Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Koelproblemen (Denk ik).

Pagina: 1
Acties:

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Goedemorgen :)

Ik heb sinds de laatste dagen problemen om mijn computer koel te houden. Bij gewoon browsen en dergelijke gaat alles prima. Maar zodra ik een spel opstart (Guildwars 2, Counter Strike Global Offensive) dan springt de temperatuur in mijn systeem flink omhoog, binnen enkele minuten al. Hierdoor valt hij soms na een tijd uit (PC valt normaal uit, en start daarna zonder problemen op).

Op het moment ben ik alleen aan het browsen en dit topic aan het typen. SpeedFan geeft het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: http://oi57.tinypic.com/25jjmrp.jpg
Deze temperatuur is de een beetje een gemiddelde wat de PC haalt. Speedfan geeft telkens temperaturen tussen de 43 en 52 graden celcius.

Op de volgende foto heb ik Guildwars 2 een paar minuten aanstaan , 2 minuten om precies te zijn.
Afbeeldingslocatie: http://oi57.tinypic.com/16m6lon.jpg.

De temperatuur in mijn systeem gat dus drastisch omhoog binnen enkele minuten. Na 4 minuten staat hij zelfs op 70 graden celsius.

Ik heb zelf al 2 oude fans vervangen die 4 jaar oud waren voor nieuwe fans van Fractal Design. Ik heb ook mijn kast zo ver mogelijk stofvrij gemaakt. Echter is dit niet helemaal gelukt omdat ik niet de beschikking had over zo'n busje perslucht bijvoorbeeld :p. Iets anders wat nog zou kunnen is dat ik mijn koelpasta moet vervangen. Aangezien deze er ook al weer een hele tijd opzit.Alleen dit heeft toch niks te maken met systeem temperatuur?

Ik ben dus een beetje ten einde raad van wat ik nog zou kunnen ondernemen om ervoor te zorgen dat mijn PC niet uitvalt tijdens het gamen. Hebben jullie misschien nog ideeën of tips waarmee ik de temperatuur wat lager kan houden?

Met vriendelijke groet,

Jules

Verwijderd

Je zou even kunnen vermelden hoe je die 2 fans hebt geplaatst: Waar zitten ze en hoe zijn ze geplaatst? intake / outtake?

Op je eerste plaatje zie ik een CPU gebruik van 30% tijdens browsen? Dat is nogal wat. De fans draaien ook bij browsen al op 100%.
En de CPU en System temps zijn op beide plaatjes te hoog. De GPU temps zijn hier het probleem niet.

Ik zou als ik jou was de CPU-cooler demonteren en schoonmaken + de CPU schoonmaken en (op de goede manier) voorzien van nieuwe pasta.

• JST94
Ik heb de fans op dezelfde manier gemonteerd zoals Coolermaster had gedaan in mijn kast. Dus de lucht word nog steeds in dezelfde weg geleid. Dus dat zit wel goed denk ik.

Ah oke ! Het makkelijkste zou zijn om dan meteen een busje perslucht te halen neem ik aan? Aangezien het anders lastig zal zijn om mijn cpu koeler schoon te maken. Dit is namelijk de koeler die bij mijn processor zat.

In ieder geval heel erg bedankt ! Ik zal straks even kijken of er koelpasta hier in het dorp te verkrijgen is.

Verwijderd

Als je toch bezig gaat is een busje perslucht wel fijn om er bij te hebben.
Ik haalde ze wel eens bij de Action voor onder de 3 euro. Ergens anders kost dezelfde bus al gauw 8-10 euro.

• JST94
Ik heb zojuist de CPU-cooler gedemonteerd en goed schoongemaakt. Ook heb ik nieuwe koelpasta toegebracht, de oude die erop zat was al aardig hard geworden. Vervolgens weer in elkaar gezet, maar ik blijf echter dezelfde temperaturen houden als op het 2e plaatje stond in mijn eerste post.
Afbeeldingslocatie: http://oi60.tinypic.com/2lk9stl.jpg

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Wat mij echter wel opvalt, als ik FIFA 14 speel. Dan blijft de temperatuur wel gewoon okè. Ik weet zelf niet hoeveel zwaarder Guild Wars 2 en Counter Strike Global Offensive zijn tegenover FIFA 14.

Zou een schone Windows installatie misschien helpen?

Verwijderd

Van die games weet ik niet of de één CPU intensiever is dan de ander.
Je GPU mag normaal gesproken best 90 graden worden zonder problemen, maar de CPU wil je liever onder de 70 graden houden. Als je niets aan het doen bent verwacht ik een temp van hooguit 40 graden.

Weet je zeker dat de fans in de goede richting blazen?
Fan aan de voorkant de kast in en de fan aan de achterkant de kast uit? Dit omdat je moederbord (System temp) ook zo hoog is?
Wat gebeurd er als je de deksel van de behuizing open laat? zakken de temperaturen dan? Dat zou duiden op een slechte airflow met dichte kast.

Je Fanspeed plaatje geeft een CPU gebruik van 60%. Was je toen iets aan het doen?
zo niet, dan zou het wel eens een sterk vervuilde installatie van Windows kunnen zijn met allerlei processen die je CPU bezig houden.

• JST94
Mijn CPU blijft nu richting de 70 graden als ik Guild Wars 2 aan het spelen ben. Dit is al zo sinds ik de temperaturen in de gaten houd, het kan goed zijn dat het een paar maanden geleden ook al zo was dat mijn CPU die temperatuur heeft, hoe mijn systeem temperatuur zo hoog komt weet ik niet.

Ik heb 4 fans in mijn computer zitten, 3 standaard van Coolermaster, en 1tje die ik er zelf heb ingezet. Voor aan de kast zit er een fan die er lucht inblaast. Achter aan de kast zit er een die de lucht naar buiten zuigt, dan zit er nog een op mijn linker zij-paneel die lucht naar buiten zuigt en nog eentje aan de bovenkant van mijn pc die lucht naar buiten zuigt. Dit gebruik ik al tijden, maar de afgelopen week kreeg ik er pas last van dat mijn systeem uitval na een bepaalde tijd van spelen.

Op het Fanspeed plaatje was ik Guild Wars 2 aan het 'spelen'. Ik stond gewoon online in een map, meer niet. Op het moment dat ik deze reactie aan het typen ben geeft Fanspeed een CPU Usage van gemiddeld 3% aan.

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:13
Hoe warm is het in de kamer waar de PC staat? Kan de PC rondom goed ademen? Draaien alle fans, ook die van de CPU? Zit de CPU koeler goed vast? Er zitten vier push pins op geloof ik.

De stock koeler bij de i5 750 schijnt ook bar slecht te zijn. Overal lees je berichten als dit:
when i had my stock cooler on my stock i5-750 i had the same load temps with prime95 (78-80C). now i'm slightly OC'd to 3.2 with a hyper 212+ and my load temps are ~51C

Het is de laatste dagen gewoon behoorlijk warm. Mijn eerste PC viel ook gewoon uit op het moment dat het heet was en ik was aan het gamen. Ik zou gaan voor een degelijke processorkoeler. Of heel misschien dat hele goede koelpasta een oplossing is. Welke heb je nu gebruikt?

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• JST94
's Middags kan het erg warm worden op mijn kamer. Dit komt doordat de zon vanaf half 1 continue op mijn raam schijnt tot hij onder gaat. Hier heeft mijn pc alleen op warme zomerdagen last van.

Alle fans draaien, CPU koeler zit gewoon goed vast. Er zitten inderdaad 4 push pins op.

Dat verhaal van die CPU-koeler kan wel kloppen. Maar dan had ik toch al véél eerder last hiervan moeten hebben? Dat mijn pc zo warm word op een normale dag is pas iets van de afgelopen week.

Ik heb koelpasta gebruikt van Zalman, dat was de enige die ze nog hadden bij de computerwinkel hier in Uden.

Ik kan proberen hoe hij reageerd met een betere CPU koeler. Maar 70 graden is toch niet heel drastisch tijdens het gamen? RealTemp geeft trouwens aan dat de temperaturen van mijn cores tussen de 60-65 graden zitten tijdens het gamen.

Ik vind het zelf eerder raar waarom hij aangeeft dat mijn systeem 70 graden word.

Ik krijg trouwens ook geen een melding van Windows dat mijn PC te warm is geworden (Als hij is uitgevallen), dit is normaal gesproken toch wel?

• Robolokotobo
Als de temperatuur van de i5 750 boven de 72 graden kom is dat niet in orde. Na twee minuten wordt ie 68 graden. Als je wat langer door gamed wordt ie nog veel heter. Wat zijn de volledige specificaties van je PC?

Probeer ook eens te gamen zonder zijpaneel. Dan kan je uitsluiten of het aan de airflow ligt.

Ga eens wat langer gamen en bekijk dan de temperatuur met Realtemp. De Core temp mag trouwens 78 graden zijn.

Ik heb hier nog een Thermaltake SpinQ VT die op socket 1156 past. pricewatch: Thermaltake SpinQ VT

Als jij de verzendkosten betaald mag je die wel proberen van mij. Ik doe er zelf toch niks meer mee. In jaren niet gebruikt. Redelijk goede koeler. Niet heel erg geschikt om mee over te klokken.

[ Voor 19% gewijzigd door Robolokotobo op 13-07-2014 00:24 ]

• JST94
Ik ben hier gaan gamen met het zijpaneel erop. Zoals af te lezen is dit na iets meer dan een kwartier.
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/vqkzz8.jpg

Vervolgens heb ik het zijpaneel eraf gehaald. Weer ongeveer een kwartiertje gespeeld, toen kwam ik op het volgende uit
Afbeeldingslocatie: http://oi57.tinypic.com/107w135.jpg

Het scheelt dus wel wat tussen wel of geen zijpaneel, of dit betekend of ik een goede / slechte airflow hebt. Dat zul je me even uit moeten leggen, ik weet het namelijk niet denk ik.

Hier nog een plaatje van mijn systeem.
Afbeeldingslocatie: http://oi60.tinypic.com/2a8rebn.jpg

Temperaturen kunnen wat anders zijn dan 's Middags, aangezien het nu wat koeler is op mijn kamer. Wat ik wel opvallend vind is dat ik het idee heb dat Speedfan niet helemaal te vertrouwen is, daarmee krijg ik namelijk het idee dat mijn computer een stuk warmer word. Ik heb tijdens het gamen ook een beetje naar de Load staan kijken, en ik heb het gevoel dat als ik bij de load van Speedfan kijk dat mijn PC dan meer verbruikt dan dat ik naar de load van Realtemp kijk.

Over de processorkoeler, hierin ben ik wel geinterreseerd. Als die koelers van de i5 750 echt zo slecht zijn kan een andere koeler vast geen kwaad. Overclocken is geen probleem, dat was ik sowieso niet van plan aangezien ik totaal geen ervaring heb op dat gebied.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Wel eerst alles goed schoon maken, want dat maakt veel uit.

En met warm weer is ook normaal dat je temps hoog liggen.

Speedfan misschien niet gebruiken.
Verwijder speedfan misschien start deze op de achtergrond, en beinvloed je waardes.
Installeer maar 1 programma om uit te lezen.
Je moederbord firma heeft vaak ook software om je moederbord uit te lezen.

In je bios kun je nog installen,
- De cpu temp wanneer je pc gaat uitvallen, zet dit gelijk of iets hoger dan je cpu maximum temperatuur.
- De ventilator snelheden tav de temperatuur, of je kunt dit uitzetten en dan heb je 100% snelheid.

Warme lucht stijgt, dit moet je goed in de gaten houden.
Dus geen koude lucht op een verkeerde plaats in de kast blazen, dit kan de stroom van warme lucht onderbreken.
Dus je blaast voor koude lucht in de kast, indien dit voor/onder is dan is dit goed.
Indien je hoog koude lucht erin blaast dan is dit niet goed, dan bots opstijgende warme lucht op koude lucht, dan wordt je pc warmer.

Je kunt nog proberen om de zijkant koude lucht erin blazen, naar de cpu, kan soms helpen.

Je hebt ook software om je cpu en gpu heel warm te krijgen, dan weet je of het goed gekoeld wordt, zie overclockings forum, dan kun je ook zien of je pc stabiel is.

[ Voor 23% gewijzigd door jan99999 op 13-07-2014 07:14 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

je temperaturen zijn meer dan prima, dus ik zou het probleem daar zeker niet zoeken.. Hoe oud is je voeding? Je gpu?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

jan99999 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 05:08:
Speedfan misschien niet gebruiken.
Verwijder speedfan misschien start deze op de achtergrond, en beinvloed je waardes.
Installeer maar 1 programma om uit te lezen.
Hoe kom je hierbij? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Behalve met virussoftware misschien, maar dat werkt dan net weer even anders.

Dat er andere waardes uitkomen kan kloppen, ieder programma doet dan net weer op een andere manier. Elkaar beïnvloeden zou niet moeten kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2014 06:56 ]

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:41

Zorian

What the fox?

Speedfan is helaas inderdaad niet het beste programma. Ik krijg er zelf ook regelmatig problemen door zoals blauwe schermen.

Als ik je een programma mag aanraden om de temperaturen te meten, pak dan AIDA64.

Daarnaast; Haal een betere koeler. Die heb je al voor 2 tientjes.

• Robolokotobo
Maar volgens mij valt de pc ook niet meer uit of wel?

• JST94
Ik heb gister heel de dag kunnen spelen. Temperaturen van mijn processor blijven wisselen tussen 50-60 graden (Via RealTemp). Ik heb wel 2x een BSOD gehad, er is iets mis met mijn stuurprogramma ervan (Volgens de melding). Echter nog geen tijd gehad om het uit te zoeken, ben een weekje weg !
Pagina: 1