Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Te hoge eisen?

Pagina: 1
Acties:

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43
Wij zijn al een paar maanden, af en aan, aan het zoeken naar een nieuwe auto.

Onze wensen:
maximaal 1 op 15, zuiniger is een pré (we rijden nu 1 op 18,5, en het verschil met 1 op 15 zal al € 50 per maand zijn)
Benzine (voor diesel rijden we nét niet genoeg). 3G mag ook, maar daar kun je eigenlijk niet op zoeken.
gewicht: tot 1050 kg, lichter mag, iets zwaarder mag ook, mits de overige voordelen evident zijn (bijv. zuiniger)
5-deurs
cruisecontrol
trekhaak is een pré, maar als de prijs goed is, kunnen we die er nog onder laten zetten, hij moet een gewicht van minimaal 1.000 kg kunnen trekken, dus enkel een trekhaak voor 'n fietsendrager is niet voldoende

onderhoudsarm en betrouwbaar, het is de bedoeling dat hij met normale onderhoudskosten (€ 250 - € 500 per jaar) nog 3-4 jaar mee moet kunnen. Deze wens is dus van belang voor het bouwjaar, type en kilometerstand.

Prijs: max. € 3.000

Vooralsnog kunnen we niet of nauwelijks iets vinden. Autotrack, Autoscout, Markplaats, allemaal hebben ze niets, en als ze wat hebben, zijn ze binnen 1 dag weg. Echter, we hebben al verschillende garages gevraagd om ons te informeren als ze iets binnen hebben dat aan onze wensen voldoet, maar tot nu toe hebben we nog niets gehoord.

Zoeken we verkeerd, of zijn onze eisen te hoog?

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 12-07-2014 00:42 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

reiker

dan jij!

Met wat reken- en gokwerk met de informatie die je geeft denk ik dat je 2500 kilometer per maand rijdt, oftewel 30000 per jaar. Dat is echt diesel terrein, helemaal voor tweedehands.

Weet niet of je voorkeuren voor een bepaald merk hebt, maar bv een Peugeot 206 HDi uit 2002 moet makkelijk 1 op 20 kunnen halen. Ik voorspel je dat dat voordeliger is dan een hele hoop benzine auto's die binnen jouw eisen vallen.

Maarja, met een budget van 3000 max moet je wel voorbereid zijn op onderhoud, dus goed inlezen en uitzoeken. Anders koop je voor een schijntje de ellende van een ander.

Mijn tip: knutsel eens een Excel sheet om alle kosten goed te vergelijken. Je zult versteld staan hoe snel diesel eigenlijk uit kan, vaak al onder de 20000 km per jaar. Stuur maar een DM als je een voorbeeld wilt. :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ardana schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 00:24:

Onze wensen:
maximaal 1 op 15, zuiniger is een pré (we rijden nu 1 op 18,5, en het verschil met 1 op 15 zal al € 50 per maand zijn)
Benzine (voor diesel rijden we nét niet genoeg). 3G mag ook, maar daar kun je eigenlijk niet op zoeken.
gewicht: tot 1050 kg, lichter mag, iets zwaarder mag ook, mits de overige voordelen evident zijn (bijv. zuiniger)
5-deurs
cruisecontrol
trekhaak is een pré, maar als de prijs goed is, kunnen we die er nog onder laten zetten, hij moet een gewicht van minimaal 1.000 kg kunnen trekken, dus enkel een trekhaak voor 'n fietsendrager is niet voldoende

onderhoudsarm en betrouwbaar, het is de bedoeling dat hij met normale onderhoudskosten (€ 250 - € 500 per jaar) nog 3-4 jaar mee moet kunnen. Deze wens is dus van belang voor het bouwjaar, type en kilometerstand.

Vooralsnog kunnen we niet of nauwelijks iets vinden. Autotrack, Autoscout, Markplaats, allemaal hebben ze niets, en als ze wat hebben, zijn ze binnen 1 dag weg. Echter, we hebben al verschillende garages gevraagd om ons te informeren als ze iets binnen hebben dat aan onze wensen voldoet, maar tot nu toe hebben we nog niets gehoord.

3G bedoel je een LPG G3 installatie mee neem ik aan? Verder op LPG is een auto wel wat on zuiniger dan op benzine, echte kost het per liter iets meer dan 1/3 van benzine dus zou ik me daar niet zo druk om maken (voor 1 op 12 rijd je dan nog goedkoop) Dan kun je bijvoorbeeld aan een Mitsubishi Space Star 1.3 denken. (gaan goed op LPG)
Kun je op Gaspedaal.nl (en heel veel andere autosites) gewoon op zoeken hoor.

Verder is verbruik heel erg relatief met wat voor auto rijd je die 1 op 18.5 nu?

Verder hoeveel rijd je per jaar?
1 gewoon beurtje per jaar zit al snel richting de 250 euro dus dat vind ik erg optimistisch (als je om 't jaar grote/kleine beurt doet en niet aan de kilometers komt).

Honda Jazz al aan gedacht overigens?

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 12-07-2014 01:36 ]

• Ardana
Vanaf 01-01-2014 hebben we +/- 15.000 km gereden, waarbij we de eerste 2 weken nog een lease-auto hadden.

We hebben op dit moment een Daihatsu Cuore uit 1994, 640kg oid, en geen enkele optie (ok, we hebben er zelf een autoradio in (laten) zetten). Momenteel zitten we inderdaad op de 1 op 18,5, en aan onderhoud hebben we de afgelopen jaren +/- € 400 uitgegeven (waarbij ik dus wel moet aantekenen dat we vrijwel alles met de leasebak deden: enkel woon-werkverkeer en incidenteel gebruik als we niet samen weg gingen ging met zijn auto. Hij heeft een 3/4 jaar ongeveer 50 km enkele reis gehad.

De auto begint trouwens hard uit elkaar te vallen, dus die moet nu óf opnieuw gerepareerd worden voor een paar honderd euro, óf vervangen worden. Zelf kunnen we helemaal niets aan de auto doen.

Mijn voorlopige vergelijking was dit:

Verzekeringen:
Citroen Xsara 02-NJ-GD: € 25 / € 27
Opel Astra 92LZRF € 25 / € 26
Renault Clio 14NTXD: € 21,50 / € 23,50

MRB:
Xara: 1116 kg € 118,00
Astra: 1105 kg € 118,00
Clio: 975 kg € 96,00

-----------

Verschil huidige auto, 1 op 18,5:
Verbruik 1 op 15: € 50 meerkosten pm
Verbruik 1 op 12: € 140 meerkosten pm

Verbruik Astra: 1 op 11,5
Verbruik Xsara: geen betrouwbare cijfers, volgens RDW: 1 op 14
Verbruik Clio: 1 op 15

Verzekering nu: € 12 / € 14

MRB nu: 640 kg € € 35,00
Verschil met Xsara / Astra: € 83
Verschil met Clio: € 61

Totaal verschil met huidige auto (pm):
Astra: MRB € 27 + verz. € 13 + verbruik € 140 = € 180
Xsara: MRB € 27 + verz. € 13 + verbruik € 50 = € 90
Clio: MRB € 20 + verz. € 9 + verbruik € 50 = € 79

Ik zal eens aan diesel denken en reiker een DM sturen voor dat excel-sheet.

We hebben absoluut geen voorkeur voor een merk of type, uiterlijke kenmerken boeien ons geen zier, het is een vervoermiddel, en dat wil je zo efficiënt mogelijk hebben.

Op gaspedaal.nl kun je trouwens niet zoeken op gewicht of verbruik, wat het zoeken nogal lastig maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 12-07-2014 02:08 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Voor verbruik zou ik kijken op spritmonitor.de

En nogmaals: wat bedoel je met 3G? en je maakt dus 30.000km per jaar?
Goodluck met max 500 euro onderhoud per jaar :X

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Misschien een Toyota Yaris een optie? Dan heb ik het wel over het oude model bouwjaar 99-05 vanwege je budget. Dit zijn betrouwbare auto's, heb er zelf ook 1. Ik haal gemiddeld 1 op 17 met een 1 liter. MBR is maximaal 83 euro voor een 1.3 en als je een 1 litertje neemt kom je zelfs nog goedkoper uit (63 euro).

Natuurlijk moet je elke auto goed onderhouden maar deze auto valt wel binnen je budget qua het geld wat je wilt uitgeven voor onderhoud. Het enige wat een nadeel kan zijn is dat het een kleine auto is.

Anders zou je even naar een diesel moeten kijken wat hier al gezegd is. Kan voordeliger zijn.

hi!

• reiker
  • Laatst online: 23:45

reiker

dan jij!

Vraagje trouwens, is die 3000 euro budget alleen voor aanschaf, of zit daar ook al geld bij in voor initieel onderhoud?
Denk aan nieuwe banden (kan zomaar 250 euro kosten), distributieriem die eigenlijk wel vervangen moet (200-800 euro), inbouwen cruisecontrol (100-500), etc...

Zo gezegd, zo gedaan.

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 12:38

bord4kop

maximaal 100KB!

3000,- budget is misschien wat aan de lage kant als je zorgeloos wil rijden.

Stel je budget iets bij en je vind een prima auto.

Wij zitten zaten in gelijkwaardige situatie. 2 kinderen, liefst station, niet te zwaar, zuinig, betrouwbaar, enz.

Onze keuze viel op:
Skoda Fabia station uit 2008, luxe uitvoering.
Alles erop en eraan, cruise control, climate control, parkeersensoren, donker getinte ramen achter (kinders niet in de felle zon), afstandbediende sleutels, etc.
Hij rijdt 1:16,5 - 17 (benzine)
Belasting is 412 per jaar. All risk verzekerd voor iets van 50 p/mnd. Onze auto kost iets van 100-150 per maand.

Hij mag max. 1000Kg trekken overigens ;)

Prima auto, weinig (geen) onderhoud. Gekocht met 140.000 staat nu op 155.000 na dik 1 jaar.
Waarde nu nog (steeds) is 5-6000 euro.
(hij is te koop btw, ik verwacht een leaseauto nml.)

Je schrijft niet veel meer af, en je rijdt beregoedkoop, terwijl je toch een luxe en grote auto hebt.

Ik bedoel maar; voor 3000 vind je vast ook wel iets gelijkwaardigs qua verbruik en gewicht (= maandelijkse kosten), maar minder luxe, ouder (denk ik) en waarschijnlijk meer onderhoudskosten.

| Security Management |

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor 3000 euro budget kun je prima zorgeloos rijden. Je moet alleen niet verwachten dat je in een hippe, bijna nieuwe auto kunt rondrijden, zeker niet met eisen als cruisecontrol, 1000kg trekgewicht etc erbij. Dan wordt het inderdaad erg lastig (te hoge eisen...). Het is ook niet zo dat je dan ineens allerlei enge kosten krijgt aan banden en distributieriem, dat zie je nml (als het goed is ;)) aankomen. Banden kun je bekijken voor de koop en onder de motorkap staat meestal wel ergens genoteerd wanneer de D-riem vervangen is. Je moet vooral iemand meenemen bij de aankoop, iemand die verstand heeft van auto's (een bevriende monteur o.i.d.).

Zoiets als deze voldoet volgens mij aan al je eisen, behalve het gewicht (iets zwaarder): http://www.autotrader.nl/...euwe-apk-nette-auto-acti/

Of deze: http://www.autotrader.nl/...-almera-15-3drs-hb-airco/

Maar als je in de gewenste gewichtsklasse blijft hangen mag je daar mogelijk met je B-rijbewijs niet mee rijden als je er een caravan van ~1000kg achter hangt (met een laadvermogen van > 1000kg?). Mijn Mazda 626 1.8 LX uit 1998 kost me momenteel 40 euro/maand MRB, 16 euro verzekering en rijdt ongeveer 1:13-1:14 (afh. van het seizoen). Zou je daar de station-uitvoering van nemen, dan heb je een zee van ruimte in een auto die voor 1000kg trekgewicht zijn hand niet omdraait. Nee, 1:15 of beter haal je niet realistisch gezien, maar je moet naar het totaalplaatje kijken.

Qua onderhoud heb ik de afgelopen 6 jaar 1x de D-riem moeten vervangen (250 euro), twee keer een knipperlicht, paar koplampjes, een keer de voorbanden (~120 euro) en de remblokken. Verder is er nooit iets met deze auto en daar staan ze ook om bekend. Ik zie dat je bijvoorbeeld ook naar Citroën en Renault kijkt. Statistisch gezien zul je daar veel meer onderhoud aan hebben, zeker in deze prijsklasse en de bijbehorende kilometersstand.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Ik zie een Astra, Xara en Clio? Nogal verschillende auto's :)

Denk er aan dat een Xara gevoelige techniek heeft, kan een goede auto zijn maar je kunt er eenvoudig pech mee hebben.

Astra's van die leeftijd hebben sowieso al veel onderhoud nodig, zelfs wanneer je alleen al het schema volgt. Ik vond 'm ook duur en ze zuipen olie.

Een tweede generatie Clio met de 1.4 is geen gekke keuze, alleen denk ik niet dat daar een grote caravan achter mag.

Edit: valt nog niet tegen, 1200 kilo trekgewicht :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Jiriki op 12-07-2014 10:15 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:48

Speedmaster

Make my day...

Je selectie ook al eens op gaspedaal.nl gemaakt?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

reiker schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 00:47:
Mijn tip: knutsel eens een Excel sheet om alle kosten goed te vergelijken. Je zult versteld staan hoe snel diesel eigenlijk uit kan, vaak al onder de 20000 km per jaar. Stuur maar een DM als je een voorbeeld wilt. :)
Ik heb ook zo'n Excel-sheet gemaakt (ook voor hypotheekvormen e.d. btw, nerd dat ik ben B) ).

Als ik mijn huidige 930kg dieseltje zou vergelijken met dezelfde auto maar dan benzine (belasting, verbruik), dan kom ik op een turnover point van 914 km per maand. Ik rij woon-werk al 2000 km per maand (100km per dag), en daar komen de andere km's dus nog bij.

Dat turnover point stijgt wel erg rap met gewicht (en dus wegenbelasting), dus kies een zo licht mogelijk dieseltje, tot 1050kg zeg maar. Maarja, dat gaat weer ten koste van trekgewicht... mijn wagentje (ik heb er zelf een trekhaak onder gemonteerd) mag max. 800kg trekken.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb net een LPG G3 renault clio gekocht, ding rijdt 1:13/14 ongeveer en vanaf 5k km per jaar is deze al 120 euro goedkoper dan mijn oude clio die op benzine rijdt (1:16). En ik heb nu een 5 jaar jongere auto dus ook nog minder onderhoud.

Met mijn 20.000 km per jaar bespaar ik zo 825 euro per jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 12-07-2014 10:57 ]

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb ook een excel docje gemaakt bij het kopen van mijn auto en daar kwam voor mij uit dat LPG veruit het goedkoopste is. Bij 30K per jaar scheelt het 1100 euro per jaar met een diesel (ex onderhoud).

Ik heb een Seat Ibiza 1.4 op LPG en haal daar ong 1:15 mee.

Ze zijn rond de 3K te vinden en voldoen denk ik aan alle eisen. De onderhoudskosten is altijd de vraag natuurlijk. Ik denk wel dat je daar wat meer geld voor moet reserveren.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Een 1.4 Ibiza weegt 975, een 1.2 TDI 1050. Als je 1:15 rijd met een LPG wagen zal je met dezelfde rijstijl makkelijk 1:25 in een diesel. Kom ik op praktisch dezelfde kosten per km, alleen verschil in belasting. Dus diesel zo'n 30 euro duurder per maand. Echter, een 300k km diesel durf ik aan te schaffen, maar een 300k km LPG wagen echt niet (of hij moet een paar honderd euro kosten ofzo, dat ik gewoon hem op geluk koop en op rijd).

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik vraag me toch af of je niet beter een diesel kan rijden. (ik heb geen ervaring met LPG)
Vaak rijdt de zelfde auto op diesel ook nog wat zuiniger, 1 op 15 bij benzine kan 1 op 20 op diesel zijn.
waardoor je dus meer verschil hebt dan het prijs verschil tussen benzine en diesel alleen met de wegenbelasting en de verzekeringen.
Voorwaarde is dan wel dat je de komende 2 a 3 jaar minimaal evenveel wilt blijven rijden.
Als ik kijk naar het trekgewicht dan kom je uit op de auto's Opel Astra, Renault megane, Ford Focus, Volkswagen Golf.

http://www.anwb.nl/auto/occasion/detail/kenteken/89RZDH

http://www.anwb.nl/auto/occasion/detail/kenteken/49RVBF/

Volgens mij zijn de Renault megane en de Ford Focus aan te schaffen met zeer zuinige motoren. van de Astra en de Golf weet ik het niet. Ford en megane mogen ruim 1000kg trekken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• feep
  • Niet online
Bartjuh schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:13:
Een 1.4 Ibiza weegt 975, een 1.2 TDI 1050. Als je 1:15 rijd met een LPG wagen zal je met dezelfde rijstijl makkelijk 1:25 in een diesel. Kom ik op praktisch dezelfde kosten per km, alleen verschil in belasting. Dus diesel zo'n 30 euro duurder per maand. Echter, een 300k km diesel durf ik aan te schaffen, maar een 300k km LPG wagen echt niet (of hij moet een paar honderd euro kosten ofzo, dat ik gewoon hem op geluk koop en op rijd).
Die 1:25 lijkt me zeer ambitieus. Als het verbruik verder uit elkaar ligt is het verschil natuurlijk een stuk kleiner en dan zou een diesel beter aansluiten bij de eisen van Ardana. Ik zou namelijk echt geen zin hebben om met mijn auto met belading en een aanhanger van 1000kg naar Frankrijk te gaan. Bij bergen is een hoog koppel toch wel een vereiste om nog een beetje vooruit te komen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bartjuh schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:13:
Je hebt een punt, alleen is een 1.2 TDI redelijk recent en dus niet voor 3000 euro verkrijgbaar. Dan ga je al meteen nr de oude 1.9 TDI. Die ook nog steeds 1:20 zou moeten kunnen halen trouwens.

Maar met 300k op de teller zou ik ook geen LPG aanschaffen nee.

Eerste idee dat bij mij op kwam was een oud model V70 ofzo. Die zijn bij 300k net ingereden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Euh, uitgaande dat je LPG bedoelt - zo moeilijk is het niet?

Verreweg meeste sites hebben een 'brandstof' optie om op te selecteren. De meeste (bijna alles muv Marktplaats) laat ook toe LPG en LPG G3 apart te zoeken. In geval van twijfel over dat onderscheid, gewoon kijken op kentekenbewijs, staat er duidelijk genoeg op.
5-deurs
cruisecontrol
Bovenstaande kun je bijv op www.autotrack.nl allemaal invoeren als je op 'Uitgebreid zoeken' klikt.

Helaas vind je op LPG geen enkele auto die aan alles voldoet, en ook bij benzine is de spoeling nogal dun (ik vind 7 opties).

Waar je vooral op stuk loopt is de combo <1050kg en trekhaak (komt niet veel voor) en cruis control (meer luxefunctie, zeldzaam bij oudere kleinere auto's).
Dat is kwestie van individuele modellen en jaartallen uitpluizen op statistieken.

Eisen te hoog, of vooral tezeer vreemde combo.

Overigens ken ik dat probleem, ik wil een LPG 3G bak van max 1150 (een categorie hoger doet gelukkig wonderen voor de vindbaarheid ;) ) met een forse kofferbak (4-5 mensen moeten erin incl baggage) die ook nog max EUR 1500 kost. Oh, en cruise control en trekhaak,

Is mogelijk, welgeteld twee auto's voldoen eraan, de Peugeot 306 Break (met 1.4 of 1.6 blok) en de Suzuki Baleno 1.6/1.8SX station. Probleem is dat ook hier cruise control de boel opbreekt, dat was zeldzame optie 13 jaar terug (toen deze auto's op de markt waren) en dus doorgaans niet eentje die je op de goedkope, zuinige modellen terug zag. Als je Cc vindt op zo'n auto is het vaak gelijk EUR 500 duurder. Maar ik heb eentje op het oog die aan alles voldoet. In Veendam ( :X ). Dus als het volgende week nog steeds te koop staat - en er niets dichterbij te vinden is - ga ik met vriendin op road trip voor proefrit + evt aanschaf :)

Dat is gelijk ook tip voor jou: ipv lukraak te zoeken op sites van aanbieders, eerst achterhalen welke auto's voldoen aan je eisen, dan daar gericht op te zoeken. Waarschijnlijk zijn dat er niet veel, dus dat zoekt makkelijker/efficienter en kun je dan ook de prutsers vinden die auto's in verkeerde rubriek aanbieden enzo.
Ardana schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 01:58:
Vanaf 01-01-2014 hebben we +/- 15.000 km gereden, waarbij we de eerste 2 weken nog een lease-auto hadden.
WTF???

Dus +-30k km/j. En dan zeggen dat "voor diesel rijden we nét niet genoeg"??? 8)7

Hoe heb je dat in vredesnaam berekend?

Even voorbeeldje met mijn 306. Heb van de week weer zitten rekenen of LPG wel loont, want we rijden allicht maar 7.5k km/j momenteel. Bij benzine van EUR 1.75/l, diesel van EUR 1.45/l en LPG van EUR 0.75/l, een verbruik van 1:14 (benzine), 1:17 (diesel) en 1:12 (LPG) alledrie van spritmonitor.de en uitgaande van dezelfde onderhouds/slijtagekosten zou omslagpunt benzine <-> LPG al bij 5k ( :o ) km/j zijn en benzine <-> diesel ergens rond de 15k km/j. LPG is altijd goedkoper dan diesel (zowel wegenbelasting als verbruik), dus geen omslagpunt.

Nu zullen deze cijfers licht verschillen voor andere auto's, afhankelijk van exacte verbruik en gewicht, maar naarmate de auto ouder is (en prijs lager) zullen verschillen in aanschafprijs diesel/benzine kleiner/verwaarloosbaar worden en naarmate gewicht lager is speelt wegenbelasting een kleinere rol, dus gaat omslagpunt steeds lager liggen. Ik zou als vuistregel zeggen dat je bij een onderdeurtje altijd goedkoper uit bent met diesel >15k km, en zelfs bij een grotere wagen >20k km.

Jullie willen een onderdeurtje en rijden er 30k km mee. Of je LPG (G3) of diesel wilt is nog een interessante discussie, maar als je voor benzine kiest ben je gruwelijk dief van eigen portemonnaie in zo'n geval :o

Oslik blyat! Oslik!

• Grrrrrene
  • Niet online
Het omslagpunt naar diesel ligt inderdaad veel lager dan ik ook altijd dacht. Ik dacht dat het punt bij doorsnee auto's toch al snel rond de 30k km lag, maar met lichtere auto's schiet dat punt heel snel naar beneden. Daarbij heb je de voordelen van meer koppel (fijn als je een caravan van 1000km gaat trekken) en een grotere actieradius (1000+ km halen maar weinig benzineauto's).

Dat laatste is overigens ook een reden om LPG-auto's te laten staan. Meestal is de actieradius nog geen 500km, tenzij er echt een enorme tank ingebouwd is (wat je dan weer laadruimte kost, want een echt grote tank past in een niet al te grote auto niet in de ruimte voor het reservewiel). Maar goed, LPG is wel lekker goedkoop en in G3-uitvoering is de meerprijs t.o.v. benzine erg laag. Dan kan het al snel uit en ik kan na een paar jaar ervaring in onze Saab 9-5 niet zeggen dat de onderhoudskosten nou zoveel hoger zijn dan bij benzine (weer zo'n onderbuikgevoel dat veel mensen hebben).

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Het grootste nadeel van LPG vind ik zelf dat die tank ergens kwijt moet, inderdaad, in een kleine auto zit de kofferbak gelijk minstens voor de helft vol, tenzij je het OK vind om elke 500 km te tanken en zonder reservewiel rond te rijden.. (Ringtank)

Dat was mijn voornaamste reden om diesel te rijden over LPG. :) Het nadeel ervaar ik nu: ik ben in Utrecht en in half Duitsland niet meer welkom. :P
(Wat een beetje hypocriet is als je ziet hoeveel "moderne" auto's dikke wolken blauwe of zwarte rook uitbraken, maar ik heb geen roetfilter op mijn prima onderhouden en rookloze diesel youngtimer, "dus ben ik slecht voor het milieu". Maar dat is en andere discussie)

• feep
  • Niet online
Dat is idd zwaar klote aan LPG als je veel kilometers maakt. Ik kan als ik heel rustig aan doe 3 werkdagen halen op een tank, maar dan rijd ik hem echt voor 95% leeg. Je kan namelijk ook niet bij elk tankstation LPG tanken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grrrrrene schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:38:
Het omslagpunt naar diesel ligt inderdaad veel lager dan ik ook altijd dacht. Ik dacht dat het punt bij doorsnee auto's toch al snel rond de 30k km lag, maar met lichtere auto's schiet dat punt heel snel naar beneden. Daarbij heb je de voordelen van meer koppel (fijn als je een caravan van 1000km gaat trekken) en een grotere actieradius (1000+ km halen maar weinig benzineauto's).
Omslagpunt van 30k km/j is juist typisch van nieuwe auto's, waar de aanschafprijs ivm BPM een stuk hoger ligt bij diesel. Daar is het ook bij kleine auto's relevant. Het klopt dus wel, maar is voor een ouder tweedehandsje met budget van EUR 3k alleen totaal niet van toepassing ;)
Dat laatste is overigens ook een reden om LPG-auto's te laten staan. Meestal is de actieradius nog geen 500km, tenzij er echt een enorme tank ingebouwd is (wat je dan weer laadruimte kost, want een echt grote tank past in een niet al te grote auto niet in de ruimte voor het reservewiel). Maar goed, LPG is wel lekker goedkoop en in G3-uitvoering is de meerprijs t.o.v. benzine erg laag. Dan kan het al snel uit en ik kan na een paar jaar ervaring in onze Saab 9-5 niet zeggen dat de onderhoudskosten nou zoveel hoger zijn dan bij benzine (weer zo'n onderbuikgevoel dat veel mensen hebben).
Actieradius is inderdaad irritant klein, een tegenwoordig gangbare donut-tank trekt afhankelijk van verbruik meestal rond de 300km. Ik zou als ik vrije keuze had (lees: ik ging zelf de boel in laten bouwen) inderdaad gaan voor het soort lomp grote tank wat je nogal eens in grote Volvo stations achterin ziet zitten. Het verschil in verloren volume tussen 30l en 80l is welgeteld 50l (duh), wat op een kofferbak van zo'n 300l prima te overzien is. Maar goed, men wil tegenwoordig vooral geen zichtbare tank enzo, dus alles is ranzig kleine donuttank op plek waar reservewiel hoort te zitten (met als gevolg reservewiel alsnog in kofferbak slingerend...) :(

Dat gezegd, actieradius van 300km is voor woon-werk zat, je zult alleen iets vaker moeten tanken. En die ene keer dat je een noodgeval hebt en per se zonder tijd voor tanken door moet heb je alsnog 45 liter benzine mee. Ik zou het iig om die reden niet laten liggen, zeker als de kosten zoveel lager zijn. Die zijn zodanig laag dat je evt sneller afschrijven of meer onderhoud gewoon mee kunt nemen (al zijn mijn ervaringen met m'n V40 BiFuel ook dat LPG niets extra's kost - dat ding heeft al zat onderhoud gekost in het jaartje wat we het hebben, maar exact niets daarvan had enigszins iets met LPG te maken).

Oslik blyat! Oslik!

• Ardana
Dank voor alle reacties!

Ik bedoel idd G3, zal wel in de war zijn geweest met 3G van de telefoon ;)

We zijn niet van plan om met een caravan naar Frankrijk te gaan, 95-99% van de ritten zal zonder aanhanger, in Nederland blijven (m'n vader woont 'n half uurtje over de grens in Duitsland). M'n vriend heeft z'n E-rijbewijs, het gaat er voornamelijk om dat we gemakkelijk een aanhanger voor vervoer erachter kunnen hangen (bijv. naar Campzone, of even wat tuinafval naar de vuilstort kunnen brengen.

Ik heb nog even nagekeken wat ons exacte kilometerage gaat zijn dit jaar, en we verwachten 25.000 km. Ons huidige rijpatroon wijkt niet af van andere jaren.

Vanwege de hoeveelheid kilometers en het feit dat deze voornamelijk in lange afstanden worden gereden, vinden we cruiseconrole een must. Dat er mét cruisecontrol vaak allerlei andere leuke opties mee komen (airco, centrale deurvergrendeling), is alleen maar mooi meegenomen. Zoals gezegd, uiterlijke kenmerken interesseert ons geen moer, net zo min als model of type.

De prijs van € 3.000 is incl. het inbouwen van event. cruisecontrol/trekhaak als deze er niet op zit bij aankoop, verder hebben we € 1.000 gereserveerd voor (on)voorziene reparaties kort na aanschaf. Overigens hebben we best een spaarpotje, dus het is meer een kwestie van zo goedkoop mogelijk willen, dan niet anders kunnen.

We hebben nu een tank waar max. 20 liter per beurt ingaat (actieradius van 350km), dus we tanken idd rustig 2x per week (of weekend): vaak tanken is dus geen probleem, dat zijn we al gewend.

We zijn bij benzine uitgekomen, simpelweg omdat in mijn hoofd zat dat het omslagpunt boven de 30.000 zou liggen.

We hebben eens gerekend, en zijn tot de conclusie gekomen dat diesel goedkoper is en hebben nu een Citroën C3 uit 2004, met 167k op de teller op het oog. Deze is wel wat duurder (€ 3.900 vraagprijs), maar voldoet verder helemaal aan onze voorwaarden, en is dermate zuinig (4,8 op 100)dat ik verwacht dat we die extra kosten er zo uit hebben.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Zo'n diesel C3 doet volgens spritmonitor 1:20,6 gemiddeld, dat is best netjes inderdaad.

En diverse keren wordt hierboven genoemd dat met name voor lichte diesels het omslagpunt laag ligt. Maar datzelfde geldt ook voor zwaardere auto's. Ik ben wat aan het kijken naar een Passat of Tiguan (beide 1500-1600kg). En voor die laatste ligt het omslagpunt op 16.000km per jaar. En dat haal je vrij snel.

[ Voor 63% gewijzigd door André op 12-07-2014 13:29 ]

• The Eagle

The Eagle

Volgens mij is de auto die ik rij ideaal voor jullie. Peugeot 207 HDI cool n blue.
Zijn vrij veel uitgeleverd, hebben standaard goede audio en CC, en verbruik zit rond de 1:20 als je geen zware rechtervoet hebt. Met zware rechtervoet haalde ik bij snelweggebruik ook nog dik 1:17.
Mag 1150 kilo trekken. Mijne is van 2008, en zou nu bij inruil rond de 3,5 a 4k zitten.
Als je er eentje kunt krijgen waarbij de Driem al vervangen is (moet bij 160k) heb je dr verder weinig omkijken naar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• -tom-562
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Toyota Corolla, Honda Civic

Vaak bu'j te bang!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ardana schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 13:18:
Dank voor alle reacties!

Ik bedoel idd G3, zal wel in de war zijn geweest met 3G van de telefoon ;)

We zijn niet van plan om met een caravan naar Frankrijk te gaan, 95-99% van de ritten zal zonder aanhanger, in Nederland blijven (m'n vader woont 'n half uurtje over de grens in Duitsland). M'n vriend heeft z'n E-rijbewijs, het gaat er voornamelijk om dat we gemakkelijk een aanhanger voor vervoer erachter kunnen hangen (bijv. naar Campzone, of even wat tuinafval naar de vuilstort kunnen brengen.
Ik zou voor 3 tot 5 ritjes per jaar niet echt de trekhaak + 1000 kilo trekken als harde eis houden.

Huur desnoods een busje voor die paar dagen per jaar dat je het daadwerkelijk nodig hebt. Tuinafval (gft container) ed kan ook in een paar flinke (bio) zakken in de kofferbak lijkt me. En campzone --> busje.

Ik zou iig ergens wat van het eisen pakket afhalen of het budget met ongeveer 1000 ophogen. Je zit nu sowieso helemaal onder in de markt te zoeken en dan koop je vaak niet de meest goed onderhouden auto, zit meestal wat achterstallig onderhoud aan te komen dan en dan geef je die 1000 euro een maand later alsnog uit en misschien meer.

Lap anders de huidige auto met minimale middelen op rijd er nog een (half) jaartje mee door (tot eind APK ofzo) zodat je wat meer budget bij elkaar kan harken voor de nieuwe auto.

[ Voor 17% gewijzigd door Flagg op 12-07-2014 17:27 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Ardana
Flagg schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:21:
Ik zou voor 3 tot 5 ritjes per jaar niet echt de trekhaak + 1000 kilo trekken als harde eis houden.

Huur desnoods een busje voor die paar dagen per jaar dat je het daadwerkelijk nodig hebt. Tuinafval (gft container) ed kan ook in een paar flinke (bio) zakken in de kofferbak lijkt me. En campzone --> busje.

Ik zou iig ergens wat van het eisen pakket afhalen of het budget met ongeveer 1000 ophogen. Je zit nu sowieso helemaal onder in de markt te zoeken en dan koop je vaak niet de meest goed onderhouden auto, zit meestal wat achterstallig onderhoud aan te komen dan en dan geef je die 1000 euro een maand later alsnog uit en misschien meer.

Lap anders de huidige auto met minimale middelen op rijd er nog een (half) jaartje mee door (tot eind APK ofzo) zodat je wat meer budget bij elkaar kan harken voor de nieuwe auto.
Budget is het probleem niet, wel wat we ervoor uit willen geven ;) ik ben dus benieuwd of het mogelijk is om voor dit bedrag een dergelijke auto te krijgen.

Voor Campzone huren we al een bus (grootste die je met B-rijbewijs mag rijden, 2x 2 dagen). Helaas is dat dus niet voldoende. Als we voor Campzone nou ook nog een auto moeten huren (2x), dan is een trekhaak al snel goedkoper.

We scharrelen wel ieder jaar iets bij elkaar qua vervoer, maar het zou gewoon zoveel gemakkelijker zijn als we dat niet meer hoefden omdat we zelf een trekhaak hebben. Wij zijn de enige vaste "bewoners" van de tent die überhaupt een auto hebben, dus iets met meer bagage-opties dan een Daihatsu Cuore is gewoon erg wenselijk. Als je dan niet voor een grote auto wil gaan, is een trekhaak met voldoende trekvermogen het beste alternatief: een Franse legertent met houten vloeren leg je trouwens ook niet zomaar in een station-bak.

En aangezien we de huidige auto niet met minimale middelen kunnen opknappen (arbeidsloon is gewoon duur) is uitstel ook niet nuttig, + dat Campzone al over 2 weken is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 12-07-2014 21:40 ]

• The Eagle

The Eagle

Dus jij gaat voor een paar keer per jaar dat je hem nodig hebt, je keuze beperken of veel duurder maken, terwijl je heb er ook aftermarket op zou kunnen zetten?
Voor de meeste auto's is gewoon een trekhaak verkrijgbaar namelijk. Zelfs voor een Smart (ivm fietsendrager B) ).

Klinkt een beetje als; je zoekt die opties met name uit voor anderen, en niet voor jezelf. Wellicht iets om over na te denken? :)

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10 12:31
iemand die mij ook eens een goed vergelijk excel sheetje wil doorsturen via dropbox link of dergelijke. ik heb zelf het id dat ik altijd iets over het hoofd zien en ben niet zo'n excel bouwer. als je het niet op het forum wilt kan je mij ook DM'en. thanks alvast.

• Ardana
The Eagle, ik had al aangegeven dat de trekhaak er idd ook achteraf ondergezet kan worden ;) En of ik het voor anderen doe: ik wil graag naar Campzone, mijn vriend wil graag een trekhaak, dus ik doe het voor onszelf, niet voor anderen. :)

• Grrrrrene
  • Niet online
dezejongeman schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:08:
iemand die mij ook eens een goed vergelijk excel sheetje wil doorsturen via dropbox link of dergelijke. ik heb zelf het id dat ik altijd iets over het hoofd zien en ben niet zo'n excel bouwer. als je het niet op het forum wilt kan je mij ook DM'en. thanks alvast.
Wat voor vergelijkingssheetje? Om het omslagpunt te berekenen van diesel/benzine/LPG G3 of iets anders? Als je wil vergelijken op kosten moet je kijken naar de motorrijtuigenbelasting, het echte verbruik (bron: spritmonitor.de bijvoorbeeld), de verzekeringskosten (independer bijvoorbeeld) en dat toepassen op jouw situatie*. Daarnaast kijk ik zelf vaak even op Autoweek of een vergelijkbare site om wat gebruikersreviews te bekijken. Daar merk je snel genoeg of er "trends" zijn, problemen die in veel reviews terugkomen en typisch zijn voor dat model. Datzelfde kun je doen met een autospecifiek forum, zoals dat er voor praktisch iedere fabrikant en/of model wel is. Daar kun je ook aankoopadvies inwinnen.

Zo maak ik dan een shortlist van 2-3 modellen en daaruit kies ik het model dat het best bij mij aansluit :)

* Zo vergeet je de onderhoudskosten, maar die zijn nauwelijks te voorspellen. Het enige wat je kunt voorspellen is het al dan niet bijna vervangen van banden, remmen, distributieriem, etc als je de auto van dichtbij bekijkt of ermee rijdt.

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 13-07-2014 00:11 ]

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-11 11:22
Ik lees verder alleen een discussie over verbruikt en derglijke tussen de vergelijking van diesel bezine en LPG.

Maar ik las ook dat TS met een caravan naar Frankrijk wil? Veel kleinere diesels mogen net een caravan trekken(of je daar blij van word is maar de vraag) en ik het goedkopere segement bezine auto's die mogen niet eens een caravan trekken. Indien ze wel 1000KG mogen trekken zou ik er nog geen caravan achter willen hangen. Het koppel is vaak te laag en inclusief belading ligt het gewicht vaak te hoog voor zo'n auto.

Op LPG heb ik geen ervaring met trekken van caravans etc maar weet wel dat je trekkend vermogen wel verminderd word.

Daarnaast praat je over 1000KG minimaal? ja dat zou ik wel als minimum nemen want een beetje carvan weegt al snel 900kg en dit is zonder water, tent, gasfles etc. Bedoel kijk bv eens naar een KIA sportage 2010(niet jou prijsklassement) maar die mag 1900 kg trekken(ja mag lees je heel goed) dit is een 2.0L
met 163 pk en 195 Nm . Dit lijkt heel wat maar dit koppel en aantal pk's is pas volledig beschikbaar bij 6000toeren. Houd in dat je er best een karretje achter kan hangen maar je alsnog in zijn 2 de bult op moet in zuid frankrijk en gemiddeld 1:8 rijd....

Daar waar je een Golf 5 TSI 2006 hebt met 122PK en 200NM lijkt minder maar wel al bij ongeveer 2500 toeren dus daar rijd je en zuiniger mee en kun je beter een kar trekken.

Neem van mij aan kijk gewoon eens even naar een wat duurder segment bezine als je zelf al zegt dat diesel niet gaat lukken .

Dus om je vraag ook te beantwoorden Ja je eisen zijn te hoog .
Je kan moeilijk verwachten dat je een bezine auto die minimaal 1:15 rijd en een cravan mag trekken(en dit ook goed kan) en ook weinig in onderhoud zou gaan kosten. En dit alles voor 3000 euro?

Spijt me zeer maar ga eens met je budget omhoog of laat wat opties varen of je moet zeggen ik vind het verbruik minder interessant want dan kun je prima een goed auto kopen voor dat geld die alles erop en eraan heeft en ook "normaal' een caravan kan trekken.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zou kijken naar kwalitatief goede auto's uit het D segment met een lang (km's), maar goed verleden (onderhoud). Deze auto's zijn wel een stuk zwaarder als 1050 kg, maar je wilt ook niet met een auto van 1050 kg een caravan van 1000 kg meeslepen (als die er uberhoud al zijn).

Alle eisen uit de TS is onmogelijk om te vinden. Je zal ergens water bij de wijn moeten doen. Om aan je functionele eisen to voldoen moet je het budget verhogen of een auto kiezen die duurder is in gebruik (MRB, verbruik, onderhoud).

Waar je eventueel nog naar kan kijken is de Audi A2 (niet de 3L) of de Mercedes-Benz A klasse (vanaf 2001)

Edit: Ik dacht dat benzine de voorkeur was, maar de A2 en A klasse zijn ook als diesel goedkope en vooral erg licht alternatieven. Indien je meer als 1000 kg trekgewicht wilt in de Multipla of de Dacia Logan ook een keuze. Kost vrij weinig aangezien de meeste er niet door in gevonden willen worden, maar is wel ontzettend praktisch.

[ Voor 34% gewijzigd door Deveon op 14-07-2014 15:51 ]

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:35
Zelf rij ik een Opel Astra Pearl edition. Eerder in je topic ga je uit van 1/11,5. Ik rijd echter veel zuiniger. In de zomer rijd ik 1/14 en in de winter 1/13. Daarnaast heeft deze auto ruim voldoende trekgewicht (1100kg), rijdt comfortabel, is relatief ruim en er zijn veel goedkope onderdelen te vinden omdat er veel Astra's rondrijden.

Rij deze auto nu een jaar of 4 en in totaal heb ik er iets van ~€1000 garagekosten aan gehad, incl apk.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Casejunky schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:31:
Ik lees verder alleen een discussie over verbruikt en derglijke tussen de vergelijking van diesel bezine en LPG.

Maar ik las ook dat TS met een caravan naar Frankrijk wil? Veel kleinere diesels mogen net een caravan trekken(of je daar blij van word is maar de vraag) en ik het goedkopere segement bezine auto's die mogen niet eens een caravan trekken. Indien ze wel 1000KG mogen trekken zou ik er nog geen caravan achter willen hangen. Het koppel is vaak te laag en inclusief belading ligt het gewicht vaak te hoog voor zo'n auto.

Op LPG heb ik geen ervaring met trekken van caravans etc maar weet wel dat je trekkend vermogen wel verminderd word.
Haal termen niet door elkaar. Piekvermogen is identiek, maar op lagere toerentallen is minder koppel beschikbaar. Uiteindelijk is wel evenveel koppel beschikbaar (immers koppel is direct gerelateerd aan vermogen) maar pas op hogere toerentallen.

Netto effect: zolang je niet op piekvermogen (hoog in de toeren dus) rijdt, heb je een merkbaar verschil in trekkracht tussen benzine en LPG. Op piekvermogen niet. Bron: naast theorie mijn praktijkervaring. Plankgas op de Autobahn haal ik LPG aan of uit 210km/u. Maar in de stad moet ik meer toeren maken met LPG om evengoed vooruit te komen (of ik rij rustiger met zelfde aantal toeren).
Daarnaast praat je over 1000KG minimaal? ja dat zou ik wel als minimum nemen want een beetje carvan weegt al snel 900kg en dit is zonder water, tent, gasfles etc. Bedoel kijk bv eens naar een KIA sportage 2010(niet jou prijsklassement) maar die mag 1900 kg trekken(ja mag lees je heel goed) dit is een 2.0L
met 163 pk en 195 Nm . Dit lijkt heel wat maar dit koppel en aantal pk's is pas volledig beschikbaar bij 6000toeren. Houd in dat je er best een karretje achter kan hangen maar je alsnog in zijn 2 de bult op moet in zuid frankrijk en gemiddeld 1:8 rijd....
Juist bij trekken van zware last langs berg omhoog zit je max vermogen te leveren en maakt LPG/benzine geen bal meer uit. Neemt natuurlijk niet weg dat je dan graag meer vermogen hebt ;)
Daar waar je een Golf 5 TSI 2006 hebt met 122PK en 200NM lijkt minder maar wel al bij ongeveer 2500 toeren dus daar rijd je en zuiniger mee en kun je beter een kar trekken.

Neem van mij aan kijk gewoon eens even naar een wat duurder segment bezine als je zelf al zegt dat diesel niet gaat lukken .

Dus om je vraag ook te beantwoorden Ja je eisen zijn te hoog .
Je kan moeilijk verwachten dat je een bezine auto die minimaal 1:15 rijd en een cravan mag trekken(en dit ook goed kan) en ook weinig in onderhoud zou gaan kosten. En dit alles voor 3000 euro?

Spijt me zeer maar ga eens met je budget omhoog of laat wat opties varen of je moet zeggen ik vind het verbruik minder interessant want dan kun je prima een goed auto kopen voor dat geld die alles erop en eraan heeft en ook "normaal' een caravan kan trekken.
Hier haal je weer van alles en nogwat door elkaar :/

Het gaat niet om een 'duurder segment', ze zou met een Mercedes 190 uit 1985 voor EUR 500 waarschijnlijk meer trekkracht hebben dan met een onderdeurtje van 20 jaar jonger voor zes keer dat bedrag. Het gaat erom dat je een zwaardere motorisering wilt aanraden voor het trekwerk. Vaak gaat dat samen met een duurdere auto, maar dat hoeft niet, al helemaal niet voor tweedehandsjes, waar je ook variabelen als leeftijd en km-stand kunt veranderen.

Ik ben het alvast niet met je eens - als 99% van ritten gewoon zonder treklast zijn is het onzin om voor die ene rit per jaar een structureel duurdere auto te nemen. Als die ene rit echt niet goed gaat, dan is het zinniger om daarvoor iets zwaarders te huren/lenen. En dan nog, juist omdat het die ene rit betreft maakt het relatief niet uit als dan het verbruik 1:8 is en ze in 2e versnelling de heuvel op moet. Ardana is oud genoeg om als kind te herinneren dat dat vroeger gewoon de norm was zonder sleurhut ik herinner me gevloek van m'n vader op onze Citroen Ami 8 die inderdaad in 2e versnelling moeite had om de heuvel na Liege waar de E25 begint op te komen :z

Veel vermogen en koppel maakt voor luie bestuurders is mijn ervaring. Ik heb 1000 keer liever iemand voor me die kan rijden en stinkende best doet een lichte/oude barrel vooruit te krijgen dan iemand in bak dat met twee vingers in z'n neus met 160km/u zou kunnen invoegen op een snelweg, maar omdat bestuurder even aan het bellen is terwijl hij de krant opvouwt sukkelt hij met 80km/u de snelweg op :X

Oslik blyat! Oslik!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17
Zijn deze auto's niets?

VW Golf TDI 2003 met CC, Trekhaak en Airco.
http://www.autoscout24.nl...aspx?id=253474121&asrc=st|as

Seat Ibiza TDI 2006 met CC, Trekhaak, climate control.
http://www.autoscout24.nl...aspx?id=255006028&asrc=st|sr,as

Peugeot 307 1.6 HDI,5 DEURS,AIRCO,TREKHAAK
http://www.autoscout24.nl...aspx?id=251333601&asrc=st|sr,as

Miischien iig hulpzaam ter insperatie :)

• Deveon
  • Niet online
LPG zou ik nooit gebruiken als je een aanhanger meeneemt. De ontbranding is namelijk een stuk heter als benzine waardoor de motor zwaarder belast wordt. Continue hoog in de toeren rijden lijkt me dan geen goed idee. De meeste auto's zijn namelijk niet fabrieks-af met LPG installatie geleverd.

Ook mag je in Belgie met LPG de ondergrondse parkeergarages niet in.

Ps: onder het motto praktisch en lelijk goedkoop heb ik mijn vorige post aangepast

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheJason schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:18:
Zijn deze auto's niets?

VW Golf TDI 2003 met CC, Trekhaak en Airco.
http://www.autoscout24.nl...aspx?id=253474121&asrc=st|as

Seat Ibiza TDI 2006 met CC, Trekhaak, climate control.
http://www.autoscout24.nl...aspx?id=255006028&asrc=st|sr,as

Peugeot 307 1.6 HDI,5 DEURS,AIRCO,TREKHAAK
http://www.autoscout24.nl...aspx?id=251333601&asrc=st|sr,as

Miischien iig hulpzaam ter insperatie :)
Mooie auto's, maar stuk voor stuk te zwaar en dus duur in de wegen belasting.
Deveon schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:59:
LPG zou ik nooit gebruiken als je een aanhanger meeneemt. De ontbranding is namelijk een stuk heter als benzine waardoor de motor zwaarder belast wordt. Continue hoog in de toeren rijden lijkt me dan geen goed idee. De meeste auto's zijn namelijk niet fabrieks-af met LPG installatie geleverd.

Ps: onder het motto praktisch en lelijk goedkoop heb ik mijn vorige post aangepast
Overdrijven is ook een vak. Hoog in de toeren rijden met aanhanger is alleen nodig als je bergen beklimt oid. Op een vlak stuk kun je prima de geldende Vmax voor rijden met aanhanger doen, meestal ook gewoon in hoogste versnelling.

En dan nog: wat nou continu? Het gaat niet om dagelijks met aanhanger rijden maar hooguit eens per jaar.

Ook hier: omdat eens per jaar op een paar stukken misschien hoog in de toeren gereden moet worden wat we niet eens weten, dat er veel klimwerk in zit komt niet bij ardana vandaan, moet TS kiezen voor een zwaarder gemotoriseerd ding op duurdere brandstof? Rare logica.

[ Voor 49% gewijzigd door dion_b op 14-07-2014 16:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Deveon schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:59:

Vooral niet doen inderdaad LPG!!!

blijft het voor mij goedkoper
Mocht het echt kritiek worden op een helling (waar Ardana neit eens komt volgensmij) rijd je dat stukje op Benzine en de rest weer op LPG.. Verder is het gewoon onzin gezien mijn ouders al letterlijk decennia een caravan over de alpen heen krijgen op LPG zonder idioot zware motoren in het vooronder.

• Deveon
  • Niet online
Vergeet niet dat het budget voor de auto maar net iets hoger is als wat een lpg installatie kost en dat het de onderkant is van de markt van auto's op lpg..

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 10:55

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Onze wensen:

5-deurs
cruisecontrol

ff een aantal contradicties uitgelicht in je eisenpakket:

Je schrijft dat 1:15 versus 1:18.5 je met jouw km's 50 euro per maand scheelt. Daar bereken ik uit dat je dus ongeveer 2200km/maand rijd. Neem je wel in acht dat diesel makkelijk 50%-70% zuiniger is? Ik zeg niet dat je het verkeerd hebt, maar een punt wat veel mensen vergeten.

edit:

dit gaat over ongeremd, als je geremd hebt mag je onderstaande vergeten

dus je wilt een auto die zwaarder is dan de te trekken gewicht, en dat bij sowieso al een 'lichte' auto (1050 is niet eens medium).
Ik denk dat je die sowieso al niet gaat vinden, vaak is die op 450 of max 750kg gespecificeerd. Daarnaast zullen auto's uit die klasse fabriek af denk ik nagenoeg nooit een hogere trekhaak specificatie hebben meegekregen. Ook omdat de motoren die vaak in die klasse gebouwd worden daar helemaal niet geschikt voor zijn. M.a.w een auto van 1000kg die 1000+ mag trekken is denk ik al heel bijzonder, en als die er zijn , heel moeilijk te vinden.

Dan de volgende:

de eisen betrouwbaar, km stand en je onderhoudskosten versus aanschafkosten liggen, in samenhang met elkaar, naar mijn ervaring te hoog.

Om te beginnen met je jaarlijkse rij afstand; uit je 50 euro benzine-diesel vergelijking haal ik dat je +/- 2200km per maand rijd; das ongeveer 24k km per jaar. In het goede geval haal je 40k km uit je banden, maar met jouw budget zullen het geen A-klasse zijn en ga je meer richting 25k; m.a.w. voor minimaal 50-80 euro per band per jaar nieuw banden; das al je budget alleen voor banden.

Een auto die 1000kg mag trekken (en dus dito formaat heeft) heeft wss 80-120 euro p/st banden eronder liggen

Dan de grote en kleine beurt. Met jouw km afstand mag je die ook ieder jaar doen en daarnaast komt nog de APK.

Dan een auto die 3k kost zal rondom de 120-160k km zitten en dus tegen de distributieriem. Benzine zou ik sowieso niet snel weg zijn van autos boven de 150k km, en zeker niet de moderne auto's met 'zuinige, kleine ecomotoren'. Die motoren + versnellingsbak zijn niet gemaakt om km's te vreten.

Dus de contradictie zuinig en hoge km stand gaat naar mijn mening ook niet echt samen. Een lage km-stand is bij aanschaf weer duurder.

Mocht ik toch met ideeen moeten komen (en in achtname dat trekhaak een must is) zou ik denken aan een golfje 4 of andere VAG groep equivalent (Volkswagen, Seat, Skoda), een of andere medium size toyota/japanner, een volvo s/v 40.

Mocht je voor zuinig gaan en naar mij mening dus je functionele trekhaak moeten laten vallen, denk dan auto's zoals een Yaris ofzo. Redelijk betrouwbaar, volgens mij ook niet absurd geprijst, maar ga aub met zo'n auto niet proberen 750kg te trekken.

Over het LPG G3:

ik heb zelf 6 jaar een golf 3 op G3 gereden en met een grote glimlach gooi je je tank vol, echter nu met de accijns verhoging op zowel de brandstof als ook de MRB vraag ik me af of het nog echt heel rendabel is tegenwoordig. Ik had berekend dat rijden op diesel voor mij bijna net zo duur/goedkoop zou zijn met ongeveer 15k per jaar; immers reed de golf op G3 1:9/10 en op diesel zou die 1:17 rijden.

Het feit dat het extra onderhoud nodig heeft, dat de meeste (en dus niet alle) motorblokken met 200k toch wel echt uitgesleten zijn, en er bovengemiddeld meer storingen met G3 gepaard gaan maakt wel dat je je onderhoudsbudget zeker moet rekken.

Ik onderhoud mijn auto's zelf, maar mijn G3 had wel wat aandacht nodig en daarnaast heb ik op 220k het motorblok zelf vervangen. M.a.w. het hoeft niet perse duur te zijn, maar houd er wel rekening mee. Als je geen risico's wil lopen m.b.t. je beschikbaar onderhoudsbudget dan zou ik geen G3 nemen, zeker niet in het aanschafbudget van jouw.

[ Voor 12% gewijzigd door Seesar op 14-07-2014 19:34 ]

T60P Widescreen

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

DropjesLover

Dit dus ->

Ik rij zelf een Clio diesel, een maand jonger dan de aangedragen. Prima wagentje, wel franse electronica (en lekkende verstuivers). Onderhoud tot nu toe, in een half jaar tijd €500 (voor die lekkende verstuivers laten bekijken (te duur om te fixen), APK en 2 nieuwe bandjes en zaken als ruitenwissers).
Diesel omdat ik meer dan 25.000/jaar (90km/dag excl prive tripjes) rij en doet 1:20.8 volgens mn excel sheet
Kosten wegenbelasting €190/kwartaal, verzekering €25 ofzo.

Nadeeltje, ik mag er de binnenstad van Utrecht niet meer mee in, milieueisen gezeik (voor nagenoeg alle diesels van voor 2007 oid).

Voordeel, er staan super veel te koop, ook met opties zoals gewenst (cruise control en trekhaak):
http://www.gaspedaal.nl/R...Diesel&srt=pr&opt=51&uz=1

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

DropjesLover schreef op maandag 14 juli 2014 @ 19:37:

Nadeeltje, ik mag er de binnenstad van Utrecht niet meer mee in, milieueisen gezeik (voor nagenoeg alle diesels van voor 2007 oid).
Het is diesels van voor 2001, niet 2007. Althans volgens de website van Gemeente Utrecht, groot verschil

das echt bezopen, ik heb de kaart van de milieu zone eens bekeken, maar op deze manier mag je niet eens meer iemand afzetten op het C.S. Station in Utrecht; die weg valt net binnen de zone. Ook zou ik dus niet op bezoek kunnen gaan bij een aantal vrienden van me, echt absurd. O.V. rijdt niet altijd (snachts na feestje/diner)

T60P Widescreen

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Subaru Forester met een nette LPG installatie.

Staan bekend als onverwoestbaar en uitstekende trekauto's. Ook veel bergruimte.
Door de permanente vierwielaandrijving wel onzuinig (1 op 10 ong.), maar hierom word er vaak een flinke gastank ingebouwd. Een ander model Subaru is ook een goede keuze, maar dan mis je vaak de bergruimte. Aanschafprijs van een oudje ligt ook niet hoog. :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deveon schreef op maandag 14 juli 2014 @ 18:52:
Vergeet niet dat het budget voor de auto maar net iets hoger is als wat een lpg installatie kost en dat het de onderkant is van de markt van auto's op lpg..
Oh noes! Vergeet gelijk ook niet dat het budget van de auto niet eens hoger is dan van een vervangende benzinemotor, en dat het de onderkant is van de markt voor auto's op benzine :+

Laatste keer dat ik zoveel FUD bij elkaar zag was toen de Republikeinen Obamacare onderuit probeerden te halen :z
Seesar schreef op maandag 14 juli 2014 @ 19:22:
[...]

Om te beginnen met je jaarlijkse rij afstand; uit je 50 euro benzine-diesel vergelijking haal ik dat je +/- 2200km per maand rijd; das ongeveer 24k km per jaar. In het goede geval haal je 40k km uit je banden, maar met jouw budget zullen het geen A-klasse zijn en ga je meer richting 25k; m.a.w. voor minimaal 50-80 euro per band per jaar nieuw banden; das al je budget alleen voor banden.

Een auto die 1000kg mag trekken (en dus dito formaat heeft) heeft wss 80-120 euro p/st banden eronder liggen

Dan de grote en kleine beurt. Met jouw km afstand mag je die ook ieder jaar doen en daarnaast komt nog de APK.

Dan een auto die 3k kost zal rondom de 120-160k km zitten en dus tegen de distributieriem.
Dus?

Met veel km is iedere auto duur, dus ook zwaardere, minder zuinige auto's. Dat is geen argument om niet een lichte zuinige te nemen.
Benzine zou ik sowieso niet snel weg zijn van autos boven de 150k km, en zeker niet de moderne auto's met 'zuinige, kleine ecomotoren'. Die motoren + versnellingsbak zijn niet gemaakt om km's te vreten.
Eens, maar goed met budget van EUR 3k ga je niet dat soort ondergemotoriseerde zooi vinden, gewoon ongeblazen 1.4-tjes (of 1.7-1.9 dieselvarianten). Net zo betrouwbaar als hun grotere broertjes en zusjes.
Dus de contradictie zuinig en hoge km stand gaat naar mijn mening ook niet echt samen. Een lage km-stand is bij aanschaf weer duurder.
Een lage km-stand auto die wat ouder is vertrouw ik bij voorbaat niet. Ofwel gerommeld aan de teller, danwel enkel gebruikt voor slopende boodschappenritjes. Als het minder dan 10k/j gereden heeft loop ik er met grote boog omheen.
Mocht ik toch met ideeen moeten komen (en in achtname dat trekhaak een must is) zou ik denken aan een golfje 4 of andere VAG groep equivalent (Volkswagen, Seat, Skoda), een of andere medium size toyota/japanner, een volvo s/v 40.

Mocht je voor zuinig gaan en naar mij mening dus je functionele trekhaak moeten laten vallen, denk dan auto's zoals een Yaris ofzo. Redelijk betrouwbaar, volgens mij ook niet absurd geprijst, maar ga aub met zo'n auto niet proberen 750kg te trekken.
Geen idee hoe het met een Yaris is, maar heb probleemloos dat soort gewicht met een Seat Cordoba rondgesleurd af en toe. En mbt zo'n Volvo - lomp onzuinig en duur in de belastingen. Wel erg comfortabel, maar wij gaan er net eentje (V40 1.8 BiFuel, dus fabrieks-af LPG) verkopen omdat vaste lasten te hoog zijn (en het gewoon niet lekker rijdt, maar dat is specifiek die hoogtoerige 1.8-blok van Mitsubishi wat erin zit :r ).
Over het LPG G3:

ik heb zelf 6 jaar een golf 3 op G3 gereden en met een grote glimlach gooi je je tank vol, echter nu met de accijns verhoging op zowel de brandstof als ook de MRB vraag ik me af of het nog echt heel rendabel is tegenwoordig. Ik had berekend dat rijden op diesel voor mij bijna net zo duur/goedkoop zou zijn met ongeveer 15k per jaar; immers reed de golf op G3 1:9/10 en op diesel zou die 1:17 rijden.
Met jouw voorbeeld hierboven zouden de kosten per km vergelijkbaar zijn, maar belastingen een paar honderd EUR per jaar goedkoper. Dat tikt aan. Bovendien is 1:9 behoorlijk onzuinig (ja, die V40 van mij slurpt dat ook), bijv de Peugeot 306 die we op het oog hebben doet 1:12 met LPG (en 1:17 op diesel). Dat is wereld van verschil qua kosten per km. Sterker nog, mijn indruk is juist dat accijnsverhogingen relatief diesel veel minder aantrekkelijk gemaakt hebben tov LPG de laatste jaren. 5 jaar terug hebben we met zelfde eisen als nu een diesel genomen, nu wordt het weer LPG.
Het feit dat het extra onderhoud nodig heeft, dat de meeste (en dus niet alle) motorblokken met 200k toch wel echt uitgesleten zijn, en er bovengemiddeld meer storingen met G3 gepaard gaan maakt wel dat je je onderhoudsbudget zeker moet rekken.

Ik onderhoud mijn auto's zelf, maar mijn G3 had wel wat aandacht nodig en daarnaast heb ik op 220k het motorblok zelf vervangen. M.a.w. het hoeft niet perse duur te zijn, maar houd er wel rekening mee. Als je geen risico's wil lopen m.b.t. je beschikbaar onderhoudsbudget dan zou ik geen G3 nemen, zeker niet in het aanschafbudget van jouw.
Weet niet welke Golf dat exact was, maar Vialle is niet bepaald te spreken over de meeste blokken, dus niet gek dat het allicht problematisch was...

Vuistregel die ik hanteer voor levensduur is gewoon te kijken naar wat nog 2e hands aangeboden wordt met bepaalde blok. Als je regelmatig 350k+ km tegenkomt is het aanemelijk dat 3 ton geen probleem hoeft te zijn. Zie je daarentegen niets wat nog rijdt >200k, dan is het ander verhaal. Als je dan een veiligheidsmarge neemt van misschien 50k en vervolgens de afstand die je zelf denkt te rijden met de auto ervan aftrekt heb je een heel redelijke schatting van max km-stand dat de risico waard is. Om weer met mijn Peugeot 306 1.6 te komen (niet omdat het goed is, wel omdat ik al deze uitzoekwerk afgelopen weken gedaan heb): ik constateer dat je ze vrij regelmatig tegenkomt tot 375k km op LPG. Ik denk zelf nog maar 20-25k km te rijden voor ik het in 3 jaar naar nul afschrijf, dus alles tot 300k km zou ik zonder meer aandurven - mits natuurlijk verder in orde. Om precies te zijn hebben we eentje met 245k op het oog, dat moet zeker lukken Met de vorige Volvo V40 zag je ze tot 6 ton rondrijden (leve Volvo :P ), dus daar boeide het al helemaal niets. Maar als je bijv naar een paar Alfa Romeo blokken kijkt... dan zou ik 150k km niet eens riskeren :+

Oslik blyat! Oslik!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verrassend genoeg doen veel oudere Alfa Romeo blokken het best goed op LPG, helaas hadden nog wel wat blokjes andere (niet LPG gerelateerde) problemen :P

Verder geheel met je eens.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

@ dion_b
\
Met veel km is iedere auto duur, dus ook zwaardere, minder zuinige auto's. Dat is geen argument om niet een lichte zuinige te nemen.
Mijn insteek van mijn betoog was nog altijd dat 1000+kg trekken een must is voor de T.S, en dat doe je niet voor je lol met een 1.4. Ik doet dat niet eens voor me lol met een volvo V/S40 size auto.

het stukje wat je aanhaalt van mij, daarin beweer ik alleen maar dat 1000kg trekken en licht en zuinig niet samen gaan en dat hij ook aan banden en APK moet denken. Waarbij banden voor een medium size auto duurder zijn dan een kleine auto.

ik maak dan ook nergens het statement dat een lichte zuinige auto duurder is dan een zwaardere ongeacht het aantal km's. Ik maak wél het statement dat een lichte zuinige auto niet geschikt is om 1000+ kg te trekken of aantrekkelijk is om met hoge km's te pakken. Ik zou dus bijvoorbeeld nooit <1.3 benzine met meer dan 100k op de teller kopen.
Vuistregel die ik hanteer voor levensduur is gewoon te kijken naar wat nog 2e hands aangeboden wordt met bepaalde blok. Als je regelmatig 350k+ km tegenkomt is het aanemelijk dat 3 ton geen probleem hoeft te zijn. Zie je daarentegen niets wat nog rijdt >200k, dan is het ander verhaal. Als je dan een veiligheidsmarge neemt van misschien 50k en vervolgens de afstand die je zelf denkt te rijden met de auto ervan aftrekt heb je een heel redelijke schatting van max km-stand dat de risico waard is.
op zich geen onaardige redenatie, waren het niet dat mensen met auto's van 300k dus geen druk hadden om hem te verkopen, maar op dat moment toch de verkoop in knallen. Mijn vraag zou dan zijn, hoe vaak hebben ze in die 100k ervoor een reparatie gehad dat de emmer heeft doen overlopen om hem 'toch maar de deur uit te doen'.

Je verkoopt een 300K auto niet plotseling, als je blijkbaar bereid was om een hoge km auto te rijden.

Echter met auto's van 300+K vraag ik me af of de rubbers, schokdempers, lagers, stuurinrichting, pompen etc aan vervanging toe gaan zijn. Op zich allemaal vervangbaar maar het zijn wel kostenposten die makkelijk je jaarlijkse budget omhoogdrijven en het zijn helaas allemaal APK afkeur punten.
Een lage km-stand auto die wat ouder is vertrouw ik bij voorbaat niet. Ofwel gerommeld aan de teller, danwel enkel gebruikt voor slopende boodschappenritjes. Als het minder dan 10k/j gereden heeft loop ik er met grote boog omheen.
ik juist wel, ik maak bijvoorbeeld 12000km per jaar, maar voornamelijk snelweg. Weinig km's zegt niets of het een boodschappen wagen was of voor een forens die 15km van werk af woonde in bijvoorbeeld het oosten van het land.
Weet niet welke Golf dat exact was, maar Vialle is niet bepaald te spreken over de meeste blokken, dus niet gek dat het allicht problematisch was...
Ik was niet VAG specifiek, bij bijna alle merken en haar motoren is LPG een extra belasting waar het motorblok niet op gespecifieerd is.
Zeker niet als het niet fabrieksaf is gemonteerd; en dan nog zijn er vaak technische problemen met de injectie, de boordcomputer die het niet snapt, de pompen en verdampers, en andere kleine elektrische problemen. Dit staat nog naast de problemen m.b.t. de kleppen, koppakking en zuigerveren, naast dat LPG geen smerende werking heeft en benzine tot op zekere hoogte wel (loodvervangers).

Overigens valt of staat ook de aankoop op de onderhoudshistorie bij mij. Google de zwakke punten van de auto (iedere auto heeft die) en kijk of die in der loop van de tijd (preventief) vervangen/gerepareerd zijn. Dat geldt voor iedere occasion natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Seesar op 14-07-2014 21:14 ]

T60P Widescreen

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daarom kijk je dus ook op z'n lijst van bijvoorbeeld Vialle waar je ziet op welke auto's ze wel of geen garantie durven te geven op LPG gerelateerde motorproblemen. De rest van de halve of volledige onzin ga ik niet eens op in.. Als een auto met een klein motortje zo gezegd zo problematisch is dat je 'm nooit zou kopen met meer dan 100.000km waarom durven alle automerken dan wel tot 100.000km garantie te geven?

Nee niet elke auto is een eerste generatie Smart qua motor.

• Deveon
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:10:
[...]

Oh noes! Vergeet gelijk ook niet dat het budget van de auto niet eens hoger is dan van een vervangende benzinemotor, en dat het de onderkant is van de markt voor auto's op benzine :+

Laatste keer dat ik zoveel FUD bij elkaar zag was toen de Republikeinen Obamacare onderuit probeerden te halen :z
En jij denkt dat een G3 installatie geen meer waarde bied. Vertel me is waarom niet. Het is toch voordeliger..? Identieke auto zonder gas zal 100% zeker minder waard zijn, al is het alleen maar omdat er meer concurrentie is. Als de prijs gelijk is zal de benzine auto waarschijnlijk in betere staat zijn.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

GoldenSample schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:27:
Daarom kijk je dus ook op z'n lijst van bijvoorbeeld Vialle waar je ziet op welke auto's ze wel of geen garantie durven te geven op LPG gerelateerde motorproblemen.
das op zich een goede tip.
De rest van de halve of volledige onzin ga ik niet eens op in..
enlighten me, waarom is dit onzin, en welk statement van mij vind je onzin?

1. dat een kleine auto c.q. motor geen 1000kg moet trekken
2. dat ik een kleine motor boven de 100k zou mijden?
3. dat lpg meer slijt?

De kleine motortjes hebben het gewoon zwaarder en omdat over het algemeen e.e.a. lichter is uitgevoerd (minder ruimte en gewicht voor de versnellingsbak, ophanging, aandrijfassen etc) dus ook slijtage gevoeliger.

Ik zeg niet dat het rotzooi is, ik zeg wel dat over het algemeen een auto met kleine motor en alle andere bewegende onderdelen sneller versleten is dan een grotere auto; en voor mij persoonlijk ligt die grens rond de 100k.

Ik klus 10+ jaar aan mijn eigen auto's en zit veel op autofora. Dat maakt mij geen allesweter of een professional, maar geeft mij wel inzicht in algemene trenden van auto's versus kwaliteit, merk, prijs en grote van de motor. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

Ik persoonlijk verdiep mij helemaal in het type auto wat ik graag zou willen hebben, waarbij ik juist in mijn omgeving (vrienden/kennissen) de trend zie dat wanneer de olie op peil is, de banden er goed uitzien en het interieur pico-bello, dat het wel een goede auto moet zijn.

Maar goed, als jij dat onzin vind mag dat best.
Als een auto met een klein motortje zo gezegd zo problematisch is dat je 'm nooit zou kopen met meer dan 100.000km waarom durven alle automerken dan wel tot 100.000km garantie te geven?

Nee niet elke auto is een eerste generatie Smart qua motor.
Welk merken zijn dat dan, zoveel automerken zijn dat niet namelijk, en dus zeker niet 'alle'? En voor zover ik weet zitten daar wel allerlei strings attached aan zoals verplicht onderhoud bij de dealer (die vaak niet goedkoop zijn) of kleine lettertjes waarbij men onder die garantie kan uitkomen; bijvoorbeeld dat na 5 jaar die 100k vervalt; en dat is vaak onderdeel van het probleem; uitdroging van rubbers, afsluitngen etc zorgen voor het overmatig slijten van blok en randonderdelen zoals pompen etc.

Bijv de VW Lupo en Polo uit 2004 delen dezelfde transmissie; daar zit een bouwfout in en VW gaf een garantie van 100k of 5 jaar; echter de meeste lupo's en polo's rijden geen 100k in 5 jaar en dus maakten ze alsnog geen kans voor de garantie voor een fout ontworpen transmissie.

[ Voor 9% gewijzigd door Seesar op 14-07-2014 22:04 ]

T60P Widescreen

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Seesar schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:00:
[...]

das op zich een goede tip.

[...]

enlighten me, waarom is dit onzin, en welk statement van mij vind je onzin?

1. dat een kleine auto c.q. motor geen 1000kg moet trekken
Of je met een Mitsubishi Colt een caravan over de alpen moet trekken, tja misschien is het handiger om iets anders te zoeken wat een stabielere combinatie is. Het kan echter wel als je een klein caravannetje hebt.
Een aanhangertje naar de stort of naar campzone 3x per jaar door Nederland kan prima.
2. dat ik een kleine motor boven de 100k zou mijden?
Tja waar is dat op gebaseerd? Als je gewoon een goede auto zoekt welke geen bekende problemen heeft zie ik niet in waar het fout gaat.. En ja je hebt natuurlijk meer onderhoud maar dat is ook met een grote auto zo..
3. dat lpg meer slijt?
Dus zoek je een auto die er goed tegen kan en ja dat kan ook met een caravan en ja daar heb ik zat voorbeelden van gezien of zelf mee gereden zelfs.
De kleine motortjes hebben het gewoon zwaarder en omdat over het algemeen e.e.a. lichter is uitgevoerd (minder ruimte en gewicht voor de versnellingsbak, ophanging, aandrijfassen etc) dus ook slijtage gevoeliger.
Er komt natuurlijk ook minder kracht op, jij weet ook wel dat dat bij een grotere motor ook op elkaar afgestemd word. Of ben je vergeten dat bijvoorbeeld bij VW men ook gewoon verschillende DSG bakken heeft welke een ander maximum koppel hebben?
Ik zeg niet dat het rotzooi is, ik zeg wel dat over het algemeen een auto met kleine motor en alle andere bewegende onderdelen sneller versleten is dan een grotere auto; en voor mij persoonlijk ligt die grens rond de 100k.
Tja en de ander rijd het liefst een auto met max 700km omdat anders de tank leeg is. 8)7 Doen alsof een klein autotje met een klein motortje afgeschreven is met 100k km (of daar in de buurt komt) is bij 9 v/d 10 auto's onzin, grote onzin. Daar kun je met 25k km per jaar nog jaren mee vooruit normaal gesproken.
Ik klus 10+ jaar aan mijn eigen auto's en zit veel op autofora. Dat maakt mij geen allesweter of een professional, maar geeft mij wel inzicht in algemene trenden van auto's versus kwaliteit, merk, prijs en grote van de motor. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

Ik persoonlijk verdiep mij helemaal in het type auto wat ik graag zou willen hebben, waarbij ik juist in mijn omgeving (vrienden/kennissen) de trend zie dat wanneer de olie op peil is, de banden er goed uitzien en het interieur pico-bello, dat het wel een goede auto moet zijn.

Maar goed, als jij dat onzin vind mag dat best.
Kijk dan leg je natuurlijk mij gewoon woorden in de mond d:)b
[...]

Welk merken zijn dat dan, zoveel automerken zijn dat niet namelijk, en dus zeker niet 'alle'? En voor zover ik weet zitten daar wel allerlei strings attached aan zoals verplicht onderhoud bij de dealer (die vaak niet goedkoop zijn) of kleine lettertjes waarbij men onder die garantie kan uitkomen; bijvoorbeeld dat na 5 jaar die 100k vervalt; en dat is vaak onderdeel van het probleem; uitdroging van rubbers, afsluitngen etc zorgen voor het overmatig slijten van blok en randonderdelen zoals pompen etc.

Bijv de VW Lupo en Polo uit 2004 delen dezelfde transmissie; daar zit een bouwfout in en VW gaf een garantie van 100k of 5 jaar; echter de meeste lupo's en polo's rijden geen 100k in 5 jaar en dus maakten ze alsnog geen kans voor de garantie voor een fout ontworpen transmissie.
Speciaal daarvoor Kia geeft nu zelfs 7 jaar (en 150.000km) maar we hadden het hier verder over de kilometers en missers zie je overal bij elke auto. Zo rijd ik in een Peugeot waar eigenlijk een grote ontwerpfout in zit: elke 100 a 150k km de koppakking eigenlijk vervangen moet worden, tja dat zal je bij een bijna nieuwe auto niet hebben (minder dan 100k km). Echter als je het weet vervang je die koppakking gelijk bij je distributiewissel en valt 't in de kosten enorm mee, zeker als je het met de enorme afschrijving vergelijkt die je hebt als je 'nieuw' of bijna nieuw koopt.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

DropjesLover

Dit dus ->

Seesar schreef op maandag 14 juli 2014 @ 19:43:
[...]

Het is diesels van voor 2001, niet 2007. Althans volgens de website van Gemeente Utrecht, groot verschil

das echt bezopen, ik heb de kaart van de milieu zone eens bekeken, maar op deze manier mag je niet eens meer iemand afzetten op het C.S. Station in Utrecht; die weg valt net binnen de zone. Ook zou ik dus niet op bezoek kunnen gaan bij een aantal vrienden van me, echt absurd. O.V. rijdt niet altijd (snachts na feestje/diner)
Ik kreeg mooi een brief van de gemeente, en de mijne is uit 2002 :P
Incl slooppremie-aanbod van €1500, dat dan weer wel.

OT
Bedenk overigens ook wel, hoe meer opties, hoe meer er stuk kan gaan. En voor APK moeten alle systemen die op de auto zitten ook werken...

Overigens is het tegenwoordig zelden het blok dat overlijdt, meestal is het de rest van de auto. Elektrische contacten die niet meer goed werken, computers die in storing blijven vallen, en zeer eens met de stelling dat na een aantal jaar rubbers ed gewoon uitgedroogd zijn.

Persoonlijk zou ik dan, als je (tijd voor) een keuze hebt, gaan voor een jonge afstandsvreter. Maar die worden helaas allemaal rap geëxporteerd of zijn nog duur omdat ze "zo jong" zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 14-07-2014 23:03 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:07

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Renaultje diesel zonder trekhaak:

http://www.autotrader.nl/...olgorde-en-kilometerstand

Opel Astra H (heb hem gereden, rijdt best fijn)

http://www.autotrader.nl/...olgorde-en-kilometerstand

Ik heb geselecteerd op "Bovag (merk) dealer" en "cruise control", gesorteerd op km-stand. Krijg je best wel bruikbare opties.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deveon schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:40:
[...]

En jij denkt dat een G3 installatie geen meer waarde bied. Vertel me is waarom niet. Het is toch voordeliger..? Identieke auto zonder gas zal 100% zeker minder waard zijn, al is het alleen maar omdat er meer concurrentie is. Als de prijs gelijk is zal de benzine auto waarschijnlijk in betere staat zijn.
Meer concurrentie zegt nog niet zoveel. Het gaat puur om vraag vs aanbod, en zolang mensen nog indianenverhalen en FUD over LPG verspreiden zal de vraag lager zijn dan het spul inherent waard is, dus zullen de prijzen lager liggen - misschien niet lager dan benzine, maar wel lager dan benzine + inbouw LPG.

Dat betekent:
1) het is niet zinnig zelf LPG in te laten bouwen in een ouder 2e handsje.
2) je kunt alsnog een erg goede deal doen voor een auto op LPG zonder dat per definitie de LPG dood is.

Prijsverschil benzine <-> LPG lijkt bij de auto's die ik bekijk ongeveer EUR 250 te zijn. Dat is minder dan prijsverschil Randstad (waar ik woon) en Oost-Groningen. Dat scheelt ongeveer EUR 500. Ik ben dus goedkoper uit om naar Oost-Groningen te rijden en daar LPG te kopen dan hier benzine (bij gelijke km-standen, toeters+bellen en algehele toestand). En dan hebben we het dus nog niet over de veel goedkopere km-kosten.

Laten we duidelijk zijn: qua motor/rijeigenschappen ben ik een verstokte (ongeblazen) dieselfan. Mijn ideale auto is waarschijnlijk een Mercedes 240D/300D, al kan ik alles met de VAG 1.9SDI enorm waarderen en trouwens de PSA 1.5D/1.9XUD gevallen. Ik ben geen LPG-fan voor de rij-eigenschappen, puur voor de practische zaken oftewel kosten. En dat is inclusief onderhoud. Maar goed, zoals Golden Sample al aangaf, het staat je vrij daar anders in te staan. Graag zelfs, dat houdt de prijs voor ons lekker laag ;)

Oslik blyat! Oslik!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:12
Altijd goed voor veel reacties, zo'n 'wat voor auto raden jullie aan' topic
Onze wensen:
5-deurs
cruisecontrol

Ik heb eens opgezocht wat mijn eigen auto mag trekken, en dat blijkt 1100 kg te zijn. Rijdt 1 op 19, weegt 1045 kg en is er ook als vijfdeurs. In de afgelopen vier jaar 60.000 km mee gereden met brandstofkosten van 7 cent per km en 14 c/km aan onderhoud/mrb/verzekering.

Het gaat dan om een Peugeot 206 2.0 Hdi (diesel). Is er ook als (kleine) stationwagon. Dan heb je dus een flinke motor voor het betere trekwerk, die zonder caravan toch redelijk zuinig is. Het onderhoudsbudget lijkt me voor elke auto die je kiest te laag. Ik zit op +/- 1000 euro per jaar (waaronder distributieriem) en een set van 4 goede banden kost 500 euro. Tegelijkertijd bezuinig ik niet op onderhoud, dus als je insteek is dat hij maar 3 jaar mee moet gaan kan alles vast een stuk goedkoper.

Nadelen: cruisecontrol is alleen op de latere modellen geleverd.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kun je overigens ook in (laten) bouwen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt bij die 206 bij dat het erg comfortabel zit, zowel achter het stuur als achterin :)

Oslik blyat! Oslik!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

De combinatie kan gewoonweg niet Ik heb het uitgezet in vier 'hoofdeisen':

1) cruise-control
2) trekkracht(/haak)
3) zuinig
4) goedkoop

Het is een pick 3 verhaal:
- cc+trekkracht+goedkoop kan, maar dan heb je een ouwe slurpbak
- trekkracht + zuinig + goedkoop kan, dan heb je een basis-uitvoering van een auto, maar dan lever je in op je uitrusting, dus geen cc
- cc + zuinig + goedkoop kan opzich ook, maar dan heb je een klein boodschappenwagentje, 5-deurs of trekkracht is dan weer ver te zoeken

Deze vier basis-eisen lijken mij te hoog gesteld. Je zult er ééntje moeten inleveren, wil je alles, dan heb je typisch een modernere auto, en zul je meer moeten investeren.

Houd er ook rekening mee, dat des te meer er op een auto zit (airco, cc), des te meer er ook stuk kan gaan, wat je in je onderhoudspotje voelt.

Als je het geld hebt liggen, zou ik zeggen, koop een bak waar je blij van wordt. 1000 euro uitsparen om vervolgens drie a vier jaar zitten mokken omdat hij het een en ander te kort komt, of bij elke reparatie moeten denken 'vind ik dat hem nog wel waard', daar wordt je mijns inziens niet erg blij van.

Succes!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• -tom-562
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Het is ook maar net wat je onder zuinig verstaat. Ik vind 1:12 zuinig, tenminste, als je dan b.v. praat over een grote middenklasse auto (Mazda 626/Mazda 6 o.i.d.).
Maar goed, ik heb denk ik ook wel wat andere eisen aan een auto als de meeste mensen :P
Kijk, b.v. zoiets
http://www.autodealers.nl...3003/1789955/details.aspx
500 euro meer, maar dan rijd je wel wat anders dan zo'n klein klote koekblik :P, en zo'n ding loopt als je rustig rijdt ook 1:13/1:14 ofzo

Vaak bu'j te bang!

• Deveon
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://pic2.autoscout24.net/images/325/365/0254365325001.jpg
Audi A2 (als voorbeeld)

Al zijn ze erg lastig te vinden met Cruise Control.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deveon schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 11:58:
[afbeelding]
Audi A2 (als voorbeeld)

Al zijn ze erg lastig te vinden met Cruise Control.
Leuke, uitermate zuinige auto's, maar:

1) ongelofelijk duur voor wat je krijgt.
2) de zuinigste versies hebben brakke versnellingsbakken die te vaak overlijden.

Op zich, als ik geen rekening hoefde te houden met aanschafprijs en onderhoud, zou ik een A2 1.2TDI 3L zo ongeveer als ideale compromis tussen verbruik en comfort beschouwen. Maar dat zijn wel twee forse dingen om geen rekening mee te houden ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Deveon
  • Niet online
De 3L moet je eigenlijk juist niet hebben. Er zitten veel unieke (lees: dure) onderdelen in waardoor je veel kwijt ben aan het onderhoud. Naast dat de 3L niks mag trekken en al een eis mist. Degene die ik link is inderdaad wat prijzig (en ook al verkocht), maar een van de weinig met Cruise Control.

Eigenlijk klopt het verhaal van EMP gewoon precies. 3/4 kan, 4/4 niet.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
zijn imo maar 2 opties.

diesel is: renault clio dci 82pk (licht, zuinig, voldoende sterk, niet al teveel kuren, 1 op 20 makkie)
benzine is: mitsubishi carisma gdi (goedkoop, groter, luxer, betrouwbaar, heb ik zelf toevallig 1 op 16/17 is te doen)

Astra,golf, skoda allemaal veel te zwaar, overpriced of niet betrouwbaar.
franse andere types veel problemen.

ander japans zou ook nog kunnen, maar dan is het of klein en niet luxe.
of groter en niet zuinig of te duur.

[ Voor 31% gewijzigd door Powrskin op 15-07-2014 14:05 ]

Nukezone FTW

• Ardana
Sow, we zijn een auto rijker: http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c3/11856861

Allereerst: dank aan iedereen hier voor de tips, en vooral het erop wijzen dat we véél beter 'n diesel konden nemen. We hebben eens gerekend, en dat bleek idd zo.

C3, diesel, verbruik 1 op 23, gewicht 997, uit 2004, 167k op de teller, APK tot mei 2015, trekhaak met trekkracht tot 1175kg, cruisecontrol en een shitload aan opties. Proefrit gehad, op de brug gezet, monteur mee van "Mijnautocoach". Bij de test kwam eruit dat de achterbanden verkeerd om op de velg zaten en dat de linker-voorrem een beetje aan liep, daarnaast was het onderhoudsboekje niet aangevuld met de laatste beurt (olie + filter vervangen, door deze verkoper/garage). Voor de rest was de auto prima: misschien dat de uitlaat over 'n (paar) jaar vervangen moet worden (is de originele uitlaat) en distributieriem moet vervangen worden bij 240k.

Met inruil van onze Cuore (wat móet die vent ermee, ding is echt gaar. Naja, whatever floats his goat) en bovenstaande puntjes (rem + banden + NAP + boekje invullen) repareren € 3.500 betaald :) Vrijdag mogen we 'm ophalen! (Kosten van Mijnautocoach: € 295).

Wij zijn bij!

stonden trouwens bést leuke auto's, allemaal 2e hands, maar volgens mij was de gemiddelde prijs verder 40k+, dikke Audi's, BMW's, Volvo's, Porches. Aan de muur foto's van gave Masserati's, Ferrari's, en nog veel meer leuks dat hij kennelijk in z'n garage heeft gehad - en langs de muur stond een trike voor snorvliegen, én hij had een stijg- en landveldje achter z'n huis :)

Aanvulling:
* We gaan géén caravan ermee trekken, enkel (geremde) aanhangers.
* Bestuurder heeft een E-rijbewijs, dus we mogen idd trekken tot 1175.
* NAP bleek eenmalig fout te zijn ingevuld: in 2006 heeft hij een half jaar bij een verkoper gestaan en bij de eerste keer is de km stand op 18.832 ingevuld (lees/schrijffout), ipv 18.232, wat bij nog 4 NAP-opgaves in dat half jaar is gezet. De verkoper gaf aan dat dit te corrigeren is bij NAP en dat hij dit gaat doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Ardana op 16-07-2014 00:06 ]

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:12
Gefeliciteerd met de aankoop! Toch een leuke Frans diesel uit het B-segment geworden, niks mis mee wat mij betreft. Wel flauw (voor mij) dat Citroen in dat jaar in de C3 al cruise-control inbouwde, en Peugeot in de 206 niet :)

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Nice, ik hoop dat je er veel plzier van gaat hebben!

T60P Widescreen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dj1981 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 00:14:
Gefeliciteerd met de aankoop! Toch een leuke Frans diesel uit het B-segment geworden, niks mis mee wat mij betreft. Wel flauw (voor mij) dat Citroen in dat jaar in de C3 al cruise-control inbouwde, en Peugeot in de 206 niet :)
Dat is natuurlijk beetje appels en peren, op zich delen ze veel onderdelen, maar de 206 was al een vrij 'oud' model op dat moment terwijl de C3 net nieuw was. Bovendien is het een zwaardere auto, wat juist door meer toeters en bellen komt.

Iig practisch, zuinig en comfortabel ding, dus prima keuze zo te horen :)

Oslik blyat! Oslik!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Goed dat jullie toch iets meer hebben uitgegeven. Is belangrijker om een aantal jaar fijn te rijden dan om een paar honderd euro te besparen.

Leuk bakkie!

[ Voor 85% gewijzigd door EMP op 17-07-2014 10:51 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Deveon
  • Niet online
Ten eerste gefeliciteerd!
Ardana schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 23:44:
Ten tweede: Rijbewijs E heeft (wettelijk) geen invloed.
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.
Bron: Rijksoverheid.nl

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-11 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ach ja, het aloude devies is en blijft:

Groot
Zuinig
Goedkoop

Pick any 2.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Seesar schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:00:
Maar de auto weeg ook minder...

Mijn ouders hebben de lichts gemotoriseerde Laguna, met een 1.8 benzine motor, 95pk. Op 1290kg.
280k op de teller en rijdt nog steeds prima...

Mijn vrouw heeft een Clio 1.2 met 75pk. Op 880kg.
220k op de teller en rijdt nog prima...

Welke moet harder werken volgens jou? 95pk om 1290kg te bewegen of 75pk om 880kg te bewegen?
Voor jou kan die grens daar prima liggen, maar dat maakt een blok niet versleten...
Ardana schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 23:44:
Sow, we zijn een auto rijker: http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c3/11856861

Allereerst: dank aan iedereen hier voor de tips, en vooral het erop wijzen dat we véél beter 'n diesel konden nemen. We hebben eens gerekend, en dat bleek idd zo.

C3, diesel, verbruik 1 op 23, gewicht 997, uit 2004, 167k op de teller, APK tot mei 2015, trekhaak met trekkracht tot 1175kg, cruisecontrol en een shitload aan opties. Proefrit gehad, op de brug gezet, monteur mee van "Mijnautocoach". Bij de test kwam eruit dat de achterbanden verkeerd om op de velg zaten en dat de linker-voorrem een beetje aan liep, daarnaast was het onderhoudsboekje niet aangevuld met de laatste beurt (olie + filter vervangen, door deze verkoper/garage). Voor de rest was de auto prima: misschien dat de uitlaat over 'n (paar) jaar vervangen moet worden (is de originele uitlaat) en distributieriem moet vervangen worden bij 240k.

Met inruil van onze Cuore (wat móet die vent ermee, ding is echt gaar. Naja, whatever floats his goat) en bovenstaande puntjes (rem + banden + NAP + boekje invullen) repareren € 3.500 betaald :) Vrijdag mogen we 'm ophalen! (Kosten van Mijnautocoach: € 295).

Wij zijn bij!

stonden trouwens bést leuke auto's, allemaal 2e hands, maar volgens mij was de gemiddelde prijs verder 40k+, dikke Audi's, BMW's, Volvo's, Porches. Aan de muur foto's van gave Masserati's, Ferrari's, en nog veel meer leuks dat hij kennelijk in z'n garage heeft gehad - en langs de muur stond een trike voor snorvliegen, én hij had een stijg- en landveldje achter z'n huis :)

Aanvulling:
* We gaan géén caravan ermee trekken, enkel (geremde) aanhangers.
* NAP bleek eenmalig fout te zijn ingevuld: in 2006 heeft hij een half jaar bij een verkoper gestaan en bij de eerste keer is de km stand op 18.832 ingevuld (lees/schrijffout), ipv 18.232, wat bij nog 4 NAP-opgaves in dat half jaar is gezet. De verkoper gaf aan dat dit te corrigeren is bij NAP en dat hij dit gaat doen.
Mooie bak, gefeliciteerd!
Deveon schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 11:22:
Ten tweede: Rijbewijs E heeft (wettelijk) geen invloed.
Huh, je mag toch geen dubbelasser op je B rijbewijs trekken?
Sowieso geen aanhanger met eigen kenteken toch?

Youtube: DashcamNL

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:07
@ TS: op AutoTrack.nl heb je - voor zover ik weet als enige autosite van Nederland - een complete faceted search waarmee je precies kunt zoeken op jouw eisen/wensen:

Deze zoekopdracht
... subset met trekhaak erbij
... subset die op G3 rijdt
... of alleen de ultra-zuinige auto's
G3 én trekhaak levert momenteel geen resultaten op, dus kom je toch snel uit bij benzine.

De trick zit 'm in de optie uitgebreid zoeken, daar kan je alles opgeven :)

[ Voor 26% gewijzigd door _eXistenZ_ op 17-07-2014 12:50 ]

There is no replacement for displacement!

Pagina: 1