Ergens in 1999 kocht ik een Canon EOS 300. Een camera waar je een blikje met daarin een lange strook plastic moest doen. Op dat plastic zat een dun laagje licht gevoelige chemicaliën, waarbij je voor iedere foto een stukje van die strook plastic moest belichten. Als het plastic na ongeveer 36 foto's op was dan moest je die strook plastic ontwikkelen en fixeren. Erg omslachtig allemaal.
Anyway, ondanks dat de chemische processen is de auto focus unit praktisch gelijk aan datgene wat je in huidige instap camera's vindt. En aangezien ik erg benieuwd was hoe die AF unit er nou uit ziet heb ik de camera uit elkaar gehaald.
Eerst wat sfeer foto's nadat de plastic buitenkant eraf was
DSC_3458C
DSC_3459C
DSC_3460C
DSC_3461C
DSC_3462C
DSC_3463C
DSC_3464C
DSC_3465C
Aan de bovenkant van het camerhuis zit de pentamirror (dus niet de pentaprism); een aantal spiegels met ertussen het matglas. Boven het oculair zit de lichtmeter. Hier zie je het oculair en daarboven een lensje waar de lichtmeter achter zat.
DSC_3466C
Hier hetzelfde met de lichtmeter omgedraaid
DSC_3467C
En de pentamirrors
DSC_3501C
Hier een close up van de 35 zone lichtmeter.
DSC_3488C
Een foto van de lichtdoorlatende spiegel. Met daarachter de hulpspiegel voor de AF unit:
DSC_3480C
DSC_3482C
Hier is het bewijs dat dit geen analoge camera was, maar wel degelijk een digitale:
DSC_3469C
DSC_3490C
DSC_3491C
De gordijn sluiter
DSC_3468C
De gordijnen worden met een elektro magneet vast gehouden. En als de foto wordt gemaakt laat de eerste magneet los en wordt het gordijn door een veer open getrokken. Korte tijd later laat het tweede magneet los en wordt het weer donker. Bij korte sluitertijden beweegt er eigenlijk een spleet over het beeld.
DSC_3470C
De sluiter bestaat het twee gordijnen.
DSC_3500C
Hier twee onderdelen waarvan ik niet weet wat het is??
Onder het oculari en tegen het matglas zit een langwerpig 'iets'.
DSC_3472C
Hier hetzelfde maar dan opengemaakt:
DSC_3475C
En hier nog een close up
DSC_3495C
En onderin het camerahuis, achter de AF unit is nog een klein bol lensje met daarachter een soort chip. Ook geen idee waar dit voor dient:
DSC_3476C
Een close up
DSC_3489C
En dan nu waar het allamaal om begonnen was; de AF unit
Die zit aan de onderkant van het camera huis.
DSC_3477C
De AF unit losgehaald en dan komen een eerste rij lensjes tevoorschijn
DSC_3478C
Daarachter zit een spiegel en masker met hele kleine gaatjes (komt dus niet veel licht doorheen)
DSC_3479C
En daarachter zit nog een tweede rij kleine lensjes
DSC_3486C
En dan eindelijk is het hart van de fase detectie focus unit zichtbaar:
DSC_3497C
Opklikken voor groot. Waar het mij op ging is dat je daadwerkelijk rijtjes van licht sensoren zit.
Eén AF punt bestaat uit twee rijen van lichtsensoren. En alleen het middelste punt is een cross sensor en bevat dus twee maal twee rijen.
Anyway, ondanks dat de chemische processen is de auto focus unit praktisch gelijk aan datgene wat je in huidige instap camera's vindt. En aangezien ik erg benieuwd was hoe die AF unit er nou uit ziet heb ik de camera uit elkaar gehaald.
Eerst wat sfeer foto's nadat de plastic buitenkant eraf was
DSC_3458C
DSC_3459C
DSC_3460C
DSC_3461C
DSC_3462C
DSC_3463C
DSC_3464C
DSC_3465CAan de bovenkant van het camerhuis zit de pentamirror (dus niet de pentaprism); een aantal spiegels met ertussen het matglas. Boven het oculair zit de lichtmeter. Hier zie je het oculair en daarboven een lensje waar de lichtmeter achter zat.
DSC_3466CHier hetzelfde met de lichtmeter omgedraaid
DSC_3467CEn de pentamirrors
DSC_3501CHier een close up van de 35 zone lichtmeter.
DSC_3488CEen foto van de lichtdoorlatende spiegel. Met daarachter de hulpspiegel voor de AF unit:
DSC_3480C
DSC_3482CHier is het bewijs dat dit geen analoge camera was, maar wel degelijk een digitale:
DSC_3469C
DSC_3490C
DSC_3491CDe gordijn sluiter
DSC_3468CDe gordijnen worden met een elektro magneet vast gehouden. En als de foto wordt gemaakt laat de eerste magneet los en wordt het gordijn door een veer open getrokken. Korte tijd later laat het tweede magneet los en wordt het weer donker. Bij korte sluitertijden beweegt er eigenlijk een spleet over het beeld.
DSC_3470CDe sluiter bestaat het twee gordijnen.
DSC_3500CHier twee onderdelen waarvan ik niet weet wat het is??
Onder het oculari en tegen het matglas zit een langwerpig 'iets'.
DSC_3472CHier hetzelfde maar dan opengemaakt:
DSC_3475CEn hier nog een close up
DSC_3495CEn onderin het camerahuis, achter de AF unit is nog een klein bol lensje met daarachter een soort chip. Ook geen idee waar dit voor dient:
DSC_3476CEen close up
DSC_3489CEn dan nu waar het allamaal om begonnen was; de AF unit
Die zit aan de onderkant van het camera huis.
DSC_3477CDe AF unit losgehaald en dan komen een eerste rij lensjes tevoorschijn
DSC_3478CDaarachter zit een spiegel en masker met hele kleine gaatjes (komt dus niet veel licht doorheen)
DSC_3479CEn daarachter zit nog een tweede rij kleine lensjes
DSC_3486CEn dan eindelijk is het hart van de fase detectie focus unit zichtbaar:
DSC_3497COpklikken voor groot. Waar het mij op ging is dat je daadwerkelijk rijtjes van licht sensoren zit.
Eén AF punt bestaat uit twee rijen van lichtsensoren. En alleen het middelste punt is een cross sensor en bevat dus twee maal twee rijen.
weet het niet meer