Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

On-board audio werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik zou graag jullie hulp inroepen voor een probleem dat ik al enige tijd heb. Indien ik op het verkeerde subforum ben beland vraag ik jullie vriendelijk om me naar de juiste plaats te begeleiden.

Ik heb destijds een kant-en-klaar DELL systeem gekocht. Hier heb ik voor mijn doen behoorlijk in geïnvesteerd, zodat ik hiermee geruime tijd verder kon. Tijdens het gebruik van dit systeem ben ik geteisterd door het bekende blue screen of death. Dit was hinderlijk en storend, maar niet onwerkbaar waardoor ik destijds besloot om het te negeren. Hier heb ik later spijt van gekregen, waarna ik enkele pogingen gewaagd heb om het op te lossen (computerbedrijfje ingehuurd om het probleem te traceren zonder succes). Inmiddels zijn enkele onderdelen vervangen (videokaart, geheugenmodules), maar ben ik nog steeds niet verlost van het probleem.

Recentelijk is het idee ontstaan dat het probleem gerelateerd is aan de audiokaart. Dit zou ik graag enkele weken willen testen, maar ik kan eigenlijk niet zonder geluid. Ik zou daarom het liefst de downgrade maken van geluidskaart naar on-board audio.

Ik heb de volgende stappen hierbij ondernomen:
  • Inschakelen van on-board audio in BIOS (HD-audio)
  • Uitschakelen van drivers geluidskaart in Apparaatbeheer (Creative SB X-Fi)
  • Controleren van drivers onboard geluidskaart in Apparaatbeheer (High Definition Audio-apparaat)
  • Uitproberen van alle zichtbare apparaten bij geluid (Digitale audio S/PDIF en digitale audio HDMI)
Ik krijg het geluid niet aan de praat. Ik heb het zowel geprobeerd met de aansluiting van de geluidskaart (die het logischerwijs niet doet) als aan de voorkant. Moet ik om het onboard geluid werkende te krijgen kabels van de geluidskaart op het moederbord aan gaan sluiten? Hopelijk kan iemand mij verder helpen. Bij voorbaat dank voor alle hulp.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Nee, je hoeft geen kabels aan te sluiten INTERN, maar natuurlijk wel de luidsprekers/koptelefoon aansluiten op de EXTERNE uitgang van de onboard audio.

Let er op dat je ook de goede audio hardware kiest als uitgang.
google op : soort besturingssysteem + choose audio zou genoeg resultaten moeten geven.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Waarom haal je de geluidskart er niete gewoon helemaal uit?

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:51
Hoe oud is dat systeem van dell? Zit er geen recovery op, een clean install lijkt me verstandiger dan 1 of andere computerboer je ram / gpu te laten onderzoeken..

Verwijderd

En als je je speakers gewoon achter in je PC doet? (dus niet in je uitgeschakelde geluidskaart maar in de jack plugs die in de buurt van je USB poorten zitten) Het kan ook zijn dat je poortjes aan de voorkant gaar zijn of niet aangesloten zijn.
Vind het trouwens wel slap dat een computerbedrijf niet de oorzaak van een BSOD kan vinden, voor een beetje techneut moet het te doen zijn in elk geval de BSOD melding te ontcijferen en het naar een generiek zoekgebied te herleiden zoals drivers of een specifiek component/componentengroep.

Als je het goed wil doen overigens adviseer ik net zoals hierboven om heel die geluidskaart uit je PC te halen. Je kan hem wel uitschakelen maar dat sluit invloeden niet uit.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2014 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties.
jopie schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:28:
Nee, je hoeft geen kabels aan te sluiten INTERN, maar natuurlijk wel de luidsprekers/koptelefoon aansluiten op de EXTERNE uitgang van de onboard audio.

Let er op dat je ook de goede audio hardware kiest als uitgang.
google op : soort besturingssysteem + choose audio zou genoeg resultaten moeten geven.
Ben een idioot. 8)7 Was heilig overtuigd dat het frontje van de on-board audio-aansluitingen niet aanwezig was. Heb het even nagekeken, en wat bleek? Dit was weggewerkt met een goedkoop stukje plastic. ;)

Heb de kabels aangesloten op de on-board audioaansluiting. Alle opties uitgeprobeerd bij geluid maar nog steeds geen succes. Zou het probleem dan toch gerelateerd zijn aan drivers?
3L3ktr1k schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:01:
Waarom haal je de geluidskart er niete gewoon helemaal uit?
Het leek me simpelweg verstandiger om alles eerst aan de praat te krijgen voordat ik het ook maar in mijn hoofd haal om hardware er uit te gaan slopen. Zou niet echt logisch zijn om een enigszins functionerende geluidskaart eruit te slopen in ruil voor geen geluid.
co2301 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 15:15:
Hoe oud is dat systeem van dell? Zit er geen recovery op, een clean install lijkt me verstandiger dan 1 of andere computerboer je ram / gpu te laten onderzoeken..
Was het leven maar zo simpel. Een clean install doet bij mijn weten niets tegen problemen met hardware. Ik heb het systeem sinds 2007 (als het niet eerder was). Windows Vista was destijds voorgeinstalleerd, waardoor ik min of meer gedwongen werd om dit te vervangen door XP. Uiteindelijk is dit verruild voor Windows 7, en is Windows 8 ook even uitgeprobeerd. Op het moment ben ik ook niet van plan om een of andere computerboer het uit te laten zoeken, maar zelf nog een laatste poging te wagen om er iets van te maken. Heb in de loop der jaren een aantal aanwijzingen gehad die erop kunnen wijzen dat het de geluidskaart wel eens zou kunnen zijn. Opsturen naar fabrikant is in ieder geval geen oplossing meer. Duur, lang tijdsbestek kwijt en geen garantie op een oplossing.
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 15:20:
En als je je speakers gewoon achter in je PC doet? (dus niet in je uitgeschakelde geluidskaart maar in de jack plugs die in de buurt van je USB poorten zitten) Het kan ook zijn dat je poortjes aan de voorkant gaar zijn of niet aangesloten zijn.
Vind het trouwens wel slap dat een computerbedrijf niet de oorzaak van een BSOD kan vinden, voor een beetje techneut moet het te doen zijn in elk geval de BSOD melding te ontcijferen en het naar een generiek zoekgebied te herleiden zoals drivers of een specifiek component/componentengroep.

Als je het goed wil doen overigens adviseer ik net zoals hierboven om heel die geluidskaart uit je PC te halen. Je kan hem wel uitschakelen maar dat sluit invloeden niet uit.
De poortjes aan de voorkant kunnen niet gaar zijn omdat deze goed functioneren met de geluidskaart. Enige waar ik aan kan denken is dat deze aangesloten zijn op de geluidskaart waardoor deze niet functioneren.

En ben het helemaal eens met je over dat computerbedrijfje. Ik heb me destijds een beetje laten piepelen door die gasten. Was van jongen in de buurt die klein begonnen is en uitgegroeid tot bedrijf waar het alleen nog maar draait om de knaken. Had de pc via hun aangeschaft dus zou wel zo netjes zijn als ze het op zouden lossen. Hebben nieuw besturingssysteem erop gezet, en gepresenteerd als probleem opgelost (zonder enige vorm van stresstesten). Ik blij centjes overgemaakt, maar al gauw bleek dat het niet opgelost was. Beetje bang laten maken dat het waarschijnlijk wel veel tijd en geld zou gaan kosten, waardoor ik er nooit helemaal achteraan ben gegaan. Maar goed, het zij zo.

EDIT: Yay, heb het geluid aan de praat gekregen. Het was uiteindelijk gewoon een probleem met de drivers van Windows. Enkele keren googlen hebben mij ervan verzekerd dat het om Realtek ALC888 HD audio ging, waarna ik geschikte drivers geïnstalleerd heb. Hierna was het zo gepiept.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 14:12 ]

Pagina: 1