• milan118
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-12-2025
Hallo tweakers! Nou wil ik graag een micro-atx systeem bouwen. Maar eindig toch echt bij de 760G Chipsets voor de moederboards. Ik heb een FX-8350 en ben toch twijfelachtig om die CPU op een 760G µatx te zetten.
Is er hoop in de horizon voor mischien 8xx of zelfs een 9xx chipset op een µatx? Of is het niet zon groot probleem om een 760G chipset te gebruiken met een FX-8350. Of zal ik toch echt voor Intel moeten gaan wil ik dit systeem werkelijk maken?

Alvast bedankt :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Wat ik zo kan vinden op Google zijn er niet echt geschikte m-atx borden voor een AMD FX8350.
Bijna allemaal hebben ze ongekoelde VRM's (no-go voor AMD FX hexa en octa cores), daarbij hebben de meeste ook nog eens te weinig fases (altijd opletten bij AMD borden, veel goedkopere en kleinere bordjes hebben slechts 4+1 fases, en dat is ook niet aan te raden bij octacores).

Komt bij dat veel m-atx borden die daadwerkelijk AMD FX supporten inderdaad met oudere chipsets zijn en dus eerst nog een BIOS update nodig zijn om het te laten werken. Bovendien hebben die dezelfde 'problemen' als die ik hier boven al noemde, te weinig fases en vaak ongekoelde VRM's.

Ten derde (als ik bijvoorbeeld bij Gigabyte kijk) gaat de AMD FX support maar t/m 95W TDP CPU's (ook vanwege de bovengenoemde punten, hun zien gelukkig in dat een 125W TDP CPU niet werkt op zo'n bord in tegenstelling tot een aantal andere fabrikanten). De CPU die jij aanhaalt is een 125W TDP.

Als het dus perse een m-atx moet zijn ben je waarschijnlijk beter af met een Intel, of je moet kijken naar een minder zware CPU in het geval van een AMD (95W TDP maximaal, en dan is overklokken of iets dergelijks ook uitgesloten want dan komt het verbruik er weer makkelijk boven).

• milan118
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-12-2025
Nemesizz schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 19:41:
Wat ik zo kan vinden op Google zijn er niet echt geschikte m-atx borden voor een AMD FX8350.
Bijna allemaal hebben ze ongekoelde VRM's (no-go voor AMD FX hexa en octa cores), daarbij hebben de meeste ook nog eens te weinig fases (altijd opletten bij AMD borden, veel goedkopere en kleinere bordjes hebben slechts 4+1 fases, en dat is ook niet aan te raden bij octacores).

Komt bij dat veel m-atx borden die daadwerkelijk AMD FX supporten inderdaad met oudere chipsets zijn en dus eerst nog een BIOS update nodig zijn om het te laten werken. Bovendien hebben die dezelfde 'problemen' als die ik hier boven al noemde, te weinig fases en vaak ongekoelde VRM's.

Ten derde (als ik bijvoorbeeld bij Gigabyte kijk) gaat de AMD FX support maar t/m 95W TDP CPU's (ook vanwege de bovengenoemde punten, hun zien gelukkig in dat een 125W TDP CPU niet werkt op zo'n bord in tegenstelling tot een aantal andere fabrikanten). De CPU die jij aanhaalt is een 125W TDP.

Als het dus perse een m-atx moet zijn ben je waarschijnlijk beter af met een Intel, of je moet kijken naar een minder zware CPU in het geval van een AMD (95W TDP maximaal, en dan is overklokken of iets dergelijks ook uitgesloten want dan komt het verbruik er weer makkelijk boven).
Helaas heb je ben ik bang wel gelijk ja. Jammer dat fabrikanten niet echt inspelen op de stijgende populariteit van M-itx en atx systemen. Wou graag een Aerocool DS cube hebben :). Wat voor processor zou je aanraden van intel? Als ik die route zou nemen zou ik proberen mijn FX-8350 voor een €100+- te verkopen.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De enige AM3+ moederborden in µ-ATX formaat waar ik van weet zijn van SuperMicro, de rest zijn inderdaad vaak AM3-borden met BIOS-update. Of FX-processors werken op deze borden heb ik dan weer niet kunnen achterhalen (vaker wordt andersom gedaan, namelijk een Opteron op een consumentenbordje).

[ Voor 8% gewijzigd door dcm360 op 10-07-2014 20:07 ]