Patch-paneel op zolder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdrip1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-01 00:54
Beste tweakers,

Ik wil binnenkort mijn thuisnetwerk geheel bedraad gaan aanleggen en door het gehele huis CAT6 leggen met vaste wandcontactdozen. Ik wil daarbij gaan beginnen met de zolder, die wordt momenteel verbouwd tot werkkamer.

Ik heb op internet al veel uren doorgebracht met lezen over aansluitingen en ben tot zover gekomen dat ik een PDF heb kunnen tekenen, maar feedback daarop zou heel welkom zijn!

Zie deze link.

Ik zit echter nog met een paar kleine vragen:
  1. Ik kan maar 1 kabel van de meterkast naar boven trekken. Kan dit dan op die manier, dus van patch-paneel naar patch-paneel en vanuit daar weer verder? Of moet er een switch nog ergens tussen?
  2. Eind dit jaar krijg ik glasvezel. Dan gaat waarschijnlijk mijn TV signaal ook via IPTV. Ik wil dit dus ook vanuit de meterkast naar mijn TV krijgen, maar kan dit over hetzelfde netwerk? Of moet dat (misschien via VLAN of anders) gescheiden netwerk worden? Zo ja, kan ik straks dan wel mijn NAS 'zien' via mijn TV?
  3. Welke merken zijn aan te bevelen voor switches / patch-panelen? Waar moet ik absoluut op letten?
Kunnen jullie me vertellen hoe ik deze vragen kan oplossen zodat het allemaal goed werkt? Feedback zou heel fijn zijn, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Daar moet een switch tussen. Patch-panels zijn alleen doorverbindingen dus als je maar 1 kabel hebt, valt er weinig te patchen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdrip1
Daar was ik al bang voor ja. Waar kan ik die het beste tussen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tussen de kabel naar je zolder en je patch panel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-08 22:27
een kabel naar zolder e een kabel naar de woonkamer kan dat? dan is het vanaf de woonkamer achter de tv met een switch makkelijk te doen.
1x itv
1x bs
1x mediaplayer
enz

voor zolder hetzelfde verhaal.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdrip1
Ja, een switchje achter de TV vind ik prima, vanuit 1 WCD in de huiskamer. Daar zit toch alles vlak bij elkaar en kan ik het achter een kast wegwerken.

Op zolder wordt het dan wel wat rommeliger begrijp ik. Want als ik bovenstaande posts goed begrijp, krijg ik het volgende:

kabel naar boven - patchpaneel - switch - patchpaneel - WCD's

Of is er een manier om de kabel vanuit de meterkast aan te sluiten op de switch? Dat zou de combinatie van patchpaneel naar switch kunnen vervangen, dat zou prima zijn.
Ik ben van plan nl. installatiekabel CAT6 te gebruiken, dus stugge draad / vaste kern. Die gaan niet gemakkelijk met een connector op het einde, als ik overal zo lees.

[ Voor 7% gewijzigd door dvdrip1 op 13-07-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Plaatje nog niet bekeken, maar:
  • Je modem laat je uiteraard in de meterkast staan/hangen en van daaruit trek je een (CAT6 - 7, of glas middels SFP modules) kabel naar de andere verdieping waar je switch staat.
  • Op die verdieping leg een patchpanel aan welke je aansluit op je switch (één outlet per switchpoort)..
  • Je gaat vanuit dat panel je walloutlets bekabelen over de verdiepingen.
In jouw geval: Enige voordeel van een patchpanel is dat je meer outlets aan kunt leggen/bekabelen dan dat je nú aan switchpoorten hebt maar dat een upgrade qua switchpoorten makkelijker is door te voeren.

[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 13-07-2014 15:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:54
dvdrip1 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:22:
• Eind dit jaar krijg ik glasvezel. Dan gaat waarschijnlijk mijn TV signaal ook via IPTV. Ik wil dit dus ook vanuit de meterkast naar mijn TV krijgen, maar kan dit over hetzelfde netwerk? Of moet dat (misschien via VLAN of anders) gescheiden netwerk worden? Zo ja, kan ik straks dan wel mijn NAS 'zien' via mijn TV?
Dat ligt maar net aan de provider, maar het is niet ongebruikelijk om TV op een apart VLAN te leveren. Als je dat over een kabel naar de woonkamer wilt transporteren zal niet alleen je switch aldaar VLAN-capable moeten zijn, maar zul je er ook aan de modemzijde voor moeten zorgen dat de twee VLANs over 1 lijn worden getrunked. Dat kost je dan sowesio extra hardware, maar eventueel kun je er bij aanschaf van de switch aan je TV-zijde vast rekening mee houden (door een VLAN-capable switch te kopen).

Als je al weet welke provider je dan hebt kun je misschien vast opzoeken hoe het zit met TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-08 22:27
waarom een patchpanel? boven een mooie switch en van daaruit alles netjes met kabels naar wdc.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdrip1
Thanks. Die heb ik inderdaad al zitten doorspitten de afgelopen twee weken. Het lastige blijft, dat het vaak specifieke situaties betreft; op basis daarvan had ik mijn tekening ook al gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:55
raydekok schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:58:
waarom een patchpanel? boven een mooie switch en van daaruit alles netjes met kabels naar wdc.
Inderdaad, voor 3 kabels heb je geen patchpaneel nodig. Dan kun je alleen netwerk naar kabel 1, 2 of 3 patchen. Beter hang je een mooie switch op inderdaad.

Als je echt wil kunnen patchen moet je naar elke wand-contactdoos een aparte kabel hebben liggen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdrip1
chaoscontrol schreef op zondag 13 juli 2014 @ 17:08:
[...]
Als je echt wil kunnen patchen moet je naar elke wand-contactdoos een aparte kabel hebben liggen.
Dat is ook de bedoeling, 2 kabels per WCD * 3 WCD's = totaal 6 kabels. Dat is voor de zolder.

In de woonkamer zou het 1 WCD a 2 kabels zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door dvdrip1 op 13-07-2014 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:50
Bij deze even mijn persoonlijke mening:

Als ik zo afga op jouw tekening, ziet dat er goed uit, maar:

- Je zult een switch op de zolder nodig hebben. Een patchpaneel is enkel om de kabels gemakkelijk aansluitbaar te maken en geen connectoren op de kabels te moeten knijpen. Zeker bij stugge cat6 is dit al geen simpel taakje meer (zie hieronder)
- Ik zou 2x cat6 stug naar je woonkamer leggen. Op deze manier heb je dan, als er IPTV komt, gewoon een kabeltje tussen het patchpaneel en je modem te leggen, en een kabeltje vanuit de juiste kant van de wanddoos naar je tv of box. Geen gedoe met VLAN's e.d.

Ik geef dit advies gebaseerd op mijn eigen ervaringen met het aanleggen van een netwerk met cat6(a) kabels in een appartement. Daar meerdere kabels per kamer, ook IPTV, e.d. aangelegd. Connectoren knijpen bleek quasi onmogelijk, en uiteindelijk voor een patchpaneel gegaan, wat stukken simpeler bleek.

https://www.dropbox.com/s...5/IMG_20131230_160634.jpg

Dit is een foto van het resultaat (kon eventueel netter, maar kabels en de exacte locatie waar ze uit de grond kwamen lag buiten mijn macht), en als je daar goed kijkt, zie je dat er dus 1 van de kabels uit het patch-paneel niet naar de switch loopt, maar rechtstreeks naar de modem. Dit is diegene die voor IPTV gebruikt wordt. In de living is de box dan rechtstreeks op de muur outlet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even een "stomme" vraag :) Wat voor een doorvoersnelheden zijn er wenselijk én heb je al eens gekeken naar je groepindeling in je meterkast en de mogelijkheid tot EOP (Ethernet Over Power)?

EOP kán ooit best interessant zijn als je niet boven de 100Mbit/s hoeft te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:34
Wat betreft je (toekomstige) IPTV:
Je modem/router hangt waarschijnlijk bij het patchpaneel in de meterkast, waarvandaan een kabel naar de WCD voor de TV loopt. Het is dus een kwestie van een kabel van de TV poort naar het betreffende patchpunt op je patchpaneel prikken. Je hebt daarvoor geen switch nodig.

Aangezien er maar 3 kabels "vertrekken" vanaf je meterkast kan dit waarschijnlijk allemaal rechtstreeks in je router (1x IPTV, 1x LAN voor mediacenter, 1x LAN naar boven). Ik zou dit alleen wel meteen met een 8 poorts patchpaneeltje doen, dan doe je het meteen netjes als je toch bezig bent.

Boven zou ik ook gewoon een patchpaneel + switch gebruiken. Je trekt 1 kabel van patchpaneel beneden naar patchpaneel boven, zonder switch ertussen dus. Vervolgens ga je vanaf patchpunt 1 boven naar de switch, en kun je vanuit die switch de overige patchpunten boven van een LAN verbinding voorzien.

Als je boven dan meteen de pricewatch: Netgear Prosafe GS108T-200 gebuikt (heeft VLAN voor een lekker prijsje) dan ben je meteen voorbereidt voor mogelijk toekomstige IPTV op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
wimmel_1 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 17:21:
Even een "stomme" vraag :) Wat voor een doorvoersnelheden zijn er wenselijk én heb je al eens gekeken naar je groepindeling in je meterkast en de mogelijkheid tot EOP (Ethernet Over Power)?

EOP kán ooit best interessant zijn als je niet boven de 100Mbit/s hoeft te komen.
Hij heeft op zolder een NAS staan en beneden een mediaspeler, dus ik gok dat 1Gb gewenst is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DJSnels schreef op zondag 13 juli 2014 @ 17:22:
[...]

Hij heeft op zolder een NAS staan en beneden een mediaspeler, dus ik gok dat 1Gb gewenst is :)
Ik heb hier geen enkele bron staan welke 1Gbit/s trekt, de powerline adapters trekken die media streams perfect over max 150Mbit/s ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdrip1
Ik heb hier geen enkele bron staan welke 1Gbit/s trekt, de powerline adapters trekken die media streams perfect over max 150Mbit/s ;)
Ik heb ooit PoE gebruikt; dat was een drama. Was vrij traag, mede omdat er nogal wat groepen zijn in mijn meterkast, blijkbaar als het signaal over 2 of meer groepen gaat is er toch last van verstoring. Ik heb de adapters daarom uiteindelijk verkocht en voor een aantal maanden een utp kabel over de trap naar boven laten lopen ;-)

Daarnaast wil ik het gelijk goed wegwerken nu we toch aan het verbouwen zijn. Aangezien ik regelmatig grote bestanden overzet, maar ook tegelijk beneden streaming wordt gekeken, wil ik graag gelijk naar 1Gb. Al mijn apparaten zijn er voor geschikt, behalve mijn huidige switchje (die ik toch ga vervangen).

In de PDF-link in mijn openingspost staat overal CAT6 1Gb ingetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Voor de zekerheid: Je hebt geen patch-panel nodig, maar (minstens) een switch.
dvdrip1 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:22:
Ik kan maar 1 kabel van de meterkast naar boven trekken.
Is dat echt maar 1 kabel, of loopt er een 5/8 buisje waardoor je ook twee kabels zou kunnen trekken?
(desnoods geholpen door wat siliconenspray)

Als je met IPTV gaat werken, heb je (semi) managed switches nodig, om je IPTV-VLAN te scheiden van je internet-VLAN.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdrip1
@Brahiewahiewa: In dat buisje (inderdaad 5/8) loopt nu 1x een CAT5e kabel naar de zolder voor mijn huidige verbinding. De buizen die vanuit de meterkast ooit omhoog zijn getrokken, zijn een beetje brak (zat er al voordat ik er kwam wonen) en daardoor is zelfs een tweede buis helemaal onbruikbaar: op 5 cm voor het einde van de buis, dus in mijn betonvloer, zit een knik waardoor de kabel er niet doorkomt. Heel knullig, maar waar.

Ik ga er vanuit dat ik dus max 1 kabel naar zolder via die buis kan trekken; een tweede zou puur geluk zijn. Maar, op zolder moet ik toch al 3 WCD's aansluiten, dus daar moet toch al een patch en (of) switch komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdrip1
DJSnels schreef op zondag 13 juli 2014 @ 17:21:
Wat betreft je (toekomstige) IPTV:
Je modem/router hangt waarschijnlijk bij het patchpaneel in de meterkast, waarvandaan een kabel naar de WCD voor de TV loopt. Het is dus een kwestie van een kabel van de TV poort naar het betreffende patchpunt op je patchpaneel prikken. Je hebt daarvoor geen switch nodig.
Dat klopt. Feitelijk kan ik hier volstaan met een 'directe' link van het WCD poortje naar de TV poort?
Aangezien er maar 3 kabels "vertrekken" vanaf je meterkast kan dit waarschijnlijk allemaal rechtstreeks in je router (1x IPTV, 1x LAN voor mediacenter, 1x LAN naar boven). Ik zou dit alleen wel meteen met een 8 poorts patchpaneeltje doen, dan doe je het meteen netjes als je toch bezig bent.
Klopt, wie weet wil ik ooit de andere kamers / verdiepingen nog toevoegen, dus dan zou een patch paneel gelijk netjes zijn inderdaad.
Boven zou ik ook gewoon een patchpaneel + switch gebruiken. Je trekt 1 kabel van patchpaneel beneden naar patchpaneel boven, zonder switch ertussen dus. Vervolgens ga je vanaf patchpunt 1 boven naar de switch, en kun je vanuit die switch de overige patchpunten boven van een LAN verbinding voorzien.
Dit laatste is dan precies mijn vraag denk ik: 1 kabel van patch meterkast naar patchpanel op zolder, dan prik ik op dat patchpanel een kabeltje in poort 1 naar een lan-poort in mijn switch, maar... hoe kan ik de overige patchpunten (=WCD aansluitingen) dan het beste op de switch aansluiten?

*edit* kan dat door middel van een cat6 kabel die aan de kant van de WCD met een LSA aansluiting in de WCD gemonteerd zit, maar aan de andere eind van de kabel een gewone RJ45 stekker heeft? En dus, met flexibele kabel?

[ Voor 6% gewijzigd door dvdrip1 op 13-07-2014 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdrip1
wsitedesign schreef op zondag 13 juli 2014 @ 17:20:
Bij deze even mijn persoonlijke mening:
Wat je schrijft, kan ik precies plaatsen in mijn plaatje in mijn hoofd, dus dank voor de bevestiging, daar kan ik wat mee, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
dvdrip1 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 18:29:
[...]
Dat klopt. Feitelijk kan ik hier volstaan met een 'directe' link van het WCD poortje naar de TV poort?
[...]
Jazeker. Router --> soepele CAT5/6 -->patchpaneel-->stugge CAT6-->WCD-->soepele cat5/6-->TV
Klopt, wie weet wil ik ooit de andere kamers / verdiepingen nog toevoegen, dus dan zou een patch paneel gelijk netjes zijn inderdaad.
[...]
Dit laatste is dan precies mijn vraag denk ik: 1 kabel van patch meterkast naar patchpanel op zolder, dan prik ik op dat patchpanel een kabeltje in poort 1 naar een lan-poort in mijn switch, maar... hoe kan ik de overige patchpunten (=WCD aansluitingen) dan het beste op de switch aansluiten?

*edit* kan dat door middel van een cat6 kabel die aan de kant van de WCD met een LSA aansluiting in de WCD gemonteerd zit, maar aan de andere eind van de kabel een gewone RJ45 stekker heeft? En dus, met flexibele kabel?
Yup, zie http://4.bp.blogspot.com/...Irk0z5A8/s1600/label7.gif
poortje 1 op het patchpaneel op dit plaatje gaat dan aan de achterkant naar de meterkast, waar die vervolgens via het patchpaneel daar met een soepele kabel op je router is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Een patchpaneel is niet meer dan een verlengkabel.
één op één verbinden van device's
Dus als je van je modem ( meterkast ) naar boven gaat, heb je in basic maar één poort verbonden.

lijkt mij dat je dit ( ongeveer ) moet hebben ...
modem -> patchpaneel -> verdiepingen ( we gaan van 3 uit )
modem patch1 -> begane grond
modem patch2 -> eerste etage
modem patch3 -> zolder

Op de etage's zou je beter een switch kunnen zetten, en die kabels naar de ruimte's voeren, met/naar een muurcontact.

imo zijn meerdere patchpanelen een mooie oplossing, maar voor een 'eenvoudige' thuissituatie iets wat overdone.
Het patchpanel kan je na je modem zetten, en kan je per ruimte inregelen welk signaal erdoor gaat, anders is de betere oplossing een ( grote switch ) met een patchpanel van waar alle ruimtes voorzien worden.
( alleen moet je dan vanaf het panel kabels doorvoeren naar elke ruimte )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdrip1
OK, dank voor alle input! Het heeft even geduurd voordat ik dit bericht postte, maar voor iemand die dit later zou kunnen lezen, wellicht handig om nog even te vermelden hoe ik het nu aangesloten heb...

Ik heb in de meterkast mijn modem en patchpaneel #1 hangen, de modem is via een soepele Cat6 (patch)kabel aangesloten op het patchpaneel, via aansluiting #1. Op deze aansluiting heb ik een stugge CAT6-kabel aangesloten (via de LSA strook) die daarna naar de zolder is getrokken via het electriciteitspijpje. Daarnaast heb ik gelijk toch nog een tweede kabel door kunnen trekken, en deze aangesloten op patchpaneel aansluiting #2. Dit is dus nu vooralsnog een loze kabel, maar altijd handig. Beide kabels komen op de zolder binnen.

Op de zolder heb ik patchpaneel #2 hangen. Op aansluiting #1 en #2 zijn hier de beide kabels van beneden op gemonteerd. Op aansluiting #1 heb ik nu dus het internetsignaal beschikbaar. Poortje #2 gebruikt ik dus nog even niet maar is wel klaar voor gebruik in de toekomst.

Tegenover het patchpaneel #2 heb ik een 8-poorts switch gehangen en tussen patchpoortje #1 en switchpoortje #1 een kort patchkabeltje gehangen, zodat het internetsignaal op de switch beschikbaar is. Poortje #3 t/m poortje #8 van de switch heb ik ook met korte patchkabeltjes verbonden met poortje #3 t/m #8 van het patchpaneel. Dit zijn dus totaal 6 aansluitingen. Want op het patchpaneel #2 heb ik op die poorten de kabels van de wandcontactdozen (WCD) aangesloten. D.w.z. elke WCD heeft 2 aansluitingen, er lopen dus 2 kabels vanuit elke WCD naar het patchpaneel.

Concreet heb ik dus nu alles aangesloten zoals ik wilde en het werkt als een trein. Omdat de kamer nog niet klaar is, heb ik vooralsnog via een kabeltester geconstateerd dat alles goed zit aangesloten... ;-)

Op het patchpaneel #1 in de meterkast heb ik nog ruimte zat beschikbaar om zo'n zelfde constructie te maken voor andere kamers in huis. Wellicht de woonkamer. Maar dat gaat pas gebeuren als glasvezel eindelijk is aangelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door dvdrip1 op 24-08-2014 23:41 . Reden: typo's en aanvulling ]

Pagina: 1