BenQ XL2411Z - Zwart scherm bij booten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evangael
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
All

Mijn specs:

- Windows 7 (SP1)
- CCC 13.4
- Sapphire 7950 with BOOST
- BenQ XL2411Z
- Gigabyte Z77X-UD5H

Probleem beschrijving:

Recent heb ik een BenQ XL2411Z beeldscherm aangekocht. Echter bij boot zie ik geen UEFI boot screen (geen logo) en geen tekst (enable full bootscreen = disabled). Het beeld verschijnt pas wanneer ik het Windows 7 logo zie. Eens in Windows werkt alles naar behoren! Ik heb in de OSD, DVI als input geselecteerd en dit zie ik ook vevolgens opkomen als het Windows 7 logo te boven komt. Momenteel zie ik geen setting in de OSD die dit kan verhelpen.

Het vreemde is, als ik op F12 bijvoorbeeld druk tijdens het zwarte beeld, dan verschijnt het bijhorende UEFI menu wel. Het lijkt alsof de videokaart geen signaal uitstuurt tijdens de initiele boot waardoor het scherm niet "wakker" wordt.

Het scherm is met de videokaart aangesloten met een DVI-D dual link. Als ik een andere DVI kabel gebruikt meld het scherm mij dat ik de meegeleverde kabel moet gebruiken en dat de huidige foutief is.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
1.) Je scherm start gewoon wat langzaam op waardoor deze bij het Windows logo pas aanstaat
2.) Je moet in de BIOS de schermen aan zetten, de exacte termen daarvoor weet ik zo even niet, maar je kan deze schermen (moederbord merk logo en opties) en het zwarte scherm met wat opstart dingen op disabled of enabled zetten. Iets met "Legacy" en "boot screen" o.i.d.

Hoe dat met je kabels zit weet ik ook niet, maar lijkt me toch geen probleem als deze kabel gewoon werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 20:49

BLACKfm

o_O

Het kan zijn dat je scherm op een bepaalde aansluiting zit (dvi, dp, hdmi) of zelfs op een secundaire ipv primaire videokaart in een SLI/CF opstelling dat het scherm pas later wordt aangesproken.

Ook zoals hierboven dat het scherm wat aan de trage kant is met 'beeld' weergeven (misschien eerst een BenQ logo) zodat je later pas wat ziet. Of de bios is zo snel dat je het niet eens merkt.

Met een beetje goed ingesteld Windows 8 systeem (jij hebt 7) is het booten al zo snel dat je het opstartprocess niet eens meer meemaakt.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evangael
  • Niet online
Het scherm is al even "gereed" wanneer ik het systeem boot. BenQ logo is dan al even gepaseerd "so to speak".

Ik zal eens kijken waar "SN4K3" het over heeft in de zin van: Iets met "Legacy" en "boot screen" o.i.d.

[ Voor 0% gewijzigd door evangael op 13-07-2014 21:26 . Reden: Taalfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evangael
  • Niet online
evangael schreef op zondag 13 juli 2014 @ 21:26:
Het scherm is al even "gereed" wanneer ik het systeem boot. BenQ logo is dan al even gepaseerd "so to speak".

Ik zal eens kijken waar "SN4K3" het over heeft in de zin van: Iets met "Legacy" en "boot screen" o.i.d.
Geen baat. Heb de volgende setting veranderd: "display boot option control" van Legacy Only naar Legacy first.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockersclub.com/vimages/gigabyte_z77x_ud5h_wifi/40.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Ah, had net een plaatje opgezocht, maar dat is niet meer nodig.

- Als je graag het logo met de opties wil zien moet je "Full screen LOGO show" op enabled zetten.
- Je Legacy settings kun je beter terug zetten, dat was meer iets wat ik zei uit herinnering en is hiervoor niet van belang.

Maar misschien begrijp ik je probleem niet zo goed. Je computer werkt goed en als je opstart heb je beeld bij het windows logo. In principe is er dan toch niets aan de hand als je toch in de opties kan komen door de goede knoppen in te drukken?

Met de hierboven vermelde 'oplossing' is dat ook opgelost en als je dan nog voor het windows scherm geen beeld hebt is het volgens mij toch echt de monitor die niet snel genoeg kan opstarten. Als je Windows op een SSD hebt staan en geen wachtwoord hoeft in te voeren om in te loggen dan is windows binnen een paar seconden al opgestart. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door SN4K3 op 13-07-2014 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evangael
  • Niet online
Klopt maar dit is enkel een oplossing omdat ik men moederbord van binnen en vanbuiten ken. Hij boot netjes door. Ik vind het gewoon geen default behaviour. Er moet toch ergens een oorzaak zijn? Vind dit gewoon vreemd en om heel eerlijk te zijn, zie ik graag het bootscherm graag als PC liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
En als je Full screen logo show op aan zet, kun je dat scherm dan nog steeds niet zien bij het opstarten?

Misschien een domme opmerking, maar kun je anders eerst je monitor aan zetten zodat je zeker weet dat deze helemaal aan staat en dan je PC om te kijken of je voor het windows scherm iets ziet. Dan heb je het 'traag' opstarten van je scherm in ieder geval uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evangael
  • Niet online
SN4K3 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 22:26:
En als je Full screen logo show op aan zet, kun je dat scherm dan nog steeds niet zien bij het opstarten?

Misschien een domme opmerking, maar kun je anders eerst je monitor aan zetten zodat je zeker weet dat deze helemaal aan staat en dan je PC om te kijken of je voor het windows scherm iets ziet. Dan heb je het 'traag' opstarten van je scherm in ieder geval uitgesloten.
- En als je Full screen logo show op aan zet, kun je dat scherm dan nog steeds niet zien bij het opstarten? --> Geen effect

- Eerst je monitor aan zetten zodat je zeker weet dat deze helemaal aan staat en dan je PC om te kijken of je voor het windows scherm iets ziet. Dan heb je het 'traag' opstarten van je scherm in ieder geval uitgesloten. --> Geen effect, het logo van BenQ springt dan aan en dan zegt hij 'no signal' wat normaal is. Ik duw op de start knop van men systeem, ik zie een flits op het scherm + hoor men mobo beep zeggen (dan weet ik dat ik voorbij het logo ben). Pas dan wanneer het Windows 7 logo opspringt zie ik het scherm zeggen "Source: DVI".

[ Voor 0% gewijzigd door evangael op 13-07-2014 22:42 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
Ah zo, tja, dan heb ik verder ook geen ideeën meer. Er zal vast wel een Tweaker zijn met meer verstand van zaken die je verder kan helpen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door SN4K3 op 13-07-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evangael
  • Niet online
SN4K3 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 22:48:
Ah zo, tja, dan heb ik verder ook geen ideeën meer. Er zal vast wel een Tweaker zijn met meer verstand van zaken die je verder kan helpen. :)
Bedankt alvast voor je input, dat apprecieer ik!

Heb nogwel een korte update: als ik het goed time -->

- Scherm op
- Wachten totdat hij zegt 'No Signal'
- In de OSD DVI selecteren als input (dan springt hij weer aan en polst hij voor video signaal)
- PC ASAP booten

Dan krijg ik een glimps van het bootlogo!

Voor een gaming scherm van 144 hz en 1 ms respondstime (heeft er niets mee te maken maar goed) is hij wel vrij snel om het zoeken naar een signaal te staken en anderzijds traag om het opnieuw te vinden :F

Meer en meer denk ik gewoon dat dit echt de traagheid is van het scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:33
Ik heb een XL2420T rev2 en die doet precies hetzelfde. Krijg mijn mooie EVGA logo ook niet te zien. Het scherm eerder aanzetten maakt ook niet uit, als je de PC aandoet gaat ie pas scannen naar de ingangssignalen. Nog een ding wat me opvalt aan dit scherm is dat hij eerst goed warm moet worden, de kleuren zien er niet uit wanneer hij net is opgestart.

Een snel scherm dat erg traag opstart dus!

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evangael
  • Niet online
Tom. C schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:25:
Ik heb een XL2420T rev2 en die doet precies hetzelfde. Krijg mijn mooie EVGA logo ook niet te zien. Het scherm eerder aanzetten maakt ook niet uit, als je de PC aandoet gaat ie pas scannen naar de ingangssignalen. Nog een ding wat me opvalt aan dit scherm is dat hij eerst goed warm moet worden, de kleuren zien er niet uit wanneer hij net is opgestart.

Een snel scherm dat erg traag opstart dus!
Bedankt voor je feedback. Ik heb eveneens een ticket gelogd bij BenQ om te zien of dit enigzins aan te passen valt. Jammer eingelijk en wat een contradictie |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:33
evangael schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 20:30:
[...]

Bedankt voor je feedback. Ik heb eveneens een ticket gelogd bij BenQ om te zien of dit enigzins aan te passen valt. Jammer eingelijk en wat een contradictie |:(
Heb je al een reactie van BenQ? Ben hier ook wel benieuwd naar!

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evangael
  • Niet online
Geachte heer,

Van onze technicus heb ik het volgende antwoord gekregen (ik geef het maar even letterlijk in het Engels):

"When running / loading the Bios during the start up of the PC/laptop, the resolution may not be supported from the monitor , therefore temperary there is no image visible, but this is a normal behaviour, not a defect'.

Ik hoop u daarmee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet

<Name>

BenQ Europe
benq.nl

Wat dus niet klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-03 11:32

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Dat kan wel gebeuren, maar ik denk inderdaad dat dit niet het probleem is.

Volgensmij is het bij mijn 7970 ook zo dat je een primair en secundaire DVI aansluiting hebt. Nu geeft hij op de primaire poort wel beeld tijdens het booten en op de secundaire niet zo uit mijn hoofd.

Misschien kan je daar toch is naar kijken als je dat al niet gedaan hebt?

Edit: zal het zelf ook even proberen, zit namelijk maar 1 scherm achter de pc waar hij in zit.

Edit 2: Zodra ik de pc aan doe zie ik inderdaad heel even de GPU bios op het scherm maar daarna krijg ik pas weer beeld in de GRUB bootloader en dan wordt windows gestart.

[ Voor 28% gewijzigd door DarkBlaze op 23-07-2014 21:47 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evangael
  • Niet online
Ik ben er dus wel al in geslaagd met goede timing om men BIOS te zien. Het probleem is dat het scherm veel te snel zichzelf uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-03 11:32

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ja dat doen mijn Asus 7850/ XFX 7970/ MSI 290 allemaal, als de videokaart bios komt geeft hij even beeld daarna valt hij weg op het 2e scherm(dus de niet primaire poort) tot hij voorbij de UEFI fase is en in de bootloader van linux komt

[ Voor 3% gewijzigd door DarkBlaze op 26-07-2014 20:12 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Pagina: 1