Toon posts:

BBG basissysteem juni - maar 3.19GB RAM beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor een PC voor mijn ouders het advies in de BBG voor juni gevolgd; namelijk het basissysteem met volgende onderdelen.

MSI A78M-E45 moederbord
AMD A8-6600K processor
G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM geheugen (2x 2GB)
CRUCIAL MX100 256GB SSD

Alles werkt prima enkel het RAM geheugen wordt maar deels gevonden bij systeemeigenschappen: 3.19 ipv 4GB terwijl er wel degelijk staat dat er 4GB geinstalleerd is (ook in BIOS).

Windows versie is Windows 7 SP1 64bit.

Kennelijk is dit een vaker terugkerend probleem maar tot op heden heb ik nog geen oplossing gevonden.

Reeds ondernomen acties (na advies via diverse topics online):
* BIOS update naar laatste versie
* controle BIOS settings (geen 'memory remapping' optie gevonden)
* maximaal geheugen ge-unchecked bij geavanceerde startopties in systeemconfiguratie

Ik lees ook wel eens dat de APU een deel van de RAM voor zijn rekening neemt maar dit vind ik niet terug als ik dxdiag laat lopen.

Graag advies.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:56
Je hebt geen losse video kaart, waar denk je dat de APU zijn geheugen vandaan moet halen ?

kijk eens goed in de bios, waarschijnlijk kan je daar het een en ander instellen.

Maar je geeft aan dat je enkele dingen hebt geprobeerd aan de hand van andere topics, waarom dan weer een nieuwe maken waar je waarschijnlijk het antwoord al weet.

[ Voor 32% gewijzigd door SpiriTNL op 11-07-2014 20:08 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-12 22:19
3,2 is precies het maximale RAM wat een 32-bit OS aan kan, weet je zeker dat je de 64-bit versie hebt geïnstalleerd.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Het betreft wel degelijk de 64 bit versie van Windows. Dit is meermaals gecontroleerd.

De BIOS heb ik ook al verschillende malen volledig gecontroleerd maar hier vind ik niets terug wat ik kan instellen om dit op te lossen.

Dit is mijn eerste topic waar ik deze vraag stel. Ik verwees naar andere topics op internet waar andere mensen met hetzelfde probleem zaten.

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12 15:09

Leejow(saait)

Blater

Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:36:
De BIOS heb ik ook al verschillende malen volledig gecontroleerd maar hier vind ik niets terug wat ik kan instellen om dit op te lossen.
Hoeveel geheugen wordt er door je APU gebruikt? Het kan namelijk niet zo zijn dat je geen dedicated GPU gebruikt maar wel je volledige capaciteit werkgeheugen overhoudt.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-12 11:50
Zoals hierboven al aangegeven is is er niets aan de hand omdat het geheugen door de APU wordt gebruikt. In de BIOS kun je meer of minder aanwijzen, het is allen lastig te zeggen hoe dit heet omdat het in de praktijk vaak voorkomt dat er verschil zit in benaming van verschillende fabrikanten of zelfs tussen BIOS versies of moederbord type van dezelfde fabrikant.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Pagina: 1