Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

FTP toegang users op enkel een map

Pagina: 1
Acties:

• vdlindenmark
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 15:16
Beste,

Al een aantal avonden probeer ik het volgende:
Ik beheer een aantal websites die ik graag automatisch een backup wil laten maken naar mijn raspberry thuis via FTP. Opzich gaat dat prima via het pi account.

Echter wil ik graag per website een eigen user hebben die ook enkel in zijn eigen mapje op een van mijn aangesloten harde schijven kan schrijven.
Hier raak ik vast.

Ik heb al van alles geprobeerd voornamelijk met vsftpd, op een gegeven moment had ik het wel voor elkaar dat als je connect met een account je gelijk in het betreffende mapje komt, maar nog steeds kun je dan de andere mappen bekijken.

Toen ik bij vsftpd de # bij chroot_local_user=YES weghaalde (wat ik sommige how to's moest) krijg ik steeds de foutmelding: (Error -203: miscellaneous error occurred while trying to login to the host).
Ook op mijn pi account.

Kan iemand mij verder helpen?
Ik zou graag willen dat het pi account overal bij kan, en bijvoorbeeld user website1 kan alleen bij /backup/websites/website1/. user website2 kan alleen bij /backup/websites/website2/ etc etc.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,
Mark

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Kijk in het logbestand waarom je die error krijgt. Dat staat waarschijnlijk in /var/log/

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk dat dit, buiten dat je een Rpi gebruikt weinig te maken heeft met het EL subforum. Wellicht beter op zijn plek binnen Netwerken. Al kan het zo zijn dat er qua FTP software en configuratie nog weer ergens anders meer kennis zit, maar daar heb ik weer geen verstand van :Y)

• vdlindenmark
_ferry_ schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:20:
Ik denk dat dit, buiten dat je een Rpi gebruikt weinig te maken heeft met het EL subforum. Wellicht beter op zijn plek binnen Netwerken. Al kan het zo zijn dat er qua FTP software en configuratie nog weer ergens anders meer kennis zit, maar daar heb ik weer geen verstand van :Y)
Dank, ik kun zelf niet heel duidelijke en subforum kiezen en heb daarom via de zoekfunctie gezocht op raspberry en kwam enkele topics in het EL subforum tegen. Vandaar dat ik hem daar geplaatst had.
Cassettebandje schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 07:12:
Kijk in het logbestand waarom je die error krijgt. Dat staat waarschijnlijk in /var/log/
Door in te loggen via sftp kan ik nog wel bij de ftp komen (indien dus chroot_local_user=yes aan staat). In var/log wordt geen bestand gewijzigd als ik probeer in te loggen en de 203 error krijg. Er wordt wel een bestand gewijzigd als ik inlog met sftp. Een error is dus niet aanwezig in een van de vele log bestanden helaas.

EDIT [22:51]: Zojuist opnieuw raspbian geïnstalleerd, compleet kale installatie dus. Gelijk vsftpd geïnstalleerd en een aantal dingen waaronder chroot geactiveerd. Vervolgens via ftp proberen in te loggen met user pi. Weer hetzelfde probleem...

[ Voor 39% gewijzigd door vdlindenmark op 12-07-2014 22:52 ]

• vdlindenmark
Ik ben aantal stappen verder. Onderhand heb ik een nieuwe installatie gedaan met het volgende in /etc/vsftpd.conf ingesteld:
anonymous_enable=NO
local_enable=YES
write_enable=YES
local_umask=022
chroot_local_user=YES

Als ik nu inlog met user1 dan krijg ik de foutmelding: 500 OOPS: vsftpd: refusing to run with writable root inside chroot()

De volgende stappen onderneem ik dan:
sudo chmod a-w /home/user1

Nu kan ik wel inloggen maar nog niks doen. Om dit op te lossen doe ik:
sudo chmod 777 /home/user1

Nu kan ik alles doen in deze map. Als ik nu uitlog en weer wil inloggen krijg ik overigens weer dezelfde foutmelding. Dan moet ik eerst sado chmod a-w /home/user1 weer doen en dan weer sudo chmod 777 /home/user1

Wie kan mij hiermee helpen door dit zo in te stellen dat de rechten kloppend zijn waardoor in in kan loggen en direct alles kan.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Ik heb helaas nog niet zoveel verstand van Linux, maar ik denk graag mee.
Dit misschien iets? http://www.cyberciti.biz/...their-home-directory.html
Pagina: 1