Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAULT-TEC
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 17:59

VAULT-TEC

VAULT-TEC is calling!

Topicstarter
als ik notebookcheck moet geloven moet mijn kaart de 775 MHz (825 MHz Boost) aantikken.. maar als ik in GPU-z kijk tikt mijn kaart maar 400Mhz aan, terwijl mijn intel HD veel hoger aantikt tot de 800Mhz..? hoe verander ik dit?

Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/14/07/11/48n.png
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/14/07/11/bek.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die kloksnelheid is dynamisch en afhankelijk van belasting. Wanneer de kaart niet of nauwelijks wordt belast klokt deze zichzelf terug om stroom te besparen. Net zoals processoren al jaren doen en GPUs ook al enkele generaties.

In jouw specifieke geval lijkt de Radeon nu zelfs volledig uitgeschakeld te zijn. De kloksnelheid bedraagt immers 0 MHz, of GPU-Z maakt daar een uitleesfout. De default clocks zijn de snelheden die hij standaard loopt op de desktop.

De Intel GPU draait overigens op 200MHz op dit moment, niet op 800MHz. Het geheugen er van tikt op 800MHz, wat weer mogelijk afhankelijk is van je RAM aangezien deze daar gebruik van maakt. DDR3 1600 toevallig?
Tevens zou de Intel GPU onder belasting mogelijk zijn kloksnelheid verhogen tot 350MHz geloof ik.

Zet eens een benchmark aan en log de kloksnelheid. Dat kan makkelijk door GPU-Z in de achtergrond te laten draaien met de Sensors tab open. Dan zou de kloksnelheid tijdens het draaien van een grafisch zware benchmark of game omhoog moeten springen naar de snelheid die je verwacht.
Controleer ook of je de Radeon mogelijk nog in moet schakelen. Kan zijn dat dit softwarematig automatisch gebeurd, maar het kan ook zijn dat de Intel GPU geforceerd staat en de Radeon uit.

Lees je zeker even in in de werking van alles. Want ik denk dat je je zorgen maakt om niks, maar meten is weten. Je kunt iig aan de slag nu denk ik?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAULT-TEC

VAULT-TEC

VAULT-TEC is calling!

Topicstarter
bedankt voor je snelle reactie! nou weet je wat het ook is.. als ik Sims 3 aan heb staan met alle uitbreidingen en ingeplugt op het stroom.. dan tikt die nog 300Mhz aan.. en de Radeon staat dan wel aan want de textures in het spel zijn dan niet meer blurry wat die dan wel met de Intel kaart heeft.. dus dat snap ik niet echt, ik zal zo eens een foto posten als Sims 3 aan staat en mijn laptop ingeplugt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Sims3 is volgens mij ook niet zo zwaar. Hoe is de performance op dat moment? Als die gewoon goed is dan kan die Radeon het gewoon af met een vinger in zijn neus en klokt hij daarom niet naar zijn maximale snelheid. Met andere woorden: geen probleem.

Ga eens meten met die Sensors tab open op de achtergrond en kijk wat de kloksnelheid doet. Let ook eens op de GPU load, want als die niet hoog is dan zal de kaart niet omhoog klokken omdat het niet nodig is.
En wil je hem eens pushen, pak er dan eens een benchmark of grafisch zwaarder spul bij. Bijvoorbeeld FurMark of een 3DMark.
Ga dus vooral eens experimenteren en meten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 11-07-2014 17:46 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAULT-TEC

VAULT-TEC

VAULT-TEC is calling!

Topicstarter
de performance is wel oke.. minder dan die op mijn oude NVidia Geforce 9800GT was, alleen als ik randen zachter een tikkie hoger zet dan gemiddeld in de sims dan begint het spel wel een beetje te haperen.. de GPU load schiet wel omhoog, ookal zet ik m op max, blijft ie wel eens staan op de 300Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAULT-TEC

VAULT-TEC

VAULT-TEC is calling!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i1126.photobucket.com/albums/l615/DENNUSZSIMS3/Naamloo24s.jpg~original

zoals je ziet is mijn laptop ingeplugt en staat Sims 3 aan..

v - hij is nu aan het updaten via origin dus kan het spel nu niet meer aanzetten maar zal zodirect kijken!

vv- ja volgens mij wel, maar die kaart is ook inmiddels een paar jaar oud haha.. zit in m'n oude game laptop, dit is maar zo'n budget Dell laptopje haha, voor de rest ben ik er wel tevreden mee! alleen het enige nadeel is dat dit een hybride is.. maarja dat zijn er nu heel veel tegenwoordig

[ Voor 45% gewijzigd door VAULT-TEC op 11-07-2014 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

Stel Sims3 eens in op windowed mode en tab dan eens terug naar GPU-Z ;) . Veel fullscreen games 'pauzeren' als je wegtabbed waardoor de GPU/CPU load plots weer omlaag schiet.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 11-07-2014 19:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:35

two

Is de 9800GT niet sneller dan een 8670M? Dat denk ik namelijk van wel.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:05

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Dat denk ik niet...
9800 Gt
HD 8670

Edit: dat was geen M serie deze wel slechts 64 B interface :F

[ Voor 27% gewijzigd door evilweed op 11-07-2014 19:46 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De 9800GT is wel degelijk sneller als de HD8670M mogelijk niet in moderne games, maar Sims3 is onderanderen al wat ouder.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 11-07-2014 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:05

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

D4NG3R schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:43:
[...]

De 9800GT is wel degelijk sneller als de HD8670M mogelijk niet in moderne games, maar Sims3 is onderanderen al wat ouder.
Oefff je was sneller als ik _/-\o_

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Stimela schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:06:
zoals je ziet is mijn laptop ingeplugt en staat Sims 3 aan..
Nee Sims 3 draait niet en je kan beter het sensors tabblad gebruiken. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAULT-TEC

VAULT-TEC

VAULT-TEC is calling!

Topicstarter
ahjaaa... in windowed mode zit die nu wel op 975MHz! ^^

alleen nou heb ik een probleempje met het spel.. ik weet hoort hier niet echt thuis maar dit lijkt me meer ook een videoprobleem?

Afbeeldingslocatie: http://i1126.photobucket.com/albums/l615/DENNUSZSIMS3/Naamloo214124.jpg~original
alleen ingame ziet het er wel prima uit & bomen zien er raar uit in de buurt..
Afbeeldingslocatie: http://i1126.photobucket.com/albums/l615/DENNUSZSIMS3/Naamloos-15.jpg~original

kan dit aan mijn kaart liggen? alleen deed hij dit eerst nooit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Even voor de duidelijkheid trouwens: Ook fullscreen draait die gewoon op 975Mhz, echter zie je dit niet terug als je wegtabbed.

Deze problemen had je eerder niet, op je 9800GT of gewoon op deze laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAULT-TEC

VAULT-TEC

VAULT-TEC is calling!

Topicstarter
problemen zijn alweer verholpen.. lag aan de verkeerde instellingen in Catalyst.. maar nou is het weer goed haha!

ja dat wel dat die op fullscreen daar ook op draait.. maar als ik op de windows toets drukte pauzeerde het spel en liep die weer terug naar 0-300Mhz en in de windowmode niet.. dus vandaar haha! ^^
Pagina: 1