HTPC crashed regelmatig -> Hele warme APU(?)

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 14:47
Beste Tweakers,

Sinds een jaar of twee heb ik een HTPC met onderstaande specificaties:

- Fractal Design Node 304
- MSI FM2-A75IA-E53
- AMD A10-5800K
- Scythe Big Shuriken 2 Rev B.
- 8GB DDR3-1600Mhz RAM
- 120GB Samsung 840 SSD
- 3x 2 TB WD RE 4
- Be Quiet Pure Power L7 350W
- Windows 8.1 x64

Deze HTPC heeft lange tijd zo goed als 24/7/365 aangestaan, en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Heel af en toe rebootte ik een keer voor updates ofzo.
Maar de laatste tijd kom ik vaak thuis en zie ik dat hij gewoon uit staat. Als ik hem aan zet en ik kijk in de Windows logs dan staat daar eigenlijk alleen maar 'Windows is opnieuw opgestart na niet correct te zijn afgesloten' of iets in die trant.

Ik ben toen gaan onderzoeken wat het kon zijn, en heb het volgende gedaan:
- Chipset drivers ge-update
- Catalyst Control Center ge-update
- BIOS ge-update
- 12 uur lang Memtest86+ laten draaien, in totaal 7 passes, 0 errors

Toen heb ik de HTPC losgekoppeld en bekeken en meteen viel het me al op dat het rondom de CPU koeler best warm was. Ik heb hem toen weer opgestart en Prime95 gedraaid en daarbij werdt de APU tegen de 92 graden! Volgens HWiNFO64. Ik heb toen de CPU koeler losgemaakt, alle koelpasta verwijderd, met een setje CPU cooler cleaner de boel schoongemaakt, een nieuw 'rijstkorreltje' koelpasta erop en weer gemonteerd. Maar het mocht niet baten.

Ik heb hem ongeveer een half uur geleden aangezet, en hij zit nu gewoon idle in windows, en volgens HWiNFO is hij nu al een keer 60,5 graden geweest, met een average van 47,5 graden.

Ook als ik boot naar de BIOS en ik laat hem dan gewoon staan, dan geeft de BIOS aan dat hij tegen de 54-55 graden loopt. Dat is toch allemaal veel te warm voor een APU die eigenlijk niks aan't doen is en ook nog eens beter dan gemiddeld gekoeld word (immers de Big Shuriken koelt wel wat beter dan zo'n boxed koeler)?

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

https://freight.associates

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Je zegt dat de PC gedurende lange tijd 24/7 stabiel heeft gedraaid. Waren de temperaturen toen lager dan nu of weet je dat niet?

Je temperaturen zijn wel hoog denk ik (hoe zit het met de airflow in de kast?) maar de PC schakelt zichzelf uit als deze niks staat te doen en je kunt prime draaien bij 92 graden zonder dat de PC uitschakelt. Daar klopt iets niet.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Bij AMD APU's moet je opletten dat de temperaturen vaak niet goed worden uitgelezen door veel software, in veel gevallen geven ze te hoge waardes aan (weet niet 100% zeker of ze het allemaal hebben, maar toch bepaalde series waarbij temperatuur uitlezen niet klopt).

Dat de temperatuur in je BIOS hoog oploopt kan ook komen, omdat de energie-bespaar functies dan niet werken, je CPU zit dan de hele tijd op z'n maximale Mhz te pruttelen (geen zware load, dus temperatuur is niet zo hoog als onder belasting, maar omdat ie niet terug klokt word ie wel aanzienlijk warmer dan idle op een bureaublad).

Wat ik kan vinden heeft je APU een TDP van 100W. En als ik dan naar test resultaten van de Shuriken kijk (daar zitten ze vaak aan 95W of er ruim boven, dus keek ik even naar de 95W resultaten) komen temperaturen redelijk overeen met je zelf aangeeft (BIOS temperaturen).
Of zo'n Shuriken nou aanzienlijk beter is dan een boxed durf ik niet te zeggen, volgens mij is dat ding metname bedoeld om relatief klein/plat en stil te zijn ipv beste koelresultaten te geven.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 14:47
noguru schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 13:54:
Je zegt dat de PC gedurende lange tijd 24/7 stabiel heeft gedraaid. Waren de temperaturen toen lager dan nu of weet je dat niet?

Je temperaturen zijn wel hoog denk ik (hoe zit het met de airflow in de kast?) maar de PC schakelt zichzelf uit als deze niks staat te doen en je kunt prime draaien bij 92 graden zonder dat de PC uitschakelt. Daar klopt iets niet.
Ik weet niet hoe hoog de temperaturen toen waren. Ik had geen aanleiding om dat toen in de gaten te houden.
De airflow is volgens mij best OK. Ik heb gewoon de standaard fans van de Node 304, met 2x80mm intake naast elkaar, en dan achteraan 1x140mm outtake.

Ik ben het met je eens dat het raar is maar de APU temperatuur is wel iets wat me opviel dus ik dacht dat het daar aan zou kunnen liggen. Maar vandaag heb ik hem de hele dag aan gehad en goed in de gaten gehouden maar hij is gewoon netjes aangebleven, met een max temp van 58,1 graden, en een gemiddelde van 46 graden.
Nemesizz schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 14:51:
Bij AMD APU's moet je opletten dat de temperaturen vaak niet goed worden uitgelezen door veel software, in veel gevallen geven ze te hoge waardes aan (weet niet 100% zeker of ze het allemaal hebben, maar toch bepaalde series waarbij temperatuur uitlezen niet klopt).

Dat de temperatuur in je BIOS hoog oploopt kan ook komen, omdat de energie-bespaar functies dan niet werken, je CPU zit dan de hele tijd op z'n maximale Mhz te pruttelen (geen zware load, dus temperatuur is niet zo hoog als onder belasting, maar omdat ie niet terug klokt word ie wel aanzienlijk warmer dan idle op een bureaublad).

Wat ik kan vinden heeft je APU een TDP van 100W. En als ik dan naar test resultaten van de Shuriken kijk (daar zitten ze vaak aan 95W of er ruim boven, dus keek ik even naar de 95W resultaten) komen temperaturen redelijk overeen met je zelf aangeeft (BIOS temperaturen).
Of zo'n Shuriken nou aanzienlijk beter is dan een boxed durf ik niet te zeggen, volgens mij is dat ding metname bedoeld om relatief klein/plat en stil te zijn ipv beste koelresultaten te geven.
Ik kan er zo 123 geen bronnen voor vinden maar heb her en der gelezen dat de Scythe het echt wel een tikkeltje beter doet. Maar goed, vandaag was alles weer OK. Ik zal het even in de gaten houden en als hij weer raar doet verder zoeken. Hoewel ik niet weet wat ik nog meer kan checken...

https://freight.associates

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:16
Misschien een windows update of driver update van rond die tijd waardoor het hele systeem misschien vast sloeg en rebootte?

(Die nu met een nieuwe windows update is verholpen?)

Inventaris - Koop mijn meuk!