[433Mhz] Waar antenne solderen op printplaat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Ik heb hier een draadloze deurbel waar ik een externe antenne op wil maken. Ik weet alleen niet goed waar ik de antenne (een 17,3cm koperdraad ivm 1/4 golflengte van 433Mhz) op moet aansluiten.

Bij de verzender zit er wel een lus op de printplaat, maar daar weet ik niet op welk punt ik de antenne moet aansluiten (en moet ik de lus dan doorsnijden?)

Bij de ontvanger heb ik echt geen flauw idee waar ik een antenne zou kunnen bevestigen.

Ontvanger is gebaseerd op PT8A978BLWE, de zender op de PT8A977BPE.
Torretje op de zender is een 'S9018' wat een AM/FM-amplifier is.

Voorkant zender:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/k59Otv5vltVGumisPLuouwBR/thumb.jpg
Klik voor groot formaat

Achterkant zender:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/exx0a9T7GTlart0TEyQ4NXjH/thumb.jpg
Klik voor groot formaat

Voorkant ontvanger:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bF6dakQaoZ0SYlIvQoUhnjqS/thumb.jpg
Klik voor groot formaat

Achterkant ontvanger:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KVJ6TXYPAgou26zZ4L0uz6Yk/thumb.jpg
Klik voor groot formaat

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2014 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Teken d'r ff een schema van zou 'k zeggen?

Zoveel onderdelen zijn het niet, is denk ik wel de moeite waard..

Lijkt me dat een antenne aan de zender handiger is dan aan de ontvanger i.v.m. eventueel alleen maar versterken van ontvangen verstoringen, terwijl dat bij het zenden geen issue is gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Voorbeeldschema staat in de datasheet, maar mijn printplaat is toch net wat anders.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PxQjLgw4ldLTs6pHpUInMujW/full.png
Niet-belangrijke dingen weggeknipt

Eigenlijk hangt in beide schema's de antenne aan de uitgang/ingang van de versterker-tor. Maar op het printplaatje zit het vaak met een weerstand/condensator e.d. nog weer aan de plus-lijn en allemaal andere punten.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Zender:
Probeer de antenne op het soldeerpunt onder de Y van "YL-732C-2"
Eventueel kun je ook het begin of het eind van deze printbaan proberen, net wat beter werkt.
Die printbaan is een soort van primitieve halve loop antenne, maar die is lastig uit te schakelen. De weerstand naar de + die is belangrijk. Eventueel kun je wel proberen de printbaan vlak na die weerstand door te snijden, maar ik weet niet zeker of dat helpt of juist niet.

Ontvanger:
Volgens mij zit daar helemaal geen antenne op :?
Soldeer antenne aan die grote rode spoel, de pin die meer in de hoek van de print zit.

[ Voor 33% gewijzigd door Ploink op 11-07-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks! Zal het morgen even proberen :)

Antenne op de zender is idd nog wel herkenbaar, maar ontvanger zat ik ook al te zoeken. Kon het niet ontcijferen.

Edit: Het lijkt te werken, het bereik is er iig niet minder op geworden voor zover ik kan oordelen.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die van de ontvanger heb ik er weer af gehaald, bereik leek daardoor slechter te worden (op 2 meter afstand werkte het ineens niet meer).

Qua bereik lukt het nu net, maar iets beter zou mooi zijn. Iemand nog tips? Zit nog te twijfelen of ik de loop op de zender PCB doorsnijd zoals Ploink voorstelde.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Zo te zien heeft die oranje spoel een ferriet kern die je kan verdraaien en daarmee kun je hem tunen om de antenne in resonantie te krijgen. Ik denk dat die spoel zelf als antenne werkt als je er geen touwtje aan soldeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hmmm ik vind het een beetje eng om daar aan te gaan draaien. Is het niet zo dat ik de boel daarmee verkloot en het niet weer goed krijg :P ? Dat is mijn ervaring meestal met dat soort spoeltjes.

Heb geen scoop ofzo hier staan, dus echt feedback heb ik ook niet (ja zender ingedrukt houden tot de ontvanger reageert)...

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2014 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
Ik had zo'n bel van de Action, op 2-3 meter deed hij het prima maar daarna was het wel afgelopen :').
Heb toen een elastiek om de zender gedaan (zodat hij continu aanstaat) en toen de ontvanger afgestemd door aan de trimpot te draaien. Door steeds een beter verder te lopen kon ik het bereik verder afstemmen, op een gegeven moment zat ik op 30 meter :D. Zorg wel dat je een trimpot-adjuster van plastic hebt, of maak er een van een lucifer oid. Een gewone schroevendraaier gaat niet werken.

P.S. Lijkt het nou net alsof je zender op "D" staat en je ontvanger op "E"?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks :) Moet zeggen dat hij het hier wel wat beter doet. Zonder modificaties kwam ik al wel op 5-7 meter (inclusief achter een dikke dubbelsteens wand houden). Met draad op de zender lukt het nu vanaf beneden in de hal ook wel (aantal muren en betonnen vloeren ertussen). Maar het is nog niet 100% betrouwbaar, heb het getest terwijl m'n vriendin boven was, en ik beneden, en soms moest ik nog een keer drukken. Dat zou ik graag wat beter willen.

Zal eens kijken of ik de ontvanger kan tunen op die manier. Trimpot afstellen met plastic ipv metaal wist ik al, al aantal keer gelezen van mensen die de hele boel hadden ontregeld met hun metalen schroevendraaier. Ook wel logisch duh! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ik dacht dat je met A t/m E de frequentie kon kiezen (op zowel zender als ontvanger), maar dat is dus niet zo? Ik wou er eerst ook een losse antenne aanhangen, maar na het afstellen was dat dus compleet overbodig.
edit:
Net even gekeken, mijn zender is de YL-732B.

[ Voor 12% gewijzigd door Puch-Maxi op 13-07-2014 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee A t/m E zijn de uitgangen :) Het is een chipje met normaalgesproken meerdere functies, voor in een RC-auto (dus links, rechts, vooruit etc.).

Hier wordt echter alleen 'Left' gebruikt. Ik heb al geprobeerd om aan beide kanten de doorverbinding weg te halen bij 'D' en bij 'E' te plaatsen, en dat werkt ook gewoon :P

Met extra schakelaars kan ik dus extra kanalen bedienen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Komt dat dan niet op hetzelfde neer? Als je twee van deze bellen hebt (achterdeur/voordeur) Dan kun je de eerste toch op 'A' zetten en de tweede op 'B', Zodat de twee bellen niet tegelijk afgaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klopt :) Dat instellen kun je (normaalgesproken >:) ) echter niet zelf doen, is met een soldeerverbinding in de fabriek gedaan :p

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2014 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Helaas is het bereik niet genoeg. Heb het net getest en in m'n huiskamer gaat het prima, maar vanuit de brievenbus is te ver. De brievenbus is een metalen box met aluminium klep, dus dat helpt ook niet mee.

Op Circuits Online geven ze als optie om het circuit opnieuw te bouwen volgens de datasheet, en dan met een 50 Ohm LPF en een 70cm dipool. Helaas is het zelf even een nieuw printje bouwen mij te hoog gegrepen. Heeft iemand nog ideeën die voor een leek makkelijker uit te voeren zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik verwacht zeer binnenkort 2 van deze tranceivertjes
Pagina: 1