Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 09:03
In september ga ik van start bij de Universiteit van Amsterdam voor een 1-jarige Master Software Engineering. Nu vroeg ik mij af hoe nuttig een nieuwe laptop/ultrabook zou zijn. Hieronder eerst even de standaard vragen met de antwoorden.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wil ik gebruiken voor programmeren, wiskundige bewerkingen, notaties enzovoort. Windows 8 heeft mijn voorkeur, maar ik ga uiteraard ook Linux (Ubuntu, ArchLinux) gebruiken. Mac OS is voor mij onbekend, maar ik zou dat ook niet erg vinden en anders Bootcamp ik dat ding wel.

Wat is je budget?
€1000-€1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Eigenlijk altijd: college's, projecten, in de tuin, enzovoort.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee geen voorkeur. Lenevo vind ik lompe laptops hebben dus daar ben ik dan niet van gecharmeerd.

Zelf heb ik gekeken naar ultrabooks omdat die precies mijn eisen vervullen. De volgende vond ik het meest interessant:
- Hp Spectre 13 (i7 4500u, 8gb, 256gb ssd, 2560x1440) ~€1350
- Macbook Pro 13 (i5, 8gb, 256gb ssd, 2560x1600) ~€1450,-

Misschien nog het belangrijkste van mijn vraag: is een lichte, kleine ultrabook met extreem lange accuduur nodig voor mijn studie of kan ik beter mijn huidige laptop blijven gebruiken:
- Acer 7741g
- 17 inch
- i3 3330m
- ATI hd5470
- 1600x900 TN
- 128gb Samsung 830
- Brakke accu die ik kan vervangen voor een nieuwe, zodat ik weer een uur of 3 kan werken.

Wat is de beste keuze voor mij? Een nieuwe ultrabook kopen omdat dat echt een gigantisch voordeel zal zijn gedurende de studie of zal ik €1400 besparen en een nieuwe accu kopen voor mijn huidige laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik werk zelf op een 17" en vind dat erg prettig omdat je dan meer code in beeld hebt en beter kan testen. Voor mij is ie ook draagbaar zat. Ik zie wel dat je "maar" 1600x900 pixels hebt, dat zou mogelijk een upgrade kunnen zijn naar Full HD (of QHD), maar dan zit je ook zo aan 1200 euro.

Waarom wil je zo'n kleine ultrabook?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 09:03
Room42 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 16:34:
Ik werk zelf op een 17" en vind dat erg prettig omdat je dan meer code in beeld hebt en beter kan testen. Voor mij is ie ook draagbaar zat. Ik zie wel dat je "maar" 1600x900 pixels hebt, dat zou mogelijk een upgrade kunnen zijn naar Full HD (of QHD), maar dan zit je ook zo aan 1200 euro.

Waarom wil je zo'n kleine ultrabook?
Omdat ik het idee heb dat die handiger zijn door de draagbaarheid. Ik denk dat je die er sneller bij pakt om iets uit te proberen of dat je eenvoudiger kunt verkassen, zonder dat je je zorgen moet maken of er wel een stopcontact in de buurt is. Stuk gebruikersgemak dus.

Zoveel werkruimte zul je toch niet verliezen ten opzichte van een 17 inch scherm? Door de hogere resolutie zou het toch mogelijk moeten zijn om het kleiner te laten schalen?