Voor m'n werk doe ik wat met Linux, en ik heb regelmatig een workshop of een opleiding waarbij het fijn is als ik een laptop heb die wat (Linux) VM's kan draaien. Dat is ook meteen het hoofdoel van een nieuwe laptop, al het andere dat ik doe lukt nog steeds prima op m'n oude macbook air, dus dat gaat op elke laptop die je nu kunt kopen ook wel lukken. Budget heb ik voor mezelf op maximaal 1000 euro gesteld. Gooi er nog wat persoonlijke voorkeuren tegen aan, en ik kom op het volgende lijstje:
- minimaal 8G geheugen
- minimaal 500G hdd
- mogelijkheid tot bijplaatsen ssd (bij voorkeur niet door het vervangen van dvd speler)
- 1920x1080
- 15 inch scherm
Hiermee kom je al snel uit bij de mainstream laptop uit de BBG van juni 2014, de Acer Aspire v5 573g 7450121taii. Die voldoet op alle punten, en alhoewel ik ook naar de Asus N550 serie heb gekeken, geeft het vrije msata slot in de Acer de doorslag.
Maar nu kijk ik vandaag in de pricewatch, en lijkt die Acer niet meer leverbaar te zijn. Er zijn wat alternatieven. Eentje daarvan lijkt er nieuw en heeft een hybride hdd. Die lijkt me voor mij geen optie, aangezien ik er een dualboot van wil maken met Linux distro's op de nog in te bouwen sssd.
Effectief wordt mijn keuze dan:
acer-aspire-v5-573g-74508g1takk
- 8G geheugen, niet uitbreidbaar
- GT720M video kaart
- core i7-4500U
acer-aspire-v5-573g-54208g50aii
- 8G geheugen, uitbreidbaar tot 12
- GT750M video kaart
- core i5-4200U
Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu alleen maar naar i7 systemen heb gekeken. Wat ik me vooral afvraag, is of ik veel voordeel ga hebben van een i7 ten opzichte van een i5 als het om het draaien van VM's gaat (en dan met name in testopstellingen). Ik neig nu naar het i5 systeem, maar omdat ik me de afgelopen 8 jaar alleen maar met macbooks heb bezig gehouden, hoor ik graag meningen van mensen met meer verstand van zaken.
- minimaal 8G geheugen
- minimaal 500G hdd
- mogelijkheid tot bijplaatsen ssd (bij voorkeur niet door het vervangen van dvd speler)
- 1920x1080
- 15 inch scherm
Hiermee kom je al snel uit bij de mainstream laptop uit de BBG van juni 2014, de Acer Aspire v5 573g 7450121taii. Die voldoet op alle punten, en alhoewel ik ook naar de Asus N550 serie heb gekeken, geeft het vrije msata slot in de Acer de doorslag.
Maar nu kijk ik vandaag in de pricewatch, en lijkt die Acer niet meer leverbaar te zijn. Er zijn wat alternatieven. Eentje daarvan lijkt er nieuw en heeft een hybride hdd. Die lijkt me voor mij geen optie, aangezien ik er een dualboot van wil maken met Linux distro's op de nog in te bouwen sssd.
Effectief wordt mijn keuze dan:
acer-aspire-v5-573g-74508g1takk
- 8G geheugen, niet uitbreidbaar
- GT720M video kaart
- core i7-4500U
acer-aspire-v5-573g-54208g50aii
- 8G geheugen, uitbreidbaar tot 12
- GT750M video kaart
- core i5-4200U
Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu alleen maar naar i7 systemen heb gekeken. Wat ik me vooral afvraag, is of ik veel voordeel ga hebben van een i7 ten opzichte van een i5 als het om het draaien van VM's gaat (en dan met name in testopstellingen). Ik neig nu naar het i5 systeem, maar omdat ik me de afgelopen 8 jaar alleen maar met macbooks heb bezig gehouden, hoor ik graag meningen van mensen met meer verstand van zaken.
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA