Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opmerkingen op opzet nieuw thuisnetwerk gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• pkruithof
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-02 09:03
Ik wil mijn thuisnetwerk verbeteren ten opzichte van de huidige situatie. Daarvoor heb ik inmiddels onderzoek gedaan en tot een theoretische oplossing gekomen. Aangezien mijn netwerkkennis niet heel goed is wil ik graag deze situatie laten 'proof-readen' door mensen die er wel daadwerkelijk verstand van hebben, voor ik producten ga aanschaffen en veranderingen ga aanbrengen.

De huidige situatie:
  • Ik heb internet van Ziggo via een door hun geleverd modem (Ubee EVW 3200 Wi-Fi). Op dit modem staat DHCP uitgeschakeld. Dit komt in de meterkast binnen.
  • In de meterkast staat een Airport Extreme (oude generatie, uit 2008/2009 ongeveer) die een draadloos netwerk maakt (802.11a/g/n), ook een 5GHz netwerk. Beiden staan met het best beschikbare kanaal geconfigureerd (getest met een wifi-scanner).
  • In de meterkast staat ook een Mac Mini, via UTP bekabeld aan de Airport, die als mediaserver fungeert.
  • Mijn huis is vrij nieuw en goed geïsoleerd, wat - zo begrijp ik - niet voordelig is voor het bereik en sterkte van een wifi-signaal.
  • In de woonkamer heb ik nu een degelijk signaal, hoewel de verbinding van m'n laptop naar mijn mediaserver soms wisselvallig is (snelheid is over het algemeen goed, maar verbinding valt soms even weg). Op de eerste verdieping (lees: slaapkamer) is de verbinding vrij waardeloos, zowel qua stabiliteit als snelheid.
Mijn wensen/voorwaarden:
  • Al mijn apparaten (MacBook, AppleTV, paar iDevices, PS3) zijn via wifi verbonden, en ik wil dat zo houden. Ik weet dat bekabeld altijd beter is, maar dat is een concessie die ik bereid ben te maken.
  • Het signaal moet sneller, stabieler en ook op de eerste verdieping goed zijn.
  • Ik wil geen kabels door het huis trekken, gaten boren, etc.
Waar ik op dit moment aan denk is het volgende:
  • Ik schaf een powerline adapter aan, deze plaats ik in de meterkast en verbind ik middels een korte UTP-kabel met mijn modem.
  • Ergens in de woonkamer, ik denk in een kast (zonder elektronica), plaats ik de andere powerline adapter, die het modem-signaal verbindt met een nieuw aan te schaffen Airport Extreme. Ook mijn mediaserver plaats ik hier, nog steeds verbonden via UTP met de Airport.
  • De Airport maakt hier een soortgelijk draadloos netwerk aan als ik nu heb, zij het nu met 802.11ac.
Het idee is dat de Airport uit de meterkast gehaald wordt, vanwege de interferentie die daar ongetwijfeld heerst. Het modem-signaal wordt dan door het stopcontact geleid naar de woonkamer, waar een wifi-netwerk wordt opgezet. Deze powerlines hebben meestal een cap op 500 Mbps, maar voor internet is dat ruim voldoende (ik heb nu 90 Mbps internet).

Hopelijk wordt het signaal naar boven toe voldoende versterkt op deze manier. Zo niet dan kan ik het volgende nog doen:
  • In de kast met de Airport plaats ik nog een powerline adapter, ditmaal verbonden met een LAN-poort van de Airport.
  • Op de eerste verdieping komt de andere powerline adapter, die ik kan verbinden met mijn huidige Airport (die ik over heb na de aanschaf van een nieuwe). Deze Airport komt dan in brugmodus te staan om het netwerk uit te breiden.
Dit is een illustratie om het wat duidelijker te maken:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16394021/Thuisnetwerk.png

Ik denk dat de upgrade van m'n Airport al een flink verschil zal geven (kan iemand hier inzicht in geven?), en het verplaatsen naar de woonkamer nog meer. Ik twijfel alleen of de dubbele powerline setup geen conflicten zal geven. Ook moet alles dan in 1 kast staan (Airport, 2 powerline adapters, Mac Mini), en ik meen ergens gelezen te hebben dat deze adapters niet goed werken op stekkerdozen, die ik dan nodig zou hebben.

Heel verhaal, maar ik hoop dat ik er wat opmerkingen/tips/valkuilen over van mensen kan krijgen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:24
Ziet er in theorie goed uit, je moet echter wel rekening houden met:

- Een nieuwe airport gaat je waarschijnlijk niet een beter bereik opleveren. Voor beter bereik kan je beter meerdere AP's (op een goede plek inderdaad buiten bv een meterkast) ophangen
- Meerdere AP's met hetzelfde SSID werkt helaas niet vlekkeloos. Ik weet niet of airports onderling communiceren om dit te optimaliseren maar het kan dus gebeuren dat je op de slaapkamer met een brakke verbinding zit omdat je device met de airport van de woonkamer is verbonden
- Powerline is zeer gevoelig en lastig te voorspellen of en hoe het gaat werken. Ik haal met mijn 500 setje bv 20mbit, net genoeg voor IPTV. Er is maar 1 manier: testen. Wel is het zo dat stekkerdozen killing zijn, die moet je sowieso elimeren.
- Je zou ook kunnen kijken naar MoCa. Dit is netwerk over coax. Dit schijnt een stuk stabielier & sneller te zijn.
- Powerline netwerken creëren een groot netwerk. je hoeft dus in de woonkamer niet 2 devices in te pluggen maar slechts 1. De 3 adapters (meterkast, woonkamer, slaapkamer) zien elkaar dan net als een switch.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
pkruithof schreef op zondag 13 juli 2014 @ 18:11:
Ik wil mijn thuisnetwerk verbeteren ten opzichte van de huidige situatie. Daarvoor heb ik inmiddels onderzoek gedaan en tot een theoretische oplossing gekomen. Aangezien mijn netwerkkennis niet heel goed is wil ik graag deze situatie laten 'proof-readen' door mensen die er wel daadwerkelijk verstand van hebben, voor ik producten ga aanschaffen en veranderingen ga aanbrengen.
<knip>
De huidige situatie:

Mijn huis is vrij nieuw en goed geïsoleerd, wat - zo begrijp ik - niet voordelig is voor het bereik en sterkte van een wifi-signaal.
Waarom denk je dat? Als die isolatie mede uit betonnen muren en/of vloeren bestaat dan klopt dat inderdaad, maar ander materiaal gaat wifi gewoon ongehinderd door.
In de woonkamer heb ik nu een degelijk signaal, hoewel de verbinding van m'n laptop naar mijn mediaserver soms wisselvallig is (snelheid is over het algemeen goed, maar verbinding valt soms even weg). Op de eerste verdieping (lees: slaapkamer) is de verbinding vrij waardeloos, zowel qua stabiliteit als snelheid.
Ik betwijfel in dit opzicht of powerline daar verbetering in brengt. Advies: Sowieso voorwaardelijk kopen.
Mijn wensen/voorwaarden:
  • Al mijn apparaten (MacBook, AppleTV, paar iDevices, PS3) zijn via wifi verbonden, en ik wil dat zo houden. Ik weet dat bekabeld altijd beter is, maar dat is een concessie die ik bereid ben te maken.
  • Het signaal moet sneller, stabieler en ook op de eerste verdieping goed zijn.
Nogmaals, ik betwijfel het dat powerline ook daar (m.b.t. snelheid) verbetering in gaat brengen. Lees de talloze topics over powerline op dit forum eens.

Oh ja, zegt "Het idee is dat de Airport uit de meterkast gehaald wordt, vanwege de interferentie die daar ongetwijfeld heerst" Waarom denk je dat, dat je in de meterkast meer last van interferentie hebt dan elders in je huis? Of dat je sowieso last zou hebben van interferentie.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 13-07-2014 21:23 ]

• pkruithof
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-02 09:03
laurens0619 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 18:50:
- Een nieuwe airport gaat je waarschijnlijk niet een beter bereik opleveren. Voor beter bereik kan je beter meerdere AP's (op een goede plek inderdaad buiten bv een meterkast) ophangen
Is de technologie van routers in 5 jaar tijd niet dermate verbeterd dat het een redelijk verschil zou moeten opleveren? Wat ik me ook vaak afvraag is of een router met de jaren zijn zend-sterkte verliest, omdat voor mijn gevoel de verbinding over de afgelopen twee jaar geleidelijk aan minder is geworden. Kan ook slechts mijn gevoel zijn natuurlijk, of simpelweg drukker geworden binnen het wifi-spectrum.
Techneut schreef op zondag 13 juli 2014 @ 19:59:
[...]
Waarom denk je dat? Als die isolatie mede uit betonnen muren en/of vloeren bestaat dan klopt dat inderdaad, maar ander materiaal gaat wifi gewoon ongehinderd door.
Veel beton inderdaad, het blijkt ook uit metingen die ik heb gedaan.
Techneut schreef op zondag 13 juli 2014 @ 19:59:
Oh ja, zegt "Het idee is dat de Airport uit de meterkast gehaald wordt, vanwege de interferentie die daar ongetwijfeld heerst" Waarom denk je dat, dat je in de meterkast meer last van interferentie hebt dan elders in je huis? Of dat je sowieso last zou hebben van interferentie.
Dat baseer ik op basis van een aantal berichten die ik heb gelezen hierover. Klinkt ook wel logisch aangezien er nu een aantal apparaten, kabels, leidingen etc. lopen in een kleine, afgesloten ruimte.

Een alternatief zou kunnen zijn dat ik de Airport plaats net buiten de meterkast, hangend aan de muur oid. Dan is het nog steeds dichtbij maar wel buiten die afgesloten ruimte, of zou dat niet veel uitmaken tov binnen?

[ Voor 23% gewijzigd door pkruithof op 13-07-2014 22:13 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:24
pkruithof schreef op zondag 13 juli 2014 @ 22:08:
[...]

Is de technologie van routers in 5 jaar tijd niet dermate verbeterd dat het een redelijk verschil zou moeten opleveren? Wat ik me ook vaak afvraag is of een router met de jaren zijn zend-sterkte verliest, omdat voor mijn gevoel de verbinding over de afgelopen twee jaar geleidelijk aan minder is geworden. Kan ook slechts mijn gevoel zijn natuurlijk, of simpelweg drukker geworden binnen het wifi-spectrum.
qua snelheid wel ja, qua bereik niet echt. Sterker nog, het is dermate druk gewordenin het 2.4 spectrum, (dat is meer dan WiFi) dat het inderdaad zo kan zijn dat het allemaal teeds minder goed werkt. Daarom zoveel mogelijk 5Ghz gebruiken indien mogelijk

CISSP! Drop your encryption keys!