Toon posts:

Raid ontkoppelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb kortgeleden een SSD schijf gekocht en daarop Windows 7 geïnstalleerd. De oude systeem schijf heb ik weer terug geplaatst. Nu blijkt dat deze is ingesteld op RAID.
Deze schijf zou ik willen gaan gebruiken als data-schijf. Maar bij het op starten geeft hij door deze configuratie aanzienlijke vertraging.
Kan ik deze RAID configuratie verwijderen en zo ja blijft dan de nieuwe systeemschijf (SSD) met Windows in tact. Ik weet dat ik de data van de schijf waarvan ik de RAID verwijder kwijt zal raken. Dus heb daar een back-up van gemaakt.

Verwijderd

Gewoon wissen met DBAN.

Dan weet je zeker dat die hele HDD schoon is.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om RAID 0

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-01 14:16

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:46:
Kan ik deze RAID configuratie verwijderen en zo ja blijft dan de nieuwe systeemschijf (SSD) met Windows in tact.
Zet je BIOS eens op AHCI en probeer het. mocht je ssd nu niet meer starten dan zet je het weer terug.

We do what we must because we can.

Verwijderd

en de RAID functie in het BIOS uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Het aanpassen van de RAID in de BIOS werkt niet. Na deze aanpassing start windows niet op.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01 14:10
boot volgorde goed?
eerst SSD?

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja. bootvolgorde staat goed eerst SSD

Verwijderd

Je hebt Windows op RAID0 geïnstalleerd; je schakelt RAID uit. Dan kun je Windows natuurlijk niet meer booten. Of heb ik iets verkeerd begrepen in je verhaal?

De oplossing is; schakel RAID uit en installeer Windows daarna vers.

Verwijderd

Topicstarter
Is duidelijk.
Jammer, moet ik installatie opnieuw starten.
Wat zijn de nadelen als ik dan besluit om RAID te handhaven tot een volgende verse installatie van Windows. Het nadeel dat ik zelf vond is dat bij het opstarten de computer zo'n 30 seconden nodig heeft om de discs te controleren. En ik had nu juist een SSD geïnstalleerd om sneller op te starten.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:07

D4NG3R

kiwi

:)

Dat je OS blijkbaar op een van de RAID schijven staat? Een stuk minder snel als je SSD ;) .

Bespaar jezelf het ongemak en (her)installeer je OS gewoon lekker schoon, koppel desnoods de HDD's compleet af tijdens de setup en formatteer ze daarna.

Vergeet niet om de BIOS op AHCI te zetten voordat je begint met de (her)installatie!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1