al gezegd is geweest) (de)soldeerd goed :) ok kost wat maar dan heb je geen wispel turige dingen, die Chinezen willen al eens een deftige afwijking hebben. Trouwens heb ik daar wel een kleinere punt bij gekocht de punt dat er bij zit is nogal lomp (handig voor grote en dikke vlakken of om te desolderen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 18:11
Uiteindelijk ben ik voor de 937 gegaan. Toch omdat deze goedkoper is en dat het voor een (redelijk) lange tijd goed genoeg zal zijn voor mijn doeleinden. Heb tenslotte toch nog twee jaar de mogelijkheid om op school gebruik te maken van de apparatuur. :+ Verder is afzuiging niet nodig, daar knutsel ik zelf wel iets voor in elkaar.

Bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1