Ik heb gisteren mijn nieuwe PC overklokt. Ik heb een i7 4790K en met HT uit kan ik 'm makkelijk (en stabiel) overklokken naar 4.5 op (slechts) 1.2 Volt. De temperatuur met de Prime95 small FFT test is dan rond de 90 graden dus hoger ben ik nog maar niet gegaan. Het is aardig heet maar goed te doen, helemaal omdat de PC op zolder staat en het gisteren bloedend heet was...!!!
Nu is het zo dat ik de PC voornamelijk voor flightsimmen gebruik en het viel me gisteren op dat de temperatuur van de CPU tijdens het simmen tegen de 60 graden is, met soms een piekje er net overheen. Dat betekent dus dat ik, zo lijkt het mij, eigenlijk nogal wat headroom heb!
Ik vroeg me dan ook af in hoeverre je een overclock alleen moet laten afhangen van zoiets als Prime95. Wat als ik de boel een STUK verder kan overklokken en bij normaal gebruik een temperatuur van bijvoorbeeld 85 graden opzoek? Ben ik dan erg dom bezig...?
Of wat als ik de CPU overklok totdat hij met Prime95 zowat tegen de 100 graden piekt (wat voor zover ik weet volgens Intel zou moeten kunnen): dan zit ik bij normaal gebruik toch eigenlijk wel veilig? Ik bedoel: het gebruik dat Prime95 simuleert, komt dat in de praktijk eigenlijk ooit wel eens voor?
Nu is het zo dat ik de PC voornamelijk voor flightsimmen gebruik en het viel me gisteren op dat de temperatuur van de CPU tijdens het simmen tegen de 60 graden is, met soms een piekje er net overheen. Dat betekent dus dat ik, zo lijkt het mij, eigenlijk nogal wat headroom heb!
Ik vroeg me dan ook af in hoeverre je een overclock alleen moet laten afhangen van zoiets als Prime95. Wat als ik de boel een STUK verder kan overklokken en bij normaal gebruik een temperatuur van bijvoorbeeld 85 graden opzoek? Ben ik dan erg dom bezig...?