Werkende pc ziet ineens maar half de hoeveelheid ram

Pagina: 1
Acties:

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Volgend probleem : Een pc met een Z77A-g43 moederbord en 4 modules van 4gb DDR 3 Ram.
Tot nu toe altijd werkend zonder problemen.
Vanochtend opstarten vanuit slaapstand, lampje even aan weer uit aan en weer uit, computer starte niet op.
Netstroom eraf gehaald en daarna starte hij wel, maar met 8gb ram ipv 16gb in de bios. Verder goed draaiened, geen fouten.

Geprobeerd :

- alle 16gb ram eruit en in een andere pc : Prima , dus het is niet het geheugen
- 2 sticks in de pc in de blauwe slots : goed 8gb, in de zwarte ook goed (!) 8gb
- 4 Sticks er weer in : 8gb, dus maar de helft
- 2 sticks er weer in en 2x2gb andere sticks erbij : weer maar 8GB

mijn conclusie : geheugen moet goed zijn daar het in andere pc wel werkt. Slots op het moederbord ook goed met 2 sticks , maar niet met 4 ??
Nog even voor de duidelijkheid, alles werkte tijden prima met de 4 sticks. Ik denk dat het moederbord RMA moet, zit ik daar goed mee ?

Dank !

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:29

thorgal21

Forum Noob

- 2 sticks in de pc in de blauwe slots : goed 8gb, in de zwarte ook goed (!) 8gb

Lijkt me dan niet dat het aan het moederbord ligt als beide sloten goed functioneren.

• HaseMike
  • Niet online
Tja dacht ik ook, maar aangezien alle 4 sticks het tegelijk in een andere pc wel doen... En ze het daarvoor ook prima deden in dezelde computer. En andere sticks in dezelde pc hetzelfde probleem opleveren kom ik bij het moederbord uit maar hoe dat verder te testen, geen idee.

[ Voor 31% gewijzigd door HaseMike op 11-07-2014 09:36 ]

• HaseMike
  • Niet online
Ok het wordt vreemder... cpu-z ziet 16gb, het bios en windows 8...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet niet precies welke Bios versie je hebt, maar er zijn een aantal releases waarin vermeld is
- Improved memory compatibility

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 21:39
wat gebeurt er als je 1 stick in de blauwe, en 1 in de zwarte doet?

• HaseMike
  • Niet online
Bedankt voor de tips, ik heb internet even doorgespit over de gevallen van cpu-z en de bios die niet overeenstemmen, in bijna alle gevallen gaat het bordje uiteindelijk RMA. Deze is helaas net over de 2 jaar dus geen garantie meer. Maar goed, koop wel een nieuwe .

Deze heeft het tenslotte 2 jaar gedaan met deze config, dus er moet iets mis zijn en de ram zelf is het niet.

[ Voor 17% gewijzigd door HaseMike op 11-07-2014 12:01 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

HaseMike schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 12:00:
Bedankt voor de tips, ik heb internet even doorgespit over de gevallen van cpu-z en de bios die niet overeenstemmen, in bijna alle gevallen gaat het bordje uiteindelijk RMA. Deze is helaas net over de 2 jaar dus geen garantie meer. Maar goed, koop wel een nieuwe .

Deze heeft het tenslotte 2 jaar gedaan met deze config, dus er moet iets mis zijn en de ram zelf is het niet.
Ik zeg, probeer het toch is bij MSI zelf misschien komt daar nog wel wat uit. Mijn ervaringen met MSI en RMA zijn zeer positief en je kan het altijd proberen vooral omdat het echt net na de 2 jaar is. Ik heb dit probleem trouwens ook gehad bij een P67 Sabertooth, en dat bord was zelfs al bij asus geweest voor reparatie en je kan er vaak inderdaad weinig aan doen :/

[ Voor 10% gewijzigd door DarkBlaze op 11-07-2014 13:32 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• HaseMike
  • Niet online
Hey bedankt Darkblaze, ik ga het zeker proberen met het MSI bordje zodra ik de nieuwe er in heb gezet, mochten ze coulant zijn dan gaat de vervanger wel op ebay tegen die tijd. Deze keer maar een Z77-A gekocht van Asus, en zolang draai ik wel met 8gb is ook geen straf voor een paar dagen

Thx voor de tip :)

• HaseMike
  • Niet online
Even terug medling voor de afsluiting : Asus z77-a bordje geplaatst en die ziet het 16gb geheugen gewoon zoals het hoort weer. Reinstall was niet nodig want zelfde chipset, beetje oude drivers weggooien en Windows overnieuw activeren, klaar.

Contact met MSI over oude bordje, ben benieuwd.
Pagina: 1