• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Ik was daarnet bij iemand die extra geheugen wenst aan te schaffen voor haar HP workstation.
Ik heb met CPU-Z het mobo en geheugen bekeken:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MMCg7sJTCsPyyP6edeyfUkCD/thumb.jpg - Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/l0WJJEKly0c3IXKd0mcOONWq/thumb.jpg - Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B8XjPK0fZjaRzvkQYuKo5Oqo/thumb.jpg

Er zit nu 4x 1GB in, dat zou 2x 4GB (of 4x 2GB) moeten worden. Nu is dit blijkbaar wel DDR2 ECC.

Volgens deze site accepteert het mobo het volgende:
4 * 240-pin DDR2 DIMM slots Supports unbuffered ECC DDR2 800/677 Dual Channel, (MAX 16GB)
4GB modules moeten dus lukken, maar ik ben geen 100% zeker over het unbuffered ECC gebeuren.

Is dit de correcte PW search?

Dan is dit een passend setje?

Ik ben niet zeker omdat hier ook "registered" bij staat, en dat staat niet actief op mijn CPU-Z screentje? Is dit van belang?

Meeste setjes zitten op bijna €200 (behoorlijk veel), behalve het aangehaalde setje bij 1 shop. Enige verklaring? Verdacht, of lijkt dit safe?

Graag jullie advies, ik wil van de eerste keer het juiste setje kopen. ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Gezien het chipset (X38) en moederbord modelnummer 0AA0H gaat het volgens mij om een 'gewoon' socket 775 moederbord en geen apart Xeon bord of iets dergelijks. Dan zou normaal non-ECC geheugen ook moeten werken volgens mij. Als je de mogelijkheid om het te proberen met non-ECC DDR2 zou ik dan eens doen, als dat gewoon werkt op zoek gaan naar non-ECC DDR2, ook prijzig, maar aanzienlijk goedkoper dan de ECC varianten.

• Tweaker36
Externe IT firma heeft al eens pogingen gedaan om 't geheugen te vervangen door een grotere kit. Dat is toen niet gelukt. Neem aan dat gewone DDR2 dimms dus niet gaan werken.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Tweaker36 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:50:
Externe IT firma heeft al eens pogingen gedaan om 't geheugen te vervangen door een grotere kit. Dat is toen niet gelukt. Neem aan dat gewone DDR2 dimms dus niet gaan werken.
Externe "IT firma's" hebben vaak nog minder verstand van die dingen als menig normaal persoon (heb er al 2 in het dorp), ik zou dan ook zeker niet er vanuit gaan dat het niet werkt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• KoekBenaan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-01 03:20
Ik heb even het moederbordmodel opgezocht en ben het volgende tegengekomen:
http://www8.hp.com/h20195...nt.aspx?docname=c04110916

Er staat dat zowel ECC als NON ECC ondersteund wordt.

• Tweaker36
KoekBenaan schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 22:03:
Ik heb even het moederbordmodel opgezocht en ben het volgende tegengekomen:
http://www8.hp.com/h20195...nt.aspx?docname=c04110916

Er staat dat zowel ECC als NON ECC ondersteund wordt.
Bedankt voor de link. Ben echter niet overtuigd van je conclusie.
Pagina 7:
NOTE: Only unbuffered DDR2 DIMMs are supported. All DIMMs must be either x8 or x16 width.
Pagina 11:
Memory Speed Supported
DDR2 SDRAM PC2-5300E (667 MHz) unbuffered ECC or DDR2 SDRAM PC2-6400E (800 MHz) unbuffered ECC
Memory Configuration (Supported)
PC2-5300E DDR2-667 ECC Unbuffered or PC2-6400E DDR2-800 ECC Unbuffered RAM DIMMs
Only Error Checking and Correcting unbuffered DDR2 DIMMs are supported and must be either x8 or x16 width. Memory upgrades are accomplished by adding DIMMs of the same or varied sizes. The Intel chipset supports both PC2-5300 DDR2-667 and the PC2-6400E DDR2-800 ECC unbuffered memory. It is suggested to not mix ECC and non-ECC memory.
Lijkt me enkel ECC dus?

[ Voor 76% gewijzigd door Tweaker36 op 10-07-2014 22:20 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
unbuffered is niet ECC; Buffered ook wel REGistred geheugen heeft speciale chipset ondersteuning nodig, en dat werkt hier dus niet. (jouw zin van pag. 7)

Er kan dus non-registred (unbuffered) ECC of non ECC ddr2 in, volgens Koekbenaan. Ik zou zelf dan bij ECC blijven.

Ik zou dit zelf 2de hands zoeken eigenlijk.

http://tweakers.net/categ...qmSrG1OkpmBkhCJpbGQMHaWgA

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 10-07-2014 22:14 ]

specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ECC is niet meer dan een 9e geheugenchip naast de standaard 8 (of veelvoud daarvan) die er op de DIMMen zitten. Deze kan door de geheugen controller gewoon genegeerd worden. Dus ook al support het bord het niet, dan zal het geheugen op zich nog steeds gewoon moeten werken.

Dat is in elk geval de theorie, het zou me weinig verbazen als de praktijk zo nu en dan toch anders uitwijst.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Tweaker36 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:50:
Maar door wat voor kit?
Dat geheugen incompatible is hoeft niet altijd aan ECC of non-ECC te liggen.
Als er bijvoorbeeld 'overklokkers' geheugen inzetten, die hebben vaak afwijkende voltages nodig en handmatige instellingen qua timings (om het goed werkend te krijgen) verbaast het me niks dat het niet werkt.
Metname OCZ waren 'berucht' in het DDR2 tijdperk, omdat die vaak 2,1 of 2,0V nodig waren om stabiel te draaien terwijl normaal DDR2 op 1,8V werkte. (<- dit is even ter voorbeeld, misschien slikt het bord inderdaad geen gewoon geheugen, maar gezien het een gewoon X38 moederbord is twijfel ik daar ten zeerste aan).

Vaak ben je met geheugen dingen het beste af met de goedkopere 'valueram' dingen, die zijn niet zo geschikt voor overklokken (doe je toch niet met een workstation) en vandaar vaak minder populair in gewone PC's, maar ze zijn wel rock-stable en bijna altijd compatible met bijna alle moederborden.
Pagina: 1