Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nerot1x
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-11 23:16
Hoi allemaal,

Zit al sinds 4uur vanmiddag vast met een project. Ik heb een windows 2008 r2 server draaien, met uiteraard AD e.d.
Op mijn Ubuntu server kan ik gewoon op het domain inloggen en dergelijke, dus de authenticatie is er wel (likewise gebruikt). Nu wil ik ook users kunnen aanmaken op de Ubuntu server die ook in het AD aangemaakt worden. Is dit mogelijk? Ik las het één en anders of adtool en phpLDAPadmin maar kan dit ook naar een remote server? In mijn geval de windows server.

En mocht dit kunnen, worden dan users van de windows server automatisch gesynced naar mn Ubuntu server? Zodat, als de verbinding ooit wegvalt tussen de windows en Ubuntu server, users nog wel gewoon kunnen inloggen?

Thx!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Met Samba 4 van je ubuntu machine een Domain Controllen maken in een bestaande AD omgeving. Dit was echter de laatste keer dat ik er naar keek nog experimenteel en niet geschikt voor productie, ik weet niet wat de status van hiervan nu is.

Verwijderd

Wat ik van Likewise heb gezien is dat het een AD client maakt van een linux device. Wat jij wilt is _denk ik_ een Ubuntu server die tevens domain controller is. Daarvoor zal je iets van Samba4 moeten installeren en vervolgens de Ubuntu server het domein als domein controller laten joinen.

Voor luie admins: http://www.enterprisesamba.com/samba4app/

/edit: ik zie dat de laatste versie wel erg gedateerd is. Misschien voor het beste resultaat toch maar zelf iets bakken. Er zijn online veel tuts te vinden hoe Samba4 te installeren/configureren.
Of je kan kijken naar een oplossing zoals Zentyal, ClearOS of Univention waar Samba4 als module beschikbaar is.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2014 21:17 ]

• Nerot1x
Dus eigenlijk denken jullie dat het beste is om de Ubuntu server in te stellen als een domain controller die dan in de forest van de windows server komt te staan?

Maar synced die dan ook alle users/password naar die samba server(dc)? En kan ik dan ook users aanmaken voor de domain?

Verwijderd

De Ubuntu server wordt dan een domein controller dus, ja, je kan dan vanaf de Ubuntu server gebruikers aanmaken en beheren voor het domein.

• Nerot1x
Oke, klinkt opzich vanzelfsprekend idd. Maar als ik die users aanmaken, zouden die dan ook op de windows kan kunnen inloggen? En vice versa. Want ik neem aan dat dan de Windows server de PDC blijft en de Ubuntu server erin meedoet als een soort copy/extra dc?

Ik zag bij de samba.conf dat je dus aan kan geven "domain master = no" ik neem aan dat ik dan ook op no moet laten staan, zodat die niet alle functies overneemt van de windows server?

[ Voor 28% gewijzigd door Nerot1x op 12-07-2014 21:21 ]

Verwijderd

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:24

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nerot1x, ipv alles hier te vragen, kan je zelf natuurlijk ook wat moeite doen om het een en ander te weten te komen. Hulp vragen is prima, maar een beetje meer moeite en inzet tonen ga je echt niet dood van.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1