Toon posts:

Verdwaald in het videocamerabos. Iemand die de weg weet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel sinds een tijdje met het idee om video's te maken en om niet gelijk een impulsaankoop te doen, heb ik eerst met een iPad wat video's geschoten en mijn eerste stappen gezet in videobewerking. Ik ben nog steeds enthousiast en daarom moet er toch maar een videocamera (camcorder?) komen.

Ik heb mij de laatste dagen zo veel mogelijk proberen te verdiepen (reviews lezen, video's kijken, winkel bezocht) en ik ben wat wijzer geworden, maar daar is alles mee gezegd (ik blijf een leek). Ik heb een paar eisen, maar daar voldoen een hoop camera's aan en de modelnamen lijken zoveel op elkaar en de verschillen zijn soms zo klein, dat ik een beetje verdwaald raak en het idee heb dat ik er bij wijze van spreken blind 1 zou kunnen kiezen. Daarom schakel ik jullie kennis is!

Doel

Het hoofddoel is filmpjes maken voor voornamelijk YouTube (e.d.).

Eisen

- Full HD
- Scherm
- Beeldstabilisatie
- Compatible met Macbook

Eventuele opties (zeker niet doorslaggevend)!!

- Bediening via app mogelijk
- Microfoon aansluiting
- Wifi
- Lange batterijduur

Budget

Max. €400-€500 (lager heeft de voorkeur)

Iemand suggesties op basis hiervan? Andere tips?

Alvast bedankt!

edit:
Inmiddels is de keuze gemaakt; het is een Sony HDR-CX330e geworden!!

[ Voor 201% gewijzigd door Nomad op 25-07-2014 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan een moderator [aankoopadvies] toevoegen aan mijn topictitel? Of moet dit verplaatst worden naar aankoopadvies? Ik kan het niet meer aanpassen en ik kon geen lijst met moderators vinden om een PB te sturen. Bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2014 21:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kleine bump :7

Verwijderd

Topicstarter
Even een update:

Ik heb nog even wat research gedaan en ik moet mijn mening toch wat bijstellen. De microfoonaansluiting behoort niet echt de voorkeuren. Als het er op zit is het leuk, maar echt nodig zal ik het waarschijnlijk niet hebben. Beeldkwaliteit gaat voor :).

Hetzelfde geldt eigenlijk voor Wifi. Wifi is voor mij alleen handig in verband met het op afstand besturen van de camera met mijn telefoon. Als ik een video wil delen, zal ik deze toch eerst bewerken dus verder zie ik niet zoveel noodzaak in Wifi op de camera. Daarnaast zal dit batterijen vreten?

Ik zal mijn wijzigingen doorvoeren in mijn openingspost.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
Je hebt vast wel een paar mogelijke modellen gevonden in de Pricewatch en daar bepaalde gedachtes over. Zet die ook in dit topic zodat we daar feedback op kunnen geven.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Nou, ik doe eens een gooi:
pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart

Kan je later nog uitbreiden met extra lenzen e.d. Ook een externe microfoon is mogelijk. Er kan eventueel verlichting op worden gemonteerd. Speciaal voor video zou je nog http://www.magiclantern.fm/ er op kunnen zetten, met heel veel extra mogelijkheden.

100D zou ook nog kunnen, maar die heeft geen uitklapbaar schermpje. Wel heeft de 100D autofocus bij video, maar volgens mij is dat niet echt prettig: De camera weet niet waar je op wilt focussen, dat weet alleen jij.

Dus als je er een hobby van wilt maken is het wel een mooi uitgangspunt, lijkt me.

[ Voor 64% gewijzigd door KopjeThee op 14-07-2014 11:59 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
KopjeThee schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:24:
Nou, ik doe eens een gooi:
pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart
Kan je later nog uitbreiden met extra lenzen e.d. Ook een externe microfoon is mogelijk. Er kan eventueel verlichting op worden gemonteerd. Dus als je er een hobby van wilt maken is het wel een mooi uitgangspunt, lijkt me.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
De EOS 600D heeft beeldstabilisatie AFAIK.

• KopjeThee
  • Niet online
Die lens heeft IS -> Image Stabilization -> Beeldstabilisatie.

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:35:
Je hebt vast wel een paar mogelijke modellen gevonden in de Pricewatch en daar bepaalde gedachtes over. Zet die ook in dit topic zodat we daar feedback op kunnen geven.
Ik ben in eerste instantie uitgekomen op de Canon VIXIA HF R42 en de Panasonic HC-V720. Volgens mij zijn beide inmiddels discontinued.

Echter, ik begin steeds meer te twijfelen aan het nut van Wifi en een externe microfoonaansluiting voor mij. Het enige voordeel van wifi voor mij is het hebben van een app waarmee je de opname kunt starten en kunt in en uitzoomen. Ik zal niet rechtstreeks van de camera video's gaan 'delen'. Is er nog een andere reden waarvoor ik Wifi nodig zou hebben?

De externe microfoonaansluiting leek mij in eerste instantie ook handig om te hebben, maar nu ik mij er wat meer in verdiept hebt is dit misschien ook overbodig. Ik neem mijn audio nu op via een (goede) microfoon op een aparte audiotrack op mijn computer en dit synchroniseer ik later met het beeld. Voor het geval ik andere video's ga maken is er volgens mij nog de mogelijkheid om bijvoorbeeld audio via mijn telefoon o.i.d. op te nemen en dit later te synchroniseren met het beeld? Mocht dat het geval zijn, dan is een externe microfoon aansluiting overbodig denk ik, ik zie nu geen reden waarom ik daar gebruik van zou maken. Als het er op zit, hoor je mij ook niet klagen. Je komt zonder microfoonaansluiting in ieder geval wel in een andere prijsklasse terecht.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
KopjeThee schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:31:
[...]

Die lens heeft IS -> Image Stabilization -> Beeldstabilisatie.
Excuses. Nikon gebruiker en dacht eigenlijk dat IS de coating was. :X
Nothing to see here, move allong.. O-)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Deze staat voorlopig nummer 1 op de lijst: Canon LEGRIA HF R46.
Dit komt mede door een killerdeal? die hier te vinden is: http://www.centralpoint.n...m_campaign=vergelijkclick

Volgens mij voldoet dit aan al mijn eisen. Zoveel heb ik ook niet nodig voor voornamelijk goede YouTube filmpjes? Volgens mij wint deze het wel van de concurrentie voor deze prijs? Ik ben niet zo'n enorme spec-held dus graag jullie advies!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 19:55 ]

• KopjeThee
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 19:39:
Deze staat voorlopig nummer 1 op de lijst: Canon LEGRIA HF R46.
Dit komt mede door een killerdeal? die hier te vinden is: http://www.centralpoint.n...m_campaign=vergelijkclick

Volgens mij voldoet dit aan al mijn eisen. Zoveel heb ik ook niet nodig voor voornamelijk goede YouTube filmpjes? Volgens mij wint deze het wel van de concurrentie voor deze prijs? Ik ben niet zo'n enorme spec-held dus graag jullie advies!
Ik zou absoluut niet willen zeggen dat je hiermee een miskoop zou doen, maar realiseer je wel alle beperkingen:
  • Geen verwisselbare lenzen of scherptediepte effect.
  • Geen magic lantern (dus bijvoorbeeld hogere bitrate).
  • Geen mogelijkheid een licht er op te monteren.

Verwijderd

Topicstarter
KopjeThee schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:21:
[...]

Ik zou absoluut niet willen zeggen dat je hiermee een miskoop zou doen, maar realiseer je wel alle beperkingen:
  • Geen verwisselbare lenzen of scherptediepte effect.
  • Geen magic lantern (dus bijvoorbeeld hogere bitrate).
  • Geen mogelijkheid een licht er op te monteren.
Bedankt voor je reactie! Zoals gezegd, ik ben nogal een videocamera-leek. Het doeleinde is voornamelijk filmpjes maken vanaf een statief en een vast standpunt. Het hoeven geen professionele filmpjes te zijn, maar de kwaliteit moet wel gewoon van deze tijd zijn. Geen gekkigheid qua gebruik dus! De kamer is overigens goed verlicht waarin die video's worden geschoten.

Is deze camera hiervoor geschikt? Zo niet, heb jij misschien concrete suggesties die beter zijn?

Bedankt alvast! :)

• KopjeThee
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:14:
[...]
...Het doeleinde is voornamelijk filmpjes maken vanaf een statief en een vast standpunt....
Het lijkt me dat je dan die beeldstabilisatie ook niet nodig hebt. Dat maakt het weer makkelijker. Dan zou ik het namelijk gewoon houden bij de iPad waarmee je begon (die nieuwere kunnen ook gewoon full HD opnemen, onder de aanname dat je die hebt). Die voldoet verder aan al je eisen. Dat spaart je weer wat geld uit. Die kan je ook op een statief klemmen.

Verwijderd

Topicstarter
KopjeThee schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:28:
[...]

Het lijkt me dat je dan die beeldstabilisatie ook niet nodig hebt. Dat maakt het weer makkelijker. Dan zou ik het namelijk gewoon houden bij de iPad waarmee je begon (die nieuwere kunnen ook gewoon full HD opnemen, onder de aanname dat je die hebt). Die voldoet verder aan al je eisen. Dat spaart je weer wat geld uit. Die kan je ook op een statief klemmen.
In dat opzicht heb ik de beeldstabilisatie ook niet nodig inderdaad. De beeldstabilisatie was bijna zo standaard dat ik het er maar beter op kan hebben dacht ik, just in case. De Ipad voldoet op zich wel, maar heeft praktische nadelen. Om te beginnen gebruikt iedereen in huis de Ipad en is hij dus niet altijd beschikbaar. Daarnaast film ik in een kleine kamer met als heel erg nadeel dat ik uit het raam moet hangen om te kijken of het shot goed genoeg en dit moet herhalen tot het ik het ideale beeld heb. Daarna mag ik nog een keer uit mijn raam hangen om te kijken of de opname gestart is. Dit, in combinatie met het feit dat ik bijna jarig ben, deed mij besluiten misschien toch zelf een camera aan te schaffen/te vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog even langs wat winkels gegaan en ik werd gewezen op de Sony HDR-CX330E. IK heb wat reviews gelezen en video's en specs bekeken en volgens mij is het dik in orde voor mijn doeleinden. Volgens mij is één van de beste lenzen in deze prijsklasse? De prijs is leuk, €299 exclusief €25 cashback. Thought?

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik een keuze gemaakt: het is de Sony HDR-CX330e geworden.

Ik twijfel alleen nog tussen een 16GB en 32GB geheugenkaartje. Hij kan in 2 bestandstypen schrijven, dus een hoge schrijfsnelheid is wel van belang.

De camera vreet veel kaartjes, maakt het eigenlijk uit (behalve lees-/schrijfsnelheid etc.) welke ik kies? Ik bedoel, maakt het uit of een Micro SD kaart is, een SDHC kaart of whatever?

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:19
Als ik jou was zou ik er gewoon een SDHC kaart in stoppen, die zijn voor hetzelfde geld als een Micro SD vaak sneller.
Geheugen heb je nooit teveel van, ik kan niet vinden hoe lang aaneengesloten je wilt filmen? Hoe vaak kun je de data van je kaartje op een laptop / pc downloaden?

Dit is een prima kaartje met ruim voldoende snelheid om een constante Full-HD stream op te nemen:
pricewatch: Sandisk Ultra 32GB SDHC UHS-I 30MB/s
(uiteraard ook verkrijgbaar in 16 GB)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan mijn data genoeg kwijt gelukkig. Ik vermoed dat ik niet al te lang achter elkaar zal filmen, ik ga niet aan een uur achter elkaar komen. Wat dat betreft zal 16GB wel voldoen. Aan de andere kant is extra ruimte ruimte altijd welkom. Ik had al wat kaarten gespot, maar het gaat nu inderdaad een SDHC kaart worden! Thanks

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En waarom gooi je je openingspost leeg? Dat maakt dit topic volledig nutteloos voor een volgende die op zoek is naar een filmcamera? Een forum is ook een archief om dingen op te zoeken, niet alleen een helpdesk

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
My bad, I'm sorry!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bij deze terug gezet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals mijn excuses. Ik verwijderde het bericht om eventuele nieuwe lezers niet op te zadelen met mijn openingspost omdat de keuze al gemaakt was en zij mijn laatste vraag zo sneller konden beantwoorden. All fine now :)
Pagina: 1