Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Op dit moment gebruik ik een NAS voor het download en storage.

De specificaties zijn niet al te best, maar voor mijn doeleinde voldoende:
Asus C60M1-I
8GB DDR3 MEM
3TB Btrfs (Arch Linux + data)
ASUS USB 3.0 PCI-e kaart

Services:
NZBGet
Transmission
Samba
CUPS

Steeds vaker krijg ik last van een traag apparaat (access times, uitpakken van downloads, etc.), wat erg vervelend is (zeker bij video-streaming o.a.).

Nu is mijn vraag, wat ik kan het beste doen om de performance op te schroeven? En in welke mate heeft het zin/effect?

Ik heb nog een (simple) Intel SSD 320 60GB over en het intern geheugen wordt niet volledig gebruikt. Nu weet ik niet zo goed hoe te beginnen en welke combinaties mogelijk zijn. Is het bijvoorbeeld zinvol te unpacken op SSD en dan te verplaatsen naar HDD? De SSD als cache gooien binnen btrfs (als dat mogelijk is)?

De volgende onderwerpen heb ik al informatie over gevonden:
- ZRAM: Lijkt ingewikkeld kwa gebruikt, welke onderdelen kunnen in geheugen worden geladen? (Unpacken zou bijvoorbeeld voor files boven 6G> moeilijk worden)
- ArchLinux Wiki: Waarvan ik de meeste onderdelen heb uitgevoerd.

Mijn vraag is dus vooral welke ervaringen hebben jullie met het 'boosten' onder Linux en wat jullie idee zou zijn. :)

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Recente kernels kunnen een SSD gebruiken om je HDD te acceleren. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar kijk eens naar bcache. Er is nog een andere, vergelijkbare, optie maar de naam ontgaat me even.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 02:29:
Recente kernels kunnen een SSD gebruiken om je HDD te acceleren. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar kijk eens naar bcache. Er is nog een andere, vergelijkbare, optie maar de naam ontgaat me even.
Thanks voor de tip! Wat ik heb gelezen is dat ik ook mijn data-schijven moet formatteren, dat is wel een erg groot minpunt.
Is er geen alternatief? Welke mogelijkheden zou ik van de SSD kunnen gebruiken? Is het bijvoorbeeld slim om SSD te gebruiken voor downloads?

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 11-07-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het zware werk op je SSD doen en daarna de ouput naar je draaischijf kopieeren voor lange-termijn opslag zou zeker helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 11-07-2014 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 20:16:
Het zware werk op je SSD doen en daarna de ouput naar je draaischijf kopieeren voor lange-termijn opslag zou zeker helpen.
Is het misschien beter mijn NAS anders in te richten?
De drie schijven (elk 1TB) als /home en de SSD voor OS? Of toch maar gewoon de SSD als temp-schijf? Ik lees wisselende reacties, de een zegt dat het de duur van mijn SSD flink omlaag helpt en de andere zegt dat dit juist enorm helpt bij downloads op een 'laag' systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Om de levensduur van je SSD hoef je je geen zorgen te maken. Ja, je verlaagt de levensduur door het ding te gebruiken, maar je hebt die SSD ook niet gekocht om aan de muur te hangen. Zelfs bij stevig gebruik is de verwachte levensduur meerdere jaren. De kans is groot dat je al lang een nieuwe computer hebt voordat die SSD er mee op houdt. 60GB is toch niet groot genoeg om nog 10 jaar mee te gaan.

Pagina: 1