Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nuttig of niet: router aansluiten op router / modem

Pagina: 1
Acties:

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hallo,

Aangezien ik geen bereik heb op 12 meter van de modem / router wil ik daar een goed signaal creëren.
De huidige staat van het draadloos netwerk is erg zwak en soms ineens verdwenen. Ik heb geen idee hoe dat kan.

De volgende mogelijkheden schijnen (mogelijk) oplossing te bieden:
• Accespoint
• Wifi versterker
• Een router met een ingebouwde accespoint bijvoorbeeld?

Het verschil tussen bovenstaande zijn me niet echt duidelijk. Los daarvan: de huidige modem / router is goedkope rommel, dus ik vraag me af in hoeverre het een oplossing biedt als de bron al een probleem is.

Een extra router die de functie van het draadloos netwerk overneemt lijkt mij dan de beste oplossing, maar is dat ook zo? Of kan ik beter een accespoint of Wifi versterker aanschaffen?

Doel: Sterk en stabiel draadloos signaal creëren.

...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou sowieso geen router toevoegen (router achter een router). Dat maakt het netwerk nodeloos ingewikkeld en je zult allemaal problemen krijgen met het vinden van de verschillende apparaten in je eigen netwerk. Een Wifi versterker zou ik ook niet doen. Deze verlaagt je snelheid minimaal met de helft. Een Wifi versterker zou ik alleen overwegen wanneer het niet mogelijk is om een netwerk kabel te trekken.

De beste optie is om een accesspoint toe te voegen. Sluit deze bedraad ana op je huidige router en kies een plek die mooi centraal ligt in het gebied dat je wilt bereiken. Als je deze dezelfde inloggegevens geeft als je huidige draadloze netwerk heb je effectief gewoon je bereik vergroot.

Mocht je toch een router willen kopen, gebruik deze dan in accespoint mode. Zet de DHCP server uit en sluit de netwerkkabel niet op de WAN, maar op 1 van de LAN poorten aan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Luxicon
Bedankt voor de snelle reactie. Het is helaas niet mogelijk om een bedraad accesspoint aan te leggen. Het is mogelijk om de draadloze functie van de router uit te schakelen via de modem / router die ik heb. Zou dat enig perspectief bieden m.b.t. het aanschaffen van een extra router of levert dat niet veel verschil op?

Het liefst vervang ik het huidig draadloos 'gebeuren' door andere apparatuur. In mijn optiek is dan enkel een vervangende router een optie, of doet een accesspoint dit ook?

...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het draadloos gebeuren is nu net precies wat het accespoint regelt. De router functionaliteit is meer het uitdelen van IP nummers en het zorgen dat alle computers het internet op kunnen. Eigenlijk is je bestaande apparaat een modem/router/switch/accespoint.

Je zou het kunnen vervangen door een accespoint (of een router die je in accespoint mode zet) maar de vraag is of het dan veel beter zal worden. Het kan bijvoorbeeld heel goed zijn dat het slechte netwerk veroorzaakt wordt door storingen of door muren. Een ander accespoint gaat dat niet zomaar oplossen. Vamdaar mijn opmerking om het accespoint op een handiger punt neer te zetten. (al was het bijvoorbeeld enkel buiten de meterkast)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Luxicon
Zodoende, bedankt voor de uitleg. Het punt is ook dat ik een bovenwoning met beperkte ruimte heb. Het aansluiten van de modem is in de woonkamer, maar de modem / router ligt onder de bank. Op ieder andere plek gaan er snoeren door het huis heen lopen, en dat wil ik voorkomen.

Als ik de modem recht naast de laptop neerleg, ik heb ik 2 (soms 3) van de 5 streepjes bereik in Windows 8. Dat zou 5 van 5 moeten zijn heb ik het idee.

Stel dat dit bereik door de apparatuur komt, zou een accesspoint op dezelfde plek als de router / modem dan voor beter bereik kunnen zorgen?

...

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Kijk eens inSSIDer wat voor signalen er in de lucht zijn. Indien nodig stel je router op een ander kanaal in. Dit kan helpen met je ontvangst. Post een screenshot van inSSIDer als je niet weet hoe te interpreteren.

Beschrijf je woning eens of post een plaatje. Dan kunnen we je beter van advies voorzien. Waar is het punt 12 m verder waar je een signaal wilt hebben? Is het op dezelfde verdieping? Waar zijn muren en plafonds van gemaakt?

Als een extra access point nodig is is het technisch het beste een draad te trekken. Werk die netjes weg met kabelgootjes of leg die langs een trap etc.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 18:20

Plato112

Da is toch nie normaal!

Even voor de zekerheid: Je hebt ook met andere apparaten getest? Dus niet alleen met je laptop, zodat je uit kunt sluiten dat je laptop de oorzaak is i.p.v. router/modem.

Speed limits are like herpes.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als je een goedkope repeater zoekt, de action heeft een maxxter, voor normaal 16 euro. (hij is net in de aanbieding geweest voor ik dacht 13 euro). Het ondersteund maximaal N en alleen 2.4, maar kijk even op de maxxter site. Je steekt hem in een stopcontact, even contact maken en instellen, herstarten en klaar....

Je kun deze ook bedraad aansluiten indien nodig.

Everything is better with Bluetooth

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

Luxicon schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 13:02:
Zodoende, bedankt voor de uitleg. Het punt is ook dat ik een bovenwoning met beperkte ruimte heb. Het aansluiten van de modem is in de woonkamer, maar de modem / router ligt onder de bank. Op ieder andere plek gaan er snoeren door het huis heen lopen, en dat wil ik voorkomen.
Heel cru maar: het is het een of het ander. Als de router absoluut niet op een andere plek mag staan dan wordt het moeilijk om het probleem op te lossen. Mits je natuurlijk hebt kunnen vaststellen dat het aan de router ligt en niet aan de apparaten. Dat is echt stap 1: hebben meerdere apparaten die verbinding maken met je router net zo slecht signaal?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Luxicon
Bedankt voor alle reacties hierboven. Ik heb intussen een TP-LINK TL-WR1043ND router aangeschaft en kom net thuis. Wat ik nu ga doen is testen of dat het signaal versterk. Zo niet, dan zal ik verder gaan met bovengenoemde voorstellen, zoals het testen met andere apparaten en het installeren van inSSIDer.

Mijn mobiel heeft iets beter bereik, maar ook daar is het bereik niet denderend. M'n modem / router is een DavolinkDV-2020.

Nogmaals bedankt voor alle hulp en suggesties. Ik zal ook nog aangeven als de nieuwe (tweedehands) router verbetering gebracht heeft.

...

• Luxicon
De installatie gaat erg makkelijk. Ik heb het draadloos op de router / modem uitgeschakeld en enkel LAN ingeschakeld op de nieuwe router. Deze zend het signaal draadloos naar de laptop. Ik zie ook maar één netwerk, die van de nieuwe router. [EDIT] De nieuwe router is via de LAN aangesloten, en is volgens mij nu een acces point. Eigenschappen van het netwerk geeft aan bij type netwerkverbinding: toeganspunt. De DHCP is op de nieuwe router uitgeschakeld, maar op de router / modem kan dit niet aangepast worden.

Het signaal is een streepje verbeterd, maar dat is dus niet denderend. Ik heb de wifi adapter (Atheros AR9485WB) van de laptop ge-update naar de nieuwste versie. Mogelijk is er een nieuwe firmware versie beschikbaar voor de nieuwe router, dat weet ik (nog) niet.

Hieronder een screenshot van inSSIDer:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bZMUCE5l.png
Het signaal wordt -58 als ik de router recht onder de laptop plaats (onder de tafel).

M'n woning is zo ingedeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kkTPLzsl.png

De wand onder en binnenin zijn van gips en 7 cm dik. M'n mobiel heeft wel beter bereik dan de laptop, maar niet gigantisch veel beter. Er staat een koelkast in de ruimte waar de routers staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Luxicon op 13-07-2014 01:45 ]

...

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Is er waar je geen bereik hebt een groot metaal vlak in de buurt als een aanrecht of zo?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gipswanden en/of natte ruimte tussen de twee locaties. Badkamers zijn goede wifi isolatoren :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Luxicon
Het aanrecht is niet van metaal. Er staat wel een koelkast. De website van inSSIDer geeft dat dat het signaal nogal verzwakt. Los daarvan is het signaal ook direct naast de laptop al zwak. Dat het dan in de slaapkamer wegvalt, verbaast me niet. Naar mijn idee en ervaring is dat er in dezelfde ruimte wel maximaal bereik is.

...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Kan je de TP-LINK TL-WR1043ND router niet ipv de huidige router plaatsen en dan testen?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Luxicon
Dat is nu in principe de situatie. Deze zend nu signaal uit. Die van de modem / router staat uitgeschakeld. Het signaal is voor Windows gezien een streepje erop vooruit gegaan.

...

• Luxicon
In navolging op bovenstaande. Ik weet trouwens niet of het de bedoeling is om een reactie te plaatsen, maar goed.

De nieuwe router brengt verbetering, maar nog steeds is het bereik niet volledig. Zelfs niet als de router recht naast de laptop staat. Ik heb thuis door de jaren heen ervaring met verschillende draadloze netwerken en dit is gewoon vreemd. Mijn ervaring is dat je met deze afstand maximaal ontvangst hoort te hebben en in de slaapkamer (zie het plaatje van een aantal berichten hierboven) zo ongeveer 3 á 4 streepjes van de 5.

De telefoon heeft een stuk beter bereik ben ik achter gekomen. Het probleem is denk ik de laptop. Kan een wifi ontvanger hier verbetering in brengen? Een andere optie is een powerline adapter. Dit laatste zal hoe dan ook voor bereik zorgen als ik het goed begrijp.

...

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
dichtbij betekent niet zomaar goed ontvangst. wat als je op de bank gaat zitten zo en 2 meter van de router?

powerline kan goed helpen. wat ga je doen. gewoon wat internetten? neem er dan een die ook wifi zend is dat ook opgelost.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• Luxicon
Ja, het is om te internetten en soms om te downloaden en streaming via bijvoorbeeld Youtube. Als de router letterlijk recht naast de laptop staat heb ik 4 van de 5 streepjes ontvangst. Nu staat deze er 1,5 meter bij vandaan en schommelt het tussen de 3 en 4 streepjes.

Met een powerline kit wil ontvangst in de slaapkamer creëren. Ik snap echt niet dat het ontvangst zo slecht is. Het enige dat ik me nog kan voorstellen, is dat de laptop de boosdoener is.

...

• Luxicon
Het is oplost net een usb netwerkadapter, de TP-Link TL-WN823N. Ik heb nu door de combinatie met de TP-LINK TL-WR1043ND ook een aardig snel draadloos netwerk met meer mogelijkheden. De interne adapter van deze laptop wordt waarschijnlijk geblokkeerd door de behuizing. Anders weet ik het ook niet. Ik heb nu vol bereik op de slaapkamer en zie ook veel meer netwerken!

Dit is wat de adapter ontvangt nabij de router.Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Y92W2nul.png

Het signaal nabij de router.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6f8zJwm.png

Dat is een heel verschil met hierboven!

[ Voor 33% gewijzigd door Luxicon op 21-07-2014 19:59 ]

...

Pagina: 1