• Bryan.1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-10-2025
Hoi allemaal,

Ik heb net een nieuwe Alienware gekocht waarbij de CPU heel erg warm wordt. Wanneer ik een (oude) spel opstart dan springt de temperatuur naar 100c. Hoe kan dit? Is de cooling pasta niet goed of is het gewoon een slechte CPU?
Ik heb een CPU test gedaan via http://www.dell.com/support/Diagnostics/us/en/19 -> Hardware -> CPU test en CPU stress test gedaan. Bij beide testen zijn geen 'problemen' gevonden. Kan iemand mij vertellen waarom de CPU zo warm wordt? DIt kan toch nooit goed zijn?

Ik heb er een filmpje van gemaakt: YouTube: CPU TEMP

Het is een nieuw laptop die ik pas 2 dagen in huis heb, ondanks dat de tool geen fouten kan vinden, kan het zijn dat de CPU BAD is? Of ligt het aan de cool pasta op de CPU? Of kan het nog ergens anders aan liggen?

Wat denken jullie?

Mvg,
Bryan

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Slecht bevestigde koeler of idd geen/te weinig koelpasta.

Over het feit dat Alienware zo'n beetje het minste prestaties per euro geeft, hou ik verder mijn mond maar.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

VasZaitsev schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:08:
Slecht bevestigde koeler of idd geen/te weinig koelpasta.

Over het feit dat Alienware zo'n beetje het minste prestaties per euro geeft, hou ik verder mijn mond maar.
Ik denk eerder dat HW Monitor het verkeerd uitleest. Op dat filmpje kun je zien dat alle voltages van de processor op nul springen op het moment dat de cpu op de 100 graden springt.

Edit: bovendien springt hij in één tel van 72 graden naar 100 graden...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2014 14:12 ]

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:58
Ja en ze blijven ook nog precies 100. Dat is best knap.

Probeer eens een andere tool.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nope, dat heet terugclocken. Intels doen dat rond die tempratuur.

Maakt je cpukoeler veel herrie, of is die überhaubt aangesloten?

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Nah, inderdaad een uitleesfout, dat kan bijna niet anders. En zoals Vasili al zegt was een Alienware misschien niet de beste keus, maar koop wat je wilt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer coretemp eens.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-02 17:38
Mwa, heb ook een Alienware laptop (ok, één generatie ouder), maar hij bevalt mij prima :)
Was toen iig de beste price/performance, nu is het iets minder helaas, maar nog steeds niet bar slecht.

Een van de voordelen van de 17" modellen is iig dat ze een appart koelsysteem hebben voor de gpu en cpu, dus het lijkt mij idd ook onwaarschijnlijk dat de cpu 100 graden wordt :/
Zelf gebruik ik HWmonitor voor het loggen van mijn temps.

• Bryan.1
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:11:
[...]

Ik denk eerder dat HW Monitor het verkeerd uitleest. Op dat filmpje kun je zien dat alle voltages van de processor op nul springen op het moment dat de cpu op de 100 graden springt.

Edit: bovendien springt hij in één tel van 72 graden naar 100 graden...
Ja dat vind ik ook heel raar dat het in 1 seconden gebeurd. In het filmpje zie je ook dat IA naar IA Offset gaat. Als ik logische nadenk dan lijkt het alsof HWMonitor om wat voor reden dan ook niet meer mijn CPU kan lezen? Dit gok ik maar, of heb ik het mis?

[ Voor 14% gewijzigd door Bryan.1 op 13-07-2014 14:38 ]

• Bryan.1
VasZaitsev schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:12:
Nope, dat heet terugclocken. Intels doen dat rond die tempratuur.

Maakt je cpukoeler veel herrie, of is die überhaubt aangesloten?
Mijn laptop is hardstikke rustig, de fan blaast ook niet (heel zachtjes maar). Verder staat de laptop gewoon op een bureau zonder een coolingpad.

• Bryan.1
Dat is een goed idee! Had ik zelf nog niet aan gedacht, kijken of coretemp een andere waarde aangeeft.

• Bryan.1
Nou, ik heb mijn antwoord! Dank jullie wel voor de snelle reply

Afbeeldingslocatie: http://i269.photobucket.com/albums/jj75/Bryan12392/CoreTemp_zps7093f99b.jpg

Zo te zien kan HWMonitor mijn CPU niet meer lezen vanaf het moment dat 9Dragons op zijn inlogscherm staat. Dit zijn de actuele temperaturen van mijn CPU.

[ Voor 6% gewijzigd door Bryan.1 op 13-07-2014 14:58 ]

• Bryan.1
Hier een betere printscreen van CoreTemp naast HWMonitor:

Afbeeldingslocatie: http://i269.photobucket.com/albums/jj75/Bryan12392/CoreTempvsHWMonitor_zps448adf72.jpg

Echt raar dat HWMonitor de data niet meer kan lezen...

Verwijderd

Bryan.1 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 15:04:
Hier een betere printscreen van CoreTemp naast HWMonitor:

[afbeelding]

Echt raar dat HWMonitor de data niet meer kan lezen...
HW Monitor heeft wel vaker last van dat soort dingen. Bij mij leest hij constant 138 graden uit voor de northbridge (dus het is altijd 138, geen graadje warmer, geen graadje kouder). Hier klopt natuurlijk ook geen bal van.
Pagina: 1