Crashes, instabiele performance

Pagina: 1
Acties:

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-11-2025
Dag,

In Battlefield 4 heb ik regelmatig crashes (beeld blijft hangen), ik moet de game dan afsluiten. Ook heb ik soms dat de framerate erg inkakt voor 5-10 seconden. Het loopt ook niet helemaal soepel, ook niet als ik gewoon 60fps heb. Dat is te zien aan de drawgraph optie in het spel (soms rare spikes in de grafiek).

Specs:

Windows 8.1
i5 4570s
8GB ram
MSI B85M-E45
Asus R9280X-DC2T
Drivers: AMD 14.6 beta (14.4 gaf dezelfde problemen).
OCZ ModXStream Pro 600W
Problemen lijken meer voor te komen met Mantle. Met Directx3D heb ik te lage FPS (zelfs alles op medium duikt de FPS vaak onder de 50.

Mijn GTX 460 gaf me veel stabielere performance.

Far Cry 3 is wel goed speelbaar (zo'n 2 uur gespeeld zonder problemen).

[ Voor 12% gewijzigd door TheProf82 op 12-07-2014 12:44 ]

Verwijderd

Heb je je videokaart toevallig overclockt? Zo ja, misschien moet je hem dan eens terugzetten op de stock waardes. Op het moment dat je je videokaart overclockt, wordt deze warmer, waardoor je kaart instabiel kan worden.

Je moet dus wel (ook al is de kaart niet overclockt) even naar de temps kijken terwijl je kaart onder load is (met bijv. MSI Afterburner of GPU-Z). Als deze te hoog is, gaat de kaart namelijk draaien op lagere clocks, om ervoor te zorgen dat hij niet overhit raakt.

Verwijderd

Controleer de temperaturen van de onderdelen en kijk hoe het geheugengebruik, CPU load en GPU load is wanneer de problemen optreden.

• TheProf82
GPU heb ik niet overgelockt, los van de factory OC. Temps/memory use zijn altijd prima, temps nooit >66C, memory use wel vaak vol maar is dat niet normaal?

Ik speel nu al een paar uur op Directx in plaats van Mantle. Geen crashes gehad, 1keer een stutter. Maar de algehele framerate is gewoon vaak onder de 60, met alle settings op medium (0x AA). Dat verbaast me gewoon. Verschilt wel per map, maar toch...
Edit: Net een crash gehad. Sound hang, beeld met strepen (soort testbeeld). Bizar.
Edit 2: 10 minuten later als ik weer speel:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/29ggbir.png

[ Voor 78% gewijzigd door TheProf82 op 12-07-2014 18:07 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

GPU heb ik niet overgelockt, los van de factory OC.
Puur om te testen, klok em eens onder naar normale 280X kloksnelheden (metname geheugen) en kijk eens of die dan wel stabiel blijft. (Wat ik zo kan vinden 850Mhz core, 1000Mhz voor core boost, 1500Mhz voor geheugen, wat effectief op 6Ghz komt).

• TheProf82
Ik zie hier niet zo het nut van in. Ik heb iets gekocht. Als het niet goed functioneert heb ik garantie toch?

Kan het natuurlijk even testen hoor, maar het is allemaal een beetje vervelend; ik heb zostraks een uur foutloos gespeeld en dan weer 2 crashes binnen 10 minuten...

Kan het ook aan de voeding liggen?

Edit: Net weer een crash. Ik merk wel dat memory usage (Dynamic) op bijna 3200MB zat in BF4. Ik snap dat sowieso niet, want deze kaart heeft maar 3GB. Het liep steeds op, van 2800 langzaam naar 3179 en toen een crash. Daarna meteen weer een game gejoined, maar hij crashte al in het loading screen (weer steeds met die mantle foutmeldingen dus).

Memory usage op directx is een stuk lager (max 2200MB) maar framerate op directx is echt minder dan de helft dan mantle. Onspeelbaar. Mantle is heel vloeiend op max settings maar dus de problemen in deze thread.

Nog een edit: Net ook een crash gehad (system reboot) met directX. Het is dus niet slechts Mantle gerelateerd.

Ik denk dat ik deze kaart gewoon moet terugsturen. Voeding vervangen is wellicht sowieso geen overbodige luxe.

Wat denken jullie?

[ Voor 108% gewijzigd door TheProf82 op 12-07-2014 19:11 ]

Verwijderd

Dan ligt het denk ik aan het feit dat je teveel geheugen gebruikt, dat het waarschijnlijk te hoog geclockt is en dat het te warm wordt (door te hoge clocks). Probeer idd zoals Nemesizz eens de kaart naar de échte stock snelheden te zetten.

• TheProf82
Nou mijn hele pc reboot dus net ook terwijl de VRAM niet >2GB was (ik speelde op directx).

Dus die theorie gaat niet op denk ik.

Edit: Furmark burn-in test ging goed.

Edit: Net een half uur BF4 gespeeld met Mantle en max settings. Framerate zakte constant in. Eerste 5 minuten 60+ fps. Daarna 50, daarna 40...aan het einde zat ik op ~30-40 fps, was merkbaar constant lager dan aan het begin van de playthrough.

Uiteindelijk gestopt met spelen, en mijn hele pc vloog weer uit.

Mijn plan:
- Nieuwe voeding. Sowieso een betere (Seasonic G-550).
- Format, om problemen van oude drivers uit te sluiten (ookal heb ik dit al goed bekeken)
- Als problemen blijven; RMA (en ondertussen testen met een andere GPU, GTX 460).

[ Voor 82% gewijzigd door TheProf82 op 12-07-2014 23:18 ]

• TheProf82
Iemand input?

Verwijderd

Lijkt op software problemen.

• Dunky555
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Gebruik je msi afterburner? Deze heb ik laatst geinstaleerd en tijdens het laadscherm loopt BF4 zeker vast. uitgezet en BF4 doet het weer. Jouw probleem klinkt anders, maar je weet maar nooit...

Ook Teamviewer gaat niet samen met BF4 (of eerder andersom denk ik ;)). Een maat van mij had daardoor framedrops.

M.a.w. zet alle progjes uit die niet echt nodig hebt en probeer het eens.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 07:30

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

En een overgang van een nvidia naar een AMD videokaart helpt ook niet echt, haal eerst eens DDU over je systeem zodat hij alle nvidia resten verwijdert en installeer dan eens de laatste WHQL driver van AMD. Sowieso is een 280x niet voldoende om constant 60fps te halen op 1080P, mss in het begin van de game nog, maar niet na alle updates en "fixes", sommige mappen mss nog wel maar Siege of Shanghai laat je dan al flink drops geven.. (met Mantle zou ultra zonder AA net lukken mss, though)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• TheProf82
Ik heb geen teamviewer of MSI afterburner geinstalleerd.
sain onez schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:39:
En een overgang van een nvidia naar een AMD videokaart helpt ook niet echt, haal eerst eens DDU over je systeem zodat hij alle nvidia resten verwijdert en installeer dan eens de laatste WHQL driver van AMD. Sowieso is een 280x niet voldoende om constant 60fps te halen op 1080P, mss in het begin van de game nog, maar niet na alle updates en "fixes", sommige mappen mss nog wel maar Siege of Shanghai laat je dan al flink drops geven.. (met Mantle zou ultra zonder AA net lukken mss, though)
Niet mee eens. Ja, het verschilt mer map, maar bij mij op 32player servers had ik weldegelijk een vrijwel steady 60fps op ultra settings. Het verschilt inderdaad per map, dat wel.

Maar ook op niet-zware maps kakte de FPS pas in na bijvoorbeeld 10-15 minuten. Ik was de hele map al over gereden. Als je framerate alleen maar op bepaalde stukken van de map hoog is kan dat logisch zijn, maar als het gehele spel na een tijdje pas moeilijk gaat doen is er toch iets meer aan de hand.

Daarnaast heb ik ook last van crashes enzo, dat is ook niet te verklaren met jouw verhaal.

• TheProf82
Heb inmiddels mijn systeem geformatteerd.

Een nieuwe voeding die ik had besteld is helaas dead on arrival...

Problemen houden aan helaas. Mantle = goede framerate maar crashes. DirectX = erg, erg magere framerate. Zelfs met alles op low (1080p) haal ik vaak <60fps, ook op vanilla maps (paracel storm bijvoorbeeld).

De performance op low is gewoon slechter dan bij mijn GTX 460, dat kan toch nooit kloppen?

• TheProf82
Ik stuur de kaart wel terug. Te erg fluctuerende performance in BF4.

Voor de nieuwsgierigen; andere games/benchmarks draaiden vlekkeloos.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Klinkt bijna als een CPU bottleneck, al lijkt mij dat erg raar, kijk is naar de temperatuur van je CPU? Net alsof hij op een gegeven moment te warm wordt en gaat throttelen iets dat je bij BF4 goed zou merken.

[ Voor 82% gewijzigd door DarkBlaze op 22-07-2014 18:55 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• TheProf82
CPU temperatuur is echt prima. Met een GTX 460 draait BF4 daarnaast ook 100% vloeiend (wel op lage settings natuurlijk).

Heb de kaart gisteren teruggestuurd trouwens; met een beetje geluk krijg ik nog mijn geld terug.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-01 16:48
Ben bang dat ze gaan testen en de videokaart in orde bevinden. Of ze geven software de schuld. We duimen met je mee ;)

• TheProf82
Wet koop op afstand ;-).

Ookal was ik net buiten de twee weken termijn (Azerty hanteert 2 weken, geen 1); in een e-mail werd mij verteld dat de kaart nog terug mag naar Azerty.

[ Voor 10% gewijzigd door TheProf82 op 23-07-2014 22:22 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Blijft toch wel een appart verhaal :) maar mooi dat het toch nog goed komt dan.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 07:30

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Wrs heb je last van (driver) memoryleaks, waardoor je crashes ervaart en choppy fps..
vaak na een driver eens goed verwijderen met DDU en eens opnieuw installeren helpt al vaak..
(zie me eerste tip.. :X)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• TheProf82
Als je goed had gelezen had je gezien dat ik al heb geformatteerd....daarnaast ook zeer veel geprutst met driver versions en correct deinstallen.

Verder vind ik het dan vreemd dat deze leaks puur in BF4 voorkomen. Bovendien zijn er veel meer mensen met deze klachten (zie battlelog)

Verwijderd

Sowieso wil ik je aanbevelen je verwachtingen wat bij te stellen. Wat je nu hebt, moet zeker gefixed worden. Echter moet je geen wonderen van deze kaart verwachten.

Jij speelt graag 'ALLES OP ULTRA MEER IS BETER', tenminste zo klinkt het. Met 'ALLES OP ULTR.......' ga je met een 280x geen steady 60fps halen. Echter als je een beetje gaat 'tweaken' met de settings, kan je dit zeker wel behalen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende dingen:

Zet je AA eens op 2x in plaats van 'HOGER IS BETER' en kijk eens of je het verschil uberhaubt kan zien.

Hieronder nog een lijstje met suggesties m.b.t je video-settings:

Texture quality FPS Cost: 2 Suggested setting: High Note: Very low FPS cost, makes surfaces and hence everything look better, you can turn it up to High.

Lighting quality FPS Cost: 5 Suggested setting: Low Note: Controls how good and jaggedy shadows look at medium FPS cost, you can keep it on low to save FPS.

Post processing quality FPS Cost: 10 (tehmoriz) Suggested setting: Low Note: Lighting bloom, makes stuff look prettier, according to a forum member can cost up to 10 fps, turn it off for performance

Effects quality FPS Cost: 4 Suggested setting: Low/Medium Note: Medium FPS cost, makes explosions, rain and frost on your goggles, etc look prettier, set to Low for better performance.

Mesh quality FPS Cost: 4 Suggested setting: Ultra Note: Helps spot enemies and displays objects further away, this is the one you should set to Ultra.

Terrain quality FPS Cost: 4 Suggested setting: Ultra/Low Note: Tank drivers and jet pilots set it to ultra to prevent geometric "pop-in", i.e. to prevent terrain from changing shape as you move, but I have no idea how it plays out for infantry, however, low FPS cost so feel free to play around.

Terrain decoration FPS Cost: 2 Suggested setting: Low Note: Set it on low, you will see less grass, flower pots etc.. Which will help you see your enemies.

MSAA (AA deferred) FPS Cost: 16 Suggested setting: Off Note: Huge FPS cost, use FXAA instead, it does pretty much the same.

FXAA (AA Post) FPS Cost: 2 Suggested setting: Max Note: Smoothes edges, very low FPS cost, crank it up.

Motion Blur FPS Cost: 2 Suggested setting: Off Note: Blurs your vision when moving, turn it off unless you wanna see even less in the heat of battle.

Texture filtering FPS Cost: 0 Suggested setting: 16x Note: Minimal FPS cost but makes stuff look nice, max it.

Ambient Occlusion FPS Cost: 10 Suggested setting: Off Note: Massive FPS cost for better terrain lighting / shadow, turn it off, you won't notice the difference whilst playing anyway.

Resolution scale FPS Cost: 70(WoopsyYaya) Suggested setting: 100% Note: Uses down-sampling, like it renders your picture at a higher resolution, then scales it down to anti-alias everything as opposed to selective anti-aliasing provided by MSAA. The FPS cost is huge, setting it from 100% to 200% on my PC curbed the framerate from 110+ to 40, so leave it at 100% unless you know what you are doing or run a very good graphics card.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-02 08:05
Neem aan dat je de kaart nooit teruggeclocked had omdat je daar meteen weinig
Voor voelde ik denk namelijk dat daar wel eens het antwoord kon liggen.

Deze worden standaard 150 mhz hoger geclocked dan de basis 850mhz uitvoeringg
Wat er waars op neer komt dat er meer stroom gepakt wordt. Ook hoor je links en rechts
Dat bf4 zowiezo bij veel mensen onstabiel loopt.

• TheProf82
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 01:04:
Sowieso wil ik je aanbevelen je verwachtingen wat bij te stellen. Wat je nu hebt, moet zeker gefixed worden. Echter moet je geen wonderen van deze kaart verwachten.

Jij speelt graag 'ALLES OP ULTRA MEER IS BETER', tenminste zo klinkt het. Met 'ALLES OP ULTR.......' ga je met een 280x geen steady 60fps halen. Echter als je een beetje gaat 'tweaken' met de settings, kan je dit zeker wel behalen.
Ja, maar als de game eerst ~30 minuten perfect loopt op ultra met 4xAA (ja, altijd 60+fps)...verschilt natuurlijk wel per map soms...en dan, op dezelfde map nog, kakt de framerate opeens meer en meer in, dan is er toch een probleem hoor.

Helemaal als dan vervolgens de game soms met alles op LOW ook nog stottert en slechter loopt dan mijn gtx 460.

Ik heb het gevoel alsof ik mezelf aan het herhalen ben; ik had bijna alles geprobeerd/getest. Ik heb trouwens ook terug geclockt; wat ook niet mocht baten. Maar zelfs als dat het probleem zou oplossen zou ik niet tevreden zijn; ik koop een kaart met bepaalde clockspeeds en ga er dan ook vanuit dat die gehaald worden zonder problemen.

• DraveDog
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-01-2024
Heb je al gekeken of je interne geheugen niet vol gelopen is? zodra het spel begin te stotteren/ problemen te geven.

Dit is een bekend probleem, want ik heb hier zelf ook af en toe last van. Bing Search.
Ik had het een aantal keer bij de 13.x drivers en onlangs ook een keer bij de 14.x. Het spel loopt dan soms vast of met wat trage handelingen kan ik naar Windows of krijg wel eens mooie roze accenten in mijn beeld.

Uninstall en install helpt soms en anders de beta drivers proberen.

Huidige kaart: 5870

[ Voor 18% gewijzigd door DraveDog op 25-07-2014 08:53 ]

• TheProf82
Ja, het geheugen liep vol, alleen onder mantle. Maar andere mensen zeggen weer dat games, zelfs met vol geheugen onder mantle, prima lopen.

Ach; ik heb inmiddels mijn geld terug gehad van Azerty. In ieder geval bedankt voor alle feedback!

Ik denk dat ik nog even wacht tot de volgende generatie GPU's, ondertussen is mijn vakantie toch al bijna voorbij :P

• MuscularPonyyy
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06-2023
TheProf82 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:32:
[...]

Ja, maar als de game eerst ~30 minuten perfect loopt op ultra met 4xAA (ja, altijd 60+fps)...verschilt natuurlijk wel per map soms...en dan, op dezelfde map nog, kakt de framerate opeens meer en meer in, dan is er toch een probleem hoor.

Helemaal als dan vervolgens de game soms met alles op LOW ook nog stottert en slechter loopt dan mijn gtx 460.

Ik heb het gevoel alsof ik mezelf aan het herhalen ben; ik had bijna alles geprobeerd/getest. Ik heb trouwens ook terug geclockt; wat ook niet mocht baten. Maar zelfs als dat het probleem zou oplossen zou ik niet tevreden zijn; ik koop een kaart met bepaalde clockspeeds en ga er dan ook vanuit dat die gehaald worden zonder problemen.
Heb je al naar je memory-usage gekeken? Deze problemen lijken te maken te hebben met het vollopen van je geheugen van je grafische kaart. Heb daar met een 280x zelf ook al eens problemen mee gahad. :)

• TheProf82
Kijk hierboven ;-)
Pagina: 1