Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

HP laptop traag, schone installatie ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag, ik heb zo'n 2 jaar geleden de HP pavilion g7 2054sd gekocht en vanaf het moment dat ik hem opstartte en het eerste spelletje draaide had ik het gevoel dat de laptop trager is dan dat die zou moeten zijn. Nadat ik een korte product review had geschreven had iemand gereageerd dat ik misschien beter een schone installatie kon doen (ik dacht altijd dat ze daarmee een reset naar de fabrieksinstellingen bedoelden :F ). Nu zit ik er dus over na te denken om een windows 7 cd te bemachtigen om een echte schone installatie te doen. Nu heb ik een aantal vragen.

1. Ik heb moeite met het vinden van cpu/mobo drivers voor de laptop. Ik heb een amd videokaart en cpu, dan zou ik toch de apu driver moeten installeren na de schone installatie? ( ik dacht dat ik had gelezen dat gpu alleen de videokaart driver is en apu de videokaart + cpu driver).

2. Werkt een gedownloade nederlandse windows 7 cd hetzelfde als een originele? Geen idee hoe ik aan een originele cd moet komen. De productcode van windows 7 staan nog onderop de laptop dus een nieuwe windows 7 aanschaffen alleen voor de cd is :F .

3. Nadat ik een schone installatie heb gedaan, werken de usb poorten dan nog wel? Ik ben dus van plan om de drivers alvast op een usb te zetten aangezien ik niet zeker ben of internet wel werkt zonder de benodigde drivers.

Ik vraag dit allemaal omdat ik de laptop deels voor het gamen heb gekocht. Alleen de games die ik wil spelen lopen allemaal niet zo lekker. Voorbeelden zijn:
Guild wars 2 Alles op low met een paar settings op medium haalde ik 25 fps met een aantal spikes als er skills/spells gebruikt werden.
League of legends Alles op medium met shadows uit haalde ik 50 fps wat later in de game rond de 30 word en als ik dan weer veel spells/skills in een teamfight dan dropt de fps weer rond de 15 met spikes.
Dayz ( ik weet dat het nog maar een alpha versie is) loopt met 15 met alles op z'n laagst.
Alles is op de 1600x900 resolutie. De fps, op die van dayz na is speelbaar als ik maar niet van die irritante spikes had. Waarschijnlijk is de hardware niet kapot aangezien ik de laptop de eerste dag mee naar huis nam, de games probeerde en de volgende dag weer had ingewisseld voor een andere (zelfde typ) aangezien de letter X los zat. Nog steeds wat de fps hetzelfde.
Ik heb ook nog nooit de cpu/mobo driver geupdate omdat ik die dus nooit kon vinden, hoe erg bepaald dit de preformance of merk je daar helemaal niets van?

mvg,
Karim

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Gewoon als je laptop opstart direct op de F11 toets bashen...
En via het herstel menu de laptop herstellen naar zoals hij uit de doos kwam..

Over het algemeen hersteld dit ook al meeste performance problemen... Omdat windows gewoon puur over tijd vol loopt met rotzooi.
Je houd wel de bloatware over die HP in 1ste instantie heeft geïnstalleerd, maar het is en blijft wel de makkelijkste en snelste manier om algemene performance te herstellen...

Kan een puur schone installatie echt de pure game performance opkrikken (FPS), dat ligt twijfelachtig... Als het in het begin al "meh" liep, dan zal het niet veel verbeteren...

En games als League of legends enzo, krijgen continue grafische updates waardoor ze ook zwaardere hardware eisen krijgen... Dus dat is genaaid voor low end gebruikers...

[ Voor 115% gewijzigd door Swordlord op 13-07-2014 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem gisternacht al naar de fabrieksinstellingen gereset. Ik vind het alleen vreemd dat volgens canyourunit mijn laptop de hardware wel heeft voor de games maar ingame gaat het redelijk langzaam. Ik noemde alleen een paar voorbeelden, er zijn er nog veel meer. Ik heb altijd bij games performance > graphics, zou het geen probleem vinden om games op low te spelen mits het dan minecraft graphics krijgt.
Soms lijkt het me wel leuk om een oude game te downloaden die ik nog nooit heb gespeeld en als je hem dan niet eens op low kan spelen kan dat redelijk frustrerend. Ook zet mijn laptop altijd de settings voor games die ik net heb geinstalleerd op high/very high, weet niet of dat wat uitmaakt maar ik moest altijd eerst gaan lopen rotzooien met de setting, dingen op very low / low / medium zetten en dan was het nog maar de vraag of die dan niet gaat haperen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Denk dat het redelijk los staat van vervuiling van het OS, maar probleem ligt tussen de switching van de GPU's of het crossfire systeem..
Een laptop als dat maakt gebruikt van 2 GPU systemen, de interne GPU van de APU en de losse GPU.
Afhankelijk van het performance profiel dat jij in windows hebt gekozen, kan hij weigeren de losse GPU te activeren.

Dus gebruik je altijd low power, gebalanceerd of high performance?.
Probeer anders eens high performance aan te zetten en dan te gaan gamen, kijken hoe het allemaal dan reageert.

Kan ook zijn dat de crossfire samenwerking niet lekker zit, dat de interne GPU wordt gebruikt als main GPU. Veel oude games kunnen niet overweg met crossfire setup en dus blijft het hangen op interne GPU performance.
Weet niet of het instelbaar is, maar kijk eens in de catalyst drivers of je de crossfire setup kan uitschakelen en alleen nog maar de losse GPU actief hebt voor gaming.

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 13-07-2014 18:22 ]