Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allround/multimedia laptop

Pagina: 1
Acties:

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-11 22:44
Omdat mijn 4 jaar oude Acer Aspire 7740g het helaas begeven heeft, op zoek gegaan naar een nieuwe laptop. Kom nu op een drietal modellen uit en kan hulp gebruiken bij het kiezen/de verschillen.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt voornamelijk gebruikt voor:
- het kijken van series/films
- surfen op internet
- thuiswerken (Citrix omgeving)
- soms wat fotobewerking
- misschien een enkele game (maar dit is geen must)
Ondanks dat het geen zwaar gebruik is, wordt de laptop wel redelijk veel gebruikt. Het OS zal WIndows 8.1 worden.

Wat is je budget?
Het budget is zo'n € 800. Wat meer kan altijd (ivm aanschaffen SSD), minder is ook niet erg. De nu gevonden laptops zitten allemaal rond die prijs.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal nagenoeg altijd thuis gebruikt worden, dus gewicht/afmetingen maakt niet zoveel uit. De huidige laptop was 41,1x27,4x4,5cm en 3,2kg en ondanks dat deze best fors was, nooit geen bezwaar geweest. Dit was overigens een 17" laptop, maar denk nu aan een 15,6" (groter aanbod).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn voorkeuren qua merk zitten toch wel bij Acer en Asus. Binnen de familie zijn er 2 mensen met een HP Pavilion laptop, maar dat bevalt me totaal niet (te fragiel). Asus heeft over het algemeen een goede naam qua laptops. Dat is bij Acer minder, maar de huidige laptop beviel goed.

In de zoektocht naar een laptop (met name online) ben ik blijven hangen bij de volgende drie laptops:
Acer Aspire V5 573g 54208g50aii
Asus N56JN CN035H
Asus N56VB S4061H

In de laptop ga ik sowieso een SSD plaatsen (heb het verschil gemerkt toen ik dat deed in de huidige). De laptop die ik nu had was niet de snelste, maar dit was geen reden om een nieuwe aan te schaffen na het plaatsen van de SSD (processor was een Intel Core i3 330m).
Heb dus uit de oude nog een Samsung 830 SSD (128gb) die ik kan gebruiken (in het geval van de Asus). Voor de Acer zou ik dan nog een mSATA SSD moeten kopen.

Voor wat betreft de 3 laptops ben ik bij de Asus er bang voor dat het geluid zonder de externe subwoofer minder zal zijn dan die van de Acer en denk dat de subwoofer niet vaak aangesloten zal worden. De specificaties van beide Asus-laptops lijken mij beter en de laptops zijn ook beter verkrijgbaar (de Acer lijkt end-of-life). De Asus N56JN-CN035H het nieuwste model van de drie.

De Acer daarentegen geeft in de specificaties aan over HDMI en mini displayport te beschikken, dus zou ik daar 2 monitoren op kunnen aansluiten (voor het thuiswerken). Al kan dit op de Asus ook wel weer, door gebruik te maken van de VGA aansluiting (en HDMI).

[ Voor 4% gewijzigd door JM83 op 13-07-2014 12:55 ]

• JM83
Heb nog een alternatief: http://www.alternate.nl/A...t/1144152?tk=6044&lk=6047 (staat nog niet in de pricewatch).
Is de laptop van Acer uit mijn eerste post, met daarbij een kleine upgrade (iig grafische chip).

Kom over kleine 2 weken uit volgens de winkel.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Alle drie zijn geschikt voor wat jij wil. De Asus notebooks hebben wel een volwaardige quad-core cpu aan boord. Dat kan bij fotobewerking (Photoshop?) best merkbaar zijn soms. De Acer daarentegen doet langer op de batterij en is veel lichter en dunner.

De N56VB zou ik overigens niet eens overwegen. De N56JN is sneller, moderner en heeft een beter IPS scherm, net als de Acer overigens.

In de Acer kan jouw 2,5" ssd overigens ook gewoon, je houdt dan simpelweg een leeg mSATA slot over. Maar het is wel handig om de hdd te laten zitten en aan te vullen met een mSATA ssd.

[ Voor 9% gewijzigd door Frietsaus op 14-07-2014 20:39 . Reden: foutje ;) ]

• JM83
Dan zal het toch de Acer worden denk ik.
Een mSATA SSD erbij en dan is het helemaal top (scheelt meer dan de snellere processor).

Vind de batterijduur belangrijker dan de iets snellere processor.
Het bewerken van foto's gebeurd maar af en toe, dus het is niet erg dan wat langer te wachten.

Ben alleen wel weer aan het twijfelen over 15,6/17"

[ Voor 39% gewijzigd door JM83 op 15-07-2014 08:23 ]

• JM83
Nu is de nieuwe Acer beschikbaar in een aantal webwinkels.
Twijfel alleen wel, opgezocht hoe de mSATA drive te plaatsen maar daarvoor zal de laptop geheel open moeten en is het maar de vraag of je nog garantie hebt.

De SSD die ik nu heb is een kleine 2 jaar oud, maar kan met een caddy wel op de plaats van de optische drive (Asus) die makkelijker los te halen is.