amd fx-9590 en Intel I7 4790k

Pagina: 1
Acties:

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Dus ik heb nu een amd fx-9590 dus eigenlijk de 'top' van amd in processors, en nu de z97 chipset was uitgekomen ben ik toch wel heel benieuwd om er zo eentje uit te testen.

dus wil ik wel een 4790k maar dat is dan toch wel voor de onderdelen van mobo en cpu die ik nu heb rond de 500 euro is, want ik wil toch wel een redelijk goed en soms dan wel duur mobo. Maar wat vinden jullie ervan, wat mij aantrok is de betere mobo's die ze daar verkopen en dus een beter dan ik nu heb.

Wat vinden jullie ervan voor het te upgraden, behalve dan mijn hoge snelheid van mij processor is het nu niet zo speciaal want met multi-threading heb je ook soort van 8 cores,

Met wat gegevens die ik op internet heb gevonden waren de meeste benchmarks de i7 toch sneller dan de 9590 beter.

Dus wat zouden jullie hier van vinden, ik zou het eigenlijk wel graag willen doen, binnen in mij knaagt er zo iets van "je moet het hebben..." zoals ik met heel wat gadgets die er super uitzien heb. Dus vinden jullie het waard om het te doen? Overclocken ga ik er wel zeker doen, ik kan misschien wel nog wachten tot de 5de generatie ik denkt dat die skylark noemt.

Alvast bedankt!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Que?

Spelling?

Volgens mij wil je weten of een i7 4790k sneller is dan die AMD, het antwoord is dan ja.

People as things, that’s where it starts.

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-01 16:22
Mijn tip: Vergelijk AMD en Intel niet op basis van 'het aantal cores" en "kloksnelheid".
AMD ligt altijd een stap achter Intel. Behalve met de interne GPU's. Qua snelheid zul je meer uit de Intel halen dan uit de AMD. Prijsverschil weet ik niet, maar volgens mij zijn Intel processors ook zuiniger, en daardoor meestal ook koeler.
De vraag is alleen, wat wil je er mee en vind je dat het geld waard (en krijg je je oude kit nog verkocht)? Ik denk dat je het antwoord zelf al weet, maar hier toch wel bevestiging vraagt, klopt dat?

• thibautb
Ja ik wou gewoon weten, als jullie echt hard zouden zeggen van neeeee niet doen zou ik het niet doen. Maarja dan ga ik is over een week of twee mijn set bestellen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Overigens is die extreem hoog geclockte AMD niet heel veel langzamer dan die i7. Wel gaat dat gepaard met een stevig energieverbruik.

Welke set wil je eigenlijk kopen? Er zijn vrij veel dure mobo's die hun prijs niet waard zijn. De Extreme4 van Asrock is een erg leuk plankje en is rond de 100 euro, geschikt voor een leuke overclock. De Gaming 5 van Gigabyte is wat beter, maar ook duurder.

Daarboven is volgens mij vooral leuk voor je e-peen.

• thibautb
De MSI Mpower Max AC omdat hij de mogelijkheid heeft om watercooling in het mobo, Ik gebruik 7 sata sloten en crossfire van 290x lightnings van msi, dus vondt ik dat wel een hele toffe. Ik wel jullie mening ook wel eens weten het enige wat ik wil is zo een watercooling blok voor mijn mobo en 8 sata 6Gb/s sloten

[ Voor 4% gewijzigd door thibautb op 11-07-2014 15:52 ]

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Als je geld teveel hebt, is dit inderdaad een leuke upgrade.

Nuttig is hij alleen niet.

Enne... waterkoeling voor je Sata sloten? Juist.

[ Voor 22% gewijzigd door Vayra op 11-07-2014 09:17 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:44
Waterkoeling van de VRM's op het moederbord, niet de sata sloten. De zinsbouw van thibautb kan beter maar zoveel begreep ik er toch van.

Waterkoeling van het moederbord is wel bijna helemaal zinloos, wanneer je op dat punt zit, moet de cpu zelf met een LN pot gekoeld worden. Het zijn gewoon nog meer aansluitingen die kunnen lekken als je ze verkeerd aansluit. Op Haswell is overklokken veel meer afhankelijk van de silicon lottery van de cpu zelf dan van het moederbord. De chipset zelf heeft al bijna geen koeling meer nodig en spanningsregeling gebeurt on die. De Z97 MPower kun je net zo goed overklokken met waterkoeling ook al zit dat moederbord dan niet in je loop, en die heeft ook 8 SATA600 poorten. Let wel, als je M.2 gebruikt, blijven er 6 SATA poorten over.

En verder is het Skylake en niet Skylark, wat niet de opvolger van Haswell is, dat is Broadwell, maar op desktop komt die ook niet meteen.

Als je zo'n gadgetfreak bent die niet op een euro kijkt, waarom neem je dan geen socket 2011 systeem? Ivy Bridge E zou ik nu niet meer kopen, maar Haswell E komt er over een aantal maanden aan (september?), daarmee kun je ook meteen upgraden naar DDR4 en er zijn hexacores en octacores op dat platform. Voor een gewone gebruiker is dat een overkill platform, maar als je graag het neusje van de zalm wilt, moet je daar wel zijn.

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
"De MSI Mpower Max AC heeft mijn voorkeur omdat hij de mogelijkheid biedt tot watercooling voor het mobo. Ik gebruik nu 7 sata sloten en heb twee 290x Lightnings van MSI in crossfire draaien, dat is mogelijk bij dit mobo. Ik wil wel graag jullie advies in mijn besluit meenemen. De enige harde eisen zijn dat ik
- mijn mobo met waterkoeling wil kunnen koelen, en
- dat dit moederboard minimaal 8 6GB/s SATA verbindingen heeft."

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Waarom zou je waterkoeling willen op je mobo? Een goed mobo heeft dusdanig hoge kwaliteit, en veel, fases, dat dat niet nodig is. Overigens zou ik momenteel niks van MSI echt high-end noemen, zelfs die Mpower heeft voor zijn idioot hoge prijs nog gewoon "normale" kwaliteit onderdelen en 6 fases.

Het leukste prijs/kwaliteit mobo, die geschikt is voor echt stevig overklokken, is pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5. Alles daarboven heeft eigenlijk geen zin meer, of je betaald erg veel extra voor net wat betere kwaliteit.

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-02 12:19
Ik denk dat ik het helemaal eens ben met MacPoedel, als je nu van moederbord en CPU veranderd, zou ik niet overgaan op 1150, maar op 2011. Mijn gevoel zegt dat je daar nog winst kan pakken tegenover de FX9590. Een goede vergelijk qua performance staat hier

Om een beter antwoord te geven hebben we echt meer gegevens nodig, is het gewoon de lol van het upgraden, of heb je nog een doel (gaming, werk)?

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

• TweakingRens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01 09:20

TweakingRens

Dondersteen

Je zal in real-world niet veel meer performance krijgen.
De upgrade is dusdanig duur dat ik het niet zou doen, hoewel het natuurlijk afhankelijk is wat je ermee wilt doen.

Wat grappig! Niet grappig van 'ha-ha', maar meer van 'Goh wat interessant' soort van grappig.

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Het is heel sterk de vraag wat je wil. Wil je een beetje browsen, dan zijn beiden overkill. Wil je gamen, dan is Intel zeer waarschijnlijk beter vanwege singlethreaded performance, maar de vraag is of het echt veel uitmaakt, aangezien games toch voornamelijk baat hebben bij een goede GPU, waar een CPU die goed genoeg is gewoon goed genoeg is. Doe je echt dingen die multithreading vereisen, dan is de AMD misschien wel beter.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4790-vs-AMD-FX-9590

Nu ik dit zie, zijn al mijn zorgen voorbij, ik zat eerst ook te twijfelen over de overstap naar een Intel maar ik had altijd maar de 8320 gepakt terwijl mijn FX dus loopt op FX-9590 niveau en dus gelijk, zoniet beter is dan de i7.

Blijf lekker bij AMD.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• thibautb
kuusj98 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:20:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4790-vs-AMD-FX-9590

Nu ik dit zie, zijn al mijn zorgen voorbij, ik zat eerst ook te twijfelen over de overstap naar een Intel maar ik had altijd maar de 8320 gepakt terwijl mijn FX dus loopt op FX-9590 niveau en dus gelijk, zoniet beter is dan de i7.

Blijf lekker bij AMD.
Die website had ik ook gezien maar als je kijkt zijn de voordelen bij amd dat het een 8 core is en de 8mb cache, en de hogere snelheid maar als je dan kijkt is de werkelijke snelheid van de i7 eigenlijk beter dan die van de 9590.

Weet iemand ook misschien wanneer het x99 platform uitkomt en zou ddr4 veel duurder zijn dan ddr3...

[ Voor 7% gewijzigd door thibautb op 11-07-2014 17:20 ]

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Ik weet niet wanneer x99 uitkomt, maar ddr4 zal in het begin wel redelijk wat duurder zijn dan ddr3.

Ter info passmark benchmark van de amd en intel cpu, bron: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Intel I7 4790k: 11,466
amd fx-9590: 10,266

• thibautb
http://wccftech.com/intel...-haswell-refresh-pentium/

Even wat "onderzoek" gedaan, en dan ga ik wachten voor de x99, en dan denk ik als de prijzen ongeveer hetzelfde blijfen zoals bij z97 pak ik een 5930k en anders als die veel hoger gaan (en hangt ook af van de ddr4 prijzen) dan neem ik een 5820k. Dit leek mij het beste.

Ook had ik even vergeleken met de passmark benchmarks, en daar zie ik dat de 4930k iet wat sneller is dan de 4790k en nog wat sneller dan de 9590. Dus dan zou ik speculeren dat de haswell-E een stuk sneller zal zijn dan de 4790k en de 9590, zeker omdat ze nu allemaal zes cores en 12 threads zullen hebben.

• TweakingRens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01 09:20

TweakingRens

Dondersteen

Passmark en CPUboss zijn leuk, maar zijn allebei statische benchmarks die niet per sé wat zeggen oven real world performance.
Just sayin'

Wat grappig! Niet grappig van 'ha-ha', maar meer van 'Goh wat interessant' soort van grappig.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-02 23:49

two

Ik zou het niet doen. Voor dat kleine beetje meer performance wat je krijgt, schiet je er niet veel mee op. 500 euro is veelsteveel om te betalen voor het minimale prestatieverschil tussen de 9590 en de 4790k.

Steek er dan een 3e 290X bij (als dat past met die lightnings), een 1TB SSD, of je houdt die 500 euro gewoon! ;)

Signature

• thibautb
mimang schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 21:59:
Ik zou het niet doen. Voor dat kleine beetje meer performance wat je krijgt, schiet je er niet veel mee op. 500 euro is veelsteveel om te betalen voor het minimale prestatieverschil tussen de 9590 en de 4790k.

Steek er dan een 3e 290X bij (als dat past met die lightnings), een 1TB SSD, of je houdt die 500 euro gewoon! ;)
Misschien wel een goed idee.

Wat ik heb geleerd is dat de eerste 90% evenveel kost als de laatste 10% performance. Maar eigenlijk wil ik vooral veranderen is omdat toch de am3+ het high end platform van amd is maar toch als je naar mobo's zoekt heb je nooit veel keuze als je wat high ends wilt hebben, mijn mobo dat ik nu heb was een redelijk mobo dat ik kon vinden en dat biedt 2 way sli aan zoals de meest am3+ mobo's. Dus 3 lightnings gaat al niet gaan. Ik vind het ook wel nog steeds veel geld maar ik heb het er wel voor over...
Pagina: 1