Toon posts:

kWh verbruik live weergeven en monitoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als voorbereiding om (vanaf 2017) alle door mijn PV systeem opgewekte kWh's op te slaan in LiFePO4 accu's, om hiermee het nachtverbruik op te vangen en achter de meter te salderen, wil ik eerst weten wat mijn verbruik op verschillende momenten, gemiddeld en totaal is. Met een Voltcraft Energy count 3000 heb ik alle apparaten in huis in kaart gebracht en weet ik zo'n beetje wat ieder apparaat gebruikt in standby of maximaal functionerende stand.
De berekeningen kloppen aardig met ons nogal wat aan de hoge kant liggende verbruik (7000 kWh/jaar zonder aftrek van 3000 kWh van de zonnepanelen). Alleen de laatste 200 Watt blijft een raadsel.

Een youless heb ik al eens eerder geprobeerd echter deze biedt niet voldoende functionaliteit en reageert erg traag en kwispelturig op wijzigingen in verbruik die ik niet kan plaatsen.

Om het gehele huis te meten (met uitzondering van de zware apparaten) heb ik 3 huisgroepen en één IT groep herschikt en kan ik het verbruik op één fase uitlezen met een nog aan te schaffen kWh meter die 2000 pulsen per kWh op de SO of LED aanbiedt. Bij voeding vanaf inverter die op accu's gaat draaien in de avond-uren is dit tevens een prettige bijeenkomstigheid; ik hoef dan niets meer te veranderen.

Een Raspberry Pi 512MB met eventuele IO board zijn zo aangeschaft en internet is al aanwezig in de meterkast.

Waar ik absoluut niet handig ben is Linux programmeren of inrichten van SQL databases. Deze mogen eventueel ook op de dualcore Atom mini pc (8200 atom van intel met 120GB SSD) worden opgeslagen.
Ik wil echter live op mijn ipad kijken wat het huidige gebruik is om zodoende te kijken waar de laatste 200 Watt naar toe gaan.

Wie o wie helpt deze leek met het realtime uitlezen van zijn verbruik op de ipad om al lopend door het hyuis de laatste kWh vreters op te zoeken. Monitoren op welk moment van de dag ik hoeveel stroom gebruik (over 365 dagen) geeft mij een goed beeld hoeveel kWh aan accucapaciteit ik moet aanschaffen om alle door de PV panelen opgewekte energie (minus momentverbruik) op te slaan en 's avonds als de zon niet meer schijnt te gebruiken zonder inmenging van de fiscus, overheid, energiebedrijven of andere fossiele brandstof minnende partijen ;)

Graag jullie reactie met een leuke spin-off als dit project over een jaar of twee in gang kan worden gezet als tegenwicht voor het op de helling zetten van het salderen in 2017.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2014 20:31 . Reden: tekstvautje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je aan je draden kunt (aders) zou je zoiets kunnen gebruiken: http://www.sailwider-smar...rgy-monitoring-system.htm

DiY: http://www.picobay.com/pr...based-power-charting.html

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:40

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dat eerste ziet er erg leuk uit, ik ben zelf eigenlijk ook op zoek naar zoiets. Maar wat is dat voor vreemde website joh, je moet ze een e-mailtje sturen en dan gaan ze kijken of ze het aan je gaan verkopen, en tegen welke prijs :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Ik heb net dit in elkaar gezet (zonder display, die is nog niet binnen, bekijk het nu gewoon op de Arduino serial output terminal) en dat werkt best prima. Die code is voor een draaischijf meter, maar werkt met beetje aanpassing vast ook voor LED puls of S0 contact.

Live verbruik weergeven heb je dan afgedekt. Zodra er weer een nieuwe puls is dan zie je gelijk het actuele verbruik.

Over langere tijd bekijken zit daar niet standaard in, maar is met wat extra regels ook wel weg te schrijven in een database denk ik.

Wat voor energiemeter heb je nu trouwens? Draaischijf / digitaal met puls / slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Damic: leuk idee, echter te onnauwkeurig omdat de spanningscomponent ontbreekt, vandaar ook de meting met een realtime kWh meter
@Thinkpad: ga ik naar kijken, zie hierin wel wat mogelijkheden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dan voeg je de spanning toch gewoon toe :p

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 19:52
Ik maak gebruik van het principe van openenergymonitor. Zelf heb ik gebruik gemaakt van een nanduino nano waar ik de CT sensoren (3 fase) en een AC/AC adapter op heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Maar wat voor kWh-meter hangt er nou in je meterkast? Dat maakt het makkelijker om een geschikter antwoord te geven.

Die current clamps zijn grappig, maar zijn wel onnauwkeuriger. Als je het van je meter kunt aflezen is dat veel nauwkeuriger, dat is immers ook wat je moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Thinkpad: omdat deze nog aangeschaft moet worden kan dit een op de LED communicerende versie zijn of een met een S0 uitgang die direct via een opto op de Raspberry kan worden aangesloten.
In beide gevallen betreft het een 2000 imp/kWh DIN rail inbouw kWh meter van bv ABB, Conrad etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb even je topictitel aangepast; dit is waarschijnlijk meer wat je bedoelt. (Zoniet hoor ik het wel.)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je naar de YouLess hebt gekeken en je deze te wispelturig of te onnauwkeurig vind werken dan is het tijd om verder te kijken met de YouLess en eens te kijken of je het script van -LA- bijvoorbeeld kunt gebruiken. de intervaltijd kun je zelf aanpassen. Uiteraard kun je de interval heel kort zetten maar dat heeft bij een draaischijf niet heel veel invloed. Het systeem heeft bij mij prima gewerkt. (tot ik een slimme meter kreeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 15:07
Ik ben zelf ook naar een draadloos systeem aan het zoeken die mijn klassieke meter uit 1971 live kan uitlezen. Ik vond zelf deze: http://efergy.com/eu/prod...-monitors/eliteir-monitor Iemand ervaring hiermee ?

Vergelijkingstabel vind je hier: http://efergy.com/eu/comparison/

Met de prijs is het niet heel duur en de functies bij veel modellen wel ok volgens mij. Vraag me alleen af hoe installeer ik deze het is geen plakkertje op de meter volgens mij. (Linkje ernaast zag ik nog niet...
Hele video's hoe het moet.http://efergy.com/eu/instructionvideos/.. Is zoiets voor simpel gebruik een goed systeem? Ik hoef niet op de Watt nauwkeurig te hebben.

[ Voor 53% gewijzigd door Cave_Boy op 14-07-2014 17:38 ]

Pagina: 1