Help! Krijg Crossfire maar NIET fatsoenlijk aan de praat

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 14:47
Beste Tweakers,

Na afgelopen 7 weken zo'n beetje ALLES geprobeerd te hebben ben ik inmiddels radeloos.

Even kort het verhaal: Ik heb in december 2013 twee 280X's gekocht, in eerste instantie met als doel dat beide kaarten in twee aparte systemen gingen. Al gauw was dat plan van de baan en wilde ik crossfire gaan proberen. Mijn systeem specificaties zijn hier te vinden.

Het begon al meteen vreemd. Ik haalde met 3DMark Fire Strike ongeveer 15100 tot 15500 graphical score. Dit lag mooi in lijn met deze review of deze. Maar, in mijn tweede PC, waar een i5-3570K in zit, haalde hij een graphical score van 16486 !

Toen ging ik Watch_Dogs proberen, en deze crashe constant. En als hij niet crashte, was de performance nog slechter dan met slechts één kaart.

Ik heb toen ook maar eens even Furmark gedraaid, ook hierin in principe geen problemen.
Ik kan me niet meer herinneren wat ik toen nog meer heb gedaan, onder andere Smite gespeeld en nog wat andere games. Regelmatig crashte het spel of soms mijn hele PC; ik heb zelfs een keer een BSOD gehad die artifacts vertoonde.

Ik dacht uiteindelijk dat het mijn videokaarten waren die gewoon kapot waren. Ik heb ze terug naar de winkel gebracht en heb twee nieuwe gekregen. Nog steeds werkte het niet. Vervolgens heb ik eens één kaart in mijn PC gedaan, en de andere in mijn 2e PC, en ben ik met een maat gaan gamen. Na een paar uur gamen, crash! Toen heb ik de kaarten omgewisseld, en wederom na een paar uur een crash. Op mijn 2e PC in beide gevallen geen crash. Het was dus redelijk duidelijk, de videokaarten konden het niet zijn.

Vervolgens heb ik mijn moederbord ge-RMA'd. Ik heb van de winkel een nieuwe gekregen en deze ingebouwd. Ik wilde weer gaan testen, dus ik startte watch_dogs op. Al tijdens het laden van de game en in het hoofdmenu had ik een FPS van 1.

Er bleven steeds minder dingen over waar het aan zou kunnen liggen, maar een mogelijke oorzaak was iets van een fout in Windows (ik gebruik Windows 8.1 x64). Dus, die heb ik vanavond ook opnieuw geinstalleerd. Alle drivers weer geinstalleerd, en weer 3DMark Fire Strike gedraaid. Hoewel ik wederom een score had van iets meer dan 15000, kreeg ik wel diréct na het terugkeren naar de desktop een melding dat het beeldschermstuurprogramma niet meer reageerde en hersteld was. ?!?!?

Nu heb ik net eventjes Watch_Dogs gespeeld, en merk eigenlijk weinig. Niet echt verbetering maar ook (nog) geen crashes. Nu is deze game misschien niet geoptimaliseerd voor Crossfire...

Ik wist dat Crossfire wel wat finetuning enzo vergde, maar is dit normaal?

https://freight.associates

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dit heb ik ook gehad met 2 HD7850's, heb ze van ellende weg gedaan.
Heb je waarschijnlijk niet zo bar veel aan maar weet je in ieder geval dat je niet alleen bent ;)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:45
Ten eerste is de titel van het topic wellicht wat verkeerd gekozen, omdat je zelf al min of meer tot de conclusie bent gekomen dat het probleem niet ligt aan de videokaarten, aangezien ze het in een andere pc wel zonder problemen doen.

Om eens met een lijstje met vragen te beginnen:
- Welke driver versie(s) heb je gebruikt? (en heb je al eens geprobeerd een andere/oudere versie te gebruiken)
- Heb je na al het RMA gebeuren alleen Watch Dogs geprobeerd, of gaven de kaarten ook toen problemen bij andere games?
- Wat zijn de temperaturen van de kaarten en de CPU tijdens het gamen?
- Heb je al eens gekeken of de voltages van de voeding stabiel zijn?
- Op welk voltage loopt de CPU?
- Op welke timings en welk voltage loopt het geheugen? "Auto" in het bios geeft niet in alle gevallen de correcte timings.

De zaken die je naar mijn inziens het beste kunt testen zijn de voeding en het geheugen, waarbij ik eerder zou denken dat dit kan komen door een onstabiel voltage vanuit de voeding. De voeding kan je testen met behulp van OCCT en diens PSU test. Deze draait LinX + Furmark tegelijk. Je kunt hierbij tegelijk de temperaturen en voltages monitoren en zo zien of hier wat geks gebeurd.
Mocht dit alles geen uitkomst bieden dan zou je het geheugen eens kunnen testen met b.v. Memtest.

Optioneel en wellicht net zo makkelijk zou je, aangezien je een 2e pc ter beschikking hebt, een kunnen proberen om de voeding en/of het geheugen tijdelijk te wisselen tussen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT