Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• TheWitcher
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-08 13:10
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort zelf een nieuwe pc in elkaar gezet voor het eerst. Eerst had ik er een enkele MSI Radeon R9 290X in gezet omdat de tweede die ik had besteld niet helemaal goed was doorgekomen bij de post. Nu heb ik dus die tweede binnengekregen en in mijn pc gezet, maar soms als ik grafisch intensieve games speel valt mijn computer opeens uit. Nu heb ik het vermoeden dat het of ligt aan de temperatuur, maar die R9 290X'en hebben standaard de neiging om naar de 94 graden te stijgen en mijn CPU blijft onder de 63 graden maximaal. Of het kan misschien liggen aan het feit dat mijn PSU niet genoeg stroom kan leveren (er zit een Cooler Master V850 dus 850W in).

Wat is waarschijnlijker, wordt mijn pc te warm of is het toch de PSU? En wat kan ik hier het beste aan doen? Of is het misschien een ander probleem?

CPU: Intel(R) Core(TM) i7-4790 @ 3.60GHz en 16 GB Ram
GPU: 2x MSI Radeon R9 290X in CF
PSU: Cooler Master V850
Mobo: MSI Z97 Gaming 5
Kast: Corsair Graphite 760T
Fans: 3 case fans, 1 140mm fan en CM Hyper 212 EVO

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/n9amOXG.png

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:17
850 Watt is wel krap met twee van die kaartjes die gemiddeld 250 Watt nemen, met pieken naar 375.
http://www.tomshardware.c...-290-and-290x,3728-4.html

Dan heb je tijdens een piek nog 100 Watt over voor je CPU, dat kan net als je moederbord tenminste onder de 20W blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 13-07-2014 17:55 ]

• TheWitcher
jeroen3 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 17:54:
850 Watt is wel krap met twee van die kaartjes die gemiddeld 250 Watt nemen, met pieken naar 375.
http://www.tomshardware.c...-290-and-290x,3728-4.html

Dan heb je tijdens een piek nog 100 Watt over voor je CPU, dat kan net als je moederbord tenminste onder de 20W blijft.
Ja dat heb ik gelezen, misschien kan ik m'n PSU beter ruilen voor eentje met 1.000W. Maar hoe kan ik zeker weten dat dit het probleem is dat de uitval veroorzaakt, en niet dat er ergens anders een probleem zit?

• jeroen3
Het maximale vermogen van je videokaarten beperken. nVidia kan dat via MSI Afterburner, dus AMD zal die feature ook wel ondersteunen (zie ik in het plaatje). Intel Turbo uitzetten helpt waarschijnlijk ook een beetje.
Je isoleert hiermee niet eventuele temperatuurprobleem, maar ik verwacht dat GPU's tegenwoordig ook voorzien zijn van beschermingen welke niet enkel bestaan uit een "zet mij uit" signaaltje.

• TheWitcher
jeroen3 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 18:05:
Het maximale vermogen van je videokaarten beperken. nVidia kan dat via MSI Afterburner, dus AMD zal die feature ook wel ondersteunen (zie ik in het plaatje). Intel Turbo uitzetten helpt waarschijnlijk ook een beetje.
Je isoleert hiermee niet eventuele temperatuurprobleem, maar ik verwacht dat GPU's tegenwoordig ook voorzien zijn van beschermingen welke niet enkel bestaan uit een "zet mij uit" signaaltje.
Dit heb ik inderdaad ook overwogen, maar op de lange termijn is dit geen optie omdat het ten koste gaat van de performance.

• deTwisj
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 10:01
Sinds afgelopen zaterdag heb ik hetzelfde probleem als jij beschrijft. Het is niet consequent maar wel meerdere keren op één dag. Ik heb de temperatuur in de gaten gehouden en zie de CPU niet warmer worden dan 75°c en de GPU niet warmer dan 80°c onder load. De temperatuur lijkt mij het probleem dus niet. Wel heb ik "maar" een 620 watt voeding, maar dan lees ik dat het gemiddelde vermogen van m'n videokaart rond de 250 watt zou zitten en m'n CPU een TDP van 84 watt heeft. Al met al zou ik dan nog wat speling moeten hebben.

De specs van mijn PC (zo ver ik het uit m'n hoofd weet):
CPU: Intel i7-4770K Boxed
GPU: (1x) MSI GeForce 780 GTX Gaming 3G
PSU: Seasonic S12II Bronze 620w
Mobo: MSI Z87-G45 (of G65)
Kast: Cooler Master CM 690 III

• Helixia
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-11 17:30
Je zou op onderstaande site je componenten in kunnen voeren:
http://support.asus.com/powersupply.aspx

De peak wattage worden dan berekend en weet of je genoeg wattage heeft.

Een uitgebreidere PSU calculator: http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

@TheWitcher met de uitgebreide PSU calculator kom ik uit de minstens een 1000W voeding nodig hebt hierbij heb ik alles op 100% load gezet.

[ Voor 24% gewijzigd door Helixia op 16-07-2014 12:48 . Reden: link bijgewerkt ]

• TheWitcher
Ik heb gister de Cooler Master V1000 besteld en die krijg ik dus vanmiddag binnen, en dan zal ik kijken of het probleem opgelost is.

• TheWitcher
Zojuist de nieuwe PSU (1000W) geinstalleerd en weer geprobeerd Sniper Elite 3 te spelen op max settings in UHD. Na ~15 mins viel m'n pc toch weer uit. Probleem ligt dus niet aan m'n PSU.

• jeroen3
Doet het probleem zich ook voor als je één van deze, of beide, torture tests draait:
- Prime95 Small-FFT http://www.mersenne.org/download/
- Furmark (gewoon 800x600 voldoet al voor maximaal gebruik van gpu) http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

Zo kun je nagaan of het probleem zit in het moederbord (de CPU test mislukt), of de GPU temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 16-07-2014 18:13 ]

• TheWitcher
Met furmark valt hij niet uit. De boel wordt wel flink heet (70 graden CPU, max) maar hij blijft het gewoon doen. Kam het niet zijn dat het aan de game ligt?

• jeroen3
Dan is het mogelijk toch een driver probleem. Heb je al een nieuwere of oudere driver geprobeerd?

[ Voor 73% gewijzigd door jeroen3 op 16-07-2014 23:55 ]

• TheWitcher
jeroen3 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 23:54:
Dan is het mogelijk toch een driver probleem. Heb je al een nieuwere of oudere driver geprobeerd?
Ik heb gewoon de meest recente driver er op zitten die ik gedownload heb via amd.

• jeroen3
Ook met de meest recente driver kan iets mis zijn.

• Helixia
TheWitcher, hoe bevalt de Cooler Master V1000?
Valt je computer nog uit?

• TheWitcher
Helixia schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 12:07:
TheWitcher, hoe bevalt de Cooler Master V1000?
Valt je computer nog uit?
Bevalt prima, pc valt niet meer uit :)
Maar het probleem zat ergens anders in. Ik had een enorm stomme beginnersfout gemaakt, namelijk een fan verkeerd om in het systeem zitten. Ik had alleen sucking fans. De warme lucht kon dus niet ontsnappen. Ik heb inmiddels desbetreffende fans omgedraait, en mn pc blijft nu 10 graden koeler als ik zware games speel, fans blijven op 40% en hij is veel stiller.

Toch houd ik de V1000 want dan houd ik nog wat ruimte over om in de toekomst extra componenten toe te voegen :)

• Helixia
TheWitcher schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 12:52:
[...]

Bevalt prima, pc valt niet meer uit :)
Maar het probleem zat ergens anders in. Ik had een enorm stomme beginnersfout gemaakt, namelijk een fan verkeerd om in het systeem zitten. Ik had alleen sucking fans. De warme lucht kon dus niet ontsnappen. Ik heb inmiddels desbetreffende fans omgedraait, en mn pc blijft nu 10 graden koeler als ik zware games speel, fans blijven op 40% en hij is veel stiller.

Toch houd ik de V1000 want dan houd ik nog wat ruimte over om in de toekomst extra componenten toe te voegen :)
Goed om te weten als ik mijn eigen pc voor het eerst ga bouwen :p.
Ik vroeg specifiek naar de Coolermaster PSU, omdat ik de V700 versie in mijn toekomstige pc wil installeren.
Pagina: 1