Beolab 14: welke versterker en hoe aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Ik heb gisteren in de opruimingsuitverkoop een Beolab 14 4.1-set aangeschaft. Deze kun je ofwel direct op je B&O TV aansluiten, of op een willekeurige third party versterker. In het eerste geval doen de TV-speakers dienst al center-kanaal; in het tweede geval moet nog een vijfde satelliet worden aangesloten.

Aangezien de B&O-verkoper me niet goed kon helpen met vragen over het aansluiten van het Beolab-systeem op reguliere versterkers ben ik zo vrij mijn vragen hier te stellen.

1. Hoe het systeem aan te sluiten?
Het systeem kan op twee manier op een versterker worden aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/j6X0vbX.jpg?1

A. Middels een specifieke kabel* die een subwoofer pre-out met de reguliere analoge speakeraansluitingen combineert in de 'inputs'-socket op de subwoofer, waarna regulier speakerkabel kan worden gebruikt om de satellieten aan te sturen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rkadAAO.jpg?1

B. Middels drie dubbele pre-out naar B&O powerlink-kabels, waarna wederom regulier speakerkabel kan worden gebruikt om de satellieten aan te sturen. Plaatje hierboven is niet heel duidelijk; de kabel van de subwoofer/center pre-out naar de subwoofer ontbreekt volgens mij in de illustratie, maar staat wel in de tabel.

Verdient één van beide methodes de voorkeur boven de andere?

2. Hoe de center-satelliet aan te sluiten?
Zowel de TV als de B&O-satellieten komen direct tegen de muur te hangen, en ik vind het niet mooi om midden onder de TV nóg een platte cilinder te hangen: mijn idee is nu om op het kastje onder de tv een B&W M1-satelliet te plaatsen (en ooit te laten vervallen als ik een B&O TV kan betalen :P). Kan ik deze vijfde satelliet direct, zonder verlies van geluidskwaliteit, op het center-kanaal van mijn versterker aansluiten?

3. Welke versterker?
Er van uitgaande dat er geen verschil in geluidskwaliteit tussen aansluitingsoptie A en B is, overweeg ik om een Denon AVR-X1000 aan te schaffen en de subwoofer middels de onder 1A besproken kabel aan de versterker te hangen. Mocht het nu zo zijn dat er wél een geluidskwaliteitsverschil is: het absolute meerendeel van de momenteel verkrijgbare versterkers met meer dan alleen één of twee subwoofer pre-outs beschikt gelijkt over 7.2 pre-outputs. Kan ik tóch methode 1B gebruiken om het systeem aan te sluiten op dergelijke outputs (zie hieronder), zonder dat er geluidsinformatie achter blijft? En kan ik dan nog steeds een center-speaker op de analoge output aansluiten, terwijl de rest van het systeem via de pre-outs loopt?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1f7Iun0.jpg?2

Alvast dank voor de reactie!

* Ik vermoed dat dit een specifieke B&O-kabel is, maar dat is natuurlijk na te vragen.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Hoe ik het lees maakt de manier van aansluiten niet echt uit. In beide gevallen is de receiver er alleen puur om signaal naar de subwoofer te krijgen welke daarna het vermogen naar de speakers stuurt. Als dat echt zo is zou de keuze wellicht snel op methode A vallen aangezien receivers met volledige 7.2 Pre-Out in de hogere segmenten zitten. Overigens kan je inderdaad combineren, dus alles op de Pre-Out en dan de center speaker op de gewone terminals aansluiten. Over de Pre-Out als de terminals gaat hetzelfde signaal dus je zal de speaker niet te kort doen zoals jij stelt. Idem met het aansluiten van één subwoofer in plaats van twee, dat gaat gewoon goed en je zal niets verliezen. Komt bij dat de .2 intern eigenlijk gewoon een Y-splitter is, maar dat terzijde.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 813819

Hallo

Ik heb hetzelfde gekocht maar dan beolab 14 2.1 en hiervoor een kabel rj45 naar tulp gekocht aangesloten op een Yamaha htr 4087
Helaas krijg er geen geluid uit

Wie kan mij hierbij helpen