Toon posts:

Testen vs gewoon gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn nieuwe PC overklokt. Ik heb een i7 4790K en met HT uit kan ik 'm makkelijk (en stabiel) overklokken naar 4.5 op (slechts) 1.2 Volt. De temperatuur met de Prime95 small FFT test is dan rond de 90 graden dus hoger ben ik nog maar niet gegaan. Het is aardig heet maar goed te doen, helemaal omdat de PC op zolder staat en het gisteren bloedend heet was...!!!

Nu is het zo dat ik de PC voornamelijk voor flightsimmen gebruik en het viel me gisteren op dat de temperatuur van de CPU tijdens het simmen tegen de 60 graden is, met soms een piekje er net overheen. Dat betekent dus dat ik, zo lijkt het mij, eigenlijk nogal wat headroom heb!

Ik vroeg me dan ook af in hoeverre je een overclock alleen moet laten afhangen van zoiets als Prime95. Wat als ik de boel een STUK verder kan overklokken en bij normaal gebruik een temperatuur van bijvoorbeeld 85 graden opzoek? Ben ik dan erg dom bezig...? 8) Of wat als ik de CPU overklok totdat hij met Prime95 zowat tegen de 100 graden piekt (wat voor zover ik weet volgens Intel zou moeten kunnen): dan zit ik bij normaal gebruik toch eigenlijk wel veilig? Ik bedoel: het gebruik dat Prime95 simuleert, komt dat in de praktijk eigenlijk ooit wel eens voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:13

TTLCrazy

Listen to Frankie

Dat is een persoonlijke afweging die je moet maken, maar als hij (getest) stabiel is en bij (jouw) normaal gebruik op een aceptabele temperatuur blijft is er niets aan de hand.

[ Voor 8% gewijzigd door TTLCrazy op 11-07-2014 09:53 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dank voor je snelle reactie.

Ik ben eigenlijk alsnog wel benieuwd of een 'stress situatie' zoals je die creëert met Prime95 in de praktijk ooit wel eens voorkomt. Misschien bij bepaalde handelingen (renderen van video's of weet ik veel)? Ik had het idee dat mijn sim (Prepar3D) aardig wat vraagt van een PC (het is een zware sim en fps is aardig laag, zelfs met een i7 4790K) maar ondanks dat blijven de temperaturen best wel laag, eigenlijk. Dus dan denk ik: de Small FFT test is aardig maar in de praktijk komt dat nooit voor. Ik ben dus benieuwd of dat 'nooit' klopt. ;)

Een andere optie die ik me bedenk is om handmatig te gaan overklokken via de ASRock A-Tuning utility (ik heb een ASRock mobo). Ik heb nu (natuurlijk, zou ik haast zeggen) de overklok via het BIOS geregeld maar ik zou natuurlijk die OC ongedaan kunnen maken en dan alleen als ik wil simmen de OC regelen in Windows (8.1) zelf via A-Tuning. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik nooit ongezien en zonder dat ik het doorheb in een situatie kom waarin mij OC voor gevaar zorgt (mocht ik eens iets anders doen dan simmen). Maar goed, echt handig is dat niet, denk ik. (Ik heb die utility niet geïnstalleerd en nog nooit gebruikt dus ik weet niet of je met zelfgemaakte (!) presets kan werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:59
Veel verder zal je toch niet komen. Met een half stabiel systeem gaan gamen geeft denk eerder een hoop frustratie en weinig meer performance.

Maar goed, je zou de 1-core of 2-core multiplier hoger kunnen zetten, en dat stresstesten met 1 of 2 threads. Weet niet welke sim je gebruikt, maar volgens mij hebben ze bijna allemaal effectief niets aan meer dan een dualcore processor.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik lees berichten van lui die een 4790K met moeite op 4.5 krijgen met een voltage van minstens 1.25 of soms nog hoger: de mijne draait makkelijk en probleemloos op 4.5 met 1.2 volt. 4.6 ging ook makkelijk alleen kreeg ik dan pieken van tegen de 94 graden. Ik heb dus het idee dat ik 'm best wat hoger kan zetten (en stabiel ook) alleen niet voor een Prime95 test maar wel voor normaal gebruik.

Mijn sim, Prepar3D, gebruikt trouwens alle cores en heeft echt een snelle CPU nodig dus elke 0,1 GHz is meegenomen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Ik zou het niet wagen. Je wil over 3 jaar toch ook nog met deze CPU gamen? Of koop je ieder jaar een nieuwe CPU?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
@ TS

Koop een waterkoeling set, en zorg dat je niet boven de 80 / 85 graden uitkomt. Ga ook eens wat lezen over degeneratie van je CPU, dit is een serieus probleem door hoge voltages.
4.5 is toch ook al erg mooi?

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 09:50:
Ik bedoel: het gebruik dat Prime95 simuleert, komt dat in de praktijk eigenlijk ooit wel eens voor?
Hangt van je gebruik af maar ik maak toch regelmatig mee dat de load niet veel lichter is dan bij Prime95. Dat zie ik ook terug in de temperaturen. Sommige games en tijdens videobewerking/encoding/decoding zit ik vaak toch wel aan de max.

Overigens vind ik Prime95 niet de beste benchmark voor zulk soort tests. Je kan beter Linx gebruiken. Linx is een stuk zwaarder wat resulteert in nog meer warmte (10 graden verschil met prime95 is geen uitzondering) en stabiliteit (waar Prime95 makkelijk een dag kan draaien klapt Linx er na 15 minuten al uit)
Hier wat extra info over het gebruik van linx:
LinX Stable Club
:)
undeepdiver schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:39:
@ TS

Koop een waterkoeling set, en zorg dat je niet boven de 80 / 85 graden uitkomt. Ga ook eens wat lezen over degeneratie van je CPU, dit is een serieus probleem door hoge voltages.
4.5 is toch ook al erg mooi?
Waterkoeling voor een proc die op 4.5Ghz draait? Leuk, maar absoluut niet nodig. Kan je ook makkelijk koelen op lucht (mits de airflow in orde is en je een degelijke luchtkoeler hebt)

[ Voor 23% gewijzigd door ChojinZ op 11-07-2014 10:42 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
Ik zou mezelf persoonlijk nooit aan wagen om een cpu meer dan 70 graden te laten draaien
want vanaf daar gaat de levensduur er toch redelijk op achteruit

als ik van u was zou ik toch investeren in een goede luchtkoeler of waterkoeling als je de cpu nog een tijdje wil houden ;)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
nvidia666 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:56:
Ik zou mezelf persoonlijk nooit aan wagen om een cpu meer dan 70 graden te laten draaien
want vanaf daar gaat de levensduur er toch redelijk op achteruit
Mwah, verschilt per proc hoor. Tcase van de 4790K ligt rond de 72,5 graden. 70 graden moet dus makkelijk kunnen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
ChojinZ schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:41:
[...]

Waterkoeling voor een proc die op 4.5Ghz draait? Leuk, maar absoluut niet nodig. Kan je ook makkelijk koelen op lucht (mits de airflow in orde is en je een degelijke luchtkoeler hebt)
Met een goede waterkoeling kan hij misschien 4.7 draaien en testen onder de 80 graden!!!!

LinX is een goede test maar prime95 is het beste om stabiliteit te testen. :+

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

undeepdiver schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:27:
[...]

Met een goede waterkoeling kan hij misschien 4.7 draaien en testen onder de 80 graden!!!!

Waterkoeler is gewoon het beste om pieken van temperatuur op te vangen, je waterkoeler word ook effectiever als de vloeistof warmer word.

Over dat volt verhaal, ik neem al sinds jaar en dag aan dat wanneer de CPU onder aanzienlijke (maar realistische load) onder de 65 graden kan blijven dat wat meer voltage geen kwaad kan.

Zo draai ik mijn FX op 1.525V, en dat vind ik helemaal prima, het ding gaat nu op 4.8Ghz en word onder normale load nooit warmer dan 60 graden.

Maar ja, het is hoeveel je zelf durft op dat ding te zetten, als hij na een jaartje opeens BSOD's krijgt op een hoog voltage en je verlaagt dat iets en dat hij dan wel stabiel is weet je dat hij iets minder is geworden en dat je dan toch even een wat lagere clock moet gaan draaien, mij is dat in 8 jaar nog nooit gebeurt, en dat wil toch wel iets zeggen denk ik O-)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik denk dat ik het maar op save hou dan en alles laat zoals het nu is. 4.5 op 1.2 V is inderdaad mooi genoeg... ;) Dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
undeepdiver schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:27:
[...]

Tja, mijn persoonlijke ervaringen met beide tools zeggen het tegendeel. :9
Maargoed, de meeste tweakers zijn daar sowieso een beetje over verdeelt:

http://www.tomshardware.c...n-test-linx-hours-prime95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 13:42

Xtinction

el cheapo gamer

Interessant punt J V E! Ik heb dat ook nooit echt begrepen. Waarom benchmarken met een onrealistisch scenario?

Maar waar ik ook erg benieuwd naar ben is of die extra processorkracht wel van nut is voor je flightsims, wanneer hij nu blijkbaar ook niet alle power gebruikt. Is je systeem niet gewoon gebottlenecked door iets anders? In dat geval gaat het overclocken je ook niet verder helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xtinction schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:08:
Interessant punt J V E! Ik heb dat ook nooit echt begrepen. Waarom benchmarken met een onrealistisch scenario?

Maar waar ik ook erg benieuwd naar ben is of die extra processorkracht wel van nut is voor je flightsims, wanneer hij nu blijkbaar ook niet alle power gebruikt. Is je systeem niet gewoon gebottlenecked door iets anders? In dat geval gaat het overclocken je ook niet verder helpen...
De power wordt echt wel gebruikt! Afhankelijk van hoe ik de affinity instel wordt in ieder geval altijd 1 core constant 100% gebruikt en de andere wisselen tussen de gemiddeld 30 en 90%. Maar dan nog komt de temperatuur van de CPU, zelfs op een warme zolder, niet boven de 64 graden. Zelfde geldt trouwens voor games als Watch Dogs en Crysis 3 en zelfs 3DMark 11: allemaal programma's die toch ook aardig wat van de computer vragen. Schijnbaar is het test scenario van Prime95 een nogal onrealistisch zwaar scenario...? Vandaar dus mijn vraag. ;)

Ik heb trouwens mijn Asus GTX780 6GB ook aardig overklokt: ging net zo moeiteloos als de CPU. M'n boostclock is nu iets van 1130 MHz. Da's toch aardig wat sneller dan de default 941 boostclock. En de settings hiervoor had ik rechtstreeks overgenomen uit een overclock review van de GPU, dus zonder zelf echt te testen. (Ik dacht: laat ik eens kijken wat er gebeurt als ik de max overclock van die review gebuik...! Nou, dat ging dus prima.) Volgens mij kan het nog hoger als ik er even tijd aan besteedt want alles blijft ruim binnen de marges. Maar ach, net als bij de CPU is het misschien wel verstanding een beetje binnen de marges te blijven. ;)

En bottlenecks lijken er niet te zijn want Crysis 3 loopt ontzettend makkelijk en soepel met alles op z'n allerhoogst. En de 3DMark 11 score was ook prima (weet de score niet meer precies, ergens boven de 9300 of zo: mijn PC was in ieder geval sneller dan 93% van alle PC's dus dat leek me wel aardig). Al met al ben ik blij met m'n PC al is het wel jammer dat het programma waarvoor ik 'm voornamelijk gekocht hebt (Prepar3D), nogal belabberd geprogrammeerd is. Watch Dogs ook, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
waarom heb je hypertreading uitgezet? waarom kocht je dan niet gewoon de i5 4690k
het enige voordeel die de i7 bied is de extra cache en de hyperthreading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
ChojinZ schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:41:
[...]

Hangt van je gebruik af maar ik maak toch regelmatig mee dat de load niet veel lichter is dan bij Prime95. Dat zie ik ook terug in de temperaturen. Sommige games en tijdens videobewerking/encoding/decoding zit ik vaak toch wel aan de max.

Overigens vind ik Prime95 niet de beste benchmark voor zulk soort tests. Je kan beter Linx gebruiken. Linx is een stuk zwaarder wat resulteert in nog meer warmte (10 graden verschil met prime95 is geen uitzondering) en stabiliteit (waar Prime95 makkelijk een dag kan draaien klapt Linx er na 15 minuten al uit)
Hier wat extra info over het gebruik van linx:
LinX Stable Club
:)

[...]

Ik heb ook lange tijd met LinX getest, en met Prime, maar beide zijn toch wel érg spartaans en moeten ook vrij lang draaien. Want ook LinX moet je 10 runs geven... Nu gebruik ik OCCT (om het voltage en vooral de LLC te monitoren) en IntelBurnTest, en ik ga nooit meer terug. Snel, effectief, en het heeft me nog niet teleurgesteld met toch nog een bluescreen enkele weken of maanden later.

Qua temps, zodra ik de 80-84 graden tegenkom, stop ik ermee. Warm zat voor Ivy. Hete dagen doen overigens niet zoveel, wat vooral tegenwerkt is vochtige lucht. Zorg voor droge lucht in je kamer en je pakt zo 1-3 graden terug, zelfs in de volle zon. Droge lucht verandert sneller van temperatuur dus draagt het bij aan je airflow. Vochtvanger is altijd een optie als je de 90 alleen aantikt op zomerse dagen.

[ Voor 15% gewijzigd door Vayra op 23-07-2014 14:28 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1