Ik wil mijn thuisnetwerk verbeteren ten opzichte van de huidige situatie. Daarvoor heb ik inmiddels onderzoek gedaan en tot een theoretische oplossing gekomen. Aangezien mijn netwerkkennis niet heel goed is wil ik graag deze situatie laten 'proof-readen' door mensen die er wel daadwerkelijk verstand van hebben, voor ik producten ga aanschaffen en veranderingen ga aanbrengen.
De huidige situatie:
Hopelijk wordt het signaal naar boven toe voldoende versterkt op deze manier. Zo niet dan kan ik het volgende nog doen:

Ik denk dat de upgrade van m'n Airport al een flink verschil zal geven (kan iemand hier inzicht in geven?), en het verplaatsen naar de woonkamer nog meer. Ik twijfel alleen of de dubbele powerline setup geen conflicten zal geven. Ook moet alles dan in 1 kast staan (Airport, 2 powerline adapters, Mac Mini), en ik meen ergens gelezen te hebben dat deze adapters niet goed werken op stekkerdozen, die ik dan nodig zou hebben.
Heel verhaal, maar ik hoop dat ik er wat opmerkingen/tips/valkuilen over van mensen kan krijgen.
De huidige situatie:
- Ik heb internet van Ziggo via een door hun geleverd modem (Ubee EVW 3200 Wi-Fi). Op dit modem staat DHCP uitgeschakeld. Dit komt in de meterkast binnen.
- In de meterkast staat een Airport Extreme (oude generatie, uit 2008/2009 ongeveer) die een draadloos netwerk maakt (802.11a/g/n), ook een 5GHz netwerk. Beiden staan met het best beschikbare kanaal geconfigureerd (getest met een wifi-scanner).
- In de meterkast staat ook een Mac Mini, via UTP bekabeld aan de Airport, die als mediaserver fungeert.
- Mijn huis is vrij nieuw en goed geïsoleerd, wat - zo begrijp ik - niet voordelig is voor het bereik en sterkte van een wifi-signaal.
- In de woonkamer heb ik nu een degelijk signaal, hoewel de verbinding van m'n laptop naar mijn mediaserver soms wisselvallig is (snelheid is over het algemeen goed, maar verbinding valt soms even weg). Op de eerste verdieping (lees: slaapkamer) is de verbinding vrij waardeloos, zowel qua stabiliteit als snelheid.
- Al mijn apparaten (MacBook, AppleTV, paar iDevices, PS3) zijn via wifi verbonden, en ik wil dat zo houden. Ik weet dat bekabeld altijd beter is, maar dat is een concessie die ik bereid ben te maken.
- Het signaal moet sneller, stabieler en ook op de eerste verdieping goed zijn.
- Ik wil geen kabels door het huis trekken, gaten boren, etc.
- Ik schaf een powerline adapter aan, deze plaats ik in de meterkast en verbind ik middels een korte UTP-kabel met mijn modem.
- Ergens in de woonkamer, ik denk in een kast (zonder elektronica), plaats ik de andere powerline adapter, die het modem-signaal verbindt met een nieuw aan te schaffen Airport Extreme. Ook mijn mediaserver plaats ik hier, nog steeds verbonden via UTP met de Airport.
- De Airport maakt hier een soortgelijk draadloos netwerk aan als ik nu heb, zij het nu met 802.11ac.
Hopelijk wordt het signaal naar boven toe voldoende versterkt op deze manier. Zo niet dan kan ik het volgende nog doen:
- In de kast met de Airport plaats ik nog een powerline adapter, ditmaal verbonden met een LAN-poort van de Airport.
- Op de eerste verdieping komt de andere powerline adapter, die ik kan verbinden met mijn huidige Airport (die ik over heb na de aanschaf van een nieuwe). Deze Airport komt dan in brugmodus te staan om het netwerk uit te breiden.

Ik denk dat de upgrade van m'n Airport al een flink verschil zal geven (kan iemand hier inzicht in geven?), en het verplaatsen naar de woonkamer nog meer. Ik twijfel alleen of de dubbele powerline setup geen conflicten zal geven. Ook moet alles dan in 1 kast staan (Airport, 2 powerline adapters, Mac Mini), en ik meen ergens gelezen te hebben dat deze adapters niet goed werken op stekkerdozen, die ik dan nodig zou hebben.
Heel verhaal, maar ik hoop dat ik er wat opmerkingen/tips/valkuilen over van mensen kan krijgen.